میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در12 ژوئن 2014 ساعت 4:56 ق.ظ سرویس:آفتاب, برگزیده ها 8 دیدگاه 2,616 بازدید

از مدح اخلاق تا ذم ايدئولوژي!

آنچه در شب پرتعارف اين هفته انجمن شعر آفتاب گذشت

از مدح اخلاق تا ذم ايدئولوژي!

جلسه اين هفته انجمن شعر آفتاب يعني ۲۰ خرداد ۹۳، با تعداد نفرات بيشتر از هفته هاي گذشته و حدود ۳۰ نفر شروع شد. مريم جدلي شعر معروف «اي پادشه خوبان» حافظ را دكلمه كرد و پس از او ناموران شعري از مژگان عباسلو خواند.

اين جلسه يك مهمان و شاعر اهل «پتويه» بستك داشت كه به همراه و معرفي خانم ديكن به انجمن آمده بود. خانم شجاعي ابتدا از حضور در جمع شاعران لار اظهار خوشحالي كرد و توضيح داد اشعارش را به دو زبان فارسي و محلي سروده است. او سپس يك شعر فارسي و دو اثر به زبان لارستاني خواند كه با تشويق گرم حضار مواجه شد. شجاعي در ادامه گفت: نسل جوان پتويه به من مي گويند اشعارت تلخ و گرفته است و چرا از عشق و عاشقي امروزي نمي گويي؟ و با اين مقدمه يك شعر محلي با همين مضمون يعني حال و احوال و جهان متفاوت جوانان امروزي خواند.

8

تا به اخلاق نگاه درستي نكنيم، شعر و شاعري مان بي ارزش است

در ادامه جلسه جعفر روئينا و بلال كياني شعرخواني كردند تا نوبت به فرزاد قناعت پور رسيد. قناعت پور ابتدا با اشاره به برخي نظرات نوشته شده در زير گزارش هاي انجمن در سايت آفتاب گفت: هيچ كس فارغ و جداي از جامعه نيست و تا به اخلاق، نگاه درستي نداشته باشيم، شعر و شاعري هيچ ارزشي ندارد. او سپس به مفهوم ايدئولوژي و ايدئولوژي زدگي پرداخت و گفت: انسان ايدئولوژي زده انسانيت خود و واقعيت زندگي را قرباني ايده ها مي كند لذا بهتر است شاعر ايدئولوگ نباشد و به پديده ها بصورت جزئي نگرانه و عيني بپردازد ولو اين كار سخت باشد.

قناعت پور در ادامه كلي در مورد ولايت حق و شيطان و پديده مرگ و اينها گفت تا نتيجه بگيرد در برخوردهايمان با يكديگر از حب و بغض بپرهيزيم!

قواعد سرودن شعر مناسبتي را رعايت كنيم

او در ادامه به سالگرد ارتحال آيت الله آيت اللهي اشاره كرد و به اين بهانه دقايقي در مورد شعر مناسبتي توضيحاتي داد. وي گفت: به موضوع «مناسبتي سرايي» نبايد دگم و مطلق نگريست و نفس سرودن شعر مناسبتي بد نيست اما اين كار به مثابه حركت بر لبه تيغ است و بايد قواعد آن رعايت شود. او در ادامه با بيان اينكه حتي شعراي پيشرو و كاملا مستقلي مثل يدالله رويايي نيز اشعار مناسبتي دارند به چند شعر از مجموعه «هفتاد سنگ قبر» او اشاره كرد و گفت: سنگ عباس و سنگ سكينه در اين مجموعه شعر، ناظر به مفاهيمي مثل مرگ و عطش و تشنگي است و همان واقعه تاريخي مشهور را به ذهن متبادر مي كند. قناعت پور البته تمايز اصلي اين اشعار با اشعار موسوم به عاشورايي و مذهبي را اجتناب از اغراق و بزرگنمايي عنوان كرد و افزود: رويايي در اين اشعار به مسئله مرگ در فضاي كويري پرداخته و فضاي خالي و خلوت كوير و مسئله فقدان و از دست رفتگي ذاتي آن را با واقعه اي مثل كربلا گره زده است. او در پايان يكي از اشعار رويايي را خواند و خوانش كوتاهي از آن ارئه كرد.

6

حميد منشي در ادامه اظهارات قناعت پور اضافه كرد: البته من فكر مي كنم رويايي شعر مناسبتي نگفته و مرادش اداي دين و بيان تعلق خاطر و عقيده اش به اين مضامين ايدئولوژيك نيست و تنها در باره مفاهيم و المان هاي متدوال در ذهن و زبان مردم محل زيست خود اشاره هايي آورده است.

برخي نظرات درج شده در سايت آفتاب، بد اخلاقي بود

در ادامه نوبت به منصور پدرام رسيد. همه مي دانستند كه او قبل از شعرخواني به بازتاب اظهارات هفته گذشته خود در تعريض برخي منتقدان خواهد پرداخت. همينطور شد. او گفت: اگر از حرف هاي هفته گذشته من تصور توهين به فرد يا افرادي ايجاد شد عذرخواهي مي كنم و البته معتقدم انعكاس آن و برخي نظرات درج شده در سايت نيز بد اخلاقي بود. وي افزود: من در آن جلسه فقط از خود و اشعارم دفاع كردم و قصدم تقابل و توهين به ديگران نبود.

او سپس شعر خود را با لحني متفاوت خواند كه خليل روئينا گفت: شعرتان را با قاطعيت خوانديد و تاثيرگذار بود. هاشميان اما درباره شعر او گفت: تمام اين حرفها را مي شد با نثر زد؛ اينكه آدم باش و غرور نداشته باش و متكبر نباش را راحت بگو و چرا زحمت شعر گفتن به خودت مي دهي؟! اما همه گويي دست هاشميان را براي دامن زدن به بحث هفته گذشته خواندند و از اين رو به لبخندي قناعت كردند و هيچ كس بحث را ادامه نداد!

استقبال از نقد شعر، باعث پيشرفت شاعر مي شود

سپس نوبت به امين كريمي رسيد تا غزل متفاوت خود را بخواند. غزلي كه تقريبا به مذاق همه خوش آمد. خليل روئينا گفت: قابل تحسين است چرا كه هدفمند است و از توصيفات معمول و مرسوم عبور كرده و به انديشه رسيده است. اسد گرامي گفت عادت به نقد كردن ندارم فقط توصيه مي كنم شعر «لحظه ديدار» اخوان را با قسمت اول شعر خود مقايسه كنيد و مطمئنم به نكات جالبي پي مي بريد. منشي گفت: كريمي از فخامت و صناعت ورزي زباني معمول غزلهاي پيشين خود رد شده و احساسات خود را رهاتر و فضاي شعر خود را شخصي تر كرده و اين موضوع بسيار پر اهميت است. مفتوحي گفت: كمتر شاعري سراغ دارم كه همچون امين در جلسه اول شعرش مشكل وزني داشته باشد و بعد چند هفته بتواند شعري بي عيب و نقص و به اين زيبايي بگويد. دهقاني گفت: اگر كوتاه تر بود بهتر نبود؟ كه يكي دو نفرگفتند اتفاقا ابيات زياد نبودند اما در هر مصرع ۸ مستفعلن وجود داشت و به همين دليل تصور مي شود كار طولاني است. جمله آخر درباره شعر كريمي را خليل روئينا گفت: من فكر مي كنم پيشرفت محسوس امين كريمي به دليل تواضع زياد و استقبال از نقد شدن اشعارش است!

5

در ادامه دهقاني يك دوبيتي درباره حميد منشي و يك شعر به قول خودش «روي قبري» خواند! خليل روئينا گفت: آقاي دهقاني شاعري است كه خيلي راحت شعر مي گويد و براي سرودن هيچ زوري نمي زند. خود دهقاني گفت: درست است من به راحتي مي توانم هرچه مي خوام شعر بگويم اما معمولا اين اشعار ارزش ادبي خاصي ندارند و بيشتر «نظم» محسوب مي شوند. اين خودزني دهقاني باعث شد ديگر هيچ كسي به نقد شعر او ادامه ندهد!

حلول در ذات پديده ها بايد به همراه زيبايي فرم باشد

اميدرضا مجيدي شاعر بعدي بود كه شعر خود را خواند. منشي گفت: كارهاي اخيرتان خيلي شسته رفته تر شده و خصوصا به لحاظ ريتم و ضرباهنگ و موسيقي پيشرفت محسوسي كرده ايد. وي افزود: البته فكر مي كنم به اندازه «مضمون» و «تصوير»، سهم «زبان» را خوب پرداخت نكرده ايد و اگر كنشگري زباني شما در اشعار بيشتر شود بهتر است.

در ادامه نوبت به محسن نيرومند رسيد كه همچون هميشه متن خود را به ديگران داد بخوانند و اين بار قناعت پور چند قطعه از متن او را خواند. منشي گفت: شما خيلي خوب توانسته اي به ذات پديده هاي پيش رويت حلول كني و به دريافت هاي تازه برسي اما به اين اندازه نتوانسته اي اين دريافت را زيبا بيان كني. سپس صمد قناتي شعر خود را خواند تا نوبت به محمدابراهيم خوشه چرخ رسيد. پس از او صادق اخضري دو رباعي و يك غزل خواند كه حميد منشي گفت: زبان صادق در اشعارش، حد فاصل زبان فاخر و ولگرد است و به نوعي با زبان شاعران موج نو كه متاثر از ادبيات و زبان روزنامه ها و رسانه هاست مشابهت دارد.

اكبر زائري، خانم طاهري و خليل روئينا آخرين نفراتي بودند كه شعرخواني كردند و با عبور ساعت از ۱۱/۵ شب، جلسه اين هفته انجمن بر خلاف هفته پيشين در اوج صميميت و با روبوسي و بگو بخند و تعارف نفراتِ حاشيه ساز انجمن به پايان رسيد!

 9 7 4 1 2 3


8 نظر

  1. ..@ گفت:

    0

    0

    سلام فرزاد جان شما هر طور نقد بنویسی باز هم ما دوست داریم پس باز هم بنویس لطفا ممنون متفکر

  2. ناشناس گفت:

    0

    0

    خب میبینیم که انجمنتون درحال رشده … خب از این بابت جای شکر داره.
    به این آقای قناعت پوربگید یکی از این متون فلسفیشون درباره شیطان و ولایت حق و اینجور چیزارو بذارن توسایت تاماهم فیضی ببریم دیگه … به راه راست هدایت شیم .

  3. ناشناس گفت:

    0

    0

    اقای گرامی لطف کنید ما را از ثقسیرهای شعر نو بهره مند کنید. نادر

  4. ناشناس گفت:

    0

    0

    جان برادر اگه می خوای هدایت شی ، درسته که هدایت های فلسفی قناعت پور مسلم موثره ولی خودت میدونی که “اینجور چیزا ” متغایبا ؛ متفاعل متعامل نمیشه حضوریش مثقال هفتصد صنار موجب افتراقه . مون ته زریم

  5. ا- گرامی گفت:

    0

    0

    اقا نادر بر روی چشم همین جلسه بعدی – حکایت اولین شعر از دفتر در استانه را شرح خواهم کرد.

  6. -------------------------------------- گفت:

    0

    0

    نظرهای اقای قناعت پور مبناهای محکم تئوریک دارد

  7. محمد گفت:

    0

    0

    واضح است كه وزن اصلي انجمن روي منتقدان ان است. شايد تفاوت انجمن آفتاب لار با ديگر انجمن هاي منطقه نيز مباحث علمي و نقدهاي بي رودربايستي در آن است. ملاحظه كنيد زماني كه منتقدان انجمن حضور ندارند جلسه به طور محسوسي افت مي كند و حتي نفرات حاضر در آن كمتر مي شوند.

  8. عبدالرضامفتوحي گفت:

    0

    0

    درود بر شما حميد جان به خاطر گزارش زيبا و ……

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان