میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۶ ب.ظ سرویس:برگزیده ها, یادداشت 3 دیدگاه 482 بازدید

آسیب های تنزل نمایندگان مجلس از «نظارت» به «دخالت» در امور اجرایی

آسیب های تنزل نمایندگان مجلس از «نظارت» به «دخالت» در امور اجرایی

افشین افکاری*: علامه علی اکبر دهخدا «نظارت» را اینچنین معنا نموده اند: نگرانی و دیده بانی به سوی چیزی؛ و واژه «دخالت» را با: در آمدن در کاری غیرمربوط، مترادف دانسته اند.

پس از به رسمیت شناختن قوای سه‌گانه و پذیرش اصل «تفکیک قوا» به عنوان مترقی ترین اصل مردم سالاری، پذیرش قدرت قانون گذاری که در مجلس تبلور می یابد، رکن رکین دموکراسی است چرا که اراده‌ مردم از این راه به حکومت اعمال می‌شود و در حقیقت این مجلس یا پارلمان است که زیرساخت یا فونداسیون سایر قوا می‌شود به همین دلیل حضرت امام خمینی(ره) در تعبیری بی‌نظیر «مجلس را در رأس امور» می‌نشاند.

جالب این است که با پذیرفتن اصل تفکیک قوا‌، قانون، هیچ وقت حق نظارت را از مجلس و نمایندگان سلب نکرده است و به راستی هم باید مردم (مجلس) برای نظارت بر درستی کار کارگزاران خود، هیچ محدودیتی نداشته باشند.

بعد از تشکیل حکومت، طبیعی است که مردم برای نظارت بر قدرت که ذاتا فساد‌آور است راه‌کارهای قدرتمندی را بیابند، از رسانه‌ها که به عنوان رکن یا قوه چهارم دموکراسی مطرح می‌شود، اگر بگذریم، مهم‌ترین راهکار مردم برای نظارت بر کار کارگزاران دولت به معنای عام تشکیل مجلس است. از آن رو که ملت در فرآیند انتخابات به شکل مستقیم یا غیر‌مستقیم به کارگزاران دولت، قدرتی بزرگ تفویض می‌کند، برای سلامت و جلوگیری از فساد و اختلاس و تبانی و دزدی سیستماتیک و… با تشکیل مجلس از نمایندگان آگاه و شجاع و پاک دست برکارگزاران دولت نظارت می‌کند!

هر چه نمایندگان وارسته‌تر و پاک‌تر و شجاع‌تر باشند، کارگزاران به مردم -البته عموم مردم- پاسخگوتر خواهند شد و سلامت دستگاه‌های اداری بیشتر تضمین می‌شود.

آن‌چه که به این مکانیسم -نظارت مردم بر کارگزاران- لطمه‌ اساسی می‌زند این است که برخی نمایندگان و وکلای مردم به جای انجام وظیفه‌ی راستین خود که قانون بر آن تاکید دارد به کارهایی بپردازند که گاهی درست خلاف آن تعهدی است که به مردم داده‌اند!

نمایندگان مردم را برآیند انتخاب مردم می‌دانند که با مکانیسمی قانونی به مجلس شورای اسلامی راه یافته‌اند اما برخی کارکردها را خالی از انتقاد نمی‌دانند؛ درسال های اخیر و البته شاید به شکل ضعیف‌تر از آغاز انقلاب تاکنون همواره برخی از نمایندگان در چیدمان(انتصاب) مدیریت اجرایی دستگاه های دولتی دخالت مستقیم و غیرمستقیم داشته اند و بدبختی این است که این دخالت غیر‌قانونی به شکل یک سنت در ذهن و زبان مردم جا باز کرده است!

همه‌ ما وظایف قانونی نمایندگان مردم را بارها خوانده و مرور کرده‌ایم و می‌دانیم این عزیزان در برابر موکلین خود -که مردم باشند- دو وظیفه‌ی عمده‌، حساس و قانونی دارند؛ یکم: قانون‌گذاری در صحن مجلس و مشارکت در مباحث مجلس برای تصویب قانون. دوم: نظارت و بررسی در کار سایر قوا برای استیفای حقوق ملت.

هرچه نمایندگان مردم به اصل تفکیک قوا احترام کنند و خود را از به اصطلاح بده بستان‌های وزیران دور کنند نقش‌شان در نظارت و استیفای حقوق مردم پررنگ‌تر خواهد شد، چرا که نماینده باید بر سر حقوق مردم با هیچ وزیری پیمان برادری نبندد! البته این به معنای اعلان جنگ با وزیران نیست! اما وزرای دولت نباید نمایندگان را به اشکال گوناگون خدای ناخواسته تطمیع کنند یا آنان را دور بزنند! و تلاش کنند تا به روش های ناپیدا «نیش زبان» یا به تعبیری «زهر سخن» آنان را بگیرند! اتفاقا جایی که باید زبان‌ها خشک و حق به جانب، داد بزنند مجلس یا پارلمان است!

اساساً دخالت نمایندگان در قوه‌ مجریه و چیدمان مدیریت کار درستی است یا نه؟ اگر کار نادرستی است پیامد آن می‌تواند چه‌ باشد؟

بر اساس اصل تفکیک قوا آیا این دخالت ها وجاهت قانونی دارند؟ راستی اگر نمایندگان در چیدمان مدیران اجرایی دخالت مستقیم داشته باشند در روند نظارت‌شان بر کار مدیران -که اصلی‌ترین وظیفه‌ی آنان است- خللی ایجاد نمی‌‌شود!؟ اگر در سطحی بالاتر کنکاش کنیم آیا این دخالت‌ها و اعمال نظرها به نوعی به تبانی بین وزیران دولت و نمایندگان مجلس منجر نمی‌شود؟!

اگر وزرای دولت، عامل نمایندگان شوند بیم این نمی‌رود که نمایندگان مردم هم، کارگزار وزیران شوند؟! و در این میان نوعی مماشات و کنار آمدن صورت بگیرد و در آخر حقوق مردم هم پایمال و سر مردم بی‌کلاه بماند؟! آیا برخی از نمایندگان مردم در قبال چیدمان مدیران ناکارآمد، حاضرند به مردم پاسخگو باشند؟

به نظر می‌رسد اگر قرار است دولت در سطح ملی و در سطح استان‌ها -استانداران- به پیشنهاد نمایندگان، مدیریت استان را چیدمان کنند بهتر آن است که آشکارا و بدون لفافه و پرده پوشی این کار صورت بگیرد! و به مردم هم اعلام شود که: «ایها‌الناس»! نماینده‌ شما به جای این که موی دماغ کارگزاران دولت شود و برشیوه‌ خدمت رسانی ایشان به مردم نظارت بی‌رحمانه داشته باشد امروز آمده و خود با کارگزار به توافق رسیده که آدم ایشان باشد!

این آگاهی بخشی باعث می‌شود تامردم درجریان کار خود باشند و بدانند طرف حساب‌شان کیست و نمایندگان محترم در قبال کم‌کاری و یا بعضا بدکاری برخی از مدیران به مردم پاسخگو باشند، چرا که این درست نیست امروز، نمایندگان مجلس مدیران را چیدمان کنند ولی فردا دولت، پاسخگوی مردم باشد و خود نمایندگان از دولت و استانداران انتقاد کنند!

هیچ‌کس با استفاده از نظرات مشورتی نمایندگان مخالف نیست و این کار می‌تواند مفید باشد، اما متاسفانه این دخالت‌ها و اعمال نظرها در چیدمان مدیران اجرایی؛ موجد حق شده است! و اگر در چیدمان‌ها دیدگاه نمایندگان لحاظ نشود شکایت از عدم اعمال نظر را به همراه خواهد داشت!

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، انتصاب مدیران استانی و شهرستانی،‌ روسای سازمان‌ها و ادارات یک استان، از وظایف ذاتی قوه مجریه و دولتی است. برای همین ورود مقامات قوای مقننه همانند نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این چیدمان، خلاف اصل «تفکیک قوا» و تجاوز به حدود صلاحیت قوه مجریه است! در قانون اساسی اصل۵۷‌، به صراحت اصل «تفکیک قوا» را پذیرفته است بر همین اساس به لحاظ قانونی نمایندگان مجلس شورای اسلامی حق دخالت در انتصابات استانی را ندارند؛ متاسفانه برخی از نمایندگان اصل همکاری قوا را با دخالت درقوا جابجا گرفته‌اند!

* دبیر حزب آزادی در شهرستان های جنوبی فارس
** این یادداشت پیش از این در هفته نامه «عصر لارستان» نیز منتشر شده است


3 نظر

  1. ناشناس گفت:

    1

    0

    به يكي گفتند تو كه روزه نميري چرا سحري مي خوري؟ گفت: اگه سحري هم نخورم كه كافر مطلق ميشم .
    افشين خان روا مدار كافري مطلق ، بر نابندگان خدا را

  2. شهروند گفت:

    1

    0

    کجاست گوش شنوا؟

  3. ناشناس گفت:

    1

    0

    عامل اصلی عدم پیشرفت و رشد و توسعه لارستان، شخص نماینده مجلس […] هست. نماینده […] لارستان، با […] خود همه چیز رو دستمایه افکار […] سیاسی خود کرده است.

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان