میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در22 فوریه 2015 ساعت 2:56 ق.ظ سرویس:یادداشت 6 دیدگاه 2,282 بازدید

براي ديدن فيلم «شيار ۱۴۳» عجله نكنيد!

درحاشيه اكران فيلم «شيار ۱۴۳» در لار

براي ديدن فيلم «شيار ۱۴۳» عجله نكنيد!

mohsenpoorفاطمه محسن پور: شیار ۱۴۳ فیلمی است در ژانر سینمای جنگ! به کارگردانی نرگس آبیار و نقش آفرینی مریلا زارعی.
اين فیلم میخکوب کننده نیست اما اینگونه هم نیست که وقتی می بینی مدام به ساعتت نگاه کنی. زیباترین فیلمی که تا به حال دراین ژانر دیدم «ضدگلوله» بوده است. (شاید کمی هم سلیقه های تین ایجری در انتخاب آن دخیل باشد!) اما نقطه متمایزش در این است که مخاطب به شکل سرگرم کننده ای فضای جنگ را لمس می کند.
فیلم دارای جامپ کات های آزار دهنده است، کارگردان خواسته کمی خلاقیت به خرج دهد اما خلاقیت زمانی کار را زیبا می کند که به تم و موضوع بیاید نه اینکه بخواهد جلوه هر فیلمی را با این فاکتورهای شاید کمی فانتزی پررنگ کند. فیلمرداری در بعضی نقاط به شدت ضعیف است به خصوص دوربین روی دست آن. وقتی این کار به فیلمی مانند «انتهای خیابان هشتم» که به دوربین روی دست نیازی نداشت لطمه زده دیگر بخواهد این فیلم را زیبا کند؟ گرچه فیلم تم جنگ را دارد و هرج و مرج فضا با دوربین روی دست بهتر نشان داده می شود اما اینکار به درد صحنه های عملیات می خورد و آنقدر در بعضی صحنه های رئال، هیجان وتنش وجود دارد که با دوربین روی دست گیج کننده هم می شود و کارگردان اگر کمی پیاز داغش را زیادتر می کرد مانند فیلم یه حبه قند مخاطب قطعا سردرد می گرفت.
آواز خواندن مریلا زارعی آشکارا تصنعی است اما آیا تمهیدی در این کار وجود دارد؟! عملا تمهیدی جز اینکه خانم زارعی می داند اگر صدایش را کمی بکشد فیلم مميزي خواهد شد وجود دارد؟! خیر! در فیلم های دیگر، بازیگران هوشمندانه از پس آن برآمده اند پس بهتر بود اگر لطیف تر اجرا می شد تا آزار دهنده نباشد.
سکانس خبر پیدا شدن یونس از پشت تلفن جدا کل فیلم هم جدا! به راستی مریلا زارعی عجب انرژی روی این سکانس گذاشته است مثل این می ماند که خود و کارگردان در کل فیلم از ابتدا فقط منتظر پر کردن همچین سکانسی بوده اند.
در اینکه او فیلم را یک تنه جلو برده شکی نیست و قطعا سیمرغ حق او بود اما این دلیل نمی شود که از کل فیلم تعریف کنیم. همانطور که در مورد «آسمان زرد کم عمق»، با اینکه سیمرغ حق ترانه علیدوستی بود، آنرا به هانیه توسلی دادند آن هم فقط از این جهت که وقتی عملکرد شما به عنوان بازیگر دیده می شود که عملکرد دیگر عوامل هم خوب باشد.

IMG12382191
اصولا صدابرداری وقتی به چشم می آید که شما حتی صدای نفس کشیدن و غذا خوردنشان را هم بشنوید. اگر از این منظر بررسی کنیم این فیلم در صدابرداری حرف نداشت اما این وضعیت دقیقا مانند شنیدن صدای خروپف هنگام خواب، به شدت روی اعصاب است.
موسیقی متن، آشکارا در بعضی سکانس ها اضافی است. کارگردان شاید بخواهد با این امر به زرق و برق کار بیافزاید اما بعضی جاها آدم را واقعا اذیت می کند.
آنجایی که الفت در اثر تماس تلفنی به خانه دوست یونس رفت و چند ثانیه صدا به طور تمهیدی گرفته شد زیباترین سکانس فیلم بود و مرا به یاد فیلم «۲۱ گرم» انداخت که حدود چند دقیقه از سکانس پایانی فیلم را با بالاترین ریسک ممکن به حالتی شبیه صامت درآوردند.
سکانس ملاقات الفت با جسد فرزندش یکی از بدترین سکانس های فیلم است که اصلا روی آن کار نشده، انگار کارگردان تا اینجای کار خسته شده و می خواهد یک جور فیلم را جمع بندی کند یا اینکه به یک سری صحنه های سانتیمانتال که یکی از آنها همان خبر پیداشدن یونس از پشت تلفن است، دل خوش کرده.

شرایط فیلم از چند نظر به فیلم «هیس دخترها فریاد نمی زندد» شبیه است، هر دو کارگردان زن می باشند، نقش اصلی هردو زن است، هردو برنده سیمرغ نگاه مردمی شده اند اما تنها نقطه متمايز شیار۱۴۳ این است که هیس صرفا از طرف مردم حمایت می شود اما شیار ۱۴۳ هم از طرف مردم و هم از طرف نهادهای ارزشی و این هم سیاست خاص خود را دارد .
سینمای ایران عملا پس از این و فیلم هایی مانند رستاخیز و چ نیاز به تنفس دارد. تنفسی حداق دوساله تا شاید کمی تجدید نظر در فرم و فرایند ساختن فیلم های دفاع مقدس کند.
نمی گویم فیلم را مانند «متروپل» که در سینمایی درب و داغان تر خودش دیدم اصلا نبینید اما برای دیدنش اصلا عجله نکنید و کمی صبر کنید تا آنرا در تلویزیون خانگی خود تماشا کنید.

* اين مطلب پيش از اين در شماره ۷ ويژه فارس روزنامه «بشارت نو» درج شده است.


6 نظر

  1. سینما گفت:

    0

    0

    فکر کنم نقد این فیلم در حد و اندازه شما نیست دخترم!!

    • آهو دشتی گفت:

      0

      0

      قطعا” سن نویسنده بالای ۹ سال است.چطور یک دختر ۹ سال به بالا مکلف و بالغ محسوب می گردد و می تواند مسئولیت همسرداری و مادر شدن و بزرگ کردن فرزند را به عهده بگیرد اما در حد و اندازه نقد یک فیلم نباشد؟

    • دایی گفت:

      0

      0

      آرررررررررره ؟ ایجوریه آهو؟

      پس بفرمایید خانم مولاوردی یا ابتکار رو بردارین خانم محسن پور رو بزارین جاشون !
      چون میتونه مادر بشه میتونه یه یه کار تخصصی رو بی هیچ دانشی انجام بده ، چون ۹ سال به بالا ست و مادر هم میتونه بشه !!!

      و طبق گفته شما خانم محسن پور با زهرا رهنورد تنها ۱ تفاوت دارند یکی مادر است و دیگری مادر خواهد شد واز دیگر ابعاد یکی هستند !

      یعنی استدلال روشنفکرانه ات از پهنا تو حلق هگل !!

      ( هیچ توهینی متوجه خانم محسن پور نیست ، فقط کوته بینی بعضی ها را توضیح دادم )

  2. رها گفت:

    0

    0

    همین بهتر که امثال شما فیلم متروپل رو ببینن …!

  3. رضا زرگری گفت:

    0

    0

    در مورد صحنه ی آخر/ از نگاه مردم بسیار صحنه ی زیبایی بود /

    این نقد شما که گفتید مردم عجله نکنن واسه رفتن به دیدنه فیلم،این به ضرر سینمای کل کشور هست. وقتی مردم واسه دیدنه فیلمی که تو جشنواره های مختلف جایزه اورده،نرن سینما..پس واسه چه فیلمی برن سینما؟ خواهشا به این جسد مرده سینمای ایران لگد نزنید!!

    / به نظرتون حرفه درستیه که ما بگیم نریم فلان فیلم رو ببینیم تو سینما،چون فلان درصد از فیلم خوب نبوده؟ /

    رفتن مردم لار به دیدنه این فیلم از دو جهت مهم بود:
    ۱) اینکه عموم مردم بفهمن که مادران شهداگمنام چه زندگی دارن و روایتی متفاوت از سینمادفاع مقدس رو ببینن/

    ۲) استقبال مردم زمینه ای بود برای آوردنه فیلم های بعدی تو لار،الان اداره ارشاد فیلم شهرموش هارو داره اکران می کنه، اگه بچه های جوانه های انتظار ریسک نمی کردن،شاید تا ۱۰ سال دیگه کسی دنبال اکران فیلم تو لار نمیرفت چون ریسک کار بالاست.

    فیلم و عوامل فیلم شیار۱۴۳ از رویش های انقلاب هستند(امام خامنه ای)

  4. استیون گفت:

    0

    0

    من رفتم این فیلمو دیدم
    بسیار شر و ور بود
    کار تصویر برداری هم خیلی علکی بود انگار یه کار آماتوره
    به جای اکران این شر و ور ها چهارتا فیلم طنز اکران کنید
    که مردم بخندند نه گریه کنند

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان