میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در4 می 2020 ساعت 10:34 ب.ظ سرویس:برگزیده ها بدون دیدگاه 107 بازدید

جلوه نبوت تعریفی در تجربیات مرگ تقریبی(۴)

جلوه نبوت تعریفی در تجربیات مرگ تقریبی(۴)

به بهانه پخش برنامه زندگی پس از زندگی در شبکه ۴ سیما

حامد توانا: انسان موجودی دو ساحتی است. دو ساحت و دو شانی که در عین ارتباط نزدیک و تنگاتنگ، یکی از دیگری مستقل و یکی به دیگری وابسته است. از روایت های مختلف فلسفی در خصوص رابطه جسم و روح که بگذریم این مساله مورد توافق اهل ادیان است که روح الهی انسان وجودی مجرد و جاودانه است که پس از مرگ بدن، بی هیچ کاستی باقی می ماند.(۱)

این روح الهی سرمنشا همه اوصاف کمالی انسان است و زندگی دنیوی، آزمونگاهی است که روح در آن به تجربه ای سخت برای کسب و تقویت اوصاف کمالی خود می پردازد؛ کانه روح انسان نیز دارای شئونی است که جز به تجربه عالم جسمانی فعلیت نمی یابد و رستگاری اش جز به کسب این فعلیت حاصل نمی گردد. بنابراین ابتلای روح انسان به جسم مادی امری ذاتی نیست و تنها برای کسب کمالاتی است؛ در عین حال فرصت چند روزه زندگی دنیوی مادی، فرصتی استثنایی برای کسب این فعلیت های معنوی است و به هیچ وجه نباید از آن غفلت ورزید.

همین روح الهی انسان که هیچگاه از اصل ملکوتی بلکه الوهی خود منقطع نیست و در صورت انصراف از توجه به عالم ماده و اشتغالات آن می تواند به حقیقت باشکوه خویشتن و عالم نظر افکند و از آن باغ پر نشاط و پر ثمار تحفه های معرفت و شناخت به ارمغان آورد. در حدیث است که نبی اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:

اگر گردش مدام شیاطین بر قلوب فرزندان آدم نبود به ملکوت نظر می افکندند.(۲)

این کلام حقیقت آموز بر این واقعیت مهر تایید می زند که مشاهده ملکوت خاص فردی از افراد بشر نیست و همه امکان و ابزار این کار را دارند الا اینکه غالب افراد به دلیل توجه شدید به امور مادی و دنیوی که نیرنگ شیطان است از مشاهده حقایق آنسویی محروم می مانند. بنابراین شگفت نیست که انسان ها در شرایط خاص همان چیزی را شهود نمایند که انبیاء و اولیاء در عین ابتلا به بدن جسمانی خویش شاهد آن هستند.

یکی از این شرایط تجربه مرگ موقت است که برای افرادی عادی هم امکان وقوع دارد. در این تجربه روح مجرد فرد از بدن خود انصراف پیدا کرده و به عالم معنا وارد می شود و از آنجا به شهود حقایق می پردازد.

اینگونه است که اَخبار تجربیات نزدیک به مرگ نوعی اِخبار به غیب است که در لسان اهل معرفت از آن به «نبوت تعریفی» تعبیر می شود. منظور از نبوت تعریفی همین اِخبار از حقایق عالم بر اساس شهود باطنی است و با نبوت تشریعی که ماموریت خاص انبیاء الهی برای ابلاغ تعالیم الهی به بشر است تفاوت هایی دارد. نبوت تشریعی برای انسان های ویژه ای محقق می گردد که از سوی خداوند متعال مامور رساندن پیام های الهی همراه با دعوت به پیروی و تبعیت از شخص پیامبر است.

پیامبران تشریعی دارای معجزه اند و آموزه های فردی و اجتماعی لازم برای رستگاری بشر را حامل اند. این در حالی است که در نبوت تعریفی، فرد فقط از حقایقی که مشاهده کرده خبر می دهد؛ او نه ماموریت الهی برای ابلاغ آن دارد و نه کسی را به پیروی و اطاعت خویش فرا می خواند. او دارای معجزه نیست هرچند ممکن است بخاطر تجربه معنوی توانایی های غیرمعمولی را بدست آورده باشد و او غالبا از همه راههای خیر و سعادت مطلع نیست. بنابراین تجربه کنندگان مرگ تقریبی با اخبار از غیب، جلوه ای از نبوت تعریفی را به نمایش می گذارند.

۱)عنوان توفی در قرآن کریم که برای زمان مرگ بکار رفته موید این مطلب است که تمام حقیقت انسان، روح اوست و بدن مادی برای او تنها جنبه ابزار دارد هرچند اتحاد شگفت روح و بدن در این عالم آنها را یکی نشان می دهد.

۲)بحار، ج ۷۰، ص ۵۹

مطالب مرتبط:

جلوه نبوت تعریفی در تجربیات مرگ تقریبی(۱)

جلوه نبوت تعریفی در تجربیات مرگ تقریبی (۲)

جلوه نبوت تعریفی در تجربیات مرگ تقریبی(۳)

 


ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان