میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در7 جولای 2020 ساعت 1:31 ب.ظ سرویس:مطلب شما یک دیدگاه 256 بازدید

با اضطراب ناشی از کرونا چه کنیم؟

با اضطراب ناشی از کرونا چه کنیم؟

مرجان افروز*:‌ در شرايط بحران، اضطراب، تنش و فشار رواني، آرامش ما را از بين مي برد و اثرات تضعيف كننده اي بر عملكرد دستگاه ايمني بدن مي گذارد.

حالا بيايید اين روند را واضح تر ببينيم:

در بدن ما سلول هايT يا همون لنفوسيت هاي T وجود دارند كه بخش اصلي سيستم ايمني را تشكيل مي دهند كه به ضد ويروس معروف هستند و وظيفه آنها حمله به سلول هاي سرطاني و سلول هاي حامل ويروس است.

وقتي ما در نگراني مداوم و فشار رواني بالا باشيم ميزان ترشح اين لنفوسيت ها در بدن كاهش پيدا مي كند و در نتيجه بدن براي دفاع از خودش در برابر ويروس ضعيف و ضعيف تر می شود.

اين روزها اضطراب ناشي از ويروس كرونا چندين پيامد داشته است:

*تضعيف عملكرد دستگاه ايمني بدن و افزايش احتمال پذيرش ويروس

*اثر مخرب اين اضطراب بر افرادي كه دچار اختلالات اضطرابي هستند

*تشديد افكار مزاحم و در نتيجه افزايش پاسخ رفتاري در افرادي كه اختلال وسواس شستشو دارند

*افزايش حساسيت به علائم بدني و نگراني مداوم درباره احساس مبتلا شدن به ويروس (خودبيمارپنداري)

حالا چه كنيم؟! جوابش خيلي ساده است: رعايت اصول ساده بهداشتي و خود مراقبتي؛‌ به همين سادگي!

پس نيازي نيست مدام اخبار متفاوت و اطلاعات دست و پا شكسته فضاي مجازي را پي گيري كنيد. در صورت نیاز سرزدن گاه به گاه و کوتاه به «یک» منبع خبری موثق کفایت می کند تا در جریان شرایط قرار بگیرید. در نهايت حفظ آرامش نكات بهداشتي را رعايت كنيد و تا مدتي كه وضعيت بهبود پيدا نكرده از بيرون رفتن هاي غير ضروري خودداري كنيد.

هركسي ابتدا بايد از خودش شروع كند. اما اين وسط حواستان به كودكان هم باشد چون آنها شناخت درستي به اين مسئله ندارند و نياز به آموزش توأم با آرامش دارند.

اين روزها بيشتر از هرچيز به آرامش، اميد، پذیرش واقعیت و در کنارش نگرش مثبت نياز است. پس هرجور كه بلد هستید حال خود را خوب كنيد و حس و حال این روزهای قرنطینه زدگی رو تغییر بدهید حتي با دلخوشي هاي ساده و سرگرمي هاي كوچك؛ با يک فنجان چاي و مطالعه كتاب؛ با حرکات ورزشی ساده توي خانه، یادگیری یک مهارت جدید یا تجربه کارهایی که مدتها دنبال فرصت بودید وقت آزاد گیر بیاورید و انجامش دهید، خلاصه هر كاري كه به شما آرامش می دهد.

اگر نگاهی به اتفاقات و بحران های طول تاریخ بندازیم می بینیم که انسان ها در بحران ها بزرگترین دستاوردها را داشته اند.

آرامش و قدرت حل مسأله به میزان سازش ما با شرایط بحرانی بستگی دارد. این یعنی تاب آوری. وقتی در شرایط سخت قرار می گیریم مقاومت می کنیم یا زود می شکنیم؟!

تنها کافی است نگاه مان را به این شرایط تغییر بدهیم و بجای اینکه هی بپرسیم چرا؟ چرا کرونا آمد؟ چرا اینطور شد و هزاران چرای دیگر، بپرسیم چگونه؟! چطور؟

خب حالا که واقعیت همین است و با شیوع ویروس کرونا روبرو هستیم، چگونه به زندگی ادامه بدهم؟ چطور می توانم با این شرایط سازگارتر باشم و آرامش خودم را حفظ کنم؟ مسیر اهدافم را چطور ادامه بدهم؟!

در جواب این سوالها راهکارهای زیادی به ذهن تان می رسد که چند نمونه اش را من مثال زدم.

و در آخر اینکه، همیشه گفته ام بازهم تاکید می کنم که انسان با اميد زنده است پس به اميد روزهاي خوب.

*روانشناس و نویسنده


1 نظر

  1. انصاف گفت:

    0

    0

    حرفها درست است اما باید بتوانید آرامش را در عمل به مخاطب خود القا کنید مثلا به بیمارستان بروید ببینید درصد موفقیت شما چقدر است.

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان