میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در۱۹ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۸ ق.ظ سرویس:عناوین اصلی 3 دیدگاه 336 بازدید

امام حسین را باید از منظر «فردیت»، «حریت» و «معرفت» شناخت

محمدابراهیم انصاری لاری:

امام حسین را باید از منظر «فردیت»، «حریت» و «معرفت» شناخت

محمد ابراهیم انصاری لاری که یکشنبه شب ۱۷ شهریور ماه در آستانه تاسوعای حسینی در مراسم پنجمین سوگواره حدیث نینوا سخن می گفت با بررسی ابعاد مختلف واقعه کربلا گفت: در کربلا تأکید امام حسین (ع) بر انسان و انسان‌هاست.

به گزارش راستین آنلاین، وی امام حسین (ع) را قدیس شهامت ،اخلاق، معرفت و فضیلت دانست و با بیان اینکه امام حسین (ع) فدای گناهان و غفلت مردم شد،گفت: یزید معلول شرایطی است که مردم در پدید آوردن آن دخیل هستند.

انصاری لاری با اشاره به معاهده صلح امام حسن(ع) با معاویه گفت: یکی از شروط امام برای صلح با معاویه عدم معرفی جانشین توسط معاویه بود،اما پسر ابوسفیان با اعلام جانشینی یزید پس از خودش ضمن موروثی کردن حکومت، مردم را ازعرصه تصمیم گیری برای آینده خود حذف کرد.

وی این اقدام معاویه را بدعتی بی سابقه در اسلام دانست و با اشاره به روند انتخاب خلفای پس از پیامبر(ص) گفت: اسلام بدون مسلمین معنایی ندارد.

این استاد دانشگاه و عاشوراپژوه افزود: گرچه دردوران معاویه و یزید، مساجد، نماز جمعه ها و… پربود از مردمی که آنها برای مشروعیت بخشیدن به حکومت خود از آن استفاده می کردند،اما آن جماعت مردمی مسخ شده ،بدون آگاهی و آزادی بودند.

انصاری لاری با بیان اینکه آن مردم مردمی نبودند که در تصمیم سازی و تصمیم گیری حکومت تاثیری داشته باشند افزود: معاویه و یزید جایگاه مردم را تا ردیف بهایم تنزل داده بودند.

استاندار اسبق فارس دراین مراسم که به میزبانی سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی منطقه فارس و با استقبال خوبی ازسوی گروه های مختلف سنی مواجه شده بود افزود: نواندیشان دینی درسال‌های اخیر پژوهش‌های بسیاری با تمرکز بر عاشورا نگاشته‌اند که درهمه این پژوهش‌ها بر بعد امتناع حضرت امام حسین(ع) از بیعت متمرکز شده‌اند اما کمتر تحقیقی وجود دارد که به انگیزه و دلایل امتناع امام حسین (ع) از بیعت با یزید پرداخته باشد.

وی با بیان اینکه دو نظریه کلی و عمومی از قدیم درباره واقعه عاشورا وجود داشته است، گفت: همه مباحث موجود در این نظریه‌ها به امتناع از بیعت بازمی‌گردد و به دلایل عدم بیعت نپرداخته است.

انصاری لاری افزود: بعد فردی، شخصیت منحصر به فرد امام حسین (ع) به عنوان نوه پیامبر(ص) و پرورش‌یافته بیت علوی و نبوی به امام شخصیت حقوقی می‌بخشید و ازسوی دیگر وجهه عمومی ایشان که با مسئولیت اجتماعی همراه بود، اورا به عنوان زعیم مسلمین که محور اصلی آن به امر به معروف و نهی از منکر بازمی‌گردد، معرفی می‌کرد.

وی ادامه داد: معمولاً در معرفی امام حسین(ع) و توضیح واقعه عاشورا بعد سیاسی و ایدئولوژیک پررنگ‌تر و بعد تبلیغی را با تکیه بر خشونت مطرح می‌کنیم و از بقیه مسائل غافل می‌شویم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب و عاشورا پژوه گفت: اگر امام حسین (ع) را از منظر فردیت، معرفت و حریت بشناسیم در می‌یابیم که وی در دنیای امروز جایگاهی متشخص یافته است واز این منظر می‌توانیم پیام عاشورا راخارج از حوزه تشیع و اسلام و خارج از حوزه ادیان برای همه انسان‌ها مطرح کنیم.

وی عنوان کرد: اگر امام حسین (ع) را ازمنظر فردیت، معرفت و حریت بشناسیم در می‌یابیم که وی در دنیای امروز جایگاهی متشخص یافته است و از این منظر می‌توانیم پیام عاشورا را خارج از حوزه تشیع و اسلام و خارج از حوزه ادیان برای همه انسان‌ها مطرح کنیم و این وظیفه مهمی است که بر عهده پژوهشگران تاریخ اسلام است.

استاندار اسبق فارس بیان کرد: معرفت، حریت و فردیت آنقدر برای امام مهم بود که حتی اگر از بعد اجتماعی او هم صرف نظر کنیم، باز می‌توان دریافت که وی به خاطر این فردیت ممتاز با یزید بیعت نمی‌کرد.

انصاری لاری با بیان اینکه هرکس به اندازه معرفتی که دارد برای زندگی خود استانداردهایی را تعریف می‌کند و برای خود حریت قائل می‌شود و براساس فردیت که ریشه در تربیت خانوادگی و محیط دارد، ازدیگران ممتاز می‌شود،گفت:امام حسین (ع) که ازکوثر معرفت نبوی و علوی و از حریت و تربیت در دامان زهرا (س) و علی (ع) برخوردار بوده است، نمی‌تواند با استانداردهای تعریف شده در نظام اموی زندگی کند.

وی با بیان اینکه مردم مسخ شده  نه آزادی دارند و نه آگاهی افزود: دین اسلام بر مبنای آگاهی و آزادی بنا شده و اگر امام حسین (ع) می گوید برای احیا دین جدم قیام کرده ام به معنای این است که او برای آزادی بخشیدن به مردمی که می بایست بر اساس تعالیم دین محمد(ص) با آگاهی در تعیین سرنوشت خود دخیل باشند قیام کرده است.

انصاری لاری افزود: حداقل شاخص‌های مورد انتظار امام حسین (ع) در نظام اموی یافت نمی‌شود و اگر بیعت با یزید را بر نمی تابد برای این است که از حکومتی که مردم از استانداردهای عادی زندگی برخوردار نیستند، مایوس است.

او  با انتقاد از عدم انتقال معرفت قیام عاشورا به نسل های جوان گفت: امروز نه اینکه نتوانسته ایم این معارف را به خوبی به نسل های جوان تر انتقال دهیم بلکه همه ما هم به اندازه خودمان از آن تعالیم و معارف فاصله گرفته ایم.

این استاد دانشگاه تلاش برای به دست آوردن پست و یا جدیت برای از دست ندادن موقعیت و میز را از نشانه های بارز فاصله گرفتن از تعالیم انبیا و ائمه دانست و افزود: این تلاش ها و جدیت ها به قیمت از ست دادن شرافت و انسانیت بوده است.

انصاری لاری با بیان اینکه کجاست آن صداقت، امانت داری،کرامت، آزادی خواهی  و شرافتی که پای طمع و ترس قربانی نشود افزود: سیره جد امام حسین(ع) بر مبنای آزادی، انتخاب و اختیار بود، اگر ما این سیره و تعالیم آن را به نسل های بعد انتقال ندهیم مسئول هستیم و اگر بگوییم و انتقال دهیم اما خودمان برای تحقق آن تلاش نکنیم، مسئول تر!

وی گفت: اگر می‌خواهیم امروز از امام حسین (ع) درس بگیریم همه باید به معرفت، حریت و فردیت بازگردیم؛ چراکه دامنه همه فسادها و تباهی‌ها و آلودگی‌ها در همه زمینه‌ها به علت دوری از این سه محور است.


3 نظر

  1. بهزاد قناعت پیشه گفت:

    0

    0

    شاخصهای جدیدی را برای بازتعریف عاشورا معرفی کردند.مفید و مختصر و جالب بود‌.

  2. ناشناس گفت:

    0

    0

    سلام بسیار جالب به زاویه ای خاص از مفهوم قیام عاشورا پرداخته شده است که واقعا درست است ولی بر همین وزن می توان به زاویه ای دیگر ازدرس عاشورا پرداخت وانهم حرام خوری مسلمانان خصوصا خواص پرداخت اگر مسلمانی تمام این مطالب را بداند واعتقاد داشته باشد ولی نتواند از لذت دنیای حرام چشم پوشی کند با وجود اگاهی تمام این صفات نیک را زیر پا می گذارد به عقیده حقیر اکثر خواص در زمان امام حسین میدانستند حق با امام است ولی بین حریت وازادی وبهشت نسیه ودنیای حرام لذت بخش نقد دومی را برگزیدند لذا حاضر شدند فرزند رسول خدا وحریت وازادی واخلاق ودین را ذبح کنند عدم توجه به حب دنیا سرمنشاءتمام گمراهی ها است

  3. ناشناس گفت:

    0

    0

    ایشان تاکید زیادی بر آزادی داشتند و آن را به امام حسین ربط می دهند به نظر می رسد ایشان سلیقه جناحی خود را به اباعبدالله نسبت می دهد. چون اگر ما بدون دید جناحی به سخنان امام حسین بنگریم امام هدف قیام خود را اصلاح مردم (اصلاح امت جدم) و امر به معروف ونهی از منکر دانسته اند؛ مردمی که منحرف شده بودند.

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان