میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در5 مارس 2020 ساعت 3:55 ق.ظ سرویس:مطلب شما 7 دیدگاه 347 بازدید

از «حفاظت» تا «مانع تراشی به بهانه حفاظت»!

از «حفاظت» تا «مانع تراشی به بهانه حفاظت»!

نگاهی به عملکرد اداره میراث فرهنگی لارستان

آفتاب لارستان: متن پیش رو یادداشتی در نقد اداره میراث فرهنگی لارستان است که توسط یکی از کاربران برای این سایت ارسال شده است. گفتنی است مطالب مندرج در این بخش لزوما موید دیدگاه «آفتاب لارستان» نیست و حق پاسخگویی اداره میراث فرهنگی به آن در همین سایت محفوظ است.

***

ثبات مدیریتی و عدم تعویض پیاپی مدیریت یک مجموعه اداری و سازمانی، در بسیاری موارد بعنوان اتفاقی مطلوب ارزیابی می‎شود. پیگیری سیاست‎هایی مشخص و دستیابی به اهدافی که از مدیریتی واحد ناشی می شود؛ ثمره ی این ثبات مدیریتی است و از رهگذر همین استمرار مدیریتی و ثبات در سیاست ها و اقدامات است که امکان نقد اصولی و صحیح یک مجموعه ی مدیریتی ممکن می‎شود. بر کسی پوشیده نیست که نقدی منصفانه و سازنده، بر مدیری وارد  می‎شود که امکان پیاده سازی سیاست های خود را در بازه ی زمانی قابل قبول داشته باشد و در شرایط عدم ثبات و تغییر مدام مدیریت، هیچ یک از کسانی که تصدی آن سازمان را بر عهده می گیرند مجال و اطمینان خاطر را برای هدف گذاری، برنامه ریزی و نیز دستیابی به اهداف، نمی یابند و لذا اگر نقدی نیز به این مدیران وارد شود دور از انصاف بوده و یا دست کم، شتاب زده است.

در این مجال و با این مقدمه به نقد یکی از با ثبات ترین ادارات لار از نظر مدیریتی می‎رویم؛ بنابر موارد گفته شده در سطرهای اول این نوشته، نقد مدیریت میراث فرهنگی لار، بعنوان اداره ای که در بازه‎ای پانزده ساله، از سیاست های مدیری واحد پیروی نموده است، منصفانه و البته ضروری به نظر می رسد.

در پاسخ به نقدهای گوناگونی که در سال های گذشته به این مجموعه وارد آمده است، مدیر محترم میراث فرهنگی لار عمدتاً پاسخی مشابه و تکراری دارد:”نبود بودجه و عدم مساعدت استان در تزریق اعتبارات مالی”؛ بی مهری ادارات مرکز به شهرستان ها در موارد بسیاری مشاهده شده است با آنهمه آیا چنین بهانه ای از مدیری که یک و نیم دهه، سکاندار مجموعه­ی میراث­فرهنگی­لارستان بوده است قابل پذیرش است؟؟ بر کسی پوشیده نیست که نحوه تعامل مدیر هر مجموعه، با دیگر ادارات و همچنین مردم، تاثیر بسزایی را در شکل­گیری تصویر ذهنی مردم از آن مجموعه دارد و اعتبار هر اداره تا حد زیادی وامدار نحوه تعامل و ارتباط گیری مدیر آن با دیگر مجموعه­هاست، با آن­همه اگر عدم توانایی مدیریت میراث لار در جذب بودجه‎ی دولتی را هم بپذیریم، پرسش دیگری به ذهن می­آید و آن اینکه “آیا نحوه برخورد یک مدیر و ارتباط او با بدنهی مردمی در شهری همچون لار که بخش زیادی از توسعه­ی خود را وامدار خیرین است، نمی­تواند به جذب اعتبارات غیر دولتی و روانه سازی سرمایه­ی خیران به سمت میراث فرهنگی لار منجر شود؟ ، به باور نگارنده پاسخ به این پرسش مثبت است و برخورد صحیح مدیریت میراث با مردم و مسئولان، می توانست باعث وفاق میان کسبه، خیرین و مردم شده و ایشان را به سرمایه گذاری بر روی بناهای تاریخی متمایل کند. در روزهای اخیر و درج خبر نیاز فوری سقف بازار قیصریه به تعمیر، بار دیگر این سوال در ذهن میراث دوستان و دلسوزان تداعی می شود که مدیریت مجموعه میراث، به دلیل عدم توان چانه زنی با مرکز و همچنین ایجاد همدلی میان مردم و خیران و مجموعه تحت امر خود جهت مشارکت در امر مرمت این بنا، کارِ این بنای ارزشمند تاریخی که شناسنامه ی شهر لار است را به این جا کشانده است. مدیریت چنین مجموعه ای علاوه بر وظایف فوق می بایست در تغییر نگاه مردم به بافت تاریخی و آگاهی بخشی به ایشان نیز پیش قدم باشد و مردم و مسئولین بافت را در جهت هدفی واحد که همانا حفظ بناهای ارزشمند و بافت تاریخی است هماهنگ کند.

متاسفانه نگاه مردم به مجموعه ی میراث فرهنگی لار نگاه مثبتی نیست و مراجعه کنندگان این اداره، عمدتاً بر این باورند که میراث لار، از خود اختیاری ندارد و اظهار نظر در کوچکترین موارد را منوط به نظرخواهی از استان و اداره­ی کل می­نماید. اگر بناست این اداره تنها در نقش یک”دستگاه دورنگار” عمل کرده و تنها “واسطه‎گری” را برعهده داشته و هیچ اختیاری از خود نداشته باشد، وجود این اداره نه به تسهیل امور کمک می­کند و نه دوایی برای درد مردم خواهد بود. بدیهی است مدیریتی که در پاسخ به نقدهای صورت گرفته، مدام از مرکز استان شکایت کرده و  بی مهری اداره کل و عدم بودجه ریزی را دستاویز قرار می‎دهد و از طرف دیگر، کوچکترین اظهار نظر کارشناسی را منوط به اظهار نظر همان اداره ی کل می­کند؛ در بلاتکلیفی محض بسر می رود و به حال مردم و شهروندانی که در حوزه­ی مدیریتی او زندگی کنند می­باید گریست؛ چرا که مدیریت چنین شخصی تنها به فرسایشی شدن امور و روندهای اداری دامن می زند.

عدم پاسخگویی این اداره به استعلام ها و پاس‎کاری به اداره کل استان تنها دو دلیل می تواند داشته باشد؛ نخست عدم وجود تخصص و بدنه متخصص در این اداره و دیگر عدم مسئولیت پذیری و یا ترس از عواقب اظهار نظر خود، که این هردو، صلاحیت مدیریت فعلی این مجموعه را برای ادامه کار، زیر سوال می برد. اگر مدیری تخصص ندارد، نه به لحاظ اخلاقی و نه حرفه ای و شرعی شایسته­ی مدیریت یک مجموعه نیست و مدیری که نتواند بعد از گذشت ۱۵ سال یک کارشناس دارای صلاحیت را در مجموعه خود جذب کند، چگونه خواهد توانست امور مردم را رفع کند. نتیجه­ی چنین مدیریتی روی گردانیِ سرمایه گذاران و خیرین و در یک کلام مردم از بافت تاریخی است. چرا که این اداره، بجای کمک به حفاظت از بناهای تاریخی، تنها در پی سنگ اندازی و مانع تراشی است و کوچکترین مساعدت ها را نیز در انجام امور از مردم دریغ می‎کند.

از آنجا که مدیریت ادارات، جایگاهی انتصابی و نه انتخابی است و مردم تنها از طُرق غیر مستقیم می توانند نارضایتی خود را از نحوه مدیریت ادارات بیان کنند، نگارنده در انتهای این نوشته، برگزاری یک نظرسنجی آنلاین را در سایت خبرگزاری آفتاب پیشنهاد می‎کند، برگزاری چنین نظرسنجیی هم می تواند موارد مندرج در این نوشته را راستی آزمایی کند و همینطور کمک می­کند تا مدیریت استان و احیاناً کسانی که در شهرستان، پشتیبانی از رویکرد فعلی این مدیریت را امری درست تلقی می­کنند، از نظرات مردم آگاه شده و تصمیمات آتی خود را با نگاه مردمی هماهنگ­تر بسازند.

در پایان، ضمن درخواست از سایت محترم آفتاب جهت برگزاری نظرسنجی گفته شده، از مدیریت مجموعه ی میراث انتظار می رود در پاسخ به این نوشته، تلاش­های خود و البته نتیجه­ی تلاش های خود را در جذب خیرین و مردم و اعتبارات غیر دولتی و همینطور اعتبارات دولتی، جهت مرمت بناهای تاریخی شهر لار، بصورت مشارکتی را با مردم در میان بگذارند تا مردم در صورت انجام حداقل یک پروژه مشارکتی مرمت در بافت تاریخی لار که با پی گیری مجموعه میراث انجام شده است از آن خبردار شوند. تاکید بر مشارکتی بودن پروژه ها به آن دلیل است که توانایی یک مدیر را در کسب رضایت همه ی طرفان ذی نفع و ذی نفوذ یعنی دولت، کسبه، خیران وخلاصه مردم را می سنجد. ضمن آنکه مدیریت این مجموعه بارها از کمبود اعتبارات دولتی در زمینه میراث برای شهر لار انتقاد و گلایه کرده اند.


7 نظر

  1. ... گفت:

    2

    0

    احححسنت.

  2. عصر بیداری گفت:

    2

    0

    نه اداره میراث فرهنگی آثار راتعمیر می کند و نه اجازه می دهد مردم تعمیر کنند نقششان خرابکاری به نام تخصص است و همه بناها ونقش و نگارها را با گچ پر می کنند و می گویند این روش تخصص است از استانهای دیگر پرسیدیم گفتند همچین چیزی نداریم .سیاست میراث فرهنگی در راستای سیاست های استان فارس یعنی آثار تخریب شود ولی توسط مردم تعمیر نشود باید شکایات حقوقی علیه اداره لار و فارس تنظیم گردد تا دست از سر لارستان بردارند آنها دوست دارند همه تاریخ لار را ویران کنند.

  3. ناشناس گفت:

    2

    0

    ممنون از نویسنده که حرف دل خیلی از مردم لارستان رو بیان کردن

  4. ناشناس گفت:

    2

    0

    بی کفایتی اداره کل میراث فرهنگی فارس بر هیچکس پوشیده نیست نماینده محترم باید موضوع را در نهاد ریاست جمهوری پیگیری نماید

  5. ناشناس گفت:

    2

    0

    ما سالهاست عقب افتاديم متاسفانه …برخي مجموعه هاي تاريخي ناب لارستان به صورت يک پکيج آماده در کنار هم قرار گرفته اند که ميتوان با جذب سرمايه از بخش خصوصي ضمن محافظت مناسب بناها از آنها به عنوان يک درآمد پايدار با ايجاد اشتغال مسقيم و غير مستقيم سهم بسزايي را در مجموعه شهرستان داشت .
    تا کي بايد اين وضع رو تحمل کنيم … يک مدير لايق ميتواند اين وضعيت را بهبود بخشد به لطف خدا

  6. ناشناس گفت:

    2

    0

    خانه ی تاریخی مثل شریفی و سابات ماهک خراب کردند و حتما می خواهند بعدش پاساژ و مغازه بسازند، میراث فقط ادا درآورد که مخالف است و دارد تلاش میکند اما اینها کار خودشان کردند و خراب کردند. بقیه میراث تاریخی هم با این وضع خراب می شود

  7. ناشناس گفت:

    2

    0

    یکی از کسانی که طرفداری ازمدیریت این اداره می کرد نماینده محترم بود
    امیدواریم با تغییر نماینده چند تن از،مسءولین از جمله اداره میراث واداره تربیت بدنی هم تغییر یابد ا

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان