میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در1 ژانویه 2020 ساعت 11:39 ب.ظ سرویس:عناوین اصلی 24 دیدگاه 676 بازدید

«آزاداندیشی» را در حوزه علمیه لار ترویج دادم/ حداقل هزار نفر از طلاب ما در کشور مسئولیت دارند اما در لارستان به آنها بی توجهی شد/ حضور مردم در حوزه برخی را ناراحت می کرد!

بخش اول گفت و گو با حجه الاسلام والمسلمین سیدعلی اکبر موسوی رئیس سابق حوزه علمیه لارستان

«آزاداندیشی» را در حوزه علمیه لار ترویج دادم/ حداقل هزار نفر از طلاب ما در کشور مسئولیت دارند اما در لارستان به آنها بی توجهی شد/ حضور مردم در حوزه برخی را ناراحت می کرد!

آفتاب لارستان: کمتر کسی را در منطقه لارستان پیدا می کنید که نام او را نشنیده باشد! هرچند نزدیک به سه دهه در حوزه علمیه لارستان مدیریت کرد اما نقش آفرینی وی محدود به ساماندهی امور این حوزه که از یادگاری های مرحوم آیت الله آیت اللهی است نشد و نقش وی در غالب تحولات سیاسی اجتماعی تاریخ معاصر غیرقابل کتمان است و از این روست که عده ای به او لقب «قدرت در سایه» لارستان اطلاق می کنند!

اما سیدعلی اکبر موسوی که غالبا وی را «سیداکبر» می خوانند کیست؟!

عنوان رسمی وی را می شود مدیر سابق حوزه علمیه لار نوشت اما سوابق شغلی و علمی وی محدود به این عبارت نیست. وی از سال ۱۳۵۶ تحصیلات حوزوی خود را آغاز کرده و مراتب تحصیلی خود را در حوزه علمیه شهرهای لار، شیراز، اراک و کاشان و زیر نظر اساتید شیخ غلامرضا امانت، شیخ اسماعیل زاهدی، شیخ عبدالحسین نوروزی، شیخ محمدحسن نخبه، شیخ حسن مهاجرشریف، آیت‌الله نسابه، آیت الله آیت اللهی، آیت الله سید محمد هاشم دستغیب، آیت الله سیدعبدالحسین دستغیب، شیخ محمد صادقی، شیخ ابراهیم اراکی، سید حسن ابراهیم نژاد، سید حسین یثربی، سید مرتضی حسینی المدنی، مرحوم مدرس، مرحوم وجدانی، مرحوم فاضل، مرحوم مرعشی، مرحوم شیرازی، آیت الله نوری همدانی و مرحوم بهاء الدینی ادامه می دهد.

موسوی، از نظر علمی اولین حکم تدریس را در سال ۶۹ که حکم تدریس پایه اول تا سوم، حکم دوم تدریس فقه و اصول (هم پایه سطح یک حوزوی) از اساتید فیض گیلانی و تهرانی اخذ می کند.

وی همچنین حکم سوم که تدریس رسائل و مکاسب است را از اساتید بیگدلی و فهیم کرمانی گرفته و در کنار تدریس، اولین حکم مدیریت را از رضا استادی اخذ می کند. طبق آیین نامه هرکس چهار سال رسایل و مکاسب تدریس کند حکمش به تدریس کفایتین نیز ارتقا پیدا می کند که این موضوع برای حجه الاسلام موسوی صادق است.

وی در خصوص تالیف و ترجمه در تمام پایه ها آثاری بصورت تلخیص و مقاله و کتاب دارد که البته به گفته خودش بنا به محدودیت های مالی هنوز موفق به چاپ آنها نشده است.

***

همانطور که می دانید مدتی قبل حجه الاسلام سیداکبر موسوی مدیریت حوزه علمیه لارستان را پس از دو دهه به حجه الاسلام رمضانی امام جمعه موقت لار واگذار کرد. اتفاقی که باعث شد برخی حواشی را نیز در فضای مجازی ایجاد کند.

همان موقع تلاش کردیم دلیل این تغییر مدیریت همچنین کارنامه مدیریت وی را در قالب یک مصاحبه بپرسیم که بنا به تقارن با هفته وحدت گفت و گو را به آینده موکول کردند.

گفت و گو با این روحانی برجسته البته دو ماه گذشته انجام شد اما انتشار آن بدلیل اتفاقات متعدد ملی و منطقه ای تا امروز به تاخیر افتاد.

در ادامه بخش اول این گفت و گوی تفصیلی را بخوانید:

***

حاج آقا برای شروع گفت و گو از سابقه حوزه علمیه لار بگویید.

اگر سابقه حوزه را بخواهیم بررسی کنیم اجداد شما لاری ها از بیش از ۲۰۰ سال قبل در این شهرستان اقامه نماز جمعه داشتند. مثل اجداد مرحوم آقای شیخ علی اکبر امامی یا اجداد حاجی غفوری یا اجداد آقایان قریشی که الان قسمت عمده ای از این عزیزان در جیرفت و کرمان و.. ساکن هستند. این دلالت می کند که مردم این منطقه همیشه با دین و مقدسات الفت داشتند.

پس از آنی که حاج علی اکبر وکیل رفت و مرحوم آیت الله العظمی سیدعبدالحسین را به این منطقه آورد یکی از کارهای ایشان این بود که حوزه علمیه را تاسیس کند و در آن زمان حوزه خوبی هم تاسیس کرد.

بعد از مرحوم آیت الله العظمی سیدعبدالحسین حوزه لار دارای فراز و نشیب های زیادی بوده است تا زمان مرحوم آیت الله سیدعبدالعلی آیت اللهی که ایشان همیشه می فرمود وقتی مسئولان کشوری و لشکری به لارستان می آیند در مورد حوزه علمیه از من می پرسند شرمنده می شوم که حوزه ای در خور و شان این منطقه ندارم تا با همت خودش و خیراندیشانی مثل مرحوم حاج شیخ عبدالحسین انصاری و نماینده ایشان مرحوم حاج عبدالحسین ثمری حوزه علمیه علی بن ابیطالب تاسیس شد. دو سوم زمین این حوزه توسط مرحوم حاج علی اکبر احمدی لاری و حاج علی اصغر احمدی لاری اهدا شد و یک سوم هم خریداری شد و هزینه ساخت آن هم توسط مرحوم شیخ عبدالحسین انصاری پرداخت و در سال ۱۳۷۴ در ولادت امام علی این حوزه افتتاح شد و بنده آن را به عنوان مدیر حوزه تحویل گرفتم. گرچه بنده پیش از آن نیز در حوزه قدیم با نام امام صادق روبروی خیابان گردان پشت حمام شهرداری مدیریت می کردم.

این حوزه ابتدا در یک طبقه ساخته شده بود و طبقه دوم در زمان مدیریت بنده ساخته شد. تجهیزات آن هم همینطور و حوزه ای در خور و شان منطقه الحمدلله تحویل آقایان داده ایم.

حوزه علمیه قدیم بعد از راه اندازی این حوزه تعطیل شد؟

بله تا مدتی دو سه خانواده از اساتید ساکن بودند و بعدش مخروبه بود. آن حوزه اوقافی بود و متولی اش آقا نبودند.

در مورد ساز و کار مدیریتی حوزه بفرمایید؟ از مدیریت تا متولی آن

حوزه علمیه یک مسئول دارد و یک مدیر که مسئول همان موسس است. مرحوم آیت الله حاج سیدعبدالعلی آیت اللهی موسس و مسئول حوزه بود و ما را به عنوان مدیر انتخاب کرده بود و پس از آن که ما تحت پوشش قم رفتیم چون ایشان نمی توانستند در جلسات شرکت کنند و به نامه ها پاسخ دهند نامه ای به عنوان نماینده تام الاختیار خودش به ما داده بود و ما در این مدت هم به عنوان مدیر بودیم و هم نماینده تام الاختیار موسس و مسئول.

بعد از فوت مرحوم آقا مسئولیت به فرد دیگری واگذار شد؟

بله بعد از فوت حضرت آقا متولی حوزه فرزند ارشد آقا یعنی حاج سیدمحمدحسین آیت اللهی شدند و ما هم برای اینکه شایبه ای پیش نیاید در چهلم مرحوم آقا تابلوی حوزه را عوض کردیم و حوزه علمیه را از زیر نظر آیت االله به زیر نظر بیت مرحوم تغییر دادیم.

این حوزه هیئت امنا هم دارد؟

خیر. هیئت امنایی ندارد. حداقل تا زمانی که من بودم نداشت.

خب داشتید از روند حوزه علمیه لار می گفتید؟

مدتی گذشت و حوزه ها استانی شد یعنی هر استان باید حوزه های خودش را مستقلا اداره می کرد اما ما زیر بار استان نمی رفتیم! چون حوزه ما پیش از این مقام دوم کشوری آورده بود و طی این مدت یا خوب بود یا عالی و هیچگاه متوسط و ضعیف نبود.

کلا ما و چند حوزه در کشور حرف برای گفتن داشتیم مثل کاشان، بابل، بناب و لار هم به همین شکل و ما می خواستیم مستقل بمانیم. یک سفری از قم تشریف آوردند و گفتند باتوجه به اینکه مرحوم آیت الله ایمانی هم در شیراز امام جمعه شده اند قبول کنید و ما هم در ازای کسب برخی امتیارات موافقت کردیم. امتیازاتی مثل دوره های تخصصی سطح سه و چهار.

آن موقع آقا زیر بار هیئت امنا نرفتند و گفتند حوزه به همین شکل دارد اداره می شود اما بعد از فوت مرحوم آقا این موضوع پر رنگ تر شد. یک سفری آمدند و اصرار کردند و آقای نسابه گفتند من خودم هستم و ایشان رئیس هیت امنا شدند و اعضا هم بنده و حسن آقا و حسین آقا و دو تن از اساتید برای هر دو حوزه خواهران و برادران. مدتی به همین شکل پیش می رفتیم.

اصرار می کردند باید حوزه را زیر نظر امام جمعه ببرید و ما بنا به توصیه مرحوم آقا که خیلی علاقه به حوزه ها داشتند و یادگاری ایشان بود زیر بار نرفتیم و حوزه را هم به نحو احسن اداره می کردیم.

باتوجه به سابقه حوزه بفرمایید تمایز این حوزه با دیگر حوزه ها چه بود؟

در این حوزه اصل آزاداندیشی ترویج شد. در این مدت که بنده بودم طلبه ها را آزاد پرورش دادم فقط خط قرمز من در بحث ولایت فقیه بود و در این بخش اطاعت مطلق بود و بقیه موارد آزاد بودند. طلبه های من تنوع و تکثر زیادی داشتند و از اصولگرای تند و اصلاح طلب تند در آنها بود.

دوم اینکه طلبه ها را به مطالبه گری و پرسشگری عادت داده بودم. سوم اینکه هیچگاه خودم را به عنوان رئیس تلقی نکردم و همواره همدلی و همفکری با کادر حوزه باعث شده بود این حوزه متمایز با دیگر جاها باشد.

موقعیت این حوزه هم البته از نظر کمیت و هم کیفیت متمایز است. خروجی های این حوزه را ببینید که من حرف برای گفتن دارم. حداقل هزار نفر از خروجی های این حوزه در کل کشور دارای مسئولیتند. امام جمعه شهر قدس تهران، امام جمعه الشتر و چندین و چند امام جمعه دیگر.

چندین مدیر حوزه، قاضی های صاحب نظر در شعبات بدوی و هم تجدید نظر، قاضی برجسته تجدید نظر فارس، قاضی زندان عادل آباد، دادستان کرج، قاضی ها در یاسوج و هرمزگان و کل کشور. اساتید حوزه همگی بومی ما و از حوزه ما فارغ التحصیل شده اند و می توانند سطح دو و سه تدریس کنند. اساتید دانشگاه های مهم تهران از طلاب ما هستند. از وکلا و سردفتر استناد و ازدواج و نمایندگان ولی فقیه که خیلی زیادند. زمانی دوستی نقل کرد نمایندگان ولی فقیه در سپاه استان فارس در قم جلسه ای داشتند؛ ۱۹ نفر بودند و ۱۱ نفر طلبه لار بودند. الان مسئولین عقیدتی سیاسی هر شهرستانی درمنطقه اسم ببرید از طلاب ما بوده اند. اینها خروجی این حوزه است.

این نیروها بومی لارستان هستند؟

ما از غیر منطقه لارستان و لامرد و داراب و درکل جنوب فارس نیرو نداشتیم. فقط در سال های اخیر طلابی از دیگر مناطق هم داشتیم.

پس شما معتقدید که در بحث نیروسازی موفق بوده اید؟

ما نیروسازی کرده ایم اما متاسفانه از نیروهای ما در لار استفاده نشد! یک سال هست نیرویی که الان در سازمان تبلیغات دو شهرستان التماسش می کنند را در این شهرستان نمی پذیرندش! بخاطر مخالفت بعضی ها!

این مخالفت قانونی است یا سلیقه ای؟

کاملا شخصی و سلیقه ای است متاسفانه! و اگر مشکلی داشتند نباید جای دیگری هم پذیرفته می شدند.

دلیل اصلی این مخالفت ها چیست واقعا؟

طلبه حوزه علمیه لار بودن و نیروی سیداکبر بودن؛ همین!! زمانی ۵۵ طلبه این حوزه به عنوان روحانی مستقر و تبلیغی در روستاهای منطقه کار می کردند اما متاسفانه مدیری در سازمان تبلیغات لارستان آمد و همه اینها را حذف کرد! یکی از این طلبه ها بعد از این حذف شدن مشغول چوپانی است! این مشکلات را ما در این شهر داشته ایم. اما من از خروجی خودم راضی ام و با افتخار دفاع می کنم. طلبه های ما طلبه های خوبی اند. اما همین حالا از طلبه های ما برای مدیریت همین حوزه نپذیرفته اند و سه چهار نفر از معاونان را معرفی کردیم اما قبول نکردند واینها درد است!

این روابط و مناسبت های پشت پرده را واضح تر می فرمایید؟ مشکل اینها با شخص شما چیست؟ آنها طیف خاص سیاسی یا صنفی دارند؟

اینها طیف سیاسی خاصی نیستند. افرادی هستند که سلیقه آنها این است سید علی اکبر نباشد و چه بسا بعد من از این نیروهای حوزه هم استفاده شود. افرادی که شاید باقدرت گرفتن ما مشکل دارند! وگرنه نه با عقاید ما مشکل دارند نه مدیریت ما.

حاج آقا اسم شما همیشه پشت تحولات منطقه است! شما واقعا قدرت در سایه هستید؟

اینطور نیست. من یکی از اشکالاتم رک گویی است و از سال ۸۸ علنی شد و بحث ویودئویی که پخش شد و بعد آن تحت فشار بودم و البته برای مردم بود و وظیفه بود هرچند مردم در آن مقطع هم به حق خود نرسیدند. مرحوم آقا هم می فرمود این مشکلی است که از تهران انجام شده و باید خودشان حل کنند و غالب قول ها عملی نشد.

به نظر می رسد یکی از دلایلی که شما تحت این فشارها هستید این است که طی این مدت خود را به مدیریت حوزه محدود نکردید و در مسائل شهرستان هم ورود می کردید؟

علتش همین است دقیقا. در لار همین را می گفتند اما در قم می گفتند اتفاقا ما خوشحالیم که مدیر حوزه لار مردمی است و مردم مراجعه می کنند اما در لار می گفتند تو حوزه ات را اداره کن و چه معنا دارد مردم بیایند و بروند؟!

این اعتقاد شما بود؟

بله من الان هم همین اعتقاد را دارم که بی تفاوت نباشم و همراه مردم باشم. آقا هم نظرش همین بود و همیشه می گفت مردم.

نمی شد با تعامل و گفت و گو این مشکل را حل می کردید تا اثرگذاری شما همچنان محفوظ می ماند؟

اثرگذاری من الان کم نشده! من الان که منزل هستم از حوزه بیشتر مردم را می بینم و مرتب می آیند. ضمن اینکه هر آمدنی هم رفتنی دارد. من ۲۷ سال مدیر حوزه بودم و توان هم نداشتم. صبح ها من به زحمت می رفتم چون نمی توانستم مثل بقیه مدیران ساعت ۹ بروم. من همیشه قبل از همه اساتید و معاونان در حوزه بودم که همه تعجب می کردند و من علاقه داشتم اما دیگر با بالا رفتن سن توان نداشتم.

ادامه دارد…


24 نظر

  1. ناشناس گفت:

    0

    1

    درود خداوند بر روحانی مردمی ودوست داشتنی جناب آقا سیدعلی اکبر که همیشه ودرهمه حال با مردم بوده واست و مرد سختیهاست یادرگار آقا که توسط […] مورد بی اعتنایی قرار گرفت خدا […]

  2. دوستدار سید اکبر گفت:

    1

    2

    سلام و درود بی پایان بر سید اکبر خودمون
    حاج سید اکبری خاکی ، یکدل و یکرنگ ، وقتی
    ایشان را می بینی ، تبسم بر لبان و چهره ات نقش می بندد ،
    پاک و بی آلایش ، مهربان و دلسوز مردم و شهر و شهرستان
    عامل ایجاد همدلی و وحدت بین تسنن و تشیع
    آن موقع درب حوره و منزلشان و اینک درب منزلشان ، که
    سادگی و ساده زیستی کاملا مشهود است ، همیشه بر روی
    مردم باز بوده و است ، خصوصاً مردمی ضعیف و قشر متوسط
    جامعه از کل مناطق ، نیازی نبود که بزی یا بزغاله ای زیر بغلت باشد
    تا شما را بحضور بپذیرند ، آخر نگهبان و پاسبان و دربانی برای خود استخدام
    نکرده بود ، ساده زیستی که میگویم یعنی همین ؛
    متمولین و چهار درصدی های معروف جایی دیگر لانه میکردند و اما
    پیرامون این سید بزرگوار مردمی که خالصانه وی را دوست داشتند و دارند،
    و اغلب مردمی مراجعه میکردند و میکنند که برای حل مشکلات از ایشان
    راهنمایی می طلبند .
    ایشان قریب به ۲۰ سال خدمت صادقانه به مردم و شهرستان داشتند.
    امید است این سید بزرگوار همچنان استوار و بی باک در راه احقاق
    حقوق مردم لارستان بزرک در مقابل زیاده خواهان و بدخواهان این
    خطه عزیز گام های بلند خود را با قدرت و عظمت بردارند .
    و خداوند بد خواهان این سید عزیز را اگر قابل هدایتند ، هدایت
    وگر قابل هدایت نیستند در بین مردم آبرویشان ببرد.
    ان شا ءالله

  3. ناشناس گفت:

    2

    3

    خدا یاور آقای سید علی اکبر باشد.وجود ایشان برکت بزرگی است.

  4. ناشناس گفت:

    2

    1

    حیف ایت الله اقای حاج سیدعلی اکبر موسوی

    قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری(

    • خسته نباشید گفت:

      1

      0

      درود بر ابر مرد تاریخ لارستان حضرت ایت الله اقا سید علی اکبر موسوی مدظله العالی

    • احراری از بلغان گفت:

      0

      0

      درود بر جناب شیخ اقاسیدعلی اکبر
      محور وحدت لارستان شما هستی و اهانت دنیاپرستان برایشان سودی نخواهد داشت

  5. عابدي راد گفت:

    1

    0

    درود بر حاج اقا موسوي …مردم داري حضرتعالي ستودني است به واقع انچه مردم از روحانيت اصيل و مردمي انتظار دارند در جنابعالي متبلور و برجسته بوده و هميشه پناهگاه مظلومان و محرومان بوده ايد. ايستادگي و پايمردي و دفاع از حق مردم مظلوم لار و لارستان در سال ٨٨ هميشه در تاريخ ثبت خواهد ماند. جنابعالي در كنار مرحوم اقا ( رحمت خدا بر او باد ) اشكارا از هويت و شان مردم محافظت كرديد. هر جا كه هستي. خداوند يار و ياورت ، و دعاي مردم لارستان بدرقه راهت ..مناصب دنيوي اعتباري ندارد. مهم اين است كه در قلب مردم جاي داري و اين بالاترين اعتبار است

  6. سيد اكبر گفت:

    0

    0

    دورش تمام شده و هيچ نفوذي نداره الان رييس كدوم اداره به حرفش؟

    • هسته مرکزی گفت:

      0

      0

      شرف المکان بالمکین

      ارزش مدیریت حوزه زمانی بود که ایت الله سیدعلی اکبر نسند نشین بود.

  7. مهره سوخته گفت:

    0

    0

    نه تنها قدرت در سايه نيست بلكه […] هست تمام قدرتش بخاطر حمايت سيد حسين اقا برد

  8. موسوي گفت:

    0

    0

    اين ها همه براي خودنمايي هست وگرنه نامي هم ديگه از اين فرد تو شهر نيست ميخواد خودش رو مطرح كنه .اون بازنده عرصه سياست همين الانشم جعفرپور رو داره ولي وقتي بيت مخالفش باشه نميتونه […]

  9. حمیدعسکرپور گفت:

    0

    0

    سلام و درود خدمت سیدبزرگوار
    خداوند یارو نگهداراین سیدبزرگ وعظیم و شان باشد
    سایتون مستدام حضرت آقا

  10. ناشناس گفت:

    0

    0

    چرا اینقدر مظلوم نمایی میکنید.
    حوزه هم باید مثل سایر ارگان ها هر چند سال یکبار دچار دگرگونی و نو شدن شود تا فکر و نگرش نو به عنوان نیرو محرکه این مرکز علمی فرهنگی را بیشتر به پیش ببرد.
    ریاست حوزه که ارث پدری نیست که کسی طلبکار باشد و بعد از اتمام دوره شاکی شود.
    یک زمانی شما را منصوب کرده اند یک زمان هم باید شخص دیگری را منصوب کنند، این کاملا طبیعیست.

    این مشلوم نمایی ها نشان دهنده اتصال و وابستگی بعضی افراد به پست و جایگاه است که نمود بارز بی تقواییست.

    • میراث خور گفت:

      1

      0

      درسته ارث پدری کسی نیست لذا اون […] که از فروش مغازه های جای حمام انصاری […] رو برگردونید.

  11. ناشناس گفت:

    1

    0

    سلام کاشکی سید اکبر اتفاقات پنهان مانده سال ۸۸ را بیان می کرد

  12. ناشناس گفت:

    1

    0

    آنان که منافع و مطامع شان در خطر بود و هست ، از حضور ایشان رنج می بردند و می برند.

  13. طلبه گفت:

    0

    0

    این وجود حضرت ایت الله سیدعلی اکبر موسوی بود که به حوزه علمیه اعتبار میبخشید.

    یکسال صبر کنید افول حوزه را ببینید

  14. غایب گفت:

    0

    0

    آفتاب محترم لارستان !
    محبت بفرمایید با منتقدین ایشان هم مصاحبه ای بفرمایید…
    .
    می دانم بی طرف ماندن سخت است، اما سعی کنید به هر طرفی هم نروید
    ————————
    آفتاب لارستان: با احترام به نظر شما اگر فرد یا به قول شما منتقدی تمایل به ارسال پاسخ به این اظهارات دارند حتما منتشر می کنیم. اگر فردی را هم معرفی کنید می توانیم با وی مصاحبه کنیم.

    • مناظره گفت:

      4

      0

      کاش حسن اقای ایت اللهی حاضر میشد با حاج سیدعلی اکبر اقا مناظره کند.

      آنوقت عقاید طرفین در مورد امام زمان و ولایت فقیه و خمس و دست بوسی و اعلام عید فطر و خیلی چیزهای دیگه مشخص میشد.
      البته به شرط اینکه حسن اقا در مقابل قران سوگند بخورد که عقایدی را که در زمان سکونت در قم و قبل از فوت داشته بیان کند.
      و حاج سیدعلی اکبر هم شجاعت و رک گویی خود را به اثبات رسانده است
      البته فایل صوتی ان زمان موجود است .

  15. ناشناس گفت:

    0

    0

    درود خداوند برسید عزیز و دلسوز اعتبار واقتدار حوزه به وجود شما بود …..

  16. بریزی گفت:

    0

    0

    سلام ایشون یک شخص اصلاح طلب است و در انتخابات های مختلف به سمت جریان اصلاح طلب آدرس می داد و باعث بدبختی و …. می شد که خدا بابت این کارهاش ازش بگذره .الکی ادعای انقلابی گری و ولایت فقیه هم نکنه که سوابق و بیانات خصوصی اش نزد ما محفوظ است .و لدینا کتاب ینطق بالحق

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان