میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در3 آگوست 2014 ساعت 2:13 ق.ظ سرویس:گفتگو 5 دیدگاه 2,304 بازدید

بهترين فضاي فعاليت براي لار در اين دوره است/ شهردار لار نفر دهم شوراست

گفت و گوي تفصيلي نشريه «بشارت نو» با رامين اقتداري؛ رئيس شوراي شهر لار

بهترين فضاي فعاليت براي لار در اين دوره است/ شهردار لار نفر دهم شوراست

حميد منشي: گفت و گو با دكتر رامين اقتداري بعد از ظهر يكي از روزهاي ماه مبارك رمضان و در صحن شوراي شهر لار صورت گرفت. حساب روزهايي كه وارد شورا شده را به دقت مي داند و با همين ظرافت نيز سعي مي كند به سوالات پرتعداد ما پاسخ دهد.

جمله اي كه بارها بر آن تاكيد مي كند اين است كه «بهترين فضاي فعاليت براي لار در اين دوره است.» او دليل اين مدعا را همسويي و تعامل كامل شورا، شهرداري، فرمانداري، نماينده مجلس، امام جمعه و ديگر مسئولان و فعالان اجتماعي در لارستان مي داند و اين موضوع را فرصتي تاريخي و مناسب براي پيشرفت لارستان عنوان مي كند. از طرفي اما لحن و مواضع اميدبخش او مانع از بيان كمبودها و آسيب هاي شهر و شهرداري نمي شود و به صراحت مي گويد كه تا رسيدن به وضع مطلوب فاصله زيادي داريم.

اين گفت و گو اولين مصاحبه رئيس شوراي شهر لار با رسانه ها تلقي مي شود لذا مي توانست مفصل تر از اين باشد اما بنا به محدوديت صفحات «بشارت نو» همچنين رعايت حال مصاحبه شونده كه پس از يك روز پرمشغله كاري و با دهان روزه پاسخگوي ما بود، به همين اندازه رضايت داديم.

***

جناب دكتر! كمتر از يك سال است كه شوراي چهارم لار، كار خود را آغاز كرده است. براي شروع گفت و گو بفرماييد تفاوت اين شورا با شوراهاي قبل چيست؟

مهمترين تفاوت اينكه آنها ۷ نفر بودند و ما ۹ نفر [با خنده]. دوره كار شوراي سوم نيز به دليل ادغام دو انتخابات طولاني تر بود و ۶ سال و اندي كار كردند. مسلما دوستان ما از شوراي اول تا سوم نهايت سعي شان را كردند و جا دارد از زحمات تمام اين دوستان در سه دوره پيشين شورا تشكر كنيم. اما دوره فعاليت شوراي سوم مصادف شد با يك سري مناقشات سياسي در لارستان كه به تبع، كار شورا را تحت تاثير قرار داد. همچنين يك سري مجادلاتي بين شورا و شهرداري در آن دوره پيش آمد كه اميدواريم در اين دوره و دوره هاي بعد تكرار نشود. تمام اينها نحوه فعاليت شورا را تحت تاثير قرار داد. در شوراي چهارم ما از ابتدا بنا را بر تعامل گذاشتيم؛ چه در داخل شورا و چه با مجموعه شهرداري و چه با مسئولان و مقامات شهرستان و الحمدالله تاكنون مشكلي خاصي نيز با جايي نداشته ايم.

5

همانطور كه همه مي دانند حواشي انتخاب شهردار در شوراي چهارم بسيار زياد بود. تصميم اين شورا در انتخاب شهردار فعلي يعني آقاي قنبرنژاد نيز تصميمي غافلگيركننده بود. بفرماييد چه فرايندي منتج به اخذ اين تصميم شد؟

بالاخره مهمترين كار شورا انتخاب شهردار است. اين موضوع در شوراي چهارم نيز مورد توجه بود لذا پس از انتخابات شورا در خردادماه ۹۲ تا شروع به كار رسمي شوراي چهارم يعني شهريور ماه ۹۲، ما ۲۰ جلسه را برگزار كرديم كه جلسات اوليه به آشنايي با همديگر و بررسي مشكلات شهر گذشت و از جلسات سوم، چهارم بحث انتخاب شهردار مطرح شد. در فاز اول حدود ۱۵ نفر گزينه براي شهردار شدن مطرح شدند. اين تعداد به ۸ نفر رسيد و آنها در دو نوبت آمدند و برنامه هايشان را ارائه دادند و در نهايت راي گيري به عمل آمد و هيچ يك از اين ۸ نفر حائز اكثريت آرا نشدند. در اين مدت يك سري صحبت ها در شهر وجود داشت؛ حمايت ها و انتقاداتي كه از تعدادي از اين كانديداها بود و همه اينها در تصميم گيري جمعي شورا تاثير داشت. از طرفي ما براي اولين بار سنت شكني كرديم و آقاي قنبرنژاد را به عنوان سرپرست شهرداري تا انتخاب شهردار معرفي كرديم. البته ايشان از ابتدا هم جزو گزينه هاي ما بودند اما خودشان تمايلي را اعلام نكردند. بعد از اين قضيه مجددا از ايشان دعوت كرديم و بحث و مذاكراتي شد و در نهايت ايشان با اكثريت آراي اعضاي شورا انتخاب شدند.

متر و معيار انتخاب ايشان براي شما چه بود؟

مهمترين چيزي كه ايشان داشتند پاكي و درستكاري و راستي بود. از قبل هم راستي آزمايي شده بودند البته. همچنين تعاملي كه با شورا دارند. ما ايشان را به عنوان نفر دهم شورا و به تعبيري به عنوان سرباز اول حساب مي كنيم چراكه ايشان در ميدان هستند و ما پشتيباني و حمايتشان مي كنيم. خلاصه اينكه تاكنون با هم تعامل بسيار خوبي داشته ايم و اميدوارم اين تعامل تا پايان دوره شورا ادامه داشته باشد.

پس مي شود اينطور نتيجه گرفت كه از انتخابتان كاملا دفاع مي كنيد؟

بله. فكر مي كنم شوراي چهارم با توجه به شرايط موجود بهترين تصميم را با انتخاب آقاي قنبرنژاد گرفت.

اگر موافق باشيد به خود شورا بازگرديم؛ به نظر مي رسد تركيب شوراي چهارم، تركيبي «ناهمگن» است. لطفا بطور شفاف بفرماييد رابطه اعضاي نُه گانه شورا با يكديگر چگونه است؟

ببينيد؛ در شوراي سوم از مجموع ۷ نفر، ۵ نفر عزيزان آموزش و پرورشي و فقط دو نفر از قشر غير معلم بودند اما اعضاي شوراي چهارم از همه طيف هستند. اين موضوع از يك طرف، طيف و گستردگي مخاطبان ما را زياد مي كند كه جزو نقاط قوت محسوب مي شود و از طرفي شايد به نظر برسد اختلاف نظر و ديدگاه ها بيشتر باشد. البته اختلاف نظر و سليقه منعي ندارد و حتي براي پيشرفت لازم است. در مجموع اين شورا از آن چيزي كه در روزهاي اول فكر مي كردم منسجم تر است. بالاخره من هم ابتدا فقط با يكي دو نفر از اعضا آشنايي داشتم و شناخت كاملي از بقيه نداشتم. الان اكثر مصوبات ما با راي بالا يعني ۸ يا ۹ نفر انجام مي شود و همه دوستان اين حسن نظر را دارند كه براي پيشرفت شهر جداي از جناح بندي هاي سياسي و عقيدتي خود عمل كنند.

همين اندك اختلافات اعضاي شورا بيشتر روي چه موضوعاتي است؟

عمده مباحث ما در شورا مسائل شهري است و اگر اختلاف ديدگاهي هم باشد در همين موضوع است.

جناب دكتر؛ شما از جمله شناخته شده ترين نيروهاي اصلاح طلب لارستان هستيد؛ از طرفي در همين شورا هستند افرادي كه در طيف مقابل قرار مي گيرند. با اين وصف بفرماييد چند درصد تصميمات اين شورا متاثر از ديدگاه هاي سياسي اعضاست؟ جواب اين پرسش را البته بصورت كلي داديد اما مي خواهم بدون شعار و صادقانه جواب دهيد.

تاكيد كردم كه تصميمات شورا اصلا سياسي نيست. البته تمام اعضا دغدغه هاي سياسي خود را دارند اما تمام اين دغدغه ها به دو هفته قبل از انتخابات مجلس و رياست جمهوري بر مي گردد و غير آن فقط لار اولويت ماست. اين موضوع در انتخاب رئيس شورا نيز مشخص شد و براي اولين بار از زمان شوراي اول تاكنون مسئول شورا با ۹ راي ممكن انتخاب شد.

در جلسات شورا بحث سياسي هم مي كنيد؟

به هيچ عنوان!

3

پرسش بعدي من درباره كيفيت و چگونگي تعامل شوراي چهارم با مسئولان دولتي و غير دولتي شهرستان است. خواهش مي كنم به دور از كليشه هاي مرسوم روابط شورا با مسئولاني كه نام مي برم را بفرماييد.

فرماندار لارستان:

ما شناخت نسبي از آقاي نجيب زاده قبل از شروع به كارشان داشتيم اما هماهنگي و همكاري ايشان با شورا بيشتر از آن چيزي است كه تصور مي كرديم. خوشبختانه در مسائل كلان شهر و شهرستان ايشان حتما شورا را طرف مشورت قرار مي دهند و ما هم از نظرات و قدرت ايشان براي پيشبرد اهداف شهر و شهرستان استفاده مي كنيم.

نماينده مردم در مجلس:

با نماينده محترم هم عليرغم اختلافاتي كه به نظر مي رسد در مسايل سياسي با هم داريم؛ حداقل با بنده [با خنده!] اما تفاهم كامل وجود دارد و مسافرت هاي متعددي به تهران داشتيم و ايشان هم با شورا مشورت مي كنند؛ چه در بحث تقسيم اعتبارات و چه در بحث تعيين روساي ادارات و خدا را شكر تفاهم كامل وجود دارد.

آقاي دكتر! به نظر مي آيد به سوالات خيلي ديپلماتيك پاسخ مي دهيد! واقعا اينهمه تعامل با مسئولان داريد؟!

بله؛ خدا را شكر واقعا تفاهم داريم.

امام جمعه شهرستان:

هم با ايشان و هم با بيت آيت الله آيت اللهي و هم بيت آيت الله موسوي لاري هماهنگي كامل وجود دارد و الان در لار من فضايي را مي بينم كه به جرأت مي گويم در ۲۰ سال اخير بي سابقه بوده؛ شايد در سال هاي قبل به لحاظ سياسي فضاي يكدست تري داشتيم اما به لحاظ كاري من بهترين فضاي فعاليت براي لار را الان مي بينم. فضايي كه در سال هاي قبل متاسفانه وجود نداشت.

دليل اين هماهنگي بي سابقه كه مي فرماييد چيست؟ آيا فشار افكار عمومي باعث شده يا خود مسئولان به اين بلوغ فكري و واقع بيني رسيده اند؟

تمام اينها درست اما دليل اصلي اش به نظر من بازنگري گذشته شهر است. ضرباتي كه در طول ۳۰ سال گذشته خورده ايم كه كلا ناشي از عدم هماهنگي بوده. شهر، شهر كوچكي است و هيچ كدام ما در مناسبات بالاي سياسي مملكت نقش نداريم اما همين اختلافات كوچك باعث پسرفت شهرمان بوده است. اما سعي ما اين است كه اين مسائل مانع پيشرفت لار نشود. وقتي نماينده محترم، مجموعه مديريت شهر را پشت سر خود مي بيند در تصميماتش راحت تر است و پشت گرمي بيشتري احساس مي كند. مجموعه شورا اگر بداند فرمانداري با آنها مشكلي ندارد، امام جمعه محترم هم حمايت مي كند مسلما تصميم گيري ها بسيار راحت تر است و اهداف را مي شود دورتر ديد و برنامه ريزي كرد. كاري كه متاسفانه در ۳۰ سال گذشته از آن غافل بوديم. اگر بعضي شهرستان هاي اطراف الان موقعيت بهتري پيدا كرده اند به خاطر برنامه ريزي است كه كرده اند. آنها هم راحت به اينجا نرسيده اند. در مورد تعامل و ارتباط شورا با ديگر مسئولان اين نكته را هم بگويم كه در جلسات روز دوشنبه شورا، هر هفته دو مسئول اداره از ادارات لارستان حاضر مي شوند و با آنها تبادل نظر و مشكلات شهر را بررسي مي كنيم.

4

تعامل شورا با مسئولان را مطرح كرديم اما به ارتباط شما با مردم برسيم. ارتباط شورا با بدنه اجتماعي شهر چگونه است؟

چيزي كه ما در برخوردهاي روزمره اجتماعي مي بينيم خوب است؛ نه اينكه بگويم صد در صد؛ بالاخره اين شهر تا برسد به جايي كه قابل افتخار كردن باشد راه درازي دارد و اگر با روال درستي پيش برويم به نظر من حداقل ۱۵ تا ۲۰ سال زمان مي برد تا به جايگاه واقعي خود برسيم اما فكر مي كنم اكثريت مردم از عملكرد شورا رضايت دارند.

آقاي دكتر فكر مي كنيد مقبوليت شما پس از ورود به شوراي شهر بيشتر از قبل شده يا كمتر؟

اين را بايد از مردم بپرسيد.

به نظر مي رسد ارتباط شوراي چهارم با مردم به روابط سنتي و روزمره محدود شده است. به بياني ديگر بايد گفت اكنون تعداد بسيار زيادي از مردم از خدمات و فعاليت هاي اين شورا بي اطلاعند. موافقيد كه در حوزه روابط عمومي زياد موفق نيستيد؟

شورا را مي فرماييد؟

بله منظور من بطور خاص شوراست.

عمده اين مشكل را به حساب كم كاري بگذاريد. ايرادي كه ما به شوراي قبل وارد مي دانستيم و در شوراي چهارم هم وجود دارد. از طرفي البته زياد هم تمايل نداريم تك تك كارها يا تصميمات را مثلا پيامك بزنيم. تجارب قبلي هم به ما نشان داده خيلي از تصميمات را نبايد رسانه اي كرد. چون متاسفانه رقبايي داريم كه سريعا عكس العمل نشان مي دهند. اما اصل مشكل را مي پذيرم و تصميماتي هم براي تقويت روابط عمومي شورا گرفته ايم.

آقاي دكتر لطفا مصوبات و خدمات عمده شوراي چهارم از ابتدا تا كنون را خيلي خلاصه بفرماييد.

فعاليت هاي ما در دو فاز بوده؛ يكي در زمينه مسائل شهر و شهرداري و دوم در حوزه شوراي شهر. بطور خلاصه مي توانم به اين موارد اشاره كنم: يكي از عمده كارهاي ما صاف كردن بدهي هايي بوده كه شهرداري از قبل داشته. يعني سعي كرديم ابتدا از نظر مالي به نقطه صفر برسيم بعد پروژه هاي جديد را تعريف كنيم.

كل مبلغ بدهي شهرداري تاكنون چقدر بود؟

حدودا بين ۱/۵ تا ۲ ميليارد تومان كه البته شامل موارد متعددي مي شد. از دستمزد استادها و كارفرماهاي افغاني تا اضافه كار ۱۱ ماه پرسنل؛ ده ها خيابان كه هزينه آسفالتش ۶ يا ۷ سال قبل اخذ شده بود اما اقدامي نشده بود. نظر ما اين بود كه ابتدا كاري كنيم مردم شهرداري را به خود نزديكتر احساس كنند. لذا ابتدا سعي كرديم روحيه مردم را بالا ببريم و كارهايي انجام دهيم كه در ديد باشد و دغدغه اصلي مردم كه همانا سر و سامان داد به آسفالت خيابان هاي اصلي بود را انجام دهيم. بولوار سيد عبدالحسين را با هزينه اي نزديك يك ميليارد تومان انجام داديم. بولوار فرهنگ حدود ۷۰۰ ميليون تومان. خيابان مدرس جنوبي كه جا دارد از همكاري اداره آبفا و گاز لارستان تشكر كنيم كه واقعا همكاري كردند. طولاني شدن زمان هم به اين دليل بود كه پروژه دست سه اداره بود.

پروژه بعدي بهسازي پارك شهر بود كه يكي از مشكلات ما البته تاخير آن است. ديواركشي و جدول بندي روبروي هتل كوثر. احداث كانال دفع آبهاي سطحي خيابان پاسداران شمالي. نصب مبلمان شهري. اخيرا هم كانكس هاي زباله را در سطح شهر عوض كرده ايم.

فعال شدن شوراي سرمايه گذاري در شهرداري. نوشته شدن طرح كارخانه آسفالت. البته دوستان الان بررسي مي كنند كه آيا احداث كارخانه به نفع ماست يا شراكت با يكي از پيمانكاران و يا اينكه خريد خدمت كنيم. به هر حال اگر نظر شهرداري با احداث كارخانه باشد هم مشكلي نداريم و اعتبار لازم را داريم.

همچنين لازم است بگويم يك سري توافقات استخوان لاي زخمي از ساليان قبل و بعضا از سال ۵۲ داشتيم كه شهرداري را آزار مي داد و حتي در ساليان پيش منجر به بسته شدن درب شورا شد. اين مشكل به حمدالله حل شد يعني با يكي از مالكين پارك حاشيه به دليل سعه صدر و همكاري ايشان و هم با اتفاق نظر دوستان شورا توانستيم به توافق برسيم و الان مشكل حل شده است.

مشكل بعد قطب مقابل مجتمع دانش بود كه با يكي از مالكين مشكل داشتيم كه آن هم حل شد و انصافا كار بزرگي محسوب مي شود. توافق با مالكين كمربندي ورودي شهر را نيز شروع كرده ايم و نسخه هاي اوليه كار انجام شده است.

همچنين مكاتبات لازم براي راه اندازي سازمان هاي شهرداري را انجام داده ايم. همانطور كه مي دانيد ما الان فقط يك سازمان يعني سازمان حمل و نقل داريم و در تلاشيم سازمان هاي ديگري مثل آتشنشاني، ميادين ميوه و تره بار، آرامستان ها و غيره را نيز راه اندازي كنيم كه ان شاءالله وقتي نهايي شد به اطلاع مردم خواهيم رساند.

انتخابات دوره جديد ياوران شورا را برگزار كرديم. تعامل با سرمايه گذاران را انجام داده ايم و تلاش زيادي كرده ايم تا سرمايه گذاران همشهري مان در شهر خودشان سرمايه گذاري كنند كه به حمدالله استقبال خيلي خوب بوده و چند پروژه را حتي شروع كرده اند.

بحث شهرك بوستان را داشتيم. همانطور كه مي دانيد ما چندين شهرك داريم كه هيچكدام در طرح تفصيلي ديده نشده اند و يكي از بزرگترين مشكلات ما شهرك بوستان است كه دست هيئت امنا بود. بالغ بر ۴۰ يا ۵۰ جلسه با هيئت امنا و مردم برگزار شده و با مالكان و خرده مالكان به توافق رسيده ايم و اميدواريم به زودي شهرداري بتواند اين شهرك را از هيئت امنا تحويل بگيرد. مسأله بعدي در شهرك امام خميني (ره) بود كه اواخر دهه ۶۰ واگذار شده. مي دانيد كه بايد طبق قانون شهرك ها آماده سازي و زيرسازي بشوند بعد به شهرداري تحويل دهند كه متاسفانه نه در شهرك بوستان و نه امام خميني (ره) انجام نشده بود. فقط يك فاز شهرك امام برعهده شهرداري و بقيه در اختيار بنياد مسكن و اداره اوقاف بود اما با تلاش زياد و جلب نظر موافق استاندار اميدواريم كه مشكل اين شهرك نيز حل شود.

بحث بعدي از سرگيري روند گازكشي در سطح شهر بود. بد نيست بدانيد سه شهر لار، گراش و اقليد در استان فارس با مشكل مواجه بودند كه دو شهر غير لار هم شروع كرده بودند و فقط مانده بود لار كه الحمدالله با رايزني با مسئولان گاز استان و تلاش زياد، در لار هم اين كار شروع شده و اميدواريم فازهاي اصلي باقيمانده و مخصوصا مناطق محروم شهر مثل «تل سرخ»، «كهوويه» و بخشي از شهرك بوستان تا پايان امسال به اتمام برسد.

راه اندازي دانشگاه دولتي در لار كار بعدي بود كه طبق برنامه ايجاد قطب آموزشي در جنوب كشور صورت گرفت. الحمدالله با زحمات و همت فرماندار محترم، پيگيري نماينده محترم و همراهي شورا اين كار انجام شد. الان جذب دانشجو براي اين دانشگاه شروع شده و برعكس بقيه مراكز آموزشي لار، ساخت اين دانشگاه هم بر عهده دولت بوده است.

سازمان بافت فرسوده را احيا كرديم كه البته در دوران شهرداران قبل براي مدتي كار مي كرد اما متوقف شد. الان اساسنامه اش را بررسي كرده ايم و به زودي شروع به كار مي كند. همچنين طي اين مدت آپارتماني در شيراز براي انجام امور شهرستان خريداري كرديم و قرار است يك آپارتمان نيز در تهران خريداري شود. راه اندازي مجدد باشگاه ورزشي شهرداري بوده كه فعاليتش براي مدتي با مشكل مواجه شده بود. حمايت از نويسندگان لاري، مخترعين و پژوهشگران را تا حد امكان انجام داده ايم و ده ها برنامه و پروژه ديگري كه از حوصله بحث خارج است.

2

مثل اينكه طي اين مدت سفرهايي نيز به تهران و ديدارهايي با برخي مديران عالي داشتيد؟

درست است. ما با همراهي نماينده محترم و امام جمعه محترم چند سفر به تهران داشته ايم. بار اول در پاييز با آقاي لاريجاني، رئيس محترم مجلس ديدار داشتيم. همچنين يكسري دغدغه در مردم براي واگذاري هاي املاك هلال احمر لارستان وجود داشت كه به اتفاق نماينده، فرماندار و شهردار محترم ديداري با دكتر فرهادي، رئيس جمعيت هلال احمر كشور داشتيم. ان شاءالله هر زمان ماحصل اين ديدارها قطعي شد به اطلاع مردم خواهيم رساند. همچنين ديداري با آقاي مهندس خندان دل، معاون وزير كشور در خصوص تهيه ماشين آلات مورد نياز شهرداري داشتيم كه قرار است به صورت متمركز تعدادي از ماشين آلات ضروري خريداري شود. استفاده از وام هاي ۴ درصدي وزارت كشور، بحث راه اندازي ترمينال و ارتقاي شهرداري لار را نيز با معاون وزير مطرح كرديم كه هر وقت به نتيجه رسيد اعلام خواهيم كرد. آخرين ديدارمان هم با وزير محترم بهداشت و درمان بود كه به اتفاق فرماندار، نماينده، رئيس دانشكده علوم پزشكي لار و چند پزشك لاري شاغل در تهران و شيراز مثل دكترها امامي، طالعي، عطايي، قنبري و غيره برگزار شد و مشكلات و موانع انجام طرح توسعه سلامت در لار بررسي گرديد و ان شاءالله اين سفر نيز دستاوردهاي خوبي به دنبال خواهد داشت.

ديدار كوتاهي نيز با مهندس حائري مديرعامل شركت توانير داشتيم كه بحث روشنايي معابر جديدالحداث لار را مطرح كرديم و الحمدالله بودجه اش تامين شد و به زودي مسير لار- خور و مسير بولوار سعدي تا بولوار «سي ان جي» داراي روشنايي مي شوند. بحث تعرفه برق مناطق گرمسيري را هم با ايشان مطرح كرديم و نماينده محترم هم پيگيري جدي داشتند و قول موافقت دادند اما همانطور كه مي دانيد اين موضوع از دست وزير هم خارج است و بايد هيئت دولت موافقت نمايد.

برنامه ها و كارهاي انجام شده يا در دست اجرا را مطرح كرديد؛ آيا پروژه خاصي براي راه اندازي در آينده داريد؟

يكي از مشكلات بزرگ شهري لار از چند دهه قبل تاكنون بحث كشتارگاه و ترمينال است. ما اگر بتوانيم همين دو پروژه را تا پايان دوره به سرانجام برسانيم كار بزرگي كرده ايم. توافقات اوليه با مشاركت بخش خصوصي انجام شده؛ محل آنها در نظر گرفته شده و مجوزهاي اوليه اخذ شده كه اميدواريم با شروع كار، هرچه زودتر به اعلام عمومي برسانيم.

ديگر پروژه مورد نظر ما شروع ساخت فاز اول ساختمان جديد شهرداري است. بحث احداث كارخانه آسفالت و نهالستان شهرداري هم كه پيش از اين عرض كردم. مورد بعد كه مردم هم دغدغه آن را دارند ساماندهي ورودي شهر از سمت جهرم است كه در طرح هاي عمراني امسال ديده شده. پيشنهاد اوليه به دو صورت بوده؛ يكي تعريض همين خيابان و دوم احداث خياباني جديد. به هر حال هركدام مورد نظر شهرداري محترم و كارشناسان آن باشد انجام مي شود.

بحث بعدي هم كه اخيرا مطرح شده، ساختن «سردر»ي در شأن مردم لار در ورودي شهر است كه نشانه اي از فرهنگ، قدمت و باورهاي مردم باشد. در فازهاي ديگر مثل ميراث فرهنگي هم كارهايي هست؛ مثل ترميم و مرمت خانه محمودي كه در مرحله اول شهرداري مبلغ ۱۰۰ ميليون تومان اختصاص مي دهد و اميدورايم پس از آن سازمان ميراث فرهنگي هم وارد شود. مورد بعد ميدان بار قديمي لار است كه يكي دو طرح وجود دارد و چند خيّر وارد شده اند اما چون قطعي نشده مطرح نمي كنيم.

تصميم گرفته ايد آنجا چه بسازيد؟

در طرح كلي فرهنگسرا، فضاي سبز و پاركينگ ديده شده. نماي آن را هم سعي مي كنيم عوض كنيم تا مورد توجه مردم قرار گيرد.

داشتيد برنامه هاي آتي شورا و شهرداري را مي گفتيد.

بله، اگر توفيق نصيبمان شود موارد زياد است. همچنين اساسنامه مجمع خيرين لارستان را پيگيري كرده ايم؛ استارت كار را ورثه مرحوم هاشمي زاده زده اند و براي بولوار فرودگاه، ۱۵۰ ميليون تومان پرداخت كرده اند. مطالعه اوليه تاييد و ساخت اِلمان هاي اين بولوار كه به نوعي ورودي شهر محسوب مي شود انجام شده و اميدواريم تا پايان امسال به بهره برداري برسد. از ديگر طرح هاي آتي ما رفع مشكل پاركينگ كل شهرجديد با تراشيدن كوه مقابل هتل كوثر است كه موردي ضروري است.

پرسش بعدي من درباره مكانيسم تصميم گيريهاي شوراست؛ تصميمات شما در اين شورا بيشتر موردي و براساس نيازهاي روزمره است يا بر اساس يك استراتژي و برنامه اي علمي عملياتي؟

ما دوست داريم به صورت علمي عملياتي باشد اما متاسفانه هنوز نتوانسته ايم به آن نقطه برسيم. براي اين كار نياز به برنامه هاي مطالعاتي و تنظيم سند چشم انداز هست كه بدانيم به كدام سمت برويم. سعي كرده ايم مباحث علمي را هم در نظر بگيريم اما با توجه به مشكلات شهري و وضعيت فرهنگي و مواردي كه در كل كشور هم وجود دارد شايد خيلي از تصميمات ما زيربناي منطقه اي و اورژانسي داشته باشد. كارهاي علمي هم داشته ايم اما به ميزان توقع ما نبوده است.

مي دانيم كه اعضاي شوراي شهر بلاواسطه توسط مردم انتخاب مي شوند. شهرداري هم جزو نهادهاي عمومي محسوب مي شود. از زماني كه شوراي چهارم كار خود را شروع كرده چه تصميماتي براي مشاركت بيشتر مردم در مديريت شهري صورت گرفته است؟

ببينيد همه ما اعضاي شورا در بين مردم هستيم. پيش از اين هم عرض كردم كه به دليل تنوع اعضا، طيف مخاطبان شوراي چهارم هم گسترده است. مسلما نظرات مردم به گوش اعضاي شورا مي رسد چه در جامعه و چه از طريق آنها كه وقت مي گيرند و موارد خود را به شورا منتقل مي كنند. شورا به هرحال متعلق به مردم است و من از همين تريبون از مردم دعوت مي كنم اگر نظر و ايده اي دارند كه قابل طرح است چه در فاز شهرداري و چه بقيه امورات شهري پس از هماهنگي با دفتر شورا در صحن شورا حاضر شوند و نظرات خود را منعكس نمايند.

1

البته از سال ها قبل بحث مديريت جامع شهري هم مطرح شده و اگر اشتباه نكنم مصوبه مجلس هم دارد و با توجه به صحبت هايي كه آقاي دكتر چمران داشتند شايد در بعضي نقاط كشور عملياتي هم بشود. به موجب اين طرح اكثر ادارات خدمات رسان مثل آبفا، گاز، برق، مخابرات و غيره زيرمجموعه شوراي شهر مي شوند و گستردگي كار شورا افزايش مي يابد و اعمال نظرات شورا در مديريت شهري بيشتر از الان مي شود.

منظور من از سهيم كردن مردم در تصميمات و مديريت شهري، مشورت شما با مردم يا حضور شهروندان در صحن شورا نيست! به لحاظ سيستماتيك و در نوع مديريت آتي شهر، جايگاه مردم و مشاركت آنها چقدر است؟

اين بحث را چه دوستان شورا و چه دوستاني كه كانديداي شهرداري بودند مطرح كردند و تقريبا همه روي اين موضوع تاكيد داريم. يكي از طرح هايي كه مصداق مشاركت مردم در مديريت شهر است طرح «سراي محلات» است. اما در اين فاز متاسفانه عملا پيشرفتي نداشته ايم.

طرح سراي محلاتي كه مي فرماييد چقدر با طرح «ياوران شورا» متفاوت است؟

سراي محلات بالاخره يك جايي مستقر مي شوند. ياوران شورا از قبل بوده و بازوي اجرايي توانمندي براي شورا و ساير ادارات هستند. بعد از اين هم در خدمتشان هستيم. اما بايد بحث رسيدگي به محلات سيستماتيك تر شود. درباره كاركرد سراي محلات هم البته گزينه هاي زيادي وجود دارد. يك بحث اين است كه بودجه اي در اختيار آنها قرار گيرد تا امور محله خود را مديريت كنند. پيشنهاد بعدي اين است كه تمام يا عمده عواض و نوسازي هر محله اي به خود همان محله بازگردد. اين طرح بي شك مشاركت مردم در مديريت شهر را افزايش مي دهد.

به نظر شما اجراي اين طرح و طرح هاي مشابه آن در شهري مثل لار شدني است؟!

ما الان در فاز كلان شاهد اين موضوع هستيم. ببينيد درآمد شهرداري ما در سال۹۱، ۵/۶ ميليارد بوده و در سال ۹۲ به ۱۴/۶ ميليارد تومان رسيد.

ببخشيد ولي مثل اينكه بودجه ۵/۶ ميليارد توماني تا قبل اتمام سال متمم خورد و بيشتر شد؛ درست است؟

سال ۹۱ را اطلاع دقيقي ندارم كه متمم خورد يا خير ولي در سال ۹۲ يك متمم چهار پنج ميلياردي به دليل ميدان بار خورد كه حدود ۳ ميليارد هم ما به آن اضافه كرديم. امسال بودجه را بر اساس ۱۸/۵ ميليارد بسته ايم ولي توقع داريم حدود ۲۲ ميليارد محقق شود. جدا از متمم بودجه، گزارش تفريغ بودجه را هم ان شاالله ما در اختيار رسانه ها قرار مي دهيم تا مردم مطلع شوند؛ طبق اين گزارش، نقدي وصولي ما در دو ماه اول فرودين و ارديبهشت به نسبت دو ماهه اول سال قبل، ۳ برابر شده و اين به دليل لطف مردم در پرداخت تعهدات و مشاركت بيشتر در امور شهر است و اين ما را اميدوار مي كند. البته براي شهري مثل لار ما بايد به فكر درآمدي بيش از ۳۵ ميليارد باشيم تا به جايگاه واقعي خود برسيم.

دليل اين استقبال مردمي چيست؟ اين مردم كه همان مردم گذشته اند؟! اصلا شايد اين افزايش درآمد به دليل گران تر شدن خدمات شهرداري باشد؟!

البته تعرفه ها كه هر سال مقدار كمي افزايش مي يابد ولي نسبت درآمدي كه عرض كردم خيلي بيشتر از درصد افزايش قيمت خدمات است. ضمن اينكه اين افزايش قيمت را هر سال داشته ايم اما در سال هاي قبل اين رشد درآمد را نداشتيم. ما در اين دوره سعي كرديم بحث تعامل با مردم را پر رنگ تر كنيم. البته هنوز مشكلات زياد است و مردم هنوز شكايت هاي زيادي از شهرداري دارند ولي در حد مقدور چه در شورا و چه شهرداري تعامل بيشتري با سرمايه گذاران و مردم داشته ايم. همچنين چند سالي يكسري مشكلات مالي وجود داشت و خدمات شهرداري كمتر شده بود اما اينك مردم به عينه مي بينند در سطح شهر اقداماتي ولو روبنايي انجام مي شود و همين امر باعث اقبال بيشتر مردم شده است. درمورد درآمد حاصل از نوسازي هم درآمد سه ماه اول امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل ۷۰ درصد بيشتر شده است.

خُب پرسش مهمي كه در اين مورد مطرح مي شود اين است كه آيا به اندازه افزايش درآمدهاي شهرداري، خدمات شهرداري به مردم هم افزايش يافته يا خير؟! مثلا اگر درآمد شهرداري دو برابر شده خدمات آن هم دو برابر شده است؟!

بايد بشود. البته بودجه ها اولويت بندي مي شوند. ۴۰ درصد بودجه كه خرج هزينه هاي جاري مي شود. ۶۰ درصد عمراني هم تقسيم بندي مي شود. مثلا ما براي آسفالت شهر، اول سال حدود ۳ ميليارد مقرر كرديم و هنوز ۳ ماه از سال نگذشته بود كه متمم ۲ ميلياردي را تصويب كرديم كه جمعا مي شود ۵ ميليارد تومان ولي بايد اين قضاوت را به مردم بسپاريم كه آيا اين افزايش درآمد نمود بيروني هم دارد يا خير.

آقاي دكتر؛ شايد تصور و توقع مردم اين بود كه با شروع كار شوراي چهارم يك تحول در مديريت شهري و شهرداري اتفاق مي افتد. در مسائل شهري البته تغييراتي در حال مشاهده است اما در مجموعه شهرداري اتفاق خاصي نيفتاده! بعضي ها مي گويند كل تغييرات شهرداري فقط تعويض يك شهردار بود و بس. ضمن اينكه فرايند بوروكراتيك و پاسخگويي به مردم در شهرداري لار نيز همچنان فرايندي سنتي، زمان بر و فرسايشي است. عمده نارضايتي مردم هم قبل از مسائل عمراني شهر مربوط به همين ساختار معيوب اداري و برخوردهاي بعضا نامناسب اقليتي از پرسنل شهرداري است. با اين مقدمه اول بفرماييد آيا اين عيب را وارد مي دانيد يا خير و در اينصورت چه راه حلي براي رفع آن در نظر داريد؟

ببينيد طرف ما در مجموعه شهرداري، شخص شهردار است و عزل و نصب هاي اين مجموعه برعهده شهردار است كه بر اساس درايتي كه دارند و طبق شرايطي كه تشخيص مي دهند اقدام مي كنند. البته ما اگر نظري داشته باشيم منعكس مي كنيم اما تشخيص در اين مورد با شهردار محترم است. ناگفته نماند كه در اين مورد اگر وضعيت حادي به وجود آيد شورا مي تواند طرح سوال كند اما فكر نكنم در اين دوره كار ما به چنين جايي برسد. در مورد بوروكراسي شهرداري هم حق با شماست و ما كماكان مشكلات و آسيبهايي داريم. ضمن اينكه با سياستهاي انقباضي كه دولت داشته و به تبع در تمام نهادها و ادارات جذب نيروي جديد فرايندي سخت دارد و ما بايد با نيروهاي فعلي و جابجايي آنها فرايند را تسهيل كنيم. در همين راستا طرح ايجاد دفاتر تسهيل گري توسط شهرداري مطرح شده كه به شورا ارائه شده است. يكسري جرح و تعديل در آن شكل گرفته و ان شاء الله اجرايي مي شود.

مكانيسم اين دفاتر تسهيل گري چگونه است؟

شبيه دفاتر پيشخوان خدمات دولتي. مردم مي آيند و مدارك خود را به اين دفتر كه بيرون از شهرداري است تحويل مي دهند و خدمات مورد نظر را دريافت مي كنند. ما البته فرايندسازي را عليرغم تاكيدي كه داشته ايم نتوانسته ايم اجرايي كنيم و هنوز يك نفر كه به شهرداري مي آيد نمي داند به چه كسي رجوع كند، نمي داند كارش چقدر زمان مي برد و در كل سردرگم مي ماند.

آقاي دكتر! فكر كنم براي اولين گفت و گو به همين اندازه بسنده كنيم بهتر است. از اين كه زمان خود را در اختيار مخاطبان «بشارت نو» گذاشتيد ممنونم.

من هم ممنونم و براي شما و همه شهروندان عزيز آرزوي موفقيت مي كنم.


5 نظر

  1. دوستدار لارستان بزرگ گفت:

    0

    0

    با سلام نکاتی مهم جهت اطلاع همشهریان فهیم در خصوص مطالب مطرح شده در مصاحبه با عنوان دوستدار لارستان بزرگ در سایت صحبت نو {صحبت نیوز} در قسمت ارسال نظر مصاحبه مذکور مطرح گردیده که امیدوارم جهت اگاهی به سایت مذکو ر مراجعه فرمایید

  2. ناشناس گفت:

    0

    0

    گفت و گوي آگاه كننده اي بود. فضاي اميدواركننده اي در صحبت هاي دكتر اقتداري ترسيم شده است. اميدواريم ايام آينده طبق پيشبيني ايشان جلو رود.

  3. ص-الف گفت:

    0

    0

    خب پس از خواندن مصاحبه نسبتا طولانی که جناب منشی تهیه دیده بودند ؛ در بیانات جناب اقتداری نکاتی را ملاحظه کردم که برای بنده و شاید دیگران جای سوال داشت .
    ۱- ایشان فرمودند که موضوعات مورد بحث در شورا اکثرا با آراء ۸ – ۹ نفر اعضا به تصویب می رسد که با شناختی که از اعضای شورا داریم این خود شاید نشانه ای از وجود نوعی اگر نگوییم دیکتاتوری که تک رایی هستیم به اینصورت که بیشتر اعضا تابع رآی افرادی خاص می باشند .
    ۲- نکته بعد که می تواند در ادامه نکته قبل باشد ، در انتخاب شهردار اینگونه به نظر می رسد که در این دوره اعضا فردی را انتخاب کنند که به گونه ای تابع دستورات و مصوبات شورا باشد و با نقد کمتری از سوی شهردار برای پیشبرد اهداف روبرو شوند همانطور که در سخنان خود ریاست هم آمد که ” شهردار نفر دهم و به نوعی سرباز اول می باشد ” . بنابراین همچون ریاست فدراسیون فوتبالمان که فردی […] ( از جهت استقلال فکری ) میب اشد شهردار عزیز نیز همین نقش را در این پست برعهده دارند .
    امید است همانگونه که در تیتر سایت آمده « جایی برای نقد و تحلیل » نقد بنده فقط جنبه یک بررسی شخصی دارد را وتو ننمایند .
    با تشکر

  4. ص-الف گفت:

    0

    0

    متاسفم برای این سایت که با تمام ادعاهایش اما نظرات مخاطبین را به اطلاع مسئولین مربوطه نرسانده و آنها را بی جواب می گذارند .
    ————–
    مديريت: مي توانيد بفرماييد كدام نظر و كدام مخاطبان مورد نظرتان است؟

  5. ناشناس گفت:

    0

    0

    فکر کنم عقلا ی شهر تشخیص دهند که اکثر فعالیتهای شورا و شهرداری لار جنبه روبنائی و عوامفریبی دارد. افسوس

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان