میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در2 می 2020 ساعت 10:45 ب.ظ سرویس:برگزیده ها بدون دیدگاه 143 بازدید

جلوه نبوت تعریفی در تجربیات مرگ تقریبی(۳)

جلوه نبوت تعریفی در تجربیات مرگ تقریبی(۳)

به بهانه پخش برنامه زندگی پس از زندگی در شبکه ۴ سیما

مطابقت تجربیات نزدیک به مرگ با آموزه های دینی و فلسفه الهی

حامد توانا: تجربیات نزدیک به مرگ یا همان مرگ موقت با آموزه های دینی تطابق بسیاری دارند. مساله روح، مساله برزخ، مساله جهان آخرت یا جهان های معنوی، مساله بازگشت بسوی خدا و جزئیات این مسائل در روایات از جزئیات مرگ و قبر گرفته تا توصیفات برزخ و قیامت و بهشت و جهنم و لقاءالله، همه و همه قابل تطبیق بر تجربیات نزدیک به مرگ هستند. بلکه گزاره های فلسفه و عرفان اسلامی نیز در موارد زیادی این تجربیات را همراهی و تایید می کنند.(۱)

این میزان تطابق، نشان دهنده آن است که آموزه های دینی از یکسو، یافته های فلسفی و عرفانی از سوی دیگر و تجربیات نزدیک به مرگ ازدیگرسو سرچشمه واحدی دارند که می توان آن را «شهود حقیقت با بعد روحانی و معنوی انسان» نامید.(۲)

قرآن کریم سرشار است ازآیاتی که نشان می دهد انبیاء الهی و از جمله پیامبر خاتم (صلی الله علیه وآله) آنچه را که به زبان وحی برای مردم بیان کرده اند، دیده و مشاهده کرده اند.

یکی از آیاتی که این حقیقت را بطور روشن مطرح می کند آیه اول سوره مبارکه اسراء است:

سُبْحانَ الَّذِي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بارَكْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ

پاك و منزه است خدايى كه بنده‏اش را در يك شب از مسجد الحرام به مسجد اقصى كه گرداگردش را پر بركت ساختيم برد، تا آيات خود را به او نشان دهيم او شنوا و بيناست.

عموم مفسران این آیه را مربوط به قضیه معراج پیامبر اسلام دانسته اند. معراج، سفر معنوی نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) در عوالم معنوی و آسمان های روحانی است. این سفر دارای شباهت های قابل توجهی با تجربیات نزدیک به مرگ است و این سخن حکیم متاله علامه حسن زاده را به ذهن متبادر می سازد که خواب و مرگ و کشف و شهود همه در یک اصل مشترک اند و آن، انصراف روح از عالم ماده و توجه به بعد مجرد و معنوی خود و جهان است.

آیه ۷۵ سوره انعام هم وقوع معراج را برای شیخ الانبیاء ابراهیم (علیه السلام) ثابت می کند.

وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ

اينچنين ملكوت آسمانها و زمين را به ابراهيم نشان داديم، تا اهل يقين گردد.

بلکه ملاقات موسی (علیه السلام) با خداوند متعال در کوه طور نیز بیانگر همین تجربه معنوی است:

وَ لَمَّا جاءَ مُوسى‏ لِمِيقاتِنا وَ كَلَّمَهُ رَبُّهُ قالَ رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ قالَ لَنْ تَرانِي وَ لكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكانَهُ فَسَوْفَ تَرانِي فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَ خَرَّ مُوسى‏ صَعِقاً فَلَمَّا أَفاقَ قالَ سُبْحانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ

و هنگامى كه موسى به ميعادگاه ما آمد و پروردگارش با او سخن گفت، عرض كرد پروردگارا خودت را به من نشان ده تا تو را ببينم! گفت: هرگز مرا نخواهى ديد، ولى به كوه بنگر اگر در جاى خود ثابت ماند مرا خواهى ديد، اما هنگامى كه پروردگارش جلوه بر كوه كرد آن را همسان زمين قرار داد و موسى مدهوش به زمين افتاد، موقعى كه به هوش آمد عرض كرد: خداوندا منزهى تو (از اينكه قابل مشاهده باشى) من به سوى تو بازگشتم و من نخستين مؤمنانم.

پس سرچشمه نبوت به معنای عام آن که همان اخبار از غیب است، کشف و شهودی است که با چشم روحی و کشف و شهود معنوی برای انسان برخوردار از روح الهی حاصل می شود. بر این اساس اهل معرفت قایل به دو نوع نبوت یعنی نبوت تشریعی و نبوت تعریفی شده اند.

ادامه دارد…

۱)شرح این تطابق در فصول کتاب رهاورد تجربیات نزدیک به مرگ مطرح شده اند.

۲)ابتنای برخی مکاتب و دیدگاه های فلسفی مانند مکتب اشراق ، مکتب صدرایی و غیره بر کشف و شهود عرفانی روشن است.

مطالب مرتبط:

جلوه نبوت تعریفی در تجربیات مرگ تقریبی(۱)

جلوه نبوت تعریفی در تجربیات مرگ تقریبی (۲)


ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان