میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در12 می 2020 ساعت 8:31 ب.ظ سرویس:برگزیده ها بدون دیدگاه 76 بازدید

تحلیل تجربیات زندگی پس از زندگی(۳)

تحلیل تجربیات زندگی پس از زندگی(۳)

حامد توانا: قسمت چهارم برنامه زندگی پس از زندگی به بررسی تجربه خانمی (فاطمه سرکارزاده) اختصاص یافته بود که بر اثر تشدید بیماری، در منزل خود این تجربه را از سر گذراند.

او می گوید ناگهان خودم را در فضای اتاق و بالای بدنم مشاهده کردم. هیچ حسی نسبت به بدنم نداشتم. مانند لباس کهنه ای بود که آنرا گنار گذاشته بودم. با اینکه پیش از این، درد سراسر وجودم را گرفته بود، در آن حالت هیچ نوع دردی نداشتم. آرامش عمیقی بر وجودم سایه افکنده بود. در این هنگام دو موجود بسیار نورانی و زیبا را دیدم. احساس می کردم آنها فرشته اند. آنها بسیار آشنا بودند. گویی از گذشته ای دور با آنها آشنا بوده ام. آنها به من خوش آمد گفتند.

در آن حالت نغمه های دلنشینی را شنیدم که مفهوم عبادت و نیایش داشت. سپس بسوی نوری بسیار درخشان که از آن عشق و محبت بی حدی احساس می شد حرکت کردم. آن نور غیرقابل توصیف بود. به آن نور نزدیک شدم و در آغوشش قرار گرفتم. مثل اینکه با او یکی شدم. اگر پیش این در مقابلش ذره ای بودم در آن حالت دیگر همان ذره هم نبودم. حسم در آغوش مهربانی بیکران او قابل توصیف نیست.

خودم را از هرچیزی از هر نیازی از هر خواسته ای و هر هدف و مقصدی بی نیاز می دیدم. آنجا تمام دانش ها و آگاهی های هستی به من داده شد و من از راز رنج ها و مشکلاتی که در زندگی می کشیدم مطلع شدم. دانستم که وقوع همه آنها لازم و ضروری بوده است و دقیقا همانطور باید اتفاق می افتاده اند.

پس از مدتی از آن نور جدا شدم. وضعیت فرزندانم را به من نشان دادند و من بخاطر آنها راضی شدم و پذیرفتم که برگردم. با بازگشت به فضای عالم دنیا تمام آن آگاهی ها و دانش ها از من گرفته شد و فقط اصل این جریان در ذهنم باقی ماند. وقتی به بدنم وارد شدم درد شدیدی احساس کردم. درد وارد شدن روح لطیف و مجرد به بدن جسمانی و مادی بود.

پس از این درد بیماری ام بازگشت. روی تختم نشستم و گریه کردم و گفتم مرا بازگردانید. من اینجا را نمی خواهم مرا بازگردانید. قضیه را برای همسرم تعریف کردم اما او فکر کرد من خواب دیده ایم. پس از این تجربه به زندگی و نیکی به دیگران علاقمند شدم. مرگ از نظر من شیرین ترین واقعه است. خانم سرکار زاده آنجا یعنی عالم معنویتی را که تجربه کرده بود واقعی تر از همه حالات معرفی کرد.

نکات قابل توجه این تجربه عبارتند از: بی دردی کامل و آرامش، احساس لباس کهنه بودن نسبت به بدن، مشاهده فرشتگان به شکل موجودات بسیار نورانی، شنیدن نغمه های بسیار زیبا، حرکت بسوی نور بسیار بزرگ و مهربان ودریافت تمام دانش هستی در آغوش او، حس رسیدن به هدف و مقصد نهایی، ادراک راز وقایع زندگی، حس فنا در آن نور بزرگ، داشتن حق انتخاب برای بازگشت، از دست دادن آگاهی ها پس از بازگشت، علاقه به زندگی همراه با نیکی کردن، شیرین شدن مرگ

تحلیل تجربه

هریک از نکات تجربه خانم سرکار زاده دارای مابه ازائی در فرهنگ دینی و اسلامی ماست که بصورت گذرا به بعضی اشاره می کنیم. حس ایشان نسبت به بدنشان که از آن بعنوان لباس کهنه تعبیر می کنند در روایات ما آمده است. رهایی از دردها و رنج ها با مرگ در روایات ذکر شده است.

مساله مشاهده فرشتگان در هنگام مرگ از مسلمات آموزه های ماست. وجود نغمه های زیبا در فضای ملکوت و بهشت نیز مورد اشاره اخبار دینی قرار گرفته است. مساله حل اختلافات در پیشگاه حق که می تواند ناشی از درک واقعیات و رازهای زندگی باشد از آموزه های دینی است.

از نکاتی که خوب است کمی درباره آن سخن بگوییم مساله پیوستن به نور الهی و فنای در آن است. ایشان ذکر می کند که در آغوش آن نور عظیم و بسیار مهربان حتی دیگر ذره ای هم نبوده چون احساس می کرده که به او پیوسته است. این همان مقام فنایی است که عرفا از آن یاد کرده اند. حافظ شیرازی که خود از اهل معرفت و چشنده مقامات عرفانی بوده است از فنا چنین یاد می کند:

دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند/ واندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادن

بیخود از شعشعه پرتو ذاتم کردند/ باده از جام تجلی صفاتم دادند

این «از خود بی خود شدن» عارف یا هیچ شدن در پرتو تجلیات حق را فنا می گویند. وقوع این امر برای همه ارواح پاک به دلیل تجرد امکان پذیر است. فنا، مقامی است منیع که وصول بدان آرزوی اهل معرفت و عاشقان حضرت معبود است. در مقام فناء دیگر هیچ مقصد و آرزویی برای انسان نمی ماند چون آنجا بالاترین و نهایی ترین مقصد است. در ادعیه ما با این عناوین از این مساله یاد شده است: «یا اقصی طلبه الطالبین»،  «یا منتهی رغبه الراغبین» و غیره.

نکته جالب توجه اینکه حین پیوستن ایشان به آن نور عظیم، همه دانش های هستی نیز به وی روی آورده ست. این مساله یادآور یگانگی اوصاف الهی در ذات اوست. یعنی در آن ذات، علم و حیات و قدرت یک چیز است. پس در پیوستن به او، طبیعی است که تمام دانشها نیز ادراک شود چه اینکه همه دانشها نزد اوست. مساله دریافت دانش های بیکران در تجربیات نزدیک به مرگ، توسط بسیاری تجربه کنندگان گزارش شده است. در این مورد باز هم در ذیل تجربیات بعدی سخن خواهیم گفت. ان شاء الله

به توفیق الهی ادامه دارد

مطالب مرتبط:

جلوه نبوت تعریفی در تجربیات مرگ تقریبی(۱)

جلوه نبوت تعریفی در تجربیات مرگ تقریبی (۲)

جلوه نبوت تعریفی در تجربیات مرگ تقریبی(۳)

جلوه نبوت تعریفی در تجربیات مرگ تقریبی(۴)

جلوه نبوت تعریفی در تجربیات مرگ تقریبی(۵)

تحلیل تجربیات زندگی پس از زندگی(۱)

تحلیل تجربیات زندگی پس از زندگی(۲)


ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان