میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در11 می 2020 ساعت 12:03 ق.ظ سرویس:برگزیده ها بدون دیدگاه 165 بازدید

تحلیل تجربیات زندگی پس از زندگی(۲)

تحلیل تجربیات زندگی پس از زندگی(۲)

حامد توانا: قسمت سوم برنامه زندگی پس از زندگی در مورد جوانی(آقای محمد قبادی) بود که در اثر حادثه رانندگی تجربه نزدیک به مرگ را از سرگذرانده است. او می گوید با پدرم سوار اتوبوس شدیم. من از ابتدا در مورد تصادف اتوبوس یا وقوع حادثه ای دیگر برای آن فکر می کردم. حین این افکار خوابم برد که با صدای «یا ابالفضل» بلند راننده از خواب بیدار شدم. ظاهرا کنترل اتوبوس بخاطر لغزندگی جاده از دستش خارج شده بود. یکی از مسافران گفت راننده ترمز نزن اما راننده توجه نکرد و پدال ترمز را فشرد و این باعث خروج اتوبوس از جاده شد. اتوبوس از عقب بلند شد و به شدت بر زمین کوبیده شد. پدرم از شیشه اتوبوس به بیرون پرت شد و اتوبوس رویش افتاد اما بخاطر قرار گرفتن در یک شیار آسیبی ندید.

من همه این حوادث را از فضایی خارج اتوبوس مشاهده می کردم. ناگهان احساس کردم که دالانی نورانی باز شد و من در آن به حرکت درآمدم. در این لحظه تمام دوران زندگیم از کودکی حتی زمان آینده را مشاهده نمودم. دیدم که در اثر این حادثه مادرم چقدر رنج می برد. به همین خاطر تصمیم گرفتم به زندگی برگردم. در حالی که خود را در چند محل یعنی در داخل اتوبوس و خارج آن و همچنین در حال مشاهده حوادث زندگی و همچنین دیدن آینده و مادرم بودم، بازگشت اتفاق افتاد. او می گوید در زمان مشاهده زندگی از انجام اعمال زشتم، از خداوند بسیارخجالت می کشیدم و در هنگام دیدن کارهای خوبم پر از شادی و نشاط می شدم. در این تجربه احساس آرامش عمیق و دل انگیزی داشتم.  او تجربه خود از آنسوی مرگ را دارای بالاترین سطح واقعیت می داند حتی واقعیتی برتر از آنچه در اینجا احساس می کنیم.

نکات قابل توجه این تجربه عبارتند از: خروج از بدن و دیدن صحنه غلط خوردن اتوبوس، مشاهده مرور زندگی از گذشته تا آینده، عبور از دالان یا تونل سفید، حضور در چهار وضعیت، تجربه آرامش عمیق، بازگشت بخاطر دیدن رنج مادر در آینده، سیر در میان گذشته و آینده، احساسات شدید هنگام دیدن اعمال خوب و بد خود، آنجا را واقعی تر از هر چیزی دانستن بدلیل ادراک فوق العاده.

تحلیل تجربه

ما بطور مختصر برخی از نکات این تجربه را تحلیل می کنیم. برعکس آنچه که ما در مورد روح تصور می کنیم، آن چیزی برتر و بالاتر از بدن برزخی است. روح حقیقتی مجرد است که بر عوالم معنوی حتی برزخ احاطه دارد. آنچه که به نام بدن برزخی از آن یاد می کنیم در حقیقت جلوه روح در برزخ است. بدن برزخی مانند بدن جسمانی نیست که روح در آن اسیر باشد بلکه این بدن در اختیار روح است لذا لازم نیست بدن برزخی یکی باشد.

اگر لازم باشد روح به چند موضوع بطور هم زمان توجه کند (که البته مفهوم هم زمانی خیلی مناسب نیست) در محل هر موضوع یک بدن برزخی خواهد داشت بلکه ممکن است در محل حضورش صرف یک ناظر باشد بدون اینکه بدنی داشته باشد. این مساله تعدد کالبد های برزخی در مورد برخی از اولیاء الهی هم گزارش شده است. آنها به واسطه تعالی و قدرت روحی که دارند از این ویژگی در همین دنیا هم استفاده می کنند. همچنانکه نقل شده امیر مومنان (علیه السلام) در یک شب در منزل چهل تن از یارانش هم زمان میهمان شد. یا نقل شده شاگردان سیدعلی آقا قاضی او را در دو محل یعنی محل درس و حرم امیرمومنان (علیه السلام) هم زمان مشاهده نموده بودند. خلاصه روح چیزی برتر از امور محدود مادی است لذا در قرآن کریم می فرماید:

«یسئلونک عن الروح قل الروح من امر ربی و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا»

درباره روح از تو می پرسند، بگو روح از عالم امر پروردگار من است و از دانش (آن) جز اندکی به شما داده نشده است.(اسراء، ۳۵)

بر اساس آنچه گفته شد می توان مساله حضور در خارج اتوبوس هنگام وقوع حادثه و همچنین چندجایی بودن بعد آن را تحلیل کرد. روح انسان چنان سعه وجودی دارد که می تواند هم زمان به تعداد زیادی از اشیاء توجه کند بدون اینکه توجه به یکی او را از توجه به دیگری باز دارد. این از تجلیات صفت الهی «یا من لا یشغله شان عن شان» در روح انسان است. خدای متعال نیز هم زمان به همه موجودات عالم بطور یکسان توجه دارد بدون اینکه توجه به برخی او را از توجه به سایرین باز دارد. لذا اینکه گاهی در سختی ها گفته می شود، خدا مرا فراموش کرده صرفا یک سخن احساسی است و پایه و اساسی ندارد چون بر اساس آموزه های دینی خدای متعال بطور دائم به همه موجودات عالم، به ذره ذره آن بطور علی السویه توجه همه جانبه دارد. این حقیقت شگرف را برخی از تجربه کنندگان مرگ موقت در پیوستن به نور خاص الهی تجربه کرده اند. حالتی شگفت که بطور هم زمان تمامی موجودات عالم مورد علم و آگاهی و شناخت فرد واقع شده و هیچیک از قلم نیفتاده اند حتی دانه ماسه ای در کنار یک دریا.

به توفیق الهی ادامه دارد…

مطالب مرتبط:

جلوه نبوت تعریفی در تجربیات مرگ تقریبی(۱)

جلوه نبوت تعریفی در تجربیات مرگ تقریبی (۲)

جلوه نبوت تعریفی در تجربیات مرگ تقریبی(۳)

جلوه نبوت تعریفی در تجربیات مرگ تقریبی(۴)

جلوه نبوت تعریفی در تجربیات مرگ تقریبی(۵)

تحلیل تجربیات زندگی پس از زندگی(۱)


ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان