میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در5 جولای 2015 ساعت 11:43 ب.ظ سرویس:مطلب شما 29 دیدگاه 6,546 بازدید

حذف «صلح» از تاريخ اسلام/ خواسته مردم يا دلواپسان؟!

حذف «صلح» از تاريخ اسلام/ خواسته مردم يا دلواپسان؟!

آفتاب لارستان: مطلب حاضر توسط يكي از مخاطبان سايت ارسال شده است. ذكر اين نكته تكراري لازم است كه مطالب مندرج در ستون «مطلب شما» الزاما مويد ديدگاه آفتاب نيست و درج آنها به نيت تقويت فضاي گفت و گو و تضارب آراست. بي شك مجال و فضاي اين سايت براي منتقدان اين يادداشت نيز مهياست.

***

aboozar-shariatiابوذر شريعتي: «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا». این جمله ی مشهوري است که احتمالا همه ی ما بارها و بارها شنیدیم و نقل مجالس و تبلیغاتمان است اما جالب است بدانیم تا آنجايي كه نگارنده بررسي كرده این جمله، از هيچ يك از معصومین (ع) نقل نشده است و بعضا با برخی از روایات دیگر در تضاد است. لذا درصورت درست بودن بررسي نگارنده اين جمله نمي تواند استناد كافي شرعی داشته باشد؛ البته بحث ما بررسی این جمله نیست بلکه نوع نگرشی است که اين روزها برجسته سازي شده است. نگرشي كه طبق آن اينطور نتيجه گيري مي شود كه در تمام حوادث و اتفاقات باید شبيه امام حسین (ع) يعني قيام گونه و شهادت طلبانه عمل کرد. در این نوشتار سعي مي شود این موضوع بررسي شود.

در میان معصومین (ع) ما فقط امام حسین (ع) را داریم که جنگیدند و به شهادت رسيدند؛ حتی خود ايشان نیز ابتدا به ساکن قصد جنگیدن نداشتند و به حر بن یزید ریاحی که آن وقت فرمانده لشکریان یزید بود فرمودند: حالا که اجازه نمی دهید به کوفه برویم بگذارید برگردیم اما آنها قبول نکردند یعنی حتی امام حسین(ع) هم قصد جنگ نداشتند بلکه مجبور به جنگ شدند.

سایر معصومین (ع) نیز با توجه به مصلحت سنجی های زمان با طرف خصمشان مصالحه می کردند و این طور نبوده که همه بخواهند به هر نحو که شده بجنگند و هر فشاری را تحمل کنند.

پیامبر اكرم (ص) در سال ششم هجری معاهده ای با قریش بست که در ظاهر یک «توافق بد»! برای مسلمانان بود چرا که پیامبر به خواست قریش، عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» و عنوان نبوت خود را از آن پاک نمودند و متعهد شدند اگر کسی از مکه مسلمان شود و نزد محمد (ص) آید محمد (ص) او را بازگرداند اما اگر کسی از اصحاب محمد (ص) نزد قریش رود و از دین خود برگردد قریش او را باز نگردانند. آن موقع نیز دلواپسانی بودند که از پیامبر(ص) نیز دلواپس تر بودند و این پیمان برایشان سخت می آمد و از این پیمان بسیار دلگیر شدند؛ حتی یکی از آنها می گفت اگر چهل سوار داشتم بر قریش حمله می بردم. اما به هر تقدیر پیامبر اكرم توانستند آنان را مجاب کنند. ولی خداوند سبحان این واقعه را «فتح مبین» نامید و مورخان آن را بزرگترین پیروزی مسلمانان لقب دادند.

امام علی (ع) نیز کاملا با دستگاه حکومتی خلیفه ی اول و دوم همراه بودند و حتی آنقدر از خليفه سوم حمایت کردند که فرمودند می ترسم در این کار گنهکار باشم. دلواپسان آن روز به امام علی (ع) پیشنهاد می دادند ما مدینه را برایتان پر از سواره می کنیم اما امام علی (ع) مصلحت را در مصالحه می دیدند.

امام حسن (ع) نیز بخاطر بی لیاقتی اطرافیانش مجبور به ترک مخاصمه و پذیرش صلح شدند اما دلواپسان آن روز حضرتش را «مذل المومنین» خطاب می کردند و از این صلح دلگیر بودند.

حتی امام سجاد (ع) با آن همه خباثتی که از مروان بن حکم سراغ داشتند در جریان قیام حره که در آن مردم مدینه علیه امویان برخاسته بودند به خانواده او پناه دادند و از ایشان محافظت نمودند.

اینها تنها گوشه ای از تلاش معصومین (ع) بود که برای مصلحت تشیع و کم کردن فشار از گرده ی شیعیان بوده تا جایی که حتی با خصمشان نیز مصالحه می کردند. اما می بینیم که امروز عده اي هر موضوعی در جامعه ی ما پیش می آید فی الفور بحث قیام امام حسین (ع) را پیش می کشند و تهدید می کنند اگر به خواسته شان نرسند عاشورا را تکرار می کنند.

آخر مگر ما در تاريخ خود فقط قیام امام حسین (ع) را داریم؟ شما چرا صلح امام حسن (ع) را نمی بینید؟ چرا مصالحه ی سایر ائمه را نمی بینید؟ چرا همیشه و همه جا باید عاشورا تکرار شود؟ این نکته را حتی آیت الله حکیم در بحثی که با حضرت امام داشتند متذکر می شوند. […]

***

امروز نیز همین داستان را در بحث مذاكرات هسته اي داريم و همین که به پایان مذاکرات نزدیک می شويم همین دلواپسان توقع دارند همه چیز به نفع آنها باشد و حاضر نیستند ذره ای کوتاه بیایند. حاضرند مردم در فشار و سختی دست و پا بزنند اما ذره ای عقب نشینی نکنند.

جالب تر اين که چنین افرادی پشت تریبونهاي مختلفي كه در اختيار دارند می روند و خود را مرتب جای ملت می گذارند و می گويند «ملت» تحمل سختی را دارند یا معتقدند چه اشکالی دارد مردم یک وعده غذا بخورند؟! حکایت این جماعت  با نوع تفکراتشان حکایت کنیز و کدوی مولوی است .آنها با این کارهایشان هم به نظام هزينه وارد مي كنند و هم خود را به زحمت می اندازند.

چند سوال از اين عده داريم: چرا خود را جای مردم می گذارید؟ مگر حقوق شما نيز مثل هزاران نفر از كارگران و كارمندان اين كشور بر اساس حداقل قانون كار است؟ مگر شما نيز مثل اكثر مردم اين كشور قسط پرداخت می کنید؟ مگر در خانه ی اجاره ای زندگی می کنید؟ مگر با مترو و اتوبوس های خطی تردد می کنید؟ شمایی که راننده ی شخصی دارید؛ حقوق آنچنانی تان به موقع پرداخت می شود؛ منزلتان در بهترین جای شهر است؛ نه مشکل مالی دارید و نه معیشتی؛ چه می دانید شش ماه به تعویق افتادن حقوق کارگران شرکت کشت و صنعت هفت تپه یعنی چه؟! چه می دانید یک بیمار هیموفیلی داروی فاکتور ۹ که تحریم شده را چگونه و به چه قیمتی پیدا می کند؟! و چه می دانید اگر این دارو به او نرسد چه بر سرش می آید؟! و چه می دانید زندگی در اتاق شش متر در یک متر و نیم (اينجا) یعنی چه؟

مردم حق دارند تمام امیدشان به رفع تحریم ها باشد وقتی می بینند به قول علامه جوادي آملي (اينجا) مسئولین، عرضه ی حل مشکلاتشان را ندارند و نمی توانند جلو ی رانت خواری ها و اختلاس ها را بگیرند. نمی توانند جلوی […] خودشان را بگیرند و نمی توانند اوضاع اقتصادی را سامان بخشند. آن وقت این مردم مجبور می شوند دل به رفع تحریم ها ببنددند.

پرسش هاي زيادي در اين موضوع همچنان وجود دارد. اينكه چرا مثلا شاخك هاي اين عده قليل دلواپس نسبت به موضوعاتي خاص حساسيت نشان مي دهند؟ چرا شعار بسيار هوشمندانه رهبر معظم انقلاب يعني «دولت و ملت؛ همدلي و همزباني» در رسانه ها و كلام اين عده اصلا جايگاهي ندارد؟! چرا فقط برگزاري كنسرت موسيقي و حضور زنان در ورزشگاه و… دين اينها را به خطر مي اندازد و خاطر آنها را پريشان مي كند اما اينهمه اختلاس و […] كمترين نگراني را در آنها ايجاد نمي كند؟ و ده ها پرسش ديگر كه اميدوارم وجداني پاك براي جواب به آنها پيدا شود.

aboozareshariati@gmail.com


29 نظر

  1. ناشناس گفت:

    0

    0

    احسنت به اين شجاعت. حرف دل خيلي از مردم بيچاره را زديد. شير مادرتان حلالتان.

    • ناشناس گفت:

      0

      0

      حرف مردمی را میزنند که فقط به فکر شکمشان هستند.
      امام حسن علیه السلام اگر صلح کرد بخاطر حفظ اسلام و مسلمین این کار را کردند.
      امام حسین علیه السلام هم اگر جنگید بخاطر حفظ اسلام و مسلمین این کار را کردند.

      شرایط کنونی ایران شرایطی است که میتوان مذاکرات را به جایی رساند که خیلی از تحریم ها برداشته شود اما سوال اصلی اینجاست که چه بهایی باید بپردازیم تا این تحریم ها برداشته شود یعنی آیا برداشتن تحریم ها می ارزد به اینکه از نظر علمی عقب بیافتیم؟ می ارزد به این که فقط از سوخت های فسیلی استفاده کنیم؟ می ارزد به اینکه عزت و غرور ملیمان خدشه دار شود؟ در ضمن ما منکر این نیستیم که هیچ بهایی ندهیم، تمامی قرارداد ها بهایی دارد.
      آمریکا و اسرائیل چون تفکر آخر الزمانی ندارند به شدت از مرگشان میترسند. میترسند دنیایشان نابود شود.
      به همین علت هیچوقت جنگی را علیه ایران شروع نمیکنند چون مطمئن هستند که در این جنگ تلفات مالی و جانی زیادی خواهند داد. پس بحث اینکه آمریکا یا اسرائیل بخواهد با ایران وارد جنگ شود یه فکر غلط و یک گزینه ای است که در اعماق میزشان قرار دارد نه روی آن، از روی دیگر آمریکا در هشت سال دفاع مقدس ایران آزمون جنگ با این کشور را توسط نیروی بعث داده است به همین جهت غلطی از آنها سر نخواهد زد.

    • ناشناس گفت:

      0

      0

      آقای ناشناس حفظ اسلام یعنی چه امام حسن حکومت رو واگذار کرد به معاویه یعنی بجای اما م معصوم معاویه نشست چطور اسلام حفظ شد شماها فقط بادید حرفای کلی و بدون توضیح بزنید تا حرف خودتونو به مردم قالب کنید مگه امام نفرمودن حفظ نظام از اوجب واجبات است پس چرا امام.حسن به این اوجب الوجوب عمل نکردن مگه چیزی مهمتر از حفظ نظام دینی هم بود

  2. علی گفت:

    0

    0

    با بیشتر مطالبتان موافقم .اما امام حسین ۱ میگوید اجازه بدهید با پسر عمویم (یزید ) صحبت کنم ۲ اجازه دهید برگردم سر قبر جدم۳ بگذارید با کفار دیلمی (ایرانی های بدبخت خودمون) بجنگم. صلح امام حسن ۱هرچقدر پول در بیت المال است بدهید(که هزار هزار درهم میشد که میشود یک میلیون سکه نقره) ۲رسم براین بودکه یا معاویه شب جمعه ناسزا به علی ویاران حضرت علی به معاویه ناسزا میدادند که معاویه به امام حسن میگوید این را نمیشود کاری کرد اما امشب که شب جمعه است به روحانی میگویم که امشب ناسزا نگوید ۳ مالیات دارابگرد مه همین داراب خودمان است راهرسال به امام حسن ببخشند.

  3. [...] گفت:

    0

    0

    خب آقای منشی،اگه این مطالب ربطی به سایت آفتاب نداره،پس چرا سانسور کردی? سانسور نکن … .جای حساسش سانسور می کنی…فیلم صحنه دار ک نیست ،

    البته به نظر من مخالفت مردم هرچند عده ای قلیل با نحوه ی مذاکرات به تیم مذاکره کمک می کنه ک بتونن از طرف مقابل امتیاز بگیرن..به هرحال اونا هم ب این توافق نیاز دارن.
    ولی متاسفانه دیدیم بعضی ها منتظر ریختن تو خیابون واسه خوشحالی هستن…بیانیه لوزان بعضی هارو ذوق مرگ کرد ک اشتباه بود…باید مردم مخالفت می کردن و در کنارش از تیم مذاکره کنند حمایت می کردن تا هنگام نوشتن متن بشه امتیاز گرفت… .
    اونایی ک تو همین لار جشن برگزار کردن پاسخگو باشن”اقای منشی،با شما هستم”

    اگه میشه منبع اون ماجرایی ک امام سجاد به مروان بن حکم پناه میده رو بگید…
    در کل متن خوبی بود . جای بحث در این مورد در فضای مجازی نیست

  4. ناشناس گفت:

    0

    0

    عبارت یاد شده حاکی از ساری بودن قیام امام حسین (ع) است
    اگر حديثي با مجموعه ي دين (قرآن و روايات) هم خواني داشته باشد ،حتي اگر سنديت آن خيلي محكم نباشد مي توان پذيرفت
    به اين حديث از پيامبر اكرم(ص) دقت شود كه: إن في الحسين حرارة في قلوب المؤمنين لن تبرد(براي حسين (ع) در قلوب مؤمنين حرارتي است كه هرگز سرد نمي شود)آيا اين حديث به روشني عبارت كل يوم عاشورا و كل أرض كربلا را تأييد نمي كند
    چندی پیش هم در مقاله هویت در ابتدا مطلب نادرست شاهد شما حذفش به مقاله لطمه نمی زد اما اعتماد مخاطب به خودتان را چرا
    کژ سلیقه هم که باشید به ادب و ادبیات اندکی آشنا باشید . مثال مولوی و پیرزن را این جا نمی آوردید
    این استدلال متن مقاله را قوام می دهد یا می کاهد ؟ امام حسن به خاطر بی لیاقتی یارانش مجبور به ترک مخاصمه شد .
    عدم دقت در نوشتن مطلب را سست و به حواشی می کشاند . اما نوعی شیطنت هم امکان دارد که ان شا اله از شما به دور باد
    بقیه اش بماند

  5. رضا گفت:

    0

    0

    سلام در جواب شما باید گفت پیامبربا مشرکان قریش عهد بست اما بعد که اسلام نیرو گرفت مکه رابدون خونریزی فتح کرد آن صلح برای اتمام حجت بودصلح امام حسن علیه السلام دلیلش چند چیز بود مکر معاویه که تا خانه امام نفوذ کرده بودضعف مومنین وقلت آنان ام ما امروز در ضعف وقلت بسر نمیبریم چند بار هم آمریکا را امتحان کرده ایم عهد شکن است اول اصلاح شود دولت آمریکا ما هم صلح میکنیم

  6. رضا گفت:

    0

    0

    سخنان آقای آملی در جواب افرادی است که حتی آب خوردن مان هم به تحریم گره میزنند وربطی به صلح با شیطان بزرگ ندارد

  7. لاری گفت:

    0

    0

    حضرت علی به دلواپسان اطراف خویش می فرمود دردتان را می فهمم ودرمانتان نیز هم . اما انچه برای شما درمان است برای من درد است

  8. ناشناس گفت:

    0

    0

    ۱) معنای «مهارت دیپلماتیک» استفاده به‌موقع و به‌جا از انعطاف و اقتدار است. معنای دیگر این ویژگی نرمش قهرمانانه است که صلح امام حسن مجتبی علیه‌السلام پرشکوه‌ترین نمونه‌ی تاریخی آن به شمار می‌رود. نرمش قهرمانانه برخلاف برخی تفاسیر، معنای واضحی دارد که نمونه‌ی آن در مسابقه‌ی کشتی نمایان است در این مسابقه که هدف آن شکست دادن حریف است اگر کسی قدرت داشته باشد اما انعطاف لازم را در جای خود به کار نگیرد قطعاً شکست می‌خورد اما اگر انعطاف و قدرت را به موقع مورد استفاده قرار دهد پشت حریف را به خاک می‌نشاند. ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    بنده معتقد به همان چیزی هستم که سالها پیش اسم‌گذاری شد «نرمش قهرمانانه»؛ نرمش در یک جاهایی بسیار لازم است، بسیار خوب است؛ عیبی ندارد، اما این کشتیگیری که دارد با حریف خودش کشتی میگیرد و یک جاهایی به دلیل فنّی نرمشی نشان میدهد، فراموش نکند که طرفش کیست؛ فراموش نکند که مشغول چه کاری است؛ این شرط اصلی است؛ بفهمند که دارند چه‌کار میکنند، بدانند که با چه کسی مواجهند، با چه کسی طرفند، آماج حمله‌ی طرف آنها کجای مسئله است؛ این را توجّه داشته باشند. ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    اگر مهارت دیپلماتیک به کار گرفته شود، بسیارى از تهدیدها مى‌تواند به فرصتها تبدیل گردد. نه فقط تهدید، تحقّق پیدا نکند، بلکه حتى همان چیزى که نقطه‌ى اساسى تهدید محسوب مى‌شود، درست صد و هشتاد درجه عکس، به نقطه‌ى فرصت تبدیل شود. ۱۳۷۹/۰۵/۲۵

    http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=28162
    پایگاه مقام معظم رهبری

    ما از آن قضیه باید عبرت بگیریم و زیر بار حکمیت[نرویم]. ما در این هفت سالی که بوده است فهمیدیم که این حکمها کی‏ها هستند و اینهایی که می‏خواهند صلح ایجاد کنند کی‏ها هستند. قصۀ امام حسن و قضیۀ صلح، این هم صلح تحمیلی بود؛ برای اینکه امام حسن، دوستان خودش، یعنی آن اشخاص خائنی که دور او جمع شده بودند، او را جوری کردند که نتوانست خلافش بکند، صلح کرد؛ صلح تحمیلی بود. این صلحی هم که حالا به ما می‏خواهند بگویند، این
    است. بعد از اینکه صلح کردند، به حسب روایت، به حسب نقل، معاویه به منبر رفت و گفت که تمام حرفهایی که گفتم، من قرار دادم، زیر پایم؛ مثل پاره کردن این مردیکه آن قراردادها را. آن صلح تحمیلی که در عصر امام حسن واقع شد، آن حکمیت تحمیلی که در زمان امیرالمؤمنین واقع شد و هر دویش به دست اشخاص حیله‏گر درست شد، این ما را هدایت می‏کند به اینکه نه زیر بار صلح تحمیلی برویم و نه زیر بار حکمیت تحمیلی. ما باید خودمان به حسب رأی خودمان، به حسب رأی ملتمان، آن طوری که الآن همۀ ملت دارند می‏گویند، ما باید این جنگ را ادامه بدهیم تا وقتی که ان‏شاءاللّه‏ پیروزی حاصل بشود و نزدیک است ان‏شاءاللّه‏، منتها اگر بخواهد ملت ما نزدیکتر بشود این پیروزی، زیاد نزدیک بشود ـ که به صلاح ملت ماست و به صلاح ملت عراق است و به صلاح منطقه است ـ باید مجهز بشود، باید در این برهۀ زمان به تمام معنا مجهز بشود برای جبهه‏ها.
    http://www.imam-khomeini.ir/fa/books/BooksahifeBody.aspx?id=3709
    صحیفه نور امام (جلد ۲۰)

  9. X گفت:

    0

    0

    دلواپسان اگر مطالعه کنند و کمی هم سواد داشته باشند بایستی بفهمند در دوران پیامبر هم گاهی استراتژی صلح و مماشات با دشمن مورد استفاده قرار گرفته است .مانند قرارداد صلح حدیبیه و البته گاهی هم استراتژی مقاومت مانند تحریم اقتصادی در شعب ابی طالب.مهم مصلحت مردم با توجه به شرایط زمانی و مکانی است.

  10. ناشناس گفت:

    0

    0

    متشكرم از نويسنده و مديران سايت كه امكان ابراز اين سخن را فراهم كردند.

  11. ناشناس گفت:

    0

    0

    بسیار خوب بود
    ما به این نقد شجاعانه در جامعه نیاز داریم و این نقد هاست ک باعث پیشرفت و اصلاح ما میشه

  12. لارستانی گفت:

    0

    0

    جناب شریعتی به این سوال پاسخ دهید که امام حسن در چه شرایطی صلح با معاویه را پذیرفتند ؟ وسرانجام صلح امام حسن به چه منجر شد ؟ و آیا از نگاه شما پذیرفتن شرایط تحمیلی طرف مقابل بدون رعایت حقوق مردم درست است؟

  13. شیرین گفت:

    0

    0

    درودها بر شما .جانا سخن از دل ما گفتی

  14. ناشناس گفت:

    0

    0

    حق والانصاف که دیدگاهت همون دید مردم زمان امام حسن هست
    چیز دیکه ای ازت انتظار نمیره

  15. ناشناس گفت:

    0

    0

    به نظرم بخش مطالب مرتبط رو پایین هر خبر بزارید خوبه.

  16. ناشناس گفت:

    0

    0

    جالبه دولت اسراییل و عربستان هم این روزا دارن همه تلاششون رو می کنن تا توافق حاصل نشه و مذاکرات با شکست روبرو بشه میشه بگید چرا شما با اسراییل و آمریکا همصدا شدین ودارین حرف اونا رو تکرار میکنید وبا مذاکره مخالفید بفرمایید جواب بدید دیگه

  17. ناشناس گفت:

    0

    0

    شما چه جور طرفدار ولایت فقیهی هستید که با وجود اون همه پشتیبانی حضرت آقا از تیم مذاکرات بازم با آقا مخالفت میکنید مگه همون خوارج نبودن که خیال میکدن از امام بیشتر حالیشونه واقعا نمیترسید که آخر و عاقبتتون مثل خوارج بشه مگه همون بسیجیای جان برکف راه امام نبودن که تا امام قطعنامه پونصدو نود و هشت رو پذیرفت اونا هم امر رهبر و ولی امر رو اطاعت کردن شما چطور خودتونو ولایی میدونید

    • ناشناس گفت:

      0

      0

      چی شد برادران اهل علم و فضل بفرمایید ده جواب بدید بااین همه ادعاتون

  18. مجید ب گفت:

    0

    0

    یک نکته حاشیه ای به ذهنم رسید:
    عکس این بنده خدایی که به مطالب خواندنی جناب “ابوذرخان شریعتی” الصاق میشود متعلق به یک شخص حقیقی است که به احتمال قریب به یقین کسی غیر از نگارنده مطالب است. اینجا این سوال پیش می آید که آیا آن جناب از این اقدام جناب شریعتی آگاهی دارند؟ به لحاظ شرعی و اخلاقی محل اشکال است اگر رضایت آن جناب قبلاً جلب نشده باشد؛ و این مسئله مقدم بر پرداختن به سیره معصومین در موضوع قیام یا سلام است.

  19. ناشناس گفت:

    0

    0

    کجایید کسانیکه همصدا با اسراییل و عربستان با توافق مخالفید و با ادعای ولایی و بسیجی بودن با ولایت مخالفت می کنید بیایید جواب اون دو تا کامنت بالایی رو بدید دیگه چرا حرف رو عوض کردید و مساله شرعی طرح می کنید بیایید جواب منو بدید دیگه چیه کم آورید؟

  20. گمنام گفت:

    0

    0

    جواب ابلهان خاموشی است

  21. ناشناس گفت:

    0

    0

    مردم بهتر میفهمن کی نادون و ابلهه شما اگه چیزی توی چنته داشتید ساکت نمی نشستید حرف حساب جواب نداره

  22. ناشناس گفت:

    0

    0

    مثل اینکه اقایون واقعا کم آوردن

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان