میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در22 جولای 2020 ساعت 11:27 ب.ظ سرویس:برگزیده ها, یادداشت یک دیدگاه 269 بازدید

ایجاد و توسعه راه آهن و بزرگراه در لارستان، با فرمول بازار سرمایه

ایجاد و توسعه راه آهن و بزرگراه در لارستان، با فرمول بازار سرمایه

هادی زارع*: یکی از مهمترین زیرساخت ها برای توسعه اقتصادی، راه های مواصلاتی است. راه مناسب علاوه بر حمل و نقل ارزان، باعث تقویت موقعیت ژئوپلتیک و در نتیجه توسعه اقتصادی خواهد شد.
در منطقه لارستان، خنج، گراش و اوز، توسعه محورهای بزرگراهی به مقاصد شیراز، بندر عباس، بندر لنگه، عسلویه و محور راه آهن شیراز-لارستان-بندرعباس، علاوه بر تسهیل مراودات مردمی، موجب دسترسی ارزان و سریعتر به:
مراکز مهم اقتصادی، جهت تامین کالاهای مصرفی و مواد اولیه تولید
مراکز مهم انرژی، جهت تامین و فراوری سوخت های فسیلی
مراکز مهم جمعیتی و صادراتی، جهت بازار مصرف کالاهای تولیدی
مراکز مهم سیاسی، جهت مراودات بهتر مسئولان سیاسی
مراکز مهم تفریحی، جهت تبدیل به گذرگاه گردشگری
و در یک کلام، موجب تقویت موقعیت ژئوپلتیک منطقه و تبدیل آن به یک چهارراه ترانزیتی خواهد شد.
متاسفانه در سال های اخیر پروژه های زیرساختی مذکور، به دلایل کلان تحریم، کسری بودجه دولت و سوء مدیریت ها، با پیشرفت بسیار کندی همراه است و در مواردی بر زمین مانده است. بطوری که به عنوان نمونه، در سال ۹۹، بودجه فرمانداری ویژه شهرستان لارستان، با همه ادارات زیرمجموعه، تنها حدود ۶۰درصد بودجه شهرداری شهر لار می باشد!!
از طرفی در دو سال اخیر، بازار سرمایه ایران به دلیل سیاست انبساطی پولی و به دنبال رشد بازارهای موازی، دوران رونق خود را تجربه می نماید. اما بازار سرمایه علاوه بر بازار سهام، بازار بدهی نیز می باشد؛ به این معنی که دولت، ارگان ها و شرکت ها می توانند با انتشار اوراق بدهی جهت پروژه های خود، تامین مالی انجام دهند.
طبق مفاد قانون بودجه سال ۱۳۹۹، دولت اجازه پیدا کرده است که تا سقف ۸۰ همت (هزار میلیارد تومان) برای زیرساخت هایی از قبیل آزادراه، بزرگراه و راه آهن از ظرفیت بازار سرمایه استفاده نماید. همچنین در اردیبهشت ماه، در شورای عالی هماهنگی اقتصادی، انتشار ۱۵۰ همت اوراق بدهی دیگر به جهت پوشش کسری بودجه ناشی از کرونا و تحریم ها به تصویب رسید. به این ترتیب، در سال پیش رو شاهد انتشار ۲۳۰ همت اوراق بدهی خواهیم بود. (لازم به ذکر است در شرایط اقتصادی خطیر کنونی، این سیاست در مقایسه با سیاست پولی انبساطی پیشین، سیاست صحیحی بوده و از فشار تورمی خواهد کاست.)

بر همین اساس، وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه اخیر خود به تاریخ ۲۷ تیرماه ۱۳۹۹ اعلام نمود: در حال مذاکره با سازمان بورس برای تامین مالی ۱۲ پروژه زیرساختی آزادراهی و راه آهن هستیم.

حال که باب استفاده از ظرفیت بازار سرمایه و اوراق بدهی برای تامین مالی پروژه های زیرساختی باز شده است، فرصت مناسبی است تا نماینده مردم محترم شهرستان های لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی، مدیریت اداره کل راه و شهرسازی لارستان، و فرمانداران شهرستان های منطقه، مذاکرات و چانه زنی های خود را حول این مهم به انجام رسانیده، و از ظرفیت بازار سرمایه جهت تامین مالی پروژه های بر زمین مانده بزرگراهی و راه آهن و در راستای توسعه اقتصادی منطقه استفاده نمایند.

* کارشناس اقتصادی


1 نظر

  1. ناشناس گفت:

    0

    0

    امیدوارم نماینده از ظرفیت این جوانان نخبه و صاحب نظر استفاده کند، نماینده قبلی که فقط فرصت سوزی کرد

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان