میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در15 جولای 2020 ساعت 10:28 ب.ظ سرویس:مطلب شما 56 دیدگاه 997 بازدید

جانا، سخن از دل ما می گویی!

جانا، سخن از دل ما می گویی!

آفتاب لارستان: درپی انتشار یادداشتی با عنوان «جدال بر سر زبان منطقه؛ ناسیونالیسم قومی یا هویت جدید سیاسی!»(اینجا) به قلم «اسماعیل انصاری لاری» حالا «غلامحسین محسنی» نویسنده و تاریخ پژوه اهل گراش پاسخی به این یادداشت نوشته و ارسال کرده است که در ادامه می خوانید:

***

غلامحسین محسنی/ گراش: جناب آقای اسماعیل انصاری لاری عزیز و گرامی! آهنگ ما پارسیان جنوب فارس هم «رویکردی نو به آنچه گذشت» می باشد.

درست است که تاکنون پژوهشگران عرصه زبان، درون و بیرون کشور «واژگان لاری یا لارستانی که منطبق بر قرائت های رسمی، تاریخی و مکتوب و غیرشفاهی» برای زبان مردم این بوم برگزیده اند اما علوم درحال گسترش است؛ مباحث علمی، وحی مُنزَل نیست که غیر قابل تغییر باشند. خوبی علم نیز همین است. چون مقوله ی علمی با ابراز شواهد و ادله علمی قابل رّد ونفی هستند. اگر نظریه ای زیر سئوال برده شود و اصحاب آن نتوانند پاسخگو باشند، آنرا از میدان علم بیرون می برند و بجای آن دستاورد نو علمی حاکم می گردد.

پس، «واژگان لاری یا لارستانیِ» منظور نظر شما به زمانی وابسته بود، که پژوهشگران و زبان شناسان تا چند سال پیش بر این باور بودند، که مردم ساکن در این بخش از جنوب فارس همه(اکثریت) از یک قوم آنهم «قوم پارس» می باشند. اکنون چند سالی ست که تاریخ نویسان و اندیشمندان لاری گونه ای دیگر می نگرند. عزیزان لاری بر این باورند که مردم شهر لار (به این دلیل ویژه می گردانم که دیگر ساکنین جنوب فارس اینگونه نمی اندیشند) قومی مهاجر از منطقه گجرات هند هستند. این قوم مهاجر هندو به همراه گروهی «جت(کولی)» در قرن پنجم هجری به جنوب فارس آمده، «مرکزی برای استقرار خود پیدا کرده، آن جا را “لار” نامیده اند.» این قوم دارای زبان ویژه خود بنام «زبان لاری» بوده اند. این نقل قول از «دکتر وثوقی» را چندین بار آورده ام.

«دکتر رحیمی نژاد» نیز گفته اند: «لاری» فقط نام زبان ما نیست، نام قوم ماست». همچنین «مهندس عابدی راد» هم نوشته اند: «ما یک قوم هستیم»یعنی لاری یک قوم است، همچون اقوامِ لُر، ترک، کرد، پارس، بلوچ و… . پس تا اینجا روشن گردید، مردم شهر لار در فارس از «قوم پارس» و بومی باستانی جنوب فارس نبوده و نیستند.

بر این پایه چون دیگر مردم ساکن در این سرزمین خود را از «قوم پارس» و دارای زبان پارسی می شمرند، با قوم لاری و زبان لاری آنها همخوانی و همسویی ندارند. دیگر اینکه گویشوران «زبان اچمی» پهنه گسترده ای از جنوب فارس (از باختر بوشهر تا خاور هرمزگان و از نواحی شرق کازرون تا مناطقی از غرب کرمان) را در بر می گیرند. درحالیکه «قوم لاری» (مهاجرین هندو و جت) فقط شهرهای بندرعباس، بندر لنگه، لامرد ولارستان(به عنوان یک شهر) را شامل می باشد.

تازه باید افزود، بجز مردم شهرلار، تاکنون ساکنین هیچکدام از شهرهای یادشده خود را مهاجرینی از «قوم لاری» و «جت» (کولی) هندوستان ندانسته اند!  پس بر این اساس «قوم لاری» فقط در شهر لار (لار فارس) ساکن شده و هستند. اما «اجماع و درخواست و اراده گویشوران مناطق پیرامونی[!] برای حفظ فاصله هویتی_منطقه ای خود از مردم مرکز(لار)[!]…». عزیز! این مباحث از وقتی بالا گرفته، که عزیزان تاریخ نویس و اندیشمند لاری، مردم شهر لار را از «قوم پارس» ساکنین باستانی این سرزمین جدا کرده، خود را مهاجرین «قوم لاری» از کشور هند دانسته اند. شما داور! آیا مردمی که اکثریت بومیِ این سرزمین را شکل داده اند «برای حفظ فاصله هویتی– منطقه ای خود» که همانا «ایرانی اصیل» و «پارسی نژاد» بودنشان می باشد، حق انتخاب ندارند؟! هر انسان منصفی این حق را به ساکنین اولیه و بومی که در اکثریت نیز هستند، خواهد داد. چرا؟ چون می دادنند مردم بومی منطقه نمی خواهند مهاجر (از هر قومی) شناخته شوند. به این سادگی!

شما نوشته اید: «قوم در معنا جمعیتی ست با پنج ویژگی اساسی: اجداد مشترک (ژنتیک)، جغرافیای مشخص (مکان)، خاطره تاریخی (تاریخ)، فرهنگ مشترک (…«زبان») و منافع مشترک (سرنوشت مشترک).

حال به هر کدام می پردازیم:

ویژگی یک: بر پایه ی نوشته ی اندیشمندان لاری، مردم شهر لار از قوم لاری هندوستان هستند. پس با اکثریت مردم منطقه که از قوم پارس ایران اند، اشتراک اجدادی ندارند.

ویژگی دو: قوم لاری هند در جغرافیای مشخص شهر لار در فارس ساکن هستند. این شهر از نظر وسعت با گستره ی پهناور گویشوران قوم پارس بسیار منطقه ی ناچیز است.

ویژگی سه: قوم لاری دست کم تا قرن ۵ ه ق. «خاطره تاریخی» مشترک با سایر ساکنین منطقه ندارد. قوم لاری مهاجر به این شهر از فارس، در شاهنشاهی هخامنشی، اشکانی و ساسانی حضور نداشته است. یورش اسکندر مقدونی را تجربه نکرده است. حکومت غیر ایرانی سلوکی را از سر نگذرانده است. حملات اعراب مسلمان به سرزمینش را ندیده. تازه، با یک حمله ی سلطان محمود غزنوی خانه و کاشانه ی آبا و اجدادی خود در هند را ترک نموده، آمده جنوب فارس و لار را ساخته است.

ویژگی چهار: فرهنگ مشترک، که زبان از جمله آن می باشد؛ اندیشمندان لاری بر این باورند که زبان آنها زبان قوم لاری مهاجر از هند است. در حالی که اکثریت مردم منطقه معتقدند زبانشان شاخه ای از زبان «پارسی میانه» که دنباله ی «پارسی باستان» و از زبان قوم پارس سرچشمه گرفته، می باشد.

و ویژگی پنج: منافع مشترک (سرنوشت مشترک)، بر اساس نظر «دکتر وثوقی» “با حضور مهاجرین هندو و جت و احداث شهر لار” همنشینی، تبادل کالا و افکار و دیگر ارتباطات با مردم بومی، خود منافع مشترک بهمراه داشته است. که این ویژگی می تواند اولین و آخرین ویژگی مشترک این مردم باشد. باید افزود این مهاجرین تازه رسیده بوده اند که نیاز به برقراری ارتباط با بومیان منطقه داشته اند و منافع مشترک بومیان نیز شامل آنها گردیده است. نه بالعکس!

در پاسخ به پرسش «انصاری لاری» عزیز که: «آیا جدال فوق الذکر بر سر نام زبان/گویش را می توان ناشی از نوعی ناسیونالیسم قومی قلمداد کرد؟» باید گفت: ما بومیان پارسی نژاد این سرزمین گسترده (جنوب فارس)، همه(اکثریت) مردم این بوم را یک قوم می پنداریم. همه در سرنوشت هم شریک بوده، در خوشی ها و ناخوشی ها در کنار هم بوده و خواهیم بود. ولی، عزیزان تاریخ ساز لاری، خود را تافته ی جدا بافته دانسته اند. چون در فارس تاریخی کهن نداشته، قومیت خود را به هندوان و جت های هندوستان نسبت می دهند. تا چند صباحی تاریخ شهر لار را درازتر بنمایانند. تازه خود را طلبکار شمرده، خواهان این هستند که اکثریت مردم منطقه نیز همچون آنان قومی مهاجر هندی قلمداد شوند! و زبان لاری را هم زبانشان بدانند!

پرسش دیگر شما عزیز: «آیا می توان تمامی ساکنان این مناطق را تحت لوای یک قوم و با یک قومیت باز شناخت؟» پاسخ این پرسش با تاریخ سازان لاری می باشد. چون ما نگفته و نمی گوییم «قوم لاری». ما می گوییم: همه ایرانی و از «قوم پارس» هستیم. شما هویت خود را نادیده می گیرید. چرا؟ نمی دانیم! من «با این دیدگاه که الگوی تمرکز قدرت و بالطبع توزیع آن در کل منطقه نا عادلانه بوده و هست موافقم» «مردمان کل منطقه را به مثابه یک قوم یا با تسامح قسمتی از یک قوم» می نگریم. ولی نه «قوم لاریِ» مهاجر از هند! بلکه «قوم پارس».

«در بحث تقسیمات کشوری» و «رویکردی کل نگر»، اکثریت مردم نواحی «اچمی زبان» می توانند خواستار داشتن استانی با نام «استان پارس جنوبی» بوده، که تا کرانه «خلیج فارس» گسترش داشته باشد. استانی با نام پرافتخار و باستانی «قوم پارس» که پاسدار و نگهداشت «خلیج همیشه فارس» گردد./ شاد و تندرست باشید.


56 نظر

  1. مدینه صابری گفت:

    0

    0

    هر چند که توجه به زبان و گویش های محلی برای لارستانی ها اهمیت وافر دارد ولی این مسءله خود یک عامل جدائی فرهنگی و گسست خرده فرهنگ را بین مردمان فراهم می آورد چرا که زبان ملی ایران اسلامی ، زبان فارسی دری است و دیگر مردمان این زبان لارستانی اصیل را نمی فهمند همانطور که زبان و گویش ترک و لری و بختیاری و …. را نمی فهمند و نمی توانند با آنها رابطه برقرار کنند. ولی از دیدگاهی دیگر می توان برآورد کرد هر منطقه به خرده فرهنگهای رایج خود عشق می ورزد و همین خرده فرهنگ های رایج منطقه ای هستند که موجب تفاوت یک منطقه را با مناطق دیگر فراهم می کنند و در صورتیکه تضادهای فرهنگی و تفاوتهای فرهنگی و تشابه فرهنگی و یکسانسازی فرهنگی در تعامل با یکپارچگی فرهنگی نباشد و در کنار هم نباشد آنوقت جامعه هم بی معنا می شود این به آن معناست که تفاوتها وقتی در کنار هم قرار گیرند جلوه ای زیبا از یک ملت را به نمایش می گذارند و در صورتیکه این تفاوتها نباشند چگونه می توان اقوام مختلف را از یکدیگر تمیز داد و به تفاوتهای فرهنگی پی برد. این گویش و زبان نیز می بایست با توجه به ارزشی که برای فرهنگ ملی دارد پس داشته شود و توسط اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لارستان و ادارات مرتبط ریشه یابی و سپس ثبت و در زمره میراث ماندگار قرار گیرد.

  2. ناشناس گفت:

    0

    0

    من از توابع شهرستان لارستان هستم. جدا از تاریخ و ادبیات، دیدگاه مورخین و … دوستان لاری هرچقدر هم پافشاری کنند و دلیل و مدرک بیاورند که نام این زبان لارستانی است بعید میدانم خارج از شهر لار کسی از نام زبان لارستانی یا لاری استفاده کند. از سویی واژه اچمی با تمامی کاستی هایی که دارد چون دیگر نام یک شهر را یدک نمیکشد و گستره آن محدود نیست و از فارس تا هرمزگان ، از خنج تا قشم و از بستک تا لار را در برمیگیرد دیری نخواهد پایید که به آن نام شهرت خواهد یافت و نام‌اولش خواهد شد.
    مقاله نویسیهای دو طرفه نیز کاری عبث و بیهوده است. نه فردا که امروز نیز واژه زبان لارستانی به جز خود شهر لار به ندرت توسط دیگر مردم ناحیه به کار می رود.

  3. آبادانی گفت:

    0

    0

    قربون آقا غلامحسین شیرین زبان 🙂

  4. ص-کامجو گفت:

    1

    0

    جناب محسنی لطفا این مطلب را بخوانید تا متوجه شوید که قوم لاروی از هند نیامده اند.
    مهندس عابدی راد:
    خطه لار کجاست(۱)؟ هشت هزار سال قبل در جريان تغييرات شديد اقليمي، چند بار اقوام ايراني مهاجرت هاي دسته جمعي از خاك ايران به سرحدات شمالي و مجددا بازگشت به ايرانشهر داشته اند. بنده(مهندس عابدی راد) به دليل اطلاعات جغرافياي ديرينه و آشنائي و مطالعه بر روي پادگانه هاي آبرفتي دوران چهارم زمين شناسي، به نظريه مهاجرت پيستوني و رفت و برگشت اقوام در طول و عرض جغرافيائي باور دارم. اگرچه اين نظريه در مراحل اوليه بوده و جهت تكميل و بسط نیاز به شواهد و استدلال بيشتری دارد. بر اين باور، آريا و غير آريا يك قوم است اما با قبايل و تمدن متفاوت. زبان و ژن نیز همسان است. نامگذاري جغرافيايي در طول و عرض هاي جغرافيايي مشابه است و استوره ها هم با يك منشاء معرفي مي شوند. همچنین باورها و سنتها نیز داراي ريشه هاي مشترك اند. براي مثال قوم لاروي از لار به هندوستان و از آنجا به كشمير و از كشمير به بلخ و از آنجا به خاك روسيه مهاجرت کرده اند. لارویان در تغييرات اقليمي مجددا همان مسير را طي كردند و در سواحل لاروي هند مستقر و مجددا به لارستان آمده اند. اين نزديكترين مهاجرت به عصر ما است که به لحاظ تاريخی بين هشت تا سه هزار سال قبل انجام شده است. يعني مهاجرت پيستوني رفت و برگشت طي دو جريان اقليمي پيش روي يخبندان قطبي و ورم در هشت هزار سال قبل تا سه هزار و دويست سال قبل يعني پادگانه آبرفتي دوران جديد مصادف با جنگ ترويا انجام شده است. از سه هزار سال قبل تا كنون اين قوم در پهنه لارستان ثابت مانده اند.( البته این یاداشت ادامه دارد)

    • امیر علی گفت:

      0

      0

      خب سند این هشت هزار سال کجاست؟

    • ناشناس گفت:

      1

      0

      همچین نوشتی «بخوانید تا متوجه شوید» که فکر کردم وحی منزل آوردی!
      خود این عابدی راد رو هم شرمنده کردی که!
      آخه ایشون هم با این که […] کرده، ولی بازم گلی به جمالش که نوشته: «بنده … باور دارم.» یعنی نظر خودشه بیچاره. بعدش هم دوباره تاکید کرده: «اگرچه اين نظريه در مراحل اوليه بوده و جهت تكميل و بسط نیاز به شواهد و استدلال بيشتری دارد.»

      خلاصه وقتی می‌گی «بخوانید تا بدانید» به یه چیز سخت‌تر اشاره کن. این خیلی شله!

    • ناشناس گفت:

      0

      0

      جناب امیر علی نمی دانی یا خودت به ندانستن زده ای؟ سند هشت هزار سال مربوط به ایرانیان است.

  5. ناشناس گفت:

    0

    0

    حسین زینعلی از شهرستان بندر خمیر هرمزگان
    سلام درود خداوند بر اساتید گرانقدر اچمی زبان یا قوم پارس که وسعتی از فارس هرمزگان.بوشهر و کرمان دارد

  6. ناشناس گفت:

    1

    0

    گفتار جناب محسنی عزیز بیشتر به افسانه می ماند اسناد و مدارک تاریخی در مورد زبان مناطق جنوب مستند و مستدل می با شد زبان فرضیه علمی نیست که فرضیه دیگری آنرا رد نماید البته آنهم با استدلال و اثبات علمی نام زبانی که زبان شناسان بر آن مهر تاییدزده اند ودر تاریخ زبانهای دنیا ثبت ضبط شده همان است حتی اگر متعصبین ناآگاه نظر دیگری داشته باشند

    • علیرضا گفت:

      0

      0

      خب برادرمن ما اچم زبانهاهم میگیم همین اسنادومدارک این افسانه روارائه بدید.

    • ناشناس گفت:

      1

      0

      در مورد زبان لارستانی سند ومدرک زیاد است. کتاب دانشمند شهر گراش ولارستان مرحوم دکتر احمد اقتداری- به عنوان زبان وفرهنگ لارستانی. کتاب امیر حسین خنجی. صادق رحمانی و تعدادی زیادی کتاب دیگر و از همه مهمتر به رسمیت شناختن زبان لارستانی در بزرگترین سازمان بین المللی یونسکو.
      حال شما یک تکه کاغذ پاره ای مربوط به ۱۰سال پیش بیاورید که این زبان نامش اجمی است.

  7. ناشناس گفت:

    0

    0

    بعد از تعطیلی گریشنا دل خوش شدیم که از شر تعصبات قومی جدال بر سر نام لاری یا اچمی راحت شدیم . گویا سایت افت زده افتاب قصد پایان دادن به این بحث را ندارد

  8. لارستانی اصیل وسایت افتاب لار گفت:

    0

    0

    سایت افتاب لارستان از بهترین سایت های خبری منطقه است زیرا تنها جایی است که افکار واندیشه های مختلف اجتماعی وفرهنگی مطرح ودران بحث وگفتگو میشود با سپاس از گردانندگان فرهیخته افتاب لارستان

  9. علی گفت:

    0

    0

    تاریخ رو از مسیرش منحرف کردی جناب محسنی.
    اینقدر آسمان ریسمان کردی که نسب لاریا رو به هند نسبت بدی!
    این همه نوشتی ولی آخرش معلوم نشد این کلمه ( اچمی) از کجای تاریخ دراومده؟

  10. خطاب به ناشناس گفت:

    0

    0

    شما چرا از اظهار نظر دیگران وبحث های اجتماعی وافکار عمومی در منطقه ترس وواهمه دارید بگذارید مردم وجوانان نظر بدهند باید از سایت افتاب ممنون باشیم که افکار عمومی منطقه را ازادانه بیان ومنتشر میکند دیگر دوران تفکر یکجانبه گری وخود پرستی گذشته از نظر دیگران باخبر باشیم ونترسیم بهتر است تا همه رسانه ها تعطیل شوند ودر بیخبری وخیال خام خود باشیم موفق باشی

  11. فرهنگی گفت:

    1

    0

    نویسنده این متن فقط و فقط قصد توهین به مردم لار داشته است. من لاری نیستم اما ساکن لازم.
    عجیب است که این گراشی ها چقدر خصومت با مردم لار دارند.
    من لاری ها و بخصوص نویسندگان لاری را انسان هابی بسیار متین مودب و شریف می بینم.

    • علیرضا گفت:

      0

      0

      زشته که یه لاری بگه من لاری نیستم.
      شمالابدصدای منتشرشده وهتاکی وفحاشی اون همشهریتون رومیخوای ماست مالی کنی.

  12. عارف رفیعی گفت:

    0

    0

    مگر امروزه که زبان فارسی زبان بخش مهمی از مملکت ایران و دیگر کشورهای همسایه هست اینقدر بحث تاریخی در مورد قومیت در مورد آن مطرح می شود؟ مگر این که همه ما نام پارسی یا فارسی را قبول داریم در پی تاریخ قومیت پارس رفته ایم؟
    جناب محسنی! تلاش شما در بحث تاریخ نگاری منطقه ستودنی است اما در بحث نام زبان به نظرم راه اشتباهی برگزیده اید پر از تناقض. خواسته من و شما چیزی را از تاریخ منطقه و قومیت ما تغیبر نمی دهد. شبیه حکایت مخالفت برخی با نظریه تکامل هست که نمی خواهند از نسل میمون باشند به قول خودشان پس نتیجه می گیرند که این نظریه اشتباه است. در حالی که این یک بحث علمی است و موافقت و مخالفت ها هم از جنس علمی وجود دارد. البته من صحبتم این نیست که ریشه قومیتی ما چیست بحث من اینه که در بحث علمی و تاریخی خواسته عوام جایی ندارد.
    در بحث نام زبان هم جالب است سختگیری تاریخی نسبت به نام لاری همزمان می شود با آسانگیری نسبت به نام اچمی.
    شما هم مثل همه مردم منطقه مختارید نام زبان را هر چه دوست دارید بنامید اما لطفاً متد یک بحث علمی را رعایت کنید.

    خلاصه این که این همه تاکید شما بر نظر اکثریت مردم منطقه در یک بحث علمی اساسا بحث شما را بی اعتبار می کند( فارغ از محتوای بحث که کاری به آن ندارم)

  13. ناشناس گفت:

    1

    0

    جناب محسنی لطفا کمی هم از تاریخ گراش برایمان بگویید که شروع تاریخش از کجا شروع شده و خود گراشیها از کجا آمده اند؟
    چرا هیچ جهانگردی و مورخی اسمی از آبادیی به نام گراش نبرده است. از ۲۵۰ سال پیش رو به آنطرف یک برگ سند هم نیست که آبادیی جایی به نام گراش وجود داشته باشد یا نامی از آن برده باشند.
    شما که خود حتی نمیدانید از کجا آمده اید اول به فکر هویتی برای خود باشید تا از این مهم نجات پیدا کنید. بعد با یک سانتیمتر تاریخ در رابطه با مردم و سرزمینی با هزاران سال تاریخ مدون زورآزمایی کنید و نظر دهید.
    اول بنما ببینم خود شخص شخیصت از کجا اومدی و اصل و نسبت مستند به کی برمیگرده بعد در مورد تاریخ و اصالت مرذم لار حرف بزن عزیز جان.
    اول بگرد خودتو پیدا کن بعد دنبال دیگران بگرد.

  14. ناشناس گفت:

    1

    0

    مدیر محترم لطفا در کاربرد لقب و اسامی دقت کن. تاریخ پژوه الکی به اقای محسنی لقب نده. ایشان مدرک جغرافیا دارند. به هرکسی لقب تاریخ دان ندهید چون ظلم بر حق کسانی است که عمرشان را در کلاس های درس تاریخ و پژوهش های تاریخی گذرانده اند. در منطقه لار سه نفر تاریخ دان و تاریخ شناس واقعی داریم. دکتر وثوقی.احمدلو.جلالی این ها تخصصشان تاریخ هست و برای کسب علم تاریخ زحمت کشیدند نه امثال محسنی که برای دیده شدن همینطوری کپی پست می کنند و اراجیف تحویل میدن. پس دقت‌کن به کی میگی تاریخ پژوه. عابدی راد هم تاریخ دان نیست و نظراتش غیرکارشناسی است بهتره درباره منابع طبیعی حرف بزنه نه تاریخ

  15. شهروند گفت:

    0

    0

    من وقتی صحبتهای اقای محسنی رو میخونم یاد بچه های کوچیک میفتم .واقعا نوشته های ایشون به معنای واقعی کلمه اراجيفه..

    • علیرضا گفت:

      1

      0

      من بجای شمابودم خجالت میکشیدم که چرااون مثلا زبان شناسای شهرم ازارائه یه پاسخ مستدل به جناب محسنی عاجزندوفقط روی آوردن به فحاشی.
      آقایان تاهمین چندسال قبل اسم شهرستانی گاوبندی بودواکثرمردم خواستندوبه پارسیان تغییرش دادن.
      تمام.
      اصلاگیرم طبق افسانه های هندی شمالاری نام زبانتونه.ولی اکثریت قریب به اتفاق مردم اچمستان اینونمیخوان.
      باباجان قبول کنید
      لارستان بزرگ مرد.تموم شد.

  16. امین خرد گفت:

    1

    0

    شمامختاریدبرای گویش خودتان ازیک فعل استفاده کنید مثلاوقتی اتفاقی میفتد میگویید چه بُوزن ونام گویش خودتان را گویش بُزّی بگذارید

  17. یک دلسوز گفت:

    0

    0

    در این ایامی که اعصاب و روان مردم به خاطر مشکلات اقتصاری و گرفتاری های ناشی از شیوع ویروس کرونا به شدت آسیب دیده، انتشار مسایل اختلاف انگیز و تحریک کننده احساسات قومی و زبانی از هر شخص و یا رسانه ای به بهانه ی بحث علمی و تاریخی و یا تلاقی اندیشه ها، چیزی جز کج سلیقگی، حقد و کینه و یا خود خواهی و خود محوری و خود برتر بینی و پشت کردن به آموزه های دینی و احیای جاهلیت نخواهد بود. اندیشمندان، فرهیختگان، مهرورزان، دغدغه داران مشکلات کشور و دوستداران آرامش و امنیت نباید با هیچ توجیه ادبی و فرهنگی و رسانه ای در این دام دشمن ساز خطر ناک  بیفتند.

  18. سعید گفت:

    0

    0

    شما هنوز اونقدر اطلاعات ندارین که متوجه بشین اصل شعر که عنوان مطلب هست اینه: جانا سخن از زبان ما می گویی.
    لطفا اطلاعات روزمره خود را کامل نمایید بعد بپردازید به مباحث زبان شناسی و …..

  19. ناشناس گفت:

    1

    0

    آقای محسنی اینقدر به خودت فشار نیار و آسمون ریسمون نباف به جای نمیرسی، لارستان، لارستان بوده و خواهد بود .آقا جان اینقدر لجاجت و لجبازی تا کجا .مثل شما که داری توهین میکنی قصد توهین ندارم ولی مجبورمان نکنید که خاطره تاریخی خوانین گذشته گراش را به شما یاد آوری کنیم که چه کسی نسب از که دارد.

  20. اوزی گفت:

    0

    0

    در پاسخ به آقای محترم علی
    ایشان پرسیده است واژه ی اچمی از کجای تاریخ در آمده؟
    دوست عزیز واژه اچمی از زبان صدها هزار نفر آدم زنده از شرق تا غرب و از جنوب تا شمال مناطق اچمی زبان در آمده و این معتبرتر از هر سند تاریخی است.
    اسناد تاریخی صفحاتی از کاغذ است به نقل از درگذشتگان اما واژه ی اچمی صفحاتی از صدها هزار نفر انسان زنده است که حی و حاضر اند.
    شما زندگان را رها کرده اید و به مردگان چسبیده اید.
    اگر دموکراسی را قبول دارید معیار رای اکثریت است و اکثریت خواهان نام اچمی است. مگر جمعیت لار چند درصد کل جمعیت اچمی زبانان است؟؟ به ده درصد هم نمیرسد.

    • علی گفت:

      0

      0

      شما اینقدر متعصب هستید که حتی تاریخ و فرهنگ رو هم زیر سوال بردین. پس با این حساب شما، باید تمام کتاب تاریخی را به زباله دان تاریخ ریخت در صورتی که تاریخ، معلم انسان هاست و ملتی که تاریخ و فرهنگ خود را نداند محکوم به شکست است

    • دلیل گفت:

      1

      0

      پاسخ به اوزی
      چه استدلال بی پایه ای، بر این اساس اگر صد ها هزار نفر از زنده ها در شرق و غرب عالم خواهان به کار گیری نام جعلی خلیج ع-ر -ب- ی به جای نام تاریخی و اصیل خلیج فارس شوند، کارشان صحیح است. کم کم معلوم می شود، پایه و اساس این بحث ها از کجا و برای چه است

  21. ناشناس گفت:

    0

    0

    از عجایب کشور ما همین بس که طرف با مدرک ليسانس جغرافیا،کارشناس شده در رشته زبان و تاريخ!!

  22. امین خرد گفت:

    1

    0

    شمامیتونیدگویش خودتون رو بُزّی نام گذاری کنین موقعی که اتفاقی میفته میگین چه بُزن چه وابُوزن ،پس ازفعل بُوزن استفاده کن

  23. لارستانی گفت:

    0

    0

    شما یه ضرب المثل رو اشتباه نوشتی؛ اون وقت داری در مورد زبان نظر میدی؟!
    عجبا !

  24. صادقانه خدمت اقای محسنی گفت:

    0

    0

    جناب محسنی انسان شریفی هستید ودوران خدمت خودتان را با شرافت به باز نشستگی رسانیده اید. دبیربا مطالعه واهل تحقیق هم هستید. اما مطالبی که شما درین سن. وسال در فضای مجازی مینویسید کم کم فضا را متشنج وبه وحدت. واخوت منطقه. لطمه میزند مطالبی که ارایه میکنید بسیار خوب وارزشمند هستند. اما شیوه ارایه انها. وحالت مچ گیری. وتقابل ومخالفت با پژوهش گران وفعالین اجتماعی. درلار به کار. وزحمات شما لطمه میزند چنانچه موافق باشید مطالب را در جوی. ارام وباشیوه ای دیگر منتشر نمایید تامخاطبان دربستری ارام وبه دور از هیاهو مورد استفاده مردم منطقه قرار گیرد. کارمندی هستم. از اوز

  25. علی گفت:

    0

    0

    بیشتر شبیه به افسانه پردازی است تا واقعیات تاریخی.
    اینقدر سعی در تحریف تاریخ و واقعیات نکنید.
    بهتره به جای پرداختن به مسائل زبان شناسی، به مطالعات جغرافیایی که مربوط به رشته خودتونم هست برسید. اینجوری خیلی سرسنگین تره و اینقدر مورد هجمه هم واقع نمی شید.

  26. علی اکبر گفت:

    0

    0

    آخه رشته جغرافی چه ربطی به زبان شناسی داره؟!
    خوبه که مثلا یه نفر که فیزیک اتمی خونده ، بیاد و در مورد دندانپزشکی اظهار نظر بکنه؟

    • علیرضا گفت:

      0

      0

      موافقم.
      مثل اونیکه تحصیلاتش درباره چراگاه ومراتع بودمیومددرموردزبان صحبت میکردیااون مثلا دکترفحاش که اصلایادم نیست چی چی خونده بود

  27. علیرضا گفت:

    1

    0

    موندم چرایکی پیدانمیشه یه جواب منطقی وعلمی باسندومدرک به جناب محسنی بدن.
    اگرم کسی جواب داده بعدازردوبدل شدن یک یادو جوابیه کم آورده وساکت شده.
    درودبه شرفت آقای محسنی عزیز

  28. لارستانی به محسنی گراشی گفت:

    0

    0

    معمولا افراد نویسنده وپژوهشگر نتیجه کار وزحماتشان را در یک جو پوپولیستی وعوام گرایانه به حراج نمیگذارند تا باعث اختلاف وتشنچ در منطقه شوند پژوهشگران دلسوز ومردمی از تیترهای بازاری وعوام پسند مانند جانا سخن از ……. صحبت نمیکنند واز اینکه چندجوان متعصب انها را تایید کنند خوشحال نمیشوند تا دیر نشده ودر سن ۷۰ سالگی بخود ایید ونتیجه زحمات ومطالعات تاریخی خودتان را بازاری نکنید

  29. با سپاس از مدیریت سایت افتاب لار گفت:

    0

    0

    تشکر به خاطر ازاد اندیشی مسولان سایت خبری که بیشتر نظرات واندیشه های متفاوت را مطرح ومنتشر میکنید وازین نظر از همه سایت های خبری منطقه بهتر ورسالت رسانه ای خودرا انجام میدهید قطعا در خاطره تاریخی مردم ازاد اندیش جنوب فارس خواهید ماند

  30. تاريخ گراش گفت:

    0

    0

    گراش شهری است که حدود ۱۵۰ سال پیش توسط قومی بنام اچم پایه گذاری شد.از مشاهير ان ميتوان به محسنی اچمی اشاره کرد.

  31. حکایت گفت:

    1

    0

    شخصی از من پرسيد اهل کجایی؟
    گفتم:با افتخار اچمی هستم!!
    گفت:اچم در کجا واقع شده است؟
    گفتم:اچم نام مکان نیست
    گفت پس حتما نام قومیست؟
    گفتم نه نام قوم هم نیست
    گفت پس چه چیز است؟
    گفتم فعل میباشد
    گفت :یا علی العجب، فعل؟؟یعنی شما منتسب به فعل هستید؟!
    خب حالا به چه معنیست؟
    گفتم :اچم یعنی برویم.پس معنی ان میشود:برویمی!!
    دیدم شخص نعره کنان راه بيابان را در پیش گرفت و در افق محو شد.
    نقل از : اچم الملک گراشی

    • ناشناس گفت:

      0

      0

      هرکی هستی دمت گرم ،خیلی خندیدم .خیلی وقت بود اینجوری نخندیده بودم .ولشون کن اینا لج کردن حالیشون نیست.بازم از این حکایتها بگو .

  32. اقای حکایت گفت:

    0

    0

    قضیه اچم وچیزهایی شبیه ان نوعی عناد ومخالفت نسلهای جدید درشهرستانهای مجاور درجنوب فارس است به ناسیوتالیسم وخود خواهی وخود بزرگ جماعتی در شهر لار است کسانیکه در لار دچار تفکر سنتی وقدیمی شده اند وفکر میکنند کماکان لار مرکز وقیم سایر شهرستانهای مجاورست بازهم دراینده با پدیده های بیشتر لارستیزی ولار گریزی مواجه خواهند شد ودر این بین جهرم ولامرد بیشترین استفاده را برای مرکزیت اینده خواهند کرد اری اقای اچم الملک لارستان بزرگ

  33. ناشناس گفت:

    0

    0

    از آنجایی که زبان وفرهنگ یک جامعه ای تلفیقی از هویت آن منطقه می باشد وجدا از هم نیست. آیا کسانی که نام زبانشان اچمی گذاشته اند وبنوعی تغییر در نام داده اند
    حاضر هستند نام فرهنگشان هم تغییر دهند و بگذارند اچمی ؟

  34. رحیم گفت:

    0

    0

    با سلام خدمت عوامل سایت آفتاب
    لطفا خود را عامل تفرقه در منطقه نکنید ما همه میدانیم واسه برخی آدم ها هر چه دلیل و مدرک باشد باز افکار خودشان میباشد.پس ادامه دادن برخی بحث ها کاری بیهوده است.
    به نظر من یکی از عوامل مهم تعطیلی سایت گریشنا همین دامن زدن به اختلافات بود .لاری میرود اوز واسه کار یا لاری میرود گراش واسه کار و خرید یا از شهرهای اطراف مثل بستک گراش اوز و مناطق دیگر می آیند به لار واسه خرید همه با هم در صلح و صفا هستند
    من خودم چند باره به گراش رفته ام و دوستی و برادری را دیده ام
    آیا کامنت هایی که در سایت هست را ببینیم یا رفتار روزمره مردم را لطفا به رسالت خود یعنی افزایش وحدت بیشتر اهتمام ورزید
    دوستان موافق من لطفا تایید کنند.
    با تشکر

  35. به اقای حکایت الدوله لاری گفت:

    0

    0

    تازمانیکه مسولان ونخبگان لاری دست از خودبزرگ بینی وحالت قیم مابانه در منطقه برندارند مردم وجوانان شهرستانهای جنوب فارس به طرق مختلف در مسایل اجتماعی وفرهنگی با انها مخالفت خواهند کرد دوران جدید زمان استقلال وهویت فرهنگی شهرستانهای جنوبی فارس است ودوره استیلای اقراد تنگ نظر به سر امده است

  36. اوزی. درتایید. اقای رحیم گفت:

    0

    0

    نظر اقای رحیم مورد تایید همه مردم عادی منطقه است ما. اوزیها. لاریها. گراشی. وخنجی هاو……‌. ازیک قوم وقبیله هستیم. سنی. وشیعه این منطقه. در فرهنگ. واداب ورسوم. وزبان مشترک هستیم. در خلقیات وخیر اندیشی یکسان هستیم اخیرا عده ای میخواهند این برادری واخوت تاریخی ما را خدشه دار کنند مردم معمولی وخدا جوی منطقه کماکان بدون کینه وبدور از این. هیاهو باهم دوست. ودرکلیه امور زندگی باهم در مراوده وفعالیت هستند ابجاد شهرستانهای جدید فقط یک تقسیم سیباسی دولتی برای. پیشرفت کارهاست. مردم منطقه درحال حاضر ودراینده به همدیگر نیاز. دارند خلاصه ما خودمانی ها در هرکجای ایران. وجهان. باشبم پاره یک تن هستیم

  37. ناشناس گفت:

    0

    0

    خودتون دارید میگید تو هر مساله ای مخالفت میکنید یعنی منظورتون لجبازی دیگه لااقل بفرمائید جاهای که بدور از انصاف و عدالت است مخالفت میکنیم .چیزی که از صحبتهای شما برمیاد لجبازی کور کورانه است . میشه این مسائلی که میگید و مثال بزنید ما هم بدونیم کجاها بزرگ بین و کجاها قیم مابانه برخورد شده؟

  38. ناشناس گفت:

    0

    0

    اهالی محترم گراش کسی نیست به این آقا (جناب محسنی) بگوید که ما محققین بر جسته و دانشمندی همچون دکتر احمد اقتداری و دکتر صادق رحمانیان داشته ایم . که چندین کتاب نوشته اندکتاب فرهنگ وزبان لارستانی، سیمای لارستان . وفسمتی از کتاب تاریخ مفصل لارستان .
    به این آقا تذکر دهید بیشتر از اینها خودرا ضایع نکند و بنوعی مردم گراش را در مقابل مردم لارستان قرار ندهد.

  39. لارستانی گفت:

    0

    0

    پدر جان تواین سن وسال هفتاد سالگی دست از اختلاف افکنی بین شهرهای مجاور بردارید اگر مطالعه ومطلبی هم ارایه میدهید بدون تحریک افکار عمومی نباشد تا بیادگار بماند سعی کنید تغییر روش بدهید ومایه وحدت منطقه باشید

  40. دانشمند. از شهرجدید گفت:

    0

    0

    اقای محسنی گراشی سعی کنید در پیرانه سری حلقه اتصال. باشید ونه مایه اختلاف نظر بین مردمان. منطقه کمی از مرمان شهر ادب وفرهنگ. اوز درس خودداری وظرفیت وتعامل با همشهریان. ودریک. کلام درس. همزیستی. مسالمت جویانه باد بگیرید. باتشکر.

  41. شوپرک گفت:

    0

    0

    نکته ای که حائز بیشترین اهمیت است و افاضل گرامی متاسفانه کمترین اهمیت را برای آن قائلند خود گویش یا زبان منطقه ( فارغ از نام آن) است! گویشی که مثل بز گر روزبروز لاغرتر می شود و می شود گفت که روزانه تعدادی از لغات و تعبیرات و اصطلاحات و ساختارهای زبانی آن تحت تاثیر زبانهای فارسی و انگلیسی و.. دچار دگرگونی اساسی می شود و به محاق نیستی و ورطه ی نسیان می شود. امروزه با نهضتی گسترده روبرو هستیم که خانواده ها در همکاری با اجتماع زبان اول بچه هایشان را از زبان بومی (به دلیل بی کلاسی! ) به زبان مرکز تغییر داده اند. البته جنبش فوق الذکر چندان تازه نیست و به نوعی شروع آن را می توان شهرجدید لار دانست. ولی درحال حاضر به دورترین روستاهای منطقه کشیده شده است. متاسفانه قصه ی بچه های این نسل بی شباهت به قصه ی کبک و کلاغ جامی نخواهد شد و احتمالا زبانی که بعدها مردم منطقه با آن صحبت خواهند کرد، ملغمه ای بی سر و ته و بی بته خواهد بود. می ترسم از روزی که عالیجنابان دانشمند و صدالبته دلسوز بر سر قبری نوحه سرایی بکنند که درآن مرده ای نباشد. بهرحال همه مسافر یک کشتی هستیم و تعدد لهجه ها نشان از تنوع و باروری فرهنگی داشته و دارد نه نشان تمایز و تفاوت. سوراخ کردن کشتی به نفع هیچکس نیست و عالیجنابان مدافع این زبان یا گویش (که بهتر است نامی نداشته باشد) با هر سخن غیرمحققانه و یاوه ای که در کسوت علمی بودن به دوستداران و طرفدارانشان حقنه می کنند، به بزرگتر شدن این شکاف می انجامد. و من الله التوفیق

  42. گراشی گفت:

    0

    0

    محسنی پیرمردی که در لابلای نوشته هایش دودستگی ودو بهمزنی را مطرح میکند در حالیکه منطقه برای توسعه وپیشرفت ارامش واتحاد لازم دارد

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان