میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در۲۰ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۵ ق.ظ سرویس:مطلب شما 3 دیدگاه 395 بازدید

تحقق شعار «وحدت» با سهیم کردن اهل سنت در «مدیریت»

تحقق شعار «وحدت» با سهیم کردن اهل سنت در «مدیریت»

کرامت الله بلوچی: درهفته ای که گذشت شاهد جلسه‌ای با حضور اندیشمندان و معتمدین اهل تسنن و تشیع جنوب فارس در شهر لار، مرکز لارستان بودیم. گرچه سابقه اینگونه جلسات و نشستها با عنوان گرامی داشت هفته وحدت! یا هم‌اندیشی علما و اندیشمندان شیعه و سنی (بخصوص در مناطقی که اختلاط جمعیتی دارند) در کشورمان به چهاردهه پیش و از ابتدای پیروزی انقلاب می رسد و برخی از مناطق را محور و مرکز وحدت مذاهب اسلامی نام می‌برند اما بدون شک لارستان در استان فارس را می توان نماد و تجلی گاه وحدت عملی شیعه و سنی در جنوب کشور نامید زیرا این شهرستان به لحاظ ویژگی های منحصر بفرد از جمله تصمیمات صحیح راهبردی علما و بزرگان خود و به موازات آن حسن نیت و حمایت پیروان مذاهب آنها تاکنون کمترین مشکلی را در منطقه مذکور و شهرستانهای هم جوار شاهد نبوده است که در این خصوص می توان به نقش برجسته روحانیت آگاه آن اشاره نمود. بطوری که هم اینک و پس از سالها که از فقدان آن حضرات و رخت بر بستن شان از میان اهل تشیع وتسنن می گذرد همچنان توصیه‌ها، ارشادات و ارائه طریق آنان نصب العین شهروندان فهیم در شهرها و روستاهای مناطق مذکور می باشد.

اما پیرامون جلسه مذکور که با حضور معاونت سیاسی استانداری فارس و قاطبه فرهیختگان و عموم مسئولین شهرستان های سه گانه و دیگر مناطق مجاور برگزار گردید همچون گذشته بر اساسی ترین موضوع مورد نیاز امروز جامعه اسلامی تاکید گردید: «وحدت»! یکی از ضروری ترین مسائل امروز مسلمانان در عرصه داخلی خارجی و از مولفه‌های موفقیت آمیز آنها، که هیچ‌گونه منافاتی با رعایت اصول و اعتقادات مذاهب اسلامی نداشته و ندارد و هر زمان که از وحدت فی مابین نام برده می‌شود منظور یکی شدن! مذاهب فوق الذکر و تحمیل یکی بردیگری نبوده است.

زیرا این وحدت (یکی شدن) نه شدنی است و نه اینکه نظر و خواست طراحان و تبیین کنندگان آن بر چنین وحدتی استوار بوده است و اصولاً وحدت به معنای نادیده گرفتن اختلافات بین مذاهب بصورتی که شیعه، سنی و سنی، شیعه شود نمی باشد بلکه آن چیزی که اهم بر تمامی موضوعات فیمابین فرق اسلامی است تاکید بر نزدیکی هر چه بیشتر آنها، حسن تفاهم و پرهیز از اختلافات، مبتنی بر دستورات خداوند بويژه لزوم توجه به فرمان الهی در آیه شریفه واعتصمو بحبل الله جمیعا ولا تفرقو و…!! است. (۱۰۳ آل عمران ) که به ریسمان محکم الهی چنگ زنید و متفرق نشوید و یاد آورید این نعمت خدا، زمانی که با هم دشمن بودید و خدا در دلهای شما مودت و دوستی انداخت و به لطف و نعمت خدا با هم برادر شدید و…

و به نظر می‌رسد امروزه این مهم از طریق جلب اعتماد طرف مقابل (از مسیر تلطیف قلوب) و شناخت بیشتر مذاهب از یکدیگر میسر خواهد شد که لازمه دستیابی به وحدت مورد نظر (نزدیک شدن مذاهب) این است که تمهید مقدماتی گردد تا ابتدا پیروان هر یک از مذاهب به صحت و صواب اعتقادات و اصول فکری خود را شناخته و بر آن مطالعه و مداقه نمایند تا عوام حداقل بدیهیات و علما و اندیشمندان شان نیز اصول اعتقادی خود را به خوبی بشناسند و حتی المقدور شیعه و سنی اطلاعاتی نسبی از یکدیگر تحصیل نموده تا بتوانند در صورت لزوم از طریق صحیح به تبادل افکار و اندیشه‌ها و تضارب آرا پرداخته و حتی الامکان خود را به هم نزدیک تر نموده (نه که از یکدیگر دور شوند) و بعد مسافت فکری خود را به مراتب از مسافت فیزیکی شان محدود تر نمایند زیرا کسی مصر و معتقد نیست که سایرین از عقیده خود دست کشیده و یکسره تابع اعتقادات دیگران شوند اما می توان اختلافات را کنار گذاشت و در عین حفظ اعتقادات خود  وحدت را تقویت نمود زیرا اهمیت وحدت بحدی ست که در هیچ کجای شریعت محمدی ازتفرقه سخن بمیان نیامده است مگر آنکه آن را مذموم و نکوهیده وصف نموده اند و تقریباً در همه جا به حفظ وحدت نسبت به تفرقه و جدایی تاکید گردیده است.

تا مسلمانان بتوانند به یمن وحدت فی مابین صف واحدی را تشکیل داده و باصطلاح ید واحده گردند زیرا چنانچه بجای تفرقه و از هم گسستگی که پدیده‌ای زشت و ناپسند می‌باشد و بجای درگیری های بیهوده و اتلاف وقت و انرژی و منابع مالی خود دست دوستی و محبت بهم داده و با کاهش موارد اختلافی و تاکید بر وجوه اشتراکی به ریسمان الهی (واعتصموا بحبل الله) که محکم ترین دستاویز برای آنان است چنگ زنند بدون شک قادرند با امکانات وسیع و ارزشمند و نظرات منصفانه خود به بزرگترین قدرت شکست ناپذیر در جهان کنونی که جهان زر و زور و بردگی مدرن می‌باشد تبدیل گردند.

بنابراین منظور از وحدت دست کشیدن از عقاید و اصول هیچیک از مذاهب شیعه و سنی در برابر دیگری نبوده بلکه منظور کنار گذاشتن اختلافات احتمالی کم اهمیت و تاکید و تکیه بر مشترکات موجود و مبنا قرار دادن آنها و همچنین تعامل هر چه بیشتر با همدیگر در موضوعات داخلی و خارجی(جهان اسلام و در صحنه بین المللی ) است تا بتوان در عین حفظ اعتقادات هر یک از مذاهب سدی محکم نیز در برابر بدخواهان اسلام و مسلمانان ایجاد نمود.

کلام پایانی اینکه:

جهت تقویت وحدت مورد نظر لازم است به موازات موارد مطروحه مندرج به یکی دیگر از موضوعات اساسی (نقش اهل سنت در مدیریت!!) مناطق مورد نظر که موجب مشارکت بیشتر اجتماعی خواهد گردید نیز در این جلسات توجه ویژه گردیده و نسبت به اعمال آن اهتمام جدی به عمل آید.


3 نظر

  1. بهادر مقدس گفت:

    0

    0

    درود برشما جناب بلوچي بزرگوار
    وحدت همراهي تنها نيست بلكه همراهي برخاسته از همدلي وحدت واقعي است. واين ميسر نمي شود مگر با رعايت حقوق شهروندي و همانگونه كه اشاره فرموديدمشاركت اهل سنت در مديريت.

  2. لاری. از. شیراز گفت:

    0

    0

    درمناطق. سنی. نشین. لارستان. به. خصوص بخش بزرگ. اوز باید مسولین بخش از افراد بومی. انجا. استفاده. نمایند که. متاسفانه. تا کنون. اینطور. نبوده است. استفده از نیروی. محلی. در ادارات. باعث. وحدعینی. وعملی. میشود

  3. شریفی دهفیشی گفت:

    0

    0

    احسنت به شمابلوچی که چنین مراسمهایی برگذارمیکنید

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان