میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در26 مارس 2015 ساعت 10:22 ق.ظ سرویس:مطلب شما یک دیدگاه 1,971 بازدید

حضرت زهرا (س)، بانوی پاکی ها و نیکی ها

حضرت زهرا (س)، بانوی پاکی ها و نیکی ها

سوگ بزرگ و سترگ شهادت مهدر بشریت، زهرا (س) تسلیت باد.

zohrevandاسد زهره وند: در گذر تاریخ همواره زنانی بزرگ بوده اند که هم باور انسانها درباره ی زنان را دگرگون کرده اند و هم تاثیر فراوانی بر زندگی انسانها نهاده اند و حتی مسیر تاریخ را دگرگون کرده اند؛ یعنی نشان داده اند که زنان ضعیف و ناتوان نیستند و می توانند تسلیم شرایط بد روزگار خود نشوند.

آن هنگام که پیامبر اسلام از کوه نور پایین آمده و زیر بار مسئولیتی که خدا بردوشش نهاده لرزان و بیمناک است که نشاندهنده ی درک والای او از مسئولیتش و ارزشی که برای راهنمایی بشرقائل است می باشد، همسرش بانو خدیجه(س) از او پشتیبانی کرده و نخستین زن ایمان آورنده به پیامبر می شود، یعنی ای محمد تو تنها نیستی و من در کنار توام تا ابد. در حالیکه می داند پشتیبانی از کسی که می خواهد راه و روش یک جامعه ی سنتی را اصلاح کند چه بهای سنگینی دارد؛ جامعه ای که آنقدر بر روی سنتهای خود حساس است که حتی حاضر نیست اندکی تغییر و دگرگونی را بپذیرد و سرانجام بانو خدیجه (س) با شهادت اندوهبارش در میان بیابان در شعب ابیطالب، بهای حمایتش از اسلام را می پردازد.

در سوره ی مدثر که سرآغاز آن با جریان ایمان آوردن بانو خدیجه (س) همراه است در آیه ی ۴۲می فرماید: [بهشتیان از دوزخیان می پرسند:] ما سَلَکَکُم فی سَقَر یعنی: چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟ قالو لَم نَکُ مِنَ المُصَلیین یعنی: ما از نمازگزاران نبودیم. [دوزخیان پاسخ می دهند:] وَلَم نَکُ نُطعِمُ المِسکین یعنی: و بینوایان را خوراک نمی دادیم یعنی رابطه ی انسان و خدا (نماز و روزه و همه ی عبادات) گسسته شده و نیز رابطه ی انسان با انسان (یعنی اخلاق) هم قطع شده یا رابطه ای نادرست بوده است.

و کُنا نَخوضُ مَعَ الخائِضین یعنی: و پیوسته با اهل باطل همنشین و همنوا بودیم.

یعنی از کسانی بودیم که می گفتند: خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو حال اینکه حضرت زهرا و حضرت خدیجه (س) همرنگ جماعت نشدند و بهای آنرا با جان گرانمایه ی خود پرداختند که اگر تا پای جان نمی ایستادند در رساندن اسلام بدست ما موفق نمی شدند و اسلام نیز همانند بسیاری از ادیان دچار تحریف و دگرگونی بنیادین می شد. زنان بسیاری نیز بوده اند که کارهای بزرگ و شگرفی در تاریخ بشر انجام داده اند اما در کنار آن نیکی ها، رفتارها و ویژگی های ناشایستی نیز داشته اند:

ملکه حتشپسوت همسر فرعون، توتمس دوم و مادر توتمس سوم بود که خود تاج فرعون را بر سر نهاد و برای مدت ۲۲ سال بر مصر فرمان راند (۳۴۸۳ سال پیش) دوران فرمانروایی اویکی از درخشان ترین دوران تاریخ مصر باستان است. به زودی شهبانو، حَتشِپسوت تنها فرعونی که زن بود به جنگهای بی پایان با کشورهای همسایه مانند سوریه، لیبی و سرزمین پونت یا سومالیِ امروز پایان داد و بجای آن گروههای بازرگانی و تجاری به سرزمین های همسایه روانه ساخت و مصر در روزگار او به چنان شکوه و پیشرفتی رسید که هرگز به خود ندیده بود؛ دورانی سرشار از صلح و آرامش و شکوفایی اقتصادی اما این رفتار فرعون حَتشِپسوت از دیدِ کاهنانِ «آمون» و نیز ژنرال های جنگجوی مصر بسیار ناپسند بود که جنگها و کشورگشایی ها بود که بر ثروت و قدرتِ ایشان می اَفزود سهمِ بزرگی از غنیمتهای جنگی به کاهنان پرستشگاهها و همچنین به جنگجویان می رسید. سیلی از بردگان و جواهرات به سویشان سرازیر می شد و بخش بزرگی از زمینهای حاصلخیز آن کشورها را فرعون وقف

پرستشگاهها می کرد.

در آن روزگار نیمی از زمین های حاصلخیز مصر وقف عبادتگاهها یا بهتر بگویم ازآنِ کاهنانِ عبادتگاهها بود. پایان ِزندگیِ شهبانو حَتشِپسوت برای باستان شناسان آشکار نیست و درباره ی آن اختلاف دیدگاه وجود دارد. برخی معتقدند هر دو گروه یعنی کاهنان خدایان و جنگاوران با هم بر علیه شهبانو حَتشِپسوت نقشه کشیدند و او را مسموم ساختند و توتمس سوم را که به خوبی انتظار هر دو گروه را بر آورده می ساخت به قدرت رساندند. البته در اینکه پیش از درگذشت شهبانوی مصر کاهنان کوشیدند توتمس را که کودکی بود بر جای او بنشانند تردیدی نیست.

فرعون حَتشِپسوت کارهای بزرگ و خدمات گرانقدری انجام داد اما در کنار اینها رفتارهای دیگری نیز داشت؛ همگان از علاقه و ارتباط او و سر، معمار او، «سنموت» خبر داشتند؛ حتی پس از مرگش به فرمان شهبانو کالبد مومیایی سنموت را درمقبره ای مخفی در کنار مقبره ی مقبره ی خودش نهادند تا در جهان بعدی نیز با یکدیگر باشند.

زندگی انسانها سرشار از نقاط روشن و تاریک است هم نیکی ها و خوبی ها و هم اشتباه و لغزش ها اما در زندگی بانوی بزرگ اسلام جز پاکی و نیکی و درستی چیز دیگری نمی بینیم با اینکه در روزگار حاکمیت پدرش بر جامعه زندگی می کند اما در سادگی زندگی می کند و به زنان تاریخ می آموزد که خوشبختی در زرق و برق زندگی بدست نمی آید. در یاری رساندن به بینوایان جامعه حتی از بخشیدن جامه ی عروسیش نیز خود داری نمی کند و در واقع با رفتارش دنیاطلبی و نظام اشرافیت (آریستوکراسی) را خار می کند. چرا که همچون پدر بزرگوارش فقر را و نیز دسترسی نداشتن همه به ثروت به طور برابر را دلیل بی ایمانی و بی دینی جامعه می داند.

رفتار پرمهرش را در دعاهای شبانه اش می بینیم که بر همسایگان بی وفا و بدرفتار تا سپیده دم دعای خیر می کند و نیز هرگز همسر بزرگوارش را به انتقام و کین ستانی پس از شهادتش تشویق نمی کند وتنها به دفن شبانه اش وصیت می کند.

بانو فاطمه(س) می خواهد به آیندگان بگوید که جلوگیری از آشوب و خونریزی و نا امنی و کشتار در جامعه آن اندازه مهم است که حتی خون پاکِ پاکان  و حتي جانِ ارجمند حضرت زهرا(س) نیز می تواند فدای آن شود.

در جای جایِ خطبه ی فدکیه حتی یک مورد توهین به کسی دیده نمی شود و ایشان به درستی آموزگار ادب و مدارا برای همه ی بشریت و نیز شیعیان می باشد چرا که حتی در آن شرایط دشوار نیز کنترل خود را از دست نمی دهد و خطبه ی او سراسر ادب و معرفت است. بی گمان هدف همه ی پیشوایان ساختن جامعه ای بهتر و برتر برای بشر بوده تا انسانها بتوانند در چنین جامعه ای تواناییها و ارزشهای درونی خود را بهتر اشکار سازند نه جامعه ای سرشار ازکینه و نفرت و بدگمانی نسبت به یکدیگر؛ چنانکه ما می بینیم امام علی(ع) برای همان مردمی که اورا (به باور ما شیعیان) از همه پست های حکومتی کنار نهاده اند و (بازهم برپایه ی اعتقاداتِ ما) با همسر بزرگوارش چنان رفتاری داشته اند در گرمای عربستان چاه می کند و همینکه از چاه بیرون می آید بی درنگ آنرا وقف مردم می کند.

پس بیایید از پیشوایان خود درس فداکاری و گذشت و از خودگذشتگی و خدمت بی توقع را بیاموزیم و از کشمکشهای بیهوده ای که می تواند جامعه را به خطر اندازد و نسل جوان را به ارزشهای دینی بدبین و بی اعتقاد کند دوری کنیم.

 

 

 


1 نظر

  1. حسن گفت:

    0

    0

    درود خدا بر شما جناب زهره وند
    ادب و اخلاق از بزرگترین توصیه های بزرگان اسلامی و غیر اسلامی ماست که این روزها در رفتار مسئولین و مردم «قاچاق» شده است!

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان