میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در10 دسامبر 2020 ساعت 2:46 ب.ظ سرویس:برگزیده ها, مطلب شما 4 دیدگاه 374 بازدید

آشنایی با «ایستگاه دوم دهرا» یکی از جاده‌های باستانی لارستان

آشنایی با «ایستگاه دوم دهرا» یکی از جاده‌های باستانی لارستان

رسول احمدلو: ‌در لارستان امرای میلادی سعی و اهتمام ویژه‌ای در توسعه منطقه تحت نفوذ خود داشته‌اند. از جمله اقدامات آنها احداث راه‌ها و امکان بین‌راهی بوده که شهر لار را به مراکز مهم تجاری و مذهبی متصل کرده است.

از جمله این راه ها، مسیر لار- کاسه‌دار- بریز- شرفویه- بنارویه- کاریان می‌باشد. در نوشتار قبل ایستگاه یا دالان (گردنه برکه شیخ و صحرای پازنی) بررسی شد (اینجا). در این بخش ایستگاه دوم (دهرا) مورد کاوش قرار خواهد گرفت.

کاروان‌های تجاری پس از خروج از تنگه برکه شیخ وارد دشت بزرگ برکه زهرا می‌شدند. در این دشت بزرگ و هموار چندین آب‌انبار جهت دسترسی به آب و آسایش قافله ها و مسافرین وجود دارد. (دشت بزرگ برکه زهرا از اواخر قاجاریه محل ییلاق و قشلاق عشایر دولخانی تیره احمدلو می‌باشد).

پس از یک ساعت کاروان‌ها به تنگه راهور می‌رسند. (در نزد عامه لاهور و در نزد  قدما مشهور به چهار راهی) که روستاها و ایستگاه‌های زیر را بهم وصل می‌نموده:

الف- راهور- دنگز

تجار؛ عشایر و مسافرینی که قصد عزیمت به روستای باستانی دنگز را داشتند پس از وارد شدن به راهور می‌بایست از گردنه صعب العبور داربست (از گذشته‌های خیلی دور جهت پرت نشدن چارپایان‌ به دره؛ چندین چوب بزرگ به هم وصل کرده‌اند که به کوه یا گردنه داربست مشهور می‌باشد) عبور کرده و وارد مزرعه و نخلستان بزرگ گره شوند. (نخلستان گره تا سال ۱۳۴۱ ملک اجدادی اقای یزدانی از تجار و معاریف اوز بوده که به دنبال سیاست اصلاحات ارضی به چند نفر از اهالی دنگز که کارگر زراعی این ملک بوده‌اند واگذار می‌گردد. این نخلستان بخشی از خرمای مورد نیاز منطقه را تامین می‌کرده است.) پس از طی چهار یاپنج کیلومتر  به روستای دنگز برسند.

ب- راهور-کندشک:

روبه‌روی تنگه راهور رودخانه بسیار بزرگی مشهور به پدلی است که در گذشته به جاده مالرو یا شتر رو مشهور بوده. قافله‌ها پس از طی مسیر یک الی دو ساعته از طریق این رودخانه به ده کندشک می‌رسیدند. در عصر پهلوی اول و بر اثر سیاست اسکان عشایری؛ بخش بزرگی از عشایر دولخانی در کندشک تخته قاپو می‌گردند. امروزه کندشک جزو املاک عشایر دولخانی محسوب می‌شود و بسیاری از بزرگان عشایر دولخانی در قبرستان کندشک به خاک سپرده شده‌اند.

ج- راهور-کهنه اوز

اگر از دهانه تنگه راهور چند کیلومتری به سمت شمال برویم به گردنه مربوط می‌رسیم. انطرف گردنه روستای کهنه اوز می‌باشد.‌ در عصر پهلوی دوم تلاش‌هایی جهت حذف گردنه مربوط صورت گرفت؛ اما به نتیجه‌ای نرسید.

د-راهور – دهرا

پس از طی مسافتی از تنگه راهور به سمت شمال؛ جاده به سمت دهرا می‌رود که به جاده ماشینی مشهور است. فاصله تنگه راهور تا ایستگاه دهرا حدود ۱۵کیلومتر  می‌باشد. از نکات مهمی که باید به ان اشاره شود عبور خط تلگراف شیراز به لار از راه دهرا- راهور-دنگز – دیده‌بان به شهر لار است که در عصر پهلوی اول و با تلاش‌های حاکمان وقت لارستان؛ حسین میرممتاز و فتحعلی فانی این خط تلگراف تاسیس شد.

در گذشته ماشین‌هایی که از سمت جهرم؛ جویم و شرفویه قصد عزیمت به لار و نواحی جنوبی داشتند از مسیر دهرا به سمت راهور و‌دو برکه رفته و از آنجا به سمت بریز تغییر مسیر داده و سپس از طریق جاده شاه عباسی روانه لار می‌شدند.

ایستگاه دهرا (ده راه):

از آنجایی که این ده در مسیر لار به کاریان و جهرم و داراب واقع بوده به ده راه مشهور شده است‌. در نزدیکی این ده یکی از امامزادگان به نام شاه فضل‌الله دفن شده که امروزه از اماکن مذهبی بخش مرکزی لارستان به شمار می‌آید.

یکی از راه‌های درآمدهای امرای میلادی لارستان گرفتن حق راهداری از مسافران و تجار بوده. حاکم لارستان با ایجاد کاروانسرایی در دهرا و گماشتن چندین مأمور و راهدار ضمن تأمین امنیت این جاده تجاری از کاروان و قوافلی که درصدد تردد از این مسیر بودند عوارض راهداری اخذ می‌نمودند. طبق نظر چند تن از باستان شناسان این کاروانسرا متعلق به عصر سلجوقی است.

دهرا در عصر صفوی از ایستگاه‌های مهم جاده تجاری جهرم به لار محسوب می‌گردد.

شرح این کاروانسرا در سفرنامه تونو چنین آمده است:«سه شنبه صبح به راه افتادیم و تا ساعت دو نیم در یک راه سنگلاخی پیش رفتیم سپس به یک راه نسبتاً هموار رسیدیم که در آنجا تا ساعت پنج راه پیمودیم به یک کاروانسرای کوچک زشت که دیده (دهرا) نامیده می‌شد رسیدیم جایی که در آن تعدادی راهدار وجود دارد به خاطر فرمانی که آقای تاورنیه داشت ما از پرداخت مالیات و حق راهداری معاف بودیم.»

نظر به اهمیت این دالان تجاری امرای لارستان قلعه بزرگی در این ده ساخته اند که از قلعه های خشتی زیبای ایران به شمار می‌آید.

تا سال ۱۳۴۱ دهرا جزو املاک اجدادی خاندان آقای رجبعلی موحدی از تجار بزرگ لارستان بود.

در دهرا یک رشته قنات بسیار بزرگی وجود دارد که تا چند دهه قبل مزرعه دهرا از آب این قنات آبیاری می‌شد.


4 نظر

  1. جهاندیده،لار گفت:

    0

    0

    درود…زحمات شمادرپژوهش ،جمع آوری،تدوین وارائه این اطلاعات تاریخی و ارزشمند،قابل تقدیره.موفق وپویاباشید..

  2. بیستون گفت:

    0

    0

    در تاریخ اقتصادی نوشتاری مفید و سودمند است. احسنت

  3. ابراهیم فیروزی گفت:

    0

    0

    با سلام بعد از آن تاریخ محمد آباد با پلاک ۲۷۷ و دهرا با پلاک ۲۷۶ از رجب قلی موحدی آقایان سید سلیمان محمدی از قلات و مرحوم حاج محمد فیروزی از کهنه اوز این دو پلاک را خریداری نمودن و در حال حاضر هم در جوار آن روستائ با نام مسیح آباد ساخته شده که این روستا هم متعلق به برداران ایل دولوخانی است صرفا جهت اطلاع

  4. ابراهیم فیروزی گفت:

    0

    0

    صرفا جهت اطلاع
    از سال ۱۳۴۱ به بعد دهرا با پلاک۲۷۶ و محمد آباد با پلاک ۲۷۷ توسط آقای سید سلیمان محمدی از روستای قلات و مرحوم حاج محمد فیروزی از کهنه اوز از برادران موحدی خریداری شد و در حال حاضر در جنوب شرق این دو قریه روستای بنام مسیح آباد شکل گرفته که آنهم از طایفه دولوخانی تشکیل شده و در حال حاضر ارتباط بین روستاها و لار و شیراز هم از بین زمینهای همین دو قریه یعنی محمد آباد و دهرا میگذرد

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان