میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در6 می 2020 ساعت 10:35 ب.ظ سرویس:برگزیده ها بدون دیدگاه 119 بازدید

جلوه نبوت تعریفی در تجربیات مرگ تقریبی(۵)

جلوه نبوت تعریفی در تجربیات مرگ تقریبی(۵)

به بهانه پخش برنامه زندگی پس از زندگی در شبکه ۴ سیما

حامد توانا: بر اساس آنچه که از ویژگی های نبوت تشریعی و تعریفی گفته شد، نبوت تعریفی به معنای اخبار از غیب بر اساس مشاهده باطنی است. انسان ها با روح الهی خویش همگی مستعد این ویژگی هستند اما غالب آنها به دلیل توجه شدید به امور مادی و دنیوی از چنین مشاهده ای محروم اند.

آنچه که در تجربیات نزدیک به مرگ برای افراد رخ می دهد همین انصراف توجه از عالم ماده به عالم غیب است که با مرگ حاصل می شود. آنها در پی انصراف توجه به حقیقت خود و حقایق جهان، اموری را شهود می کنند که ما امثال آن را در اخبار دینی و گزارشات اهل کشف و یافته های فلسفه الهی می خوانیم. بنابراین سخنان پر از حکمت این تجربه کنندگان درخصوص آنچه در ماورای این عالم مادی مشاهده کرده اند؛ با اینکه غالبا افرادی عادی و بدون تخصص های معنوی و فکری می باشند، چیزی است که از هر انسانی می توان انتظار داشت به شرط اینکه توانسته باشد از پرده ضخیم امور مادی عبور کرده و طلعت باشکوه حقیقت را با چشم جان مشاهده نماید.

نکته قابل توجه اینکه برخی از تجربیات نزدیک به مرگ بدون مرگ بالینی صورت گرفته است. بطور مثال فرد، حین عمل جراحی یا حین وقوع حادثه رانندگی مراحلی مرگ تقریبی را طی نموده و همان مشاهداتی را داشته که دیگران با مرگ، تجربه کرده اند. این مساله کمی دور از انتظار یا حتی خارج از موضوع مرگ تقریبی به نظر می رسد، چون در مرگ تقریبی فرد بطور موقت می می رد. اما همچنانکه پیش از این اشاره کردیم همه این تجربیات ناشی از انصراف توجه روح از عالم ماده به عالم معناست، چه عاملش مرگ بالینی موقت فرد باشد چه عاملی دیگر مانند کاهش ارتباط روح با جسم به دلیل حادثه یا شرایط خاص جسمانی دیگر.

روایتی که پیش از این از نبی اکرم (ص) نقل کردیم(۱) نیز این واقعیت را تایید می کند که مشاهده عالم غیب منوط به خروج روح از بدن و مرگ نیست بلکه منوط به توجه است. بخش قابل توجهی از برنامه های دینی بخصوص تعالیم عبادی دین برای فراهم ساختن همین توجه و رسیدن به شهود و یقین است. در آموزه های دینی عبادت، مسیری است که انسان با آن به یقین می رسد.

وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ

و پروردگارت را عبادت كن تا يقين (مرگ) فرا رسد.(حجر، ۹۹)

همان یقینی که ابراهیم(ع) با مشاهده ملکوت بدست آورد.

از سخنان پیشوایان دین و بزرگان اهل معرفت نیز چنین برمی آید که وصول به این مقامات با عباداتی همچون نماز و تلاوت قرآن با توجه تام و کامل امکان پذیر است. امام خمینی ره در مورد نماز می گوید: اگر روزگار به عارفی ربانی مهلت دهد، می‌تواند تمام منازل سائرین و معارج عارفین را از منزلگاه یقظه تا اقصای منزل توحید از این معجون الهی و حبل متین بین خلق و خالق خارج کند.(۲)

خلاصه اینکه مسیری که غالب افراد پس از سالیان سال غفلت از حقایق دار وجود، با مرگ طی می کنند؛ اهل ایمان و معرفت آن را در عبادت خالصانه و عاشقانه به پیشگاه حضرت معبود طی نموده و به زیارت جمال حقیقت نائل می شود.

اگر توفیق الهی مدد فرماید این بحث را با ارائه تحلیلی از تجربیات نزدیک به مرگی که در برنامه «زندگی پس از زندگی» مطرح می شود ادامه خواهیم داد.

۱)اگر گردش مدام شیاطین بر قلوب فرزندان آدم نبود به ملکوت نظر می افکندند.

۲)اسرار نماز ص ۵۷

مطالب مرتبط:

جلوه نبوت تعریفی در تجربیات مرگ تقریبی(۱)

جلوه نبوت تعریفی در تجربیات مرگ تقریبی (۲)

جلوه نبوت تعریفی در تجربیات مرگ تقریبی(۳)

جلوه نبوت تعریفی در تجربیات مرگ تقریبی(۴)


ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان