میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در10 ژانویه 2014 ساعت 4:28 ب.ظ سرویس:اجتماعی, برگزیده ها, یادداشت 3 دیدگاه 2,116 بازدید

توسعه راه، راه توسعه

توسعه راه، راه توسعه

عباس رستمي، بيرم كبير: از گذشته های دور آنچه موجب ارتباط جامعه بشری بوده، ارتباط مواصلاتی و راه هایی بوده است که نقش اساسی در پیشرفت جوامع داشته است این دیدگاه برای توسعه از اساسی ترین زیر ساخت های توسعه است که بدون آن نمی توان به توسعه های دیگر و آنچه امروز به عنوان توسعه ی پایدار مطرح است، رسید. یعنی مقدمه راه همه ی پیشرفت ها، پیشرفت و توسعه ی راه هاست. آنچه باید برنامه ریزان برای توسعه مدنظرشان باشد در سطح کلان کشور که برای رسیدن به عدالت مطرح می شود توجه به راه های ارتباطی است که بدون آن نمی توان به عدالت پایدار رسید. امروزه ارزش زمان بر کسی پوشیده نیست و آنچه زمان را نزدیک تر می کند برای رسیدن به اهداف دیگر نزدیک کردن مکان های در حال توسعه به یکدیگر است. پس باید مسئولین کلان کشور در زمینه ی عدالت به آن توجه ویژه داشته باشند. در سطح پایین تر هم مسئولین منطقه ای باید این موضوع را مقدمه رسیدن به عدالت و توسعه پایدار بدانند و با در اولویت قرار دادن آن به اولویت های دیگر برسند. یقیناً اگر در این زمینه توسعه صورت گیرد زمینه توسعه در دیگر شاخص ها نیز فراهم خواهد شد یعنی چون که صد آمد نود هم پیش ماست.
با پیروزی انقلاب اسلامی و با تأسیس جهاد سازندگی و به فرمان حضرت امام خمینی(ره) این موضوع در دستور کار مسئولین قرار گرفت و به عنوان یک اولویت به آن پرداخته شد. در جنوب استان فارس نیز که از مناطق عقب مانده و توسعه نیافته بود این امر مورد توجه قرار گرفت و برای رسیدن به این هدف اداره راه شهرستان لار به «اداره کل» راه ارتقاء یافت تا مناطق محروم جنوب فارس از قافله توسعه عقب نماند اما یک جانبه نگری بعضی از مسئولین در جنوب فارس و عدم نگاه عدالت خواهانه به این امر موجب شد تا نه تنها بعضی از مناطق شاهد توسعه نباشند حتی شاهد عقب ماندگی و به بن بست رسیدن این مناطق به دلیل نگاه های یک جانبه خواهانه باشیم.

 این نگاه موجب شد مناطقی وسیع از جمله ارد، فداغ، بیرم، صحرای باغ و چاه ورز نه تنها جایگاه گذشته خود را حفظ نکند بلکه شاهد به بن بست رسیدن این مناطق با جمعیتی حدود ۱۰۰ هزار نفر باشیم. این امر موجب شد که این مناطق در شاخص های دیگر توسعه از جمله بهره مندی از آب، گاز و سایر خدمات آموزشی، رفاهی و بهداشتی و درمانی نیز عقب بمانند و عدالت در قبال آنان صورت نگیرد. امروز با ارتقاي اداره راه لارستان به اداره کل که حدود چندین سال از آن می گذرد ما شاهد توسعه و ایجاد بزرگراه ها و اتوبان در اطراف شهرهایی می باشیم که با رابطه و به دور از ضابطه از این اداره کل متمتع می شوند ولی مناطقی دیگر مخصوصاً مناطق نامبرده از حداقل های توسعه در زمینه راه برخوردار نیستند. به نظر می رسد مسئولین مربوطه در اداره کل راه و شهرسازی لارستان باید با دقت بیشتر به موارد ذیل الذکر توجه داشته باشند و در آینده به طور جدی به آن بپردازند.
۱) چرا در اطراف شهرهایی مثل لار، لامرد، مهر، گراش و خنج باید شاهد اتوبان و بزرگراه باشیم در صورتی که منطقه ای با وسعت مناطق یاد شده در صدر از حداقل راه های توسعه یافته برخوردار نباشند؟
۲) چرا باید مسیر دوراهی ارد به بیرم و اشکنان دو دهه به این وضعیت باشد و مردم آن با خسارات مادی و معنوی به خاطر راه مواجه شوند؟
۳) چرا تونل بالنگستان که در مسیر این منطقه وسیع قرار دارد نباید مورد توجه باشد و پس از دوسال چند متر حفاری شود و پس از مدتی کار آن تعطیل و مسئولین بی خیال آن باشند؟
۴) چرا ورودی شهر بیرم از سه طرف باید وضعیت بسیار نامناسبی داشته باشد؟ ورودی از طرف فداغ با آن وضعیت چاله چوله ها که از راه شنی هم وضعیت آن خراب تر است و مسیر ورودی از سوی روستاهای غرب بیرم که به دلیل پیچ های تند و فراوان هر ساله شاهد جان باختن شهروندان می باشیم. مخصوصاً پیچ های واقع در روستاهای حسین آباد و علی آباد که تاکنون موجب جان باختن چندین نفر گردیده است.
۵) چرا مسیر بیرم به چاه ورز و لامرد که چندین سال پیش کار آن آغاز شد پس از مدتی کار آن تعطیل گردید و به صورت یک طرح فراموش شده در آمده است؟
 ۶) چرا باید مناطقی همچون بیرم، چاه ورز، فداغ، ارد و صحرای باغ در بن بست و بهتر بگوییم در قفس قرار بگیرند و هیچ کس به فکر شکستن درب این قفس نباشد؟! به نظر می رسد در این مدت افرادی با روابط ایجاد شده در این اداره کل فقط به دنبال اهداف خاص خود بوده اند و برنامه های این اداره کل به کام آنان بوده و به شیرینی کام خود و تلخی کامی این مناطق راضی بوده اند و متأسفانه رنج این مردم هم به مسئولین بالاتر انعکاس داده نشده است. این امر باعث شده مناطقی که در گذشته با منطقه بیرم قابل مقایسه نبوده اند امروز این منطقه محروم با آنان قابل مقایسه نباشد. برای برون رفت از این بن بست و خارج شدن از این قفس که برای مردم این مناطق ساخته شده است لازم است اداره کل راه و شهرسازی لارستان عنایتی هم به این مناطق داشته باشد. برای رسیدن به عدالت که شعار همه ی انبیای الهی و در دوره جدید کشور هم شعار همه ی دولت ها بوده لازم است اداره کل راه و شهرسازی لارستان در دوره جدید دولت امید و تدبیر و آغاز به کار شوراهای اسلامی شهر و روستا برای دمیدن روح امید به این مناطق نگاه ویژه داشته باشد تا این مناطق وصله ناجور بر جنوب استان فارس نباشند:
۱) توجه ویژه و در دستور کار قرار دادن مسیر دو راهی ارد به بیرم و بخش اشکنان شهرستان لامرد.
۲) ادامه کار حفاری تونل بالنگستان که کار آن متوقف شده است.
۳) توجه به ورودیهای شهر بیرم که در شأن مردم منطقه نیست.
۴) توجه به از سرگیری مسیر بیرم به چاه ورز به لامرد که کار آن متوقف شده است.
۵) در دستور کار قراردادن اتصال دو بخش محروم بیرم و صحرای باغ از طریق گاوبست که واقعاً این دو منطقه را از بن بست خارج می کند و این دو بخش می توانند به یکدیگر خدمات ارائه دهند و مخصوصاً بخش محروم صحرای باغ را در آستانه ی توسعه قرار دهد.
۶) مطالعه اتصال مناطق لارستان، گراش، ارد، فداغ، بیرم، صحرای باغ، چاه ورز و حتی علامرودشت به دو راهی خشت و رکن آباد شهرستان لامرد که موجب نزدیک شدن حدود یک ساعتی این مناطق به خلیج فارس خواهد شد و موجب ارتقاء و توسعه این مناطق فراهم خواهد شد که به تبع آن شاهد توسعه مناطق دیگر و پایین آمدن هزینه های حمل و نقل خواهیم بود.


3 نظر

  1. لارستاني گفت:

    0

    0

    آقاي رستمي به حق مطالب مهمي گفته اند كه ما مردم اين مناطق خوب آن را با پوست و استخوانمان احساس مي كنيم . مخصوصا اتصال لارستان از طريق بيرم به دوراهي خشت شهرستان لامرد كه واقعا بسيار ضروري به نظر ميرسد و مسولين اداره كل به اين خواسته مردم لارستان وگراش و لامرد بايد توجه ويژه نمايند

  2. بيرم كبير گفت:

    0

    0

    لارستان براي حفظ همين وضعيت موجودش نياز به همراهي و همدلي بيرم بزرگ دارد. بيرمي كه هرچند زياد مورد توجه دولتمردان در فارس و لارستان نبوده اما هميشه ارتباط خود را با لارستان حفظ كرده و هزينه هاي زيادي نيز متحمل شده است. ارتباط روحانيت لارستان با بيرم ريشه در تاريخ دارد و اينك كه دو روحاني برجسته لارستان به رحمت خداوند رفته اند بايد مسئولان لارستان و متوليان دولتي اين شهرستان و خصوصا نماينده مردم در مجلس بايد بتوانند اين رشته اتصال بيرم به لارستان را حفظ كنند. مردم قانع بيرم البته چيز زيادي هم نمي خواهند. چند جاده و چند اداره و… و براي شروع تخصيص همين ها كفايت مي كند.

  3. لارستاني با غيرت گفت:

    0

    0

    با سلام خدمت تمام همكاران سايت آفتاب لارستان
    دستتون درد نكنه بابت درج اين چنين مطالبي در سايتتان ، در حل حاضر ما فقط دو اداره كل در لارستان داريم كه اداره كل راه با بودجه اي كه ساليانه دارد بايد بيشتر زير ذره بين قرار گيرد براي مثال :
    ١- آيا ديگر وقت آن نرسيده كه مديريت آن اداره كل را به فردي بومي واگذار كنند ؟
    ٢-آيا ميدانيد چند درصد از بودجه ساليانه اين اداره كل خرج شهرستان لامرد مي شود ؟
    ٣- آيا تا بحال توجه كرده ايد كه چقدر سايت صحبت نو از اين اداره كل و مديريت غيربومي آن تعريف مي كند ؟
    ٤- آيا زمان آن نرسيده كه نيروهاي بازنشسته كه در آن اداره هنوز مشغول بكار هستند جاي خود را به نيروهاي جوان تحويل دهند ؟
    ٥- آيا از باند و باند بازي هاي درون اداره كل با خبريد ؟
    و……….
    خواهشمند ام بعد از درج نظر اينجانب ، در مورد سوال هايم مصاحبه اي با مديركل وقت داشته و اين اداره را بر خلاف سايت صحبت نو كه مدام تعريف و تمجيد مي كند بيشتر زير ذره بين سايتتان قرار دهيد
    با تشكر

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان