میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۶:۴۴ ب.ظ سرویس:عناوین اصلی 38 دیدگاه 1,207 بازدید

بی توجهی اعضای شورای شهر لار به توسعه «انسان محور»/ آیا فرصت ساخت یک «پیاده راه» زیبا در لار می سوزد؟!

بی توجهی اعضای شورای شهر لار به توسعه «انسان محور»/ آیا فرصت ساخت یک «پیاده راه» زیبا در لار می سوزد؟!

یکی از خیابان‌های اصلی شهر لار مدتی است که دستخوش تقابل نگاه انسان‌محوری و خودرومحوری در توسعه شهری شده است. اصولاً دو نگاه انسان‌محور و خودرومحور نظریات اصلی در علم توسعه شهری هستند.

در نگاه انسان‌محور تفریح، استراحت و سلامت شهروندان نسبت به امور دیگری مانند خودرو در اولویت است. طرفداران این نوع توسعه شهری معتقدند که باید محیط شهری را به گونه‌ای طراحی کرد که محیط برای زندگی طبیعی‌تر و اجتماعی‌تر انسان فراهم شود. بر این اساس زندگی طبیعی انسان، فضای سبز، محل پیاده‌روی و تردد پیاده شهروندان بر آسفالت‌کشی و تعریض خیابان‌ها اولویت دارد. به تعبیر دیگر، اولویت با زندگی اجتماعی انسان است که لازمه آن فراهم کردن محیط‌هایی برای نشستن، گپ زدن و تعاملات اجتماعی شهروندان است.

یکی از خیابان‌های اصلی شهر لار خیابان معلم است که مدتی است دستخوش تقابل نگاه انسان‌محوری و خودرومحوری در توسعه شهری شده است. متخصصان و کارشناسان شهرسازی معتقدند پیاده‌رو عریض این خیابان مکانی مناسب برای ایجاد پیاده‌راه و افزایش تعاملات اجتماعی مردم است اما در مقابل مسئولان شهری لار قرار دارند که خواستار کاهش عرض پیاده‌رو و توسعه خیابان هستند.

این موضوع که از شورای چهارم شهر لار به شورای پنجم کشیده شده، هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است. هر چند اعضای شورای پنجم از عدم تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه سخن می‌گویند اما به نظر می‌رسد تصمیم خود را برای تعریض خیابان معلم گرفته‌اند.

بررسی ترافیک خیابان معلم شهر لار

اشکان عسکری، عضو شورای شهر لار به تشریح دلایل شورا برای انجام تعریض خیابان می‌پردازد. به گفته وی به دلیل تصادفات و تعداد فوتی‌ها در این محور اعضای شورا تصمیم دارند که بولواری وسط خیابان زده شود تا حالت رفت و برگشت خودروها به درستی شکل بگیرد، نقاط حادثه‌خیز برطرف و مشکل حل شود.

رحیم بیژنی، دیگر عضو شورای شهر لار نیز همین عقیده را دارد و بار ترافیکی این منطقه را دلیل مناسبی برای تعریض خیابان می‌داند. به گفته وی این منطقه به دلیل وجود مزار شهدای گمنام و سالن‌های ورزشی ترافیک زیادی دارد و در آینده نیز این بار ترافیکی بیشتر می‌شود. بیژنی از وجود طرحی برای ساماندهی این خیابان سخن می‌گوید و امیدوار است که نتیجه طرح به گونه‌ای رقم بخورد که هم خیابان عریض شود و هم پیاده‌راهی برای تفرج مردم حاصل شود. به گفته وی در وضعیت کنونی این پیاده‌روی ۱۱ متری تبدیل به فضای کسب و کار مغازه‌های کبابی و پارکینگ شده و شهروندان هیچ استفاده‌ای از این فضا نمی‌کنند.

از سوی دیگر جامعه شهرسازی لار معتقدند که در شهرها هر چه راه برای خودروها باز شود، خودروها بیشتر می‌شوند. عریض کردن خیابان مشکل ترافیک خیابان معلم را حل نمی‌کند. به گفته یکی از استادان شهرسازی دانشگاه لار « در حال حاضر در آن خیابان ۲ باند خودرو رفت و آمد می‌کند. شورای شهر می‌خواهند بلوار ۲ متری وسط این خیابان قرار دهند که با این کار ۲ باند تبدیل به ۳ باند می‌شود». وی می‌گوید: «یک باند تبدیل به پارکینگ می‌شود و همان ۲ باند دوباره با مشکل ترافیک روبه‌رو است. عریض کردن خیابان مشکل را حل نمی‌کند بلکه مسئولان باید اصلاح ترافیکی کنند. باید پارک ممنوع کنند و پارکینگ را در مکان‌های دیگری قرار دهند اما ساده‌ترین راهی که انتخاب کردند، عریض کردن خیابان است».

نامه جامعه شهرسازی لارستان آقایان آراسته،‌ بیغرض،‌کریمی، گرامی و مقدم خطاب به مسئولان

 

به گفته این استاد دانشگاه اشتباهی که در شهرهای دیگر تکرار شده، در لار دوباره در حال تکرار است. وی معتقد است این دید که خیابان عریض شود، یک دید مدرنیستی است اما اکنون در دنیا رویکرد به استفاده انسان از فضای شهری سوق پیدا کرده است.

محمد فروتن از کارشناسان شهرسازی در رد دلیل وجود ترافیک در این نقطه  می‌گوید: وجود ترافیک باید با مطالعات دقیق اثبات شود و مشخص شود که ترافیک موجود عبوری است یعنی حجم متعددی ماشین از آن منطقه عبور می‌کند یا ترافیکی است که به واسطه تقاطع‌ها و گره‌های ترافیکی به وجود آمده است. وی که بر مطالعه دقیق در این زمینه تاکید دارد، معتقد است حتی اگر وجود ترافیک در این منطقه به دلیل کم بودن سطح معبر اثبات شود، باز هم نمی‌توان به این موضوع به صورت تک بعدی نگاه کرد و به ابعاد دیگر مسئله نپرداخت. وی تأکید دارد که مسائل شهری وجوه متعددی دارد و نباید فقط از یک جنبه برای مسئله‌ای راه حل ارائه کرد.

نامه شهرسازان لارستانی درباره خیابان معلم شهر لار

«برای انجام هر کاری در حوزه شهری باید ابعاد دیگر طراحی‌های شهری مانند اهمیت به پیاده، آسایش اقلیمی و غیره هم مد نظر قرار گیرد، قرار نیست با برطرف کردن یک مشکل، از بعد دیگری مشکل تازه‌ای ایجاد شود» این سخن فروتن در باب اهمیت داشتن نگاهی جامع و سیستمی یکپارچه در مسائل شهری است.

رامین خرسند مدرس شهرسازی دانشگاه لار و دانشجوی دکتری شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران، دیگر عضو جامعه شهرسازی لار نیز با تاکید بر اینکه صرفا مشاهدات تخمینی، مقطعی و میدانی نمی‌تواند مبنای تصمیم‌گیری باشد بلکه باید با نرم‌افزارها و مطالعات دقیق این موضوع اثبات شود و سطح سرویس دهی مسیر با شاخص‌های علمی سنجیده شود، با جزئیات بیشتری به مقوله ترافیک در این منطقه می‌پردازد. به گفته وی شهر لار، به عنوان یک شهر میانی و نه یک کلانشهر و به واسطه نوع خاص شبکه حرکت و دسترسی که بر آن حاکم است، چندان درگیر معضلات و درگیری‌های ترافیکی و حمل‌و‌نقلی‌ پیچیده نشده است.

« تعریض خیابان‌ها و معابر نه تنها مشکل ترافیک شهر را حل نمی‌کند بلکه صرفا مشکل ترافیک را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌کند» . این جمله را خرسند می‌گوید و اعتقاد دارد که ادامه این روند، مشکل ترافیکی شهر را تبدیل به کلافی سردرگم و کل شهر را درگیر می‌‌کند، همان مشکل و سردرگمی که امروز گریبانگیر شهرهایی چون شیراز و تهران است. خرسند تعریض خیابان را یک پاسخ مقطعی می‌داند و می‌گوید: شاید مشکل عاجل امروز با چنین تعریض‌هایی حل شود اما چند سال بعد که دوباره حجم ترافیک افزایش یافت دیگر از کجا می‌خواهیم عرصه برای تعریض بیابیم؟! پس باید به دنبال راه‌هایی بود که فرهنگ پیاده‌مداری و استفاده کمتر از اتومبیل رایج شود و این امر نیازمند تأمین بسترهای مناسب خود است که باید از امروز به فکر تأمین آن‌ها بود.

وی با توضیح بیشتر درباره این موضوع می‌‌گوید: اگر خیابان از سمت چهار راه راهنمایی و رانندگی به سمت پارک شهر تعریض شود، قسمتی از مسیر که از هتل کوثر به سمت چهار راه راهنمایی و رانندگی می‌آید چه می‌شود؟ بخش قابل توجهی از بار ترافیکی از آن قسمت تحمیل می‌شود. به گفته این کارشناس حوزه شهرسازی در این قسمت از شهر به دلیل نوع ساختمان‌های موجود امکان تعریض وجود ندارد و این امر سبب می‌شود یک عرض زیاد به عرض کوچک وصل ‌شود، محور دِ آکسه گردد یعنی آکس مسیر منحرف می‌شود و تشخیص و تحلیل نوع حرکت و جهت حرکت برای سواره و پیاده نامفهوم شود و اغتشاش حرکتی را سبب می‌شود.

وی معتقد است به دلیل بافت شطرنجی شهرجدید لار خیابان‌های موازی وجود دارد که برای حل مشکل ترافیک کمک‌کننده است و می‌توان بدون تعریض خیابان معلم بخشی از بار ترافیکی را به خیابان‌های موازی منتقل کرد. به گفته خرسند همه این امور باید در یک سیستم هماهنگ دیده شود یعنی سیستمی که هم انسان‌مداری شهری و هم ترافیک را تامین کند و منافع عمومی و بلندمدت شهری هم لحاظ شود، شهرسازی علمی تک بعدی نیست که مثلا صرفا به بعد حرکت و دسترسی توجه شود و سایر ابعاد مانند ابعاد ریخت‌شناسی، اجتماعی، کارکردی و … نادیده گرفته شود.

خیابانهای شطرنجی و وجود امکان جایگزینی ترافیکی برای محورها

گرمای لار عاملی برای عدم پیاده‌راه سازی است؟

دلیل دیگری که برخی از اعضای شورای شهر لار برای مخالفت با تبدیل پیاده‌رو به پیاده‌راه مطرح می‌کنند، بحث‌های اقلیمی مربوط به شهر لار است که امکان پیاده‌روی و استفاده روزانه از این مکان را می‌گیرد. عبدالرحیم مقیمی، عضو دیگر شورای شهر معتقد است که اقلیم و آب و هوای لارستان تنها در یکی دو ماه از سال امکان پیاده‌روی را میسر می‌کند.

وی معتقد است «به صرف اینکه کسی شهرساز باشد شاید نتواند همه چیز را مدنظر قرار دهد و همه شهرسازان نیز با این موضوع موافق نیستند و اختلافاتی وجود دارد». هر چند اعضای جامعه شهرسازی لار نظری خلاف این صحبت مقیمی دارند و می‌گویند شهرسازان لاری با وجود نظرات و سلائق گوناگون همگی متفق القول هستند که این پیاده‌رو باید تبدیل به پیاده‌راه شود.

عسکری، عضو شورای شهر لار هرچند صحبت شهرسازان درباره احداث پیاده راه را منطقی می‌داند اما آلودگی صوتی، دود و تردد خودروها در خیابان را موضوعی می‌داند که باید در تبدیل به پیاده‌راه مدنظر داشت. وی می‌گوید: سوالی درباره تناسب متراژ پیاده راه با خیابان از شهرسازان پرسیده‌ام اما جوابی نگرفته‌ام. وجود پارک شهر در نزدیکی این خیابان دلیل دیگری است که از سوی اعضای شورای شهر برای رد نظریه پیاده‌راه سازی مطرح می‌شود.

محمد فروتن دلیل شرایط اقلیمی لار را برای خیابان‌سازی حرفی غیرمنطقی می‌داند و می‌گوید: «آب و هوا که همیشه روز نیست. ما بخش زیادی از زمان را در شب سپری می‌کنیم. رونق خیابان‌ها در شب وابسته به اتفاقاتی نظیر پیاده راه‌سازی است. آب و هوای لار را با کاشت درخت می‌توان تعدیل کرد». به گفته وی در کشورهایی که اقلیم مشابه شهر لار دارند، پیاده‌راه‌ها ساخته و استفاده می‌شود. وی درباره نزدیکی پارک شهر به این خیابان می‌افزاید: «زندگی پیاده در شهر، بحثی مجزا از تفرج صرف است. پیاده‌روی را صرفاً به عنوان یک ورزش یا تفرج در نظر نگیریم. امکان پیاده‌روی مثل ارائه تسهیلات برای معلولان، نابینایان و دوچرخه‌سواران است. ما باید امکان سفر پیاده را برای شهروندان فراهم کنیم علاوه بر آن زندگی پیاده در شب، موضوعی است که در بسیاری از شهرها و کلانشهرها رواج دارد».

city walk‌ در دبی جایی برای پیاده روی… دبی بسیار گرمتر از لار می باشد.

 خرسند اما معتقد است که پارک یک مقصد است و این استدلال درست نیست که چون پارک هست نیاز به پیاده راه نیست. مردم در پارک می‌نشینند اما پیاده راه مسیری است که علاوه بر پیاده‌روی، فرد از فعالیت‌های خاص هم لذت ببرد، درنگ می‌کند و تعامل می‌کند. وی نیز گرمای هوای لار را دلیل درستی برای رد احداث پیاده‌راه نمی‌داند و معتقد است این موضوع با وجود تکنولوژی‌های پیشرفته در دنیای شهرسازی یک استدلال ساده‌انگارانه است. وی می‌گوید: «با انتخاب نوع پوشش گیاهی مناسب، به کارگیری مصالح متناسب با شرایط اقلیمی، حتی احداث انواع خاصی از سایه‌بان‌ها و برخی ادوات مکانیکی می‌توان این مشکل را حل کرد».

نامه آقای خرسند به مسئولان

این کارشناس شهرسازی می‌افزاید: سوال این است که آیا همواره هوای لار گرم است؟ آیا مردمی که هم‌اکنون در شهر به دلایل مختلف از جمله سلامتی، پیاده‌روی می‌کنند، در ساعات ظهر که هوا گرم است می‌روند یا زمانی می‌روند که گرمای هوا شکسته باشد؟ وی معتقد است که طراحی‌ها را می‌توان به گونه‌ای انجام داد که با این امور متناسب باشد و باید از تجربه دیگر شهرها در این زمینه استفاده کردخرسند دلیل دیگری برای لزوم احداث پیاده‌راه ذکر می‌کند و آن بحث منظر شهری است. به گفته وی بحث پیاده‌راه تنها منحصر به پیاده‌روی نیست بلکه منظر شهری و بحث‌های زیباشناسانه شهر هم مهم است، اینکه انسان حتی زمانی که با وسیله نقلیه از مکانی عبور می‌کند از یک محیط مفرح عبور کند نه یک محیط ماشینی.

شهرسازان دغدغه دارند نه منفعت شخصی

در حال حاضر طرحی برای تعیین تکلیف این خیابان از سوی مهندسان و کارشناسان ترافیک شهری لار طراحی شده که اعضای شورای شهر از جمله آقایان بیژنی و عسکری معتقدند که باید این طرح بررسی شود و پس از تکمیل طرح می‌توان درباره این خیابان نظر نهایی داد.

مقیمی دیگر عضو شورای شهر لار اذعان می‌کند که حواشی به وجود آمده بر سر خیابان معلم شهر لار ناشی از منفعت‌طلبی‌های شخصی است و می‌گوید: «بعضی از افعال و حرکاتی که پشت این قضیه است به دنبال منافع شهر نیست بلکه منافع شخصی را دنبال می‌کند». با وجود این نظرات اعضای شورای شهر لار از حضور کارشناسان شهرسازی برای حضور در جلسه علنی شورا و بحث بر سر این موضوع استقبال می‌کنند.

در مقابل این اعلام استقبال و آمادگی شورای شهر لار به گفته کارشناسان شهرسازی نه تنها طرح مذکور به رویت شهرسازان نرسیده تا درباره نقاط مثبت و منفی آن صحبت کرد بلکه حتی نظر شهرسازان نیز در این باره پرسیده نشده است و نامه‌‌هایی که عده‌ای از شهرسازان در نقد تعریض خیابان معلم به شورا ارسال کرده‌اند قرائت نشده است. شهرسازان درباره ادعای منفعت‌طلبی که از سوی عضو شورا مطرح شده، اعتقاد دارند که شهرسازان تنها بنا بر رسالت خود در این ماجرا ورود کرده و دغدغه آنان آسایش شهروندان است. آنان در این باره می‌گویند: صحبت‌های ما منطقی، علمی و براساس اصول فنی شهرسازی است و هیچ منفعت‌طلبی از سوی شهرسازان دنبال نمی‌شود.

بلاتکلیفی خیابان معلم شهر لار با وجود اینکه در ۵۰ سال گذشته تغییری در آن به وجود نیامده، این روزها بحث داغ شهرسازی در شهر تاریخی و فرهنگی لار است. مسیری که می‌تواند با تبدیل شدن به پیاده راه تجربه نوینی در شهرسازی در استان فارس باشد.

منبع گزارش: «تسنیم» با اضافه شدن تصاویر بیشتر در «میلاد لارستان»


38 نظر

  1. مهندس عمران - سازه گفت:

    2

    1

    گزارش را به دقت خواندم و تعجب میکنم از شورای شهر که یه همچین چیز ساده ای رو نمیتونن هضم کنن .
    هر کار و کمکی که فکر میکنید از دست ما بر میاید بگویید تا با روشن کردن مردم جلو اینگونه خرابکاری ها رو بگیریم

  2. دلسوز گفت:

    2

    2

    وقتی یه نیروی متخصص تو شهرداری لار نیست
    چه توقعی باید داشت

  3. ارغوان گفت:

    1

    3

    اتفاقاً با نظر اقاي مقيمي بسيار موافق هستم. پيش از اين نيز همين افراد به ظاهر متخصص بي تجربه به دلايل واهي متعدد و ساده لوحي شوراهاي قبل مبالغ هنگفتي را به جيب مبارك زده اند، انشالله كه در اين دوره با حضور ايشان شاهد برخورد با اين افراد باشيم

  4. لاری گفت:

    2

    0

    سلام. بار ترافیکی این خیابان به دلیل اینکه بلوار چهل متری سر چهار راه ها رو بستن و مردم از مسیر خیابان معلم رفت و امد می کنند شهر جدید که به شهر بدون کوچه معروف بود با بستن این بلوار ها و مجوز های ساخت آپارتمان بدون فکر و برنامه ریزی شهر جدید به بن یست تبدیل شده

    • ناشناس گفت:

      1

      0

      واقعا درسته. با بستن بلوار چهل متری ها ترافیک بدتر کردن . من به شخصه حاضر نیستم هر جهل متری رو مسافت طولانی بلوار دور بزنم از مسیر خیابان معلم میرم آسوده تر

    • ناشناس گفت:

      0

      0

      مردم ساکن آپارتمان های نشاط و احسان همیشه از ۲۰ متری جانبازان رفت امد می کردن الان با بستن بلوار ها بار ترافیکی خیابان معلم بیشتر شده فقط بحث پارک شهر نیست

    • ناشناس گفت:

      0

      0

      وقتی خیابان از حالت شطرنجی بیرون بیاد این مشکلات هست هیج کس معترض نمیشه چرا خیابان های شهر جدید خراب کردن . خیابان های فرهنک ۱۰ یا ۱۲ یا ۸ بن بست شده جون آپارتمان ها احداث شده

  5. لاری گفت:

    2

    0

    اول پارکینک عمومی ساخته بشه بعد تابلو پارک ممنوع بزنید . هر ساله تعداد ماشین ها افزایش پیدا می کنه اما پارکینگی برای پارک وجود نداره

  6. شهروند گفت:

    2

    0

    سه تا چهل متری داریم که بار ترافیکی کم میکنه اما با بی فکری بلوار چهل متری ها در چهار راه ها رو بستن ترافیک زیاد به سمت پارک شهر میره فقط مردم اذییت می کنند

  7. شهروند گفت:

    2

    0

    شهر جدید خیابان شطرنجی بود گذشت نابود کردن

  8. صمد کامجو گفت:

    1

    1

    مهندسین محترم با توجه به اینکه علم فنی شما مهندسین نسبت به این موضوع ازهمگان سر تر است
    به چند سوال بنده به عنوان یک شهروند پاسخ دهید تا قانع شوم
    متفق القول بر این باورید که باید پیاده راه در ضلع شرقی خیابان معلم با همین متراژ باقی بماند. خیلی خوب
    واما چند سوال بنده
    ۱. آیا شما قبول دارید که بار ترافیک این خیابان از تمام خیابان های شهر جدید بیشتر است ؟
    اگر جواب منفی است بهتر است که از شهروندان ساکن خیابان معلم هم یک تحقیقی انجام دهید واگر جواب مثبت است
    لذا با در نظر گرفتن طرح پیاده راه شما پیش بینی می کنید که چند درصد از بار ترافیک این خیابان کم می شود (فکر ۱۰یا۲۰سال آینده هم بکنید)؟
    ۲.درنظر بگیرید یک خانواده حداقل ۴نفری از،شهرجدید ویا شهر قدیم قصد دارند که با خانواده به پارک روند و یکی از اینها مثلا مرد خانواده قصد
    راه پیمایی دارد ماشین شخصیش باید کجا پارک کند؟
    ۳. در طرح تفصیلی شهر برای این خیابان چه برنامه وطرحی در نظر گرفته شده است؟
    ۴.آیا در خود پارک شهر نمی شود مکانی چون پیست طراحی کرد که خانواده در آنجا هم استراحت کنند و بعضی از افراد خانواده راهپیمایی کنند؟(همانند میدان امام خمینی)

    ودر آخر هر تصمیمی که گرفته می شود اینرا مد نظر قرار بدهید که جان یک شهروند خیلی والاتر از زیبایی یک خیابان در نظر بگیریم.
    منتظر پاسخ مهندسین محترم هستم .

    • مهندس اما نه شهرساز! گفت:

      1

      0

      سلام
      رشته بنده در این زمینه نیست ولی به عنوان شهروند لازم میدان به عضو قبلی شورای شهر چند نکته رو یادآوری کنم:
      از سوال اول شما مشخص است که اصلا متن گزارش را درست و با حوصله نخوانده اید چون پاسخ شما در متن گزارش آمده است!
      پرسیدن سوال دوم شما هم واقعا جای تامل دارد و بسیار عجیب است، سوال شما مربوط به پارکینگ است نه پیاده راه و نه تعریض خیابان. این سوال باید از شما و بقیه اعضای شورای های قبلی و فعلی پرسیده شود که تا به حال چه فکری برای احداث پارکینگ های مناسب کرده اند؟ (توجه کنید که عریض کردن خیابان برای استفاده پارکینگ مد نظر نیست چرا که این مورد در حال حاضر بهانه تعریض خیابان کاهش بار ترافیکی است و نه احداث مثلا پارکینگ کنار خیابان!)
      سوال سوم هم قطعا شهرسازان عزیز پاسخ قانع کننده ای خواهند داد، چرا که در زمینه تخصص من نیست، و نباید در حوزه ای که تخصص ندارم اظهار نظر بیهوده کنم.
      از سوال چهارم شما باز مشخص است متن را با حوصله نخوانده است و مهمتر از آن پیاده راه را با پیست مقایسه میکنید؟!!!!!!
      و در آخر باید یادآور شوم در نامه های مهندسین عزیز بارها تاکید شده که انسان (شهروند) و شهرسازی رابطه نزدیکی با هم دارند و بسیار نزدیکتر از رابطه شهروند و شهرداری!
      و نهایت یک سوال: پیاده راه برای سلامتی مفید است یا افزایش تراکم خودرو ها در یک منطقه مسکونی؟!

    • مهندس اما نه شهرساز! گفت:

      1

      0

      جناب صمد کامجو چشم انتظار شنیدن پاسخ سوال هایی که برای من به عنوان به شهروند پیش امده هستم، برای یاداوری بار دیگر سوال ها را به صورت خلاصه تکرار میکنم و امیدوارم به سوالات به صورت جدا گانه جواب دهید و نه کلی و سر بسته.

      ۱- این سوال باید از شما و بقیه اعضای شورای های قبلی و فعلی پرسیده شود که تا به حال چه فکری برای احداث پارکینگ های مناسب کرده اند؟
      ۲- پیاده راه را با پیست مقایسه میکنید؟!!!!!!
      ۳-پیاده راه برای سلامتی مفید است یا افزایش تراکم خودرو ها در یک منطقه مسکونی؟!

      عضو سابق شورای شهر لار؛ منتظر پاسخ ۳سوال به صورت جداگانه هستم.
      موفق و پیزوز باشید

    • مهندس اما نه شهرساز! گفت:

      0

      0

      جناب کامجو اکنون جوابتان را دیدم که اشتباها جای دیگری پاسخ داده اید، اول فرموده اید، من «جوابی سر هم کردم» عیبی ندارد، ولی من از این جمله و ادبیات راجع یه پاسخ های شما استفاده نمیکنم،
      چراکه بنده تعریف شما را از دوستان و همشهریان شنیده ام، و برای پیگیری ها و دغدغه های شهری شما ارزش قائل ام.
      و فقط نظراتم رو راجع به پاسخ های شما می نویسم:
      در رابطه با پاسخ اول شما مثالی عرض کنم، ممکن است دانش آموزی حتی با ساعت ها مطالعه نتواند نمره قبولی در درسی بیاورد، حال اینکه چون اون درس خوانده باید به او نمره قبولی داد؟! شاید درس را اشتباه خوانده، شاید شیوه مطالعه او غلط است و حتی شاید کشش ذهنی آن درس را ندارد.
      این که هیچ پروژه پارکینگ معقولی تا به حال به نتیجه نرسیده جای سوال دارد!

      راجع به پاسخ سوال دوم هم عرض کنم، بله همان که بیضی(!) شکل است و قرمز یا قهوه ای رنگ است پیست است، ولی پیست کجا، پیاده راه کجا! حقیقتا توجه شنیدن اینکه : «منظور من از پیست، پیاده راه است» را از شما نداشتم، کافی است دو کلمه «پیست» و «پیاده راه» را در اینترنت سرچ کنید، تا متوجه تفاوت فاحش این دو شوید.
      و در باب پاسخ سوم شما: همانطور که فرمودید جای پیست در پارک است و جای پیاده راه در خود شهر. چگونه پیست پارک سلامتی شهروندان را ضمانت میکند ولی پیاده راه خیابان معلم نه؟!

  9. ناشناس گفت:

    3

    1

    این نتیجه رای ندادن مردم به افراد باتخصصه . تا وقتی شوراهای ما را افراد بازنشسته فرهنگی و غیرمتخصص در امور شهری پر کنند همین آش و همین کاسه است! معلوم نیست چقدر شهر باید توان پس بدهد تا مردم متوجه شوند باید به افراد متخصص رای بدهند نه اینها

    • ناشناس گفت:

      0

      0

      این شورا که از افرادبا تجربه و افراد با سوابق مدیریتی ارشد و مهندسین تشکیل شده این دیگه چه بحثیه که میکنید اگر ملاکتان تخصص و تجربه هست

    • صمد کامجو گفت:

      0

      0

      با تشکر از شما که وظیفه ات نبود ولی حداقل یک جوابی سر هم کردید.( البته جواب شما بنده قانع نشدم)
      در جواب شما بنده چندین بار متن را خوانده ام و از چند سال پیش در بطن این موضوع بوده ام.
      و گلمند از کلیه مهندسین شهر ساز دارم ( همه آنهارا هم می شناسم)که احترام به یک شهروند نگذاشتند وحاضر نشدند که حداقل جواب بنده رابدهند.

    • صمد کامجو گفت:

      0

      0

      پاسخ یک: از طرف شورای شهر لار دوره چهارم اقدام برای پارکینگ صورت گرفت( کوه های روبروی هتل کوثر) ولی از طرف اداره کل راه وشهر سازی همکاری صورت نگرفت. مستندات آن موجود است.
      ۲- منظورم از پیست همان پیاده راه است که پیشنهاد بنده در پارک شهر بود که بصورت بیضی شکل برای راهپیمایی احداث کنند. نه درخیابان معلم
      ۳- پیاده را ه در پارک شهر سلامتی بیشتری برای شهروندان ضمانت دارد. تا پیاده راه در خیابان معلم

  10. ناشناس گفت:

    2

    1

    درود بر جناب مقیمی که حرفشان منطقی است و عده ای مهندسان منفعت طلب را به کنار میزند چون انسان متعهد و درستکاری است .درود بر جناب مقیمی

  11. لاری گفت:

    0

    0

    شما اول تحقیق کنید کلید

    ار شهرداری لار کی است؟ با کدوم مدرک یا تجربه
    بعد تحقیق کنید کسانی که آقای شهردار آورده در مجموعه شهرداری .چه تخصص یا تجربه ای دارن
    بعد بیاید بگیم شهر اینجوری اونجوری است

  12. مهرداد گفت:

    1

    0

    خدا رو شکر جلو […] در شهر گرفته میشود توسط جناب اقای مقیمی

  13. باران گفت:

    1

    0

    ۶مهندس 😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄

  14. علي لاري گفت:

    0

    0

    باسلام خواستم بگم ازاين اعضا هيچ كدومشون تخصص وجربزه كارندارن دلتونوبه ايناخوش نكنين اولش ميان هياهوميندازن چش بهم زدي گذشته ورفتن فقط حيف لارشهرباصفا اينا مال اين كارنيستن لاردلسوزنداره همين .بوسه خواهم زدبه خاك زادگاهم بارها عشق داردزندگي درشهراب انبارها.حيف وصدحيف البته خودتون خواستين كه ايناروانتخاب كردين

  15. جلال گفت:

    1

    0

    نظردادن جوانان نیمه متخصص خالی از لطف نیست، اما به شرط اینکه جیب خودشان را در اولویت بیان نظراتشان قرار ندهند.

    • ناشناس گفت:

      0

      0

      امضاکنندگان نامه با مدارک بالا و اتفاقا تجرفه خوبی دارند جناب دکتر اراسته و مقدم که هیات علمی هستند و بقیع امضاکنندگان با مدارک بالا و جز اساتید دانشگاه هستند.

  16. احمد گفت:

    1

    0

    این چنین مهندسانی قبلا حساب خود را پس داده اند و نمیشود اعتماد کرد به چنین مهندسان بی تجربه ای

  17. ناشناس گفت:

    0

    0

    درود بر همگی
    با توجه به وضعیت فعلی خیابان معلم، حتی اگر مشکلات ترافیکی در این خیابان وجود نداشته باشد باز هم لازم است این خیابان که مسیر پارک می باشد مورد مطالعه و کارشناسی قرار گیرد و از وضع فعلی خارج شود.اطلاعی ندارم که در نقشه جامع آن را چگونه دیده اند. اما بحث ها نشان میدهد. احتمالا در نقشه جامع طرحی پیش بینی نشده، لذا هر طرحی که برای آن در نظر گرفته شود باید قبل از اجرا توسط ارگان ذی صلاح و ذی ربط بررسی و مورد تایید قرار گیرد و بعد اجرا شود تا از حیف و میل و دوباره کاری جلوگیری شود.

  18. علی گفت:

    1

    0

    این چنین مهندسانی منفعت طلب هستند و به فکر جیب خودشان هیت علمی بودن شرط لازم نیست چون تجربه ندارند

    • ... گفت:

      0

      0

      لابد اعضای محترم شورای شهر که مداح و حقوقدان و معلم هستند در زمینه شهرسازی تخصص دارند.
      میشه بگید دقیقا چه منفعتی دارن این مهندسا؟؟

  19. علی گفت:

    1

    1

    مهندسان یا منفعت طلبان 😀

  20. ساسان گفت:

    1

    0

    مهندسان یا منفعت طلبان یا …

  21. صمد کامجو گفت:

    0

    0

    پیشنهاد می شود
    برای بهسازی این خیابان نظرات معتدل و بین تا بین اعمال شود.( نظرات مهندسین و مسئولین شهر)
    به همین منظور از قسمت باقی مانده که ۱۲ متر می باشد ۸ متر آن به پیاده راه تعلق گیرد و ۴متر دیگر آن به جهت تعریض خیابان در نظر بگیرند.
    به این ترتیب هم نظر مهندسین و هم نظر مسئولین جامعه عمل بخود گرفته است.

  22. محمد گفت:

    0

    0

    جناب کامجو اول تحقیق بفرمایید بعد نظر بدید کار مهندسان در این خیابان با نقص شهری همراه است و خطا ،اینکه روی هوا یک بحثی رو عنوان کنند که اجرایی نمیشود ان هم به نفع خودشان …

    • مهندس اما نه شهرساز! گفت:

      0

      0

      همانطور که تا حدودی نقص های تعریض خیابان بیان شد، شما نیز نه در حد یک گزارش، فقط در حد چند خط می‌شود راجع به «نقص شهری وخطاها»ی طرح مندسین شهرساز به صورت تخصصی بیان بفرمایید؟

  23. ناشناس گفت:

    2

    1

    مسلماً طرح های غلط دهه اخیر باعث ایجاد ترافیک خیابان معلم شده است به طوری که مجبور شدند تابلو ایست در خیابا نهای ۴۰ متری که اصلی است نصب گردد ( کاملاً مغایربا قوانین راهنمایی و رانندگی ) انشااله این بار اشتباه تکرار نشه پس بایدپروژه را در سطح وسیعتر دید بطوریکه بتواندبار ترافیک را بین تمام خیابانهای موازی تقسیم کند ثانیاً خیابانی که بقول خودتان ترافیک زیاد دارد اصلاً جهت پیاده راه مناسب نمی باشد در سالهای اخیر در شیراز چندین پیاده راه احداث شده برید ببینید آیا در خیابان اصلی است یا در جایی مناسب و بدون ترافیک.در دبی نیز در محلی مخصوص به نام شهر قدم زنی ( CITY WALK ) در تصویر مشاهده می شود با مبلمان کنار آن که بنظر نمی رسد در پیاده رو خیابان پر ترافیک باشد زیرا پیاده راه یعنی محلی برای تنفس هوای پاک و بدور از دود اگزز ماشین.

  24. محمد گفت:

    0

    0

    منظور مهندسان شهرساز است

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان