میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در10 ژوئن 2020 ساعت 5:03 ب.ظ سرویس:برگزیده ها 8 دیدگاه 493 بازدید

انکار واقعیت تاریخی لارستانِ بزرگ ممکن نیست

انکار واقعیت تاریخی لارستانِ بزرگ ممکن نیست

پاسخ «احمدلو» به پاسخ «محسنی» درباب تاریخ لارستان

آفتاب لارستان: پیرو درج یادداشتی از «رسول احمدلو»(اینجا) در پاسخ به مقاله ای با عنوان «خطه لار از گمان تا راستی» نوشته «غلامحسین محسنی»(اینجا) حالا مجددا احمدلو به وی پاسخی نوشته که در ادامه می آید. گفتنی است آفتاب لارستان اینگونه یادداشت های تاریخی و علمی را برای تقویت فضای گفت و گو و نقد سازنده منتشر می کند. ناگفته پیداست مطالب منعکس شده دیدگاه پدیدآورندگان آنهاست و لزوما موید دیدگاه آفتاب لارستان نیست.

***

رسول احمدلو*: جناب آقای محسنی جوابیه ای به نقد اینجانب(اینجا) درباره یادداشت «خطه لار از گمان تا راستی» در سایت آفتاب لارستان منتشر و به موضوعاتی در آن اشاره کرده اند که لازم دیدم نکات زیر را خدمت ایشان عرض نمایم:

۱) فرموده اید که چرا بدون آنکه کتاب حضرتعالی را مطالعه نموده باشم به خود اجازه داده ام که مباحث شما را نقد کنم.  می بایست خدمتتان عرض نمایم که مطلب حضرتعالی با عنوان «خطه لار از گمان تا راستی» که چندی پیش در سایت گریشنا و آفتاب منتشر شده و در دسترس عموم قرار گرفته نقد گردیده نه کتاب تان.

۲) حضرتعالی نوشته اید چرا سلسله میلادیان لارستان منشیان، دبیران و مورخین خود را تشویق به نگارش خود نکرده اند؟….. سلسله ای ۴۰۰۰ ساله نشانی از خود به جای نگذاشته است؟

جواب این سوال جناب آقای محسنی را با این سوال پاسخ می دهم که هیچ تاریخ رسمی از حکومت ماد توسط پادشاهان این سلسله تحریر نشده و تاریخ این حکومت با استفاده از منابع آشوری، بابلی و… به نگارش درآمده است؛ آیا چون پادشاهان ماد، منشیان، دبیران و مورخین خود را تشویق به نگارش تاریخ ماد ننموده اند می بایست منکر وجود سلسله ماد در تاریخ ایران شد؟!

نکته دیگر اینکه تاریخ یک علم میان رشته ای است و با علوم کمکی چون باستان شاسی و علوم دیگر می توان زوایای تاریک یک سرزمین، تمدن یا سلسله را واکاوی نمود. در منطقه لارستان بزرگ هزاران اثر از دوره باستان به یادگار مانده که متاسفانه تاکنون به دلایل مختلف کاوش نگردیده است و چه بسا با کاوش این آثار بسیاری از زوایای تاریک تاریخ لارستان و امرای میلادی کشف گردد.

۳) جای دیگری فرموده اید که برای مستند کردن پژوهش خود ۲۷۰ منبع را در مدت بیش از ۱۰ سال مورد کنکاش قرار داده اید و کتاب خود را بر اساس آن به نگارش درآورده اید. در این باره می بایست خدمتتان عرض نمایم که صدها و هزاران کتاب تاریخی در طول دوره های تاریخی به نگارش درآمده است که در آن هیچ  ذکری از لارستان یا امرای میلادی لارستان نیست اما این دلیلی نمی شود که چون در این آثار نشانی از لارستان  نیست پس در منطقه لارستان امرای میلادی حکومت نداشته اند؟!

۴) حضرتعالی ابتدا فرموده بودید که در هیچ کتابی نامی از امرای میلادی لارستان نیست و سلسله میلادیان ساخته ذهن پژوهشگران تاریخ مفصل می باشد. وقتی چند کتاب که در آن از امرای میلادی ذکر شده خدمتتان معرفی نمودم این کتاب ها را منابع دسته دوم معرفی نمودید. آثاری چون مطلع السعدین و مجمع البحرین سمرقندی، جهان آرای غفاری کاشانی، منجم باشی، شرف نامه بدلیسی، ریاض الفردوس خانی، بندرعباس و خلیج فارس سدیدالسلطنه، عالم آرای نادری، تاریخ طبرستان، افضل التواریخ (نویسنده این اثر منشی مخصوص شاه عباس صفوی است و کتاب خود را بر اساس هزاران سند سلطنتی به نگارش درآورده است) و… از مهمترین و معتبرترین منابع تاریخی برای بررسی حیات تاریخی ایران در طی قرن های مختلف می باشد و به سادگی نمی توان از اهمیت این آثار پیرامون امرای میلادی لارستان گذشت.

۵) فرموده اید چرا کتابی برای اثبات مدعای خود (آغاز تاریخ نگاری محلی ایران در قرن دوم ) معرفی ننموده اید.

خدمتتان عرض می کنم مکتب تاریخ نگاری عراق توسط اخباریون شکل گرفت که از سده اول تا نیمه سوم هجری دوره رواج این مکتب تاریخ نگاری بود. آنچه از این مکتب تاریخ نگاری مربوط به بحث ماست تک نگاری هایی است نویسندگان این مکتب در موضوع فتح شهرهای ایران نگاشته اند. این دسته از آثار اولین تاریخ های محلی شهرها و نواحی ایران به شمار می روند. از جمله این آثار می توان به کتاب خراسان ابومخنف، فتوح خراسان ابوعبیده معمربن مثنی، فتوح العراق واقدیو خبر الاهواز مدائنی نام برد.

۶) در باب اقوامی که در طول تاریخ وارد لارستان شده اند هم می بایست گفت لارستان بزرگ در گذشته، سرزمین بزرگ در پس کرانه های خلیج فارس با اقوام مختلف و خرده فرهنگ های متفاوت بوده است. اقوام ساکن در این منطقه در طی چندین قرن به این سرزمین مهاجرت نموده اند. از جمله این اقوام قوم جت، زط و غیره می باشد که در قرون میانه وارد لارستان شده اند. چه بخواهیم و چه نخواهیم این موضوع از واقعیات تاریخی است و کسی نمی تواند منکر این موضوع گردد.

* دانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی


8 نظر

  1. لارستان بزرگ گفت:

    1

    1

    به زودی کتابی خواهم نوشت با این عنوان:
    قصبه گراش و دور زدن قانون در تبدیل شدن یک شبه به شهرستان!!!

  2. لاری گفت:

    0

    2

    هی نازت کنم. سوادت داری به رخ می کشی. شما که اینهارو میدونی چرا پس نمی نویسی

  3. حمید گفت:

    1

    0

    احسنت
    ایراد بنی اسرائیلی را نمی خواهد در تاریخ مشاهده کنید همین جا و محسنی و البته پشت پرده هایش گواه این مطلب است…
    اول میگه اسم لار نیومده تو هیچ منبع، منبع بیاری میگه نه این منابع، چیزایی که من میگم معتبره و بقیه بیخوده
    بعدم تو منبع خودش پیدا کنی یا ایراد بگیری هم یه بهانه دیگه پیدا میکنه
    جالبه آقای به اصطلاح نویسنده بیشتر توجیه کرده تا مدرک رو کنه و بعد اونوقت این همه حرف شما با مدرک رو ندید میگیره

  4. شهروند گفت:

    1

    0

    احتمالا اقای محسنی خواهند فرمود نويسندگان کتابهای ذکر شده توسط اقای دکتر احمدلو، لاری بوده اند..خخخخخ

  5. لاری. ساکن. جهرم گفت:

    0

    0

    دوستان لاری این همه درمباحث ونوشته ها متوصل به لفظ لارستان بزرگ نشوید بخدا درمخاطب غیرلاری نتیجه برعکس میدهد شماها از. کلمه. لارستان بزرگ به عنوان ابزاری برای سلطه وخود بزرگبینی استفاده میکنید این برخوردها باعث مخالفت. ولارستیزی درمنطقه. میشود انصافا شهرستان که دراین مدت. لامرد. ومهر وگراش. واوز. وخنج. از ان جداشدند. تا کی. لارستان بزرگ. است الان که. لار. مانده. وخور. وباین. وبنارو ودهکویه. و……. ایا بازهم فکر میکنید مرکز فرمانروایی جنوب. فارس. هستید

  6. لارستانی گفت:

    1

    0

    این آقای محسنی بنظر می رسد که فصد تفرقه بین لارستان وگراش دارد.
    این آقای محسنی گویا با لارستان مشکل دارد
    این آقای محسنی احتمال دارد عامل نفوذی لامردی ها باشد.

  7. ناشناس گفت:

    0

    0

    بسه دیگه تمومش کنید. جاهای دیگه پیشرفت می کنند شماها +آفتاب همه جا را تار و کدر می کنید.

    • ناشناس گفت:

      1

      0

      کسی که شروع کرده همان محسنی باید تمام کند. اصلا ایشان چکاره است که در باره تاریخ لارستان بنویسد ایشان برود کتاب تاریخ شهر خودش که قصبه ای بیش نبوده واز دوره قاجار نام گراش در نقشه آمده بررسی وکتاب بنویسد. بدبختی آقای محسنی این است که سواد تاریخی آنچنانی ندارد.

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان