میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در13 آگوست 2014 ساعت 1:18 ب.ظ سرویس:چند رسانه ای, فرهنگ و هنر 13 دیدگاه 7,056 بازدید

خوانش اجتماعي هنر معاصر در سخنراني محمدرضا مريدي+ فايل صوتي

اولين نشست تخصصي انديشه و هنر «آفتاب» برگزار شد

خوانش اجتماعي هنر معاصر در سخنراني محمدرضا مريدي+ فايل صوتي

اولين نشست تخصصي انديشه و هنر «آفتاب»، عصر دوشنبه ۲۰ مرداد ۹۳ در تالار فردوسي لار برگزار شد. سخنران اين جلسه «محمدرضا مريدي» بود. وي داراي مدرك دكتري جامعه شناسي هنر از دانشگاه هنر تهران است و اينك نيز به عنوان عضو هيئت علمي در همين دانشگاه تدريس مي كند. (برخي سوابق دكتر محمدرضا مريدي را از اينجا بخوانيد)

IMG_8381

موضوع انتخابي دكتر مريدي براي سخنراني در اين نشست تخصصي، خوانش اجتماعي هنر معاصر با عنوان «اكسپرسيونيسم زنانه» بود. وي پس از يك سخنراني ۲۵ دقيقه اي به پرسش هاي حاضران در جلسه پاسخ داد.

اين جلسات توسط «سايت آفتاب لارستان» و با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي لارستان برگزار مي شود.

در ادامه بخش هاي مهم سخنراني دكتر مريدي در اين نشست را مي خوانيد و پس از آن نيز فايل صوتي سخنراني و پرسش و پاسخ جلسه مذكور را مي توانيد بشنويد يا دانلود كنيد.

***

*آيا خوردن نمي تواند بخشي از ادراكات زيباشناختي ما باشد؟! چرا ديدن و شنيدن مي توانند اما چشيدن نمي تواند تجربه اي زيباشناختي باشد؟! اين سوال منعي به لحاظ نظري ندارد اما نمونه بيروني براي آن نداريم. هيچ موزه اي در دنيا نيست كه آثار چشيدني را به عنوان اثر هنري به رسميت بشناسد… اگر بخواهيم اينگونه پيش برويم لابد بايد بگوييم آشپزي هنر است! آشپزي هنر است؟! چه كساني به اين سوال پرداختند؟! قطعا خانم ها بيشتر به دنبال اين موضوع بودند!

* كانت با تعريفي خاص از هنر، «ذائقه» و «زيبايي» را از هم تفكيك كرد… چيزهايي كه هنري هستند به اعتقاد كانت ربطي به نيازهاي ما ندارند و چون خوردن جزو اولين نياز هاي آدم است لذا اولين چيزي است كه از قلمرو هنر خارج مي شود و فراتر از آن هرآنچه كاربردي است بر اساس نيازهاي ما هستند. مثل بافتني ها و خوردني ها و…

* امروزه البته تعريف از هنر به خصوص در جامعه شناسي، كانتي نيست. تمايز كانتيِ اين ذائقه و زيبايي ديگر معني ندارد. شايد بتوان گفت كه ذائقه فردي است اما زيبايي مي تواند جمعي باشد… اما شما نمي توانيد از ذائقه فرهنگي ملل صحبت كنيد؟! مگر شما از غذاهاي ملل صحبت نمي كنيد؟! مگر نمي گوييد غذاي ايتاليايي، فرانسوي بعد برايش يك صفت فرهنگي مي گذاريد و به آن مليت مي دهيد؟!

* در سي چهل سال گذشته حتي خيلي از هنرمندان به سمت هنرهاي خوردني حركت كردند. اما غير از اشكال نظري، اشكال ديگر آنها اين است كه خيلي زود خراب و فاسد مي شوند. درحالي كه شما از هنر توقع داريد ماندگار و جاويدان باشد. و اتفاقا تعمدا از همين ايده استفاده شد و عده اي گفتند هنرهاي خوردني نقد جاوداني هنر است!

* مردها ظاهرا بيشتر به دنبال جاودانه كردن خود و آثار خود بودند. بعضي ها نيز تعمدا براي نقد به آثار ماندگار موزه ها از مواد خام غذايي آثاري خلق مي كردند و بعد چند روز بوي تعفن مي گرفتند و مي گفتند اين بوي ماندن در موزه هاست و نوعي دهن كجي به آثاري كه تصور مي شود جاودانه اند؛ همه اينها تلاشي از سوي برخي زن ها بوده است براي بازنگري در تاريخ هنر.

* حضور زن ها در نقاشي فالنامه ها، خيام نامه ها و حافظ نامه ها و در ادامه در پشت كاميونها بقاياي هنر فاخري بودند كه در پهلوي اول به اوج خود رسيدند. نگارگري و تصويرگري از زنان كه سعي كردند تصور ادبياتي از زن را به تصوير زن مبدل كنند.

* اما فاصله تصور از زن و تصوير از زن چيز زمختي از آب درآمد. ذائقه ها سريع عوض شد و اين هنر به حاشيه رفت و بعد از آن در حاشيه جاده ها و نه شهرها به حيات خود ادامه دادند. اما اصل ايده خيلي فاخر بود و نقاشان ما سعي كردند تصور تاريخي از زن را به تصوير بدل كنند و اين اولين تلاش هاي واقع گرايانه بود.

* در پهلوي دوم نقاش هاي مدرن و خارج رفته زيادي داشتيم ولي تصويري كه از زنان ارائه مي كردند خيلي مضحك بود و عملا تفاوت زيادي با همان تصاوير پشت كاميوني نداشتند. تفاوتش اين بود كه آنها را نقاشان تحصيل كرده خلق مي كردند.

* بعد انقلاب هم چيز زيادي عوض نشد و نقاشي زنان همچنان افسانه اي و غير واقعي بودند. البته مضامين اسطوره اي عوض شده بود.

* هنر دهه ۶۰ يك هنر مضمون گراست. ادبياتي تمثيلي، اسطوره اي كه به اقتضائات جنگ نظر داشت. اصلا هر وقت نظام هاي سياسي مسلط تر مي شوند هنرشان مضمون گرا و شعاري تر مي شوند.

* در دهه هاي ۷۰ و ۸۰ با انعطاف فضاي سياسي و فرهنگي، هنر مضمون گرا و پيام محور جايش را به هنر معناگرا داد. انعطاف سياسي مثل اينكه باعث انعطاف در هنر هم مي شد. انعطافي كه قبل از مضمون در فرم خودش را نشان مي داد.

*واقع گرايي با واقع نمايي متفاوت است… هنر رئاليستي تلخ و گزنده است چون واقعيت تلخ و گزنده است.

* در تاريخ ادبيات ما توصيف معشوق غير واقعي بود و اسمشان را تمثيلي، عرفاني و… مي گذاريم. اما در توصيفات فرمي خيلي واقع گرا بود. اما در دهه ۸۰ يك وارونگي اتفاق مي افتد. ما وارد نسل تازه اي از هنر واقع گرا مي شويم كه به لحاظ مضمون واقع گراست ولي به لحاظ فرم غير واقع گراست.

* دشواري هاي گفتن است كه واقعيت را دچار دگرديسي در فرم مي كند. و از اين منظر من اسمش را گذاشته ام نوعي اكسپرسيونيسم يا ناتواني در گفتن. اگرچه حرفي كه مي گوييم كاملا واقعي است… لذا ما با زباني گنگ و رمزي و مبهم در هنر دهه ۸۰ مواجه شديم. اين زبان گنگ و مبهم البته خيلي متفاوت است با اداهاي سبكي دهه هاي ۳۰ تا ۵۰ كه در ايران باب شد. زباني غلو شده و سبكي و ايسمي كه خلق الله متوجه نمي شدند اما اين زبان غيرواقعي دهه ۸۰ را همه مي فهمند و اين نقطه عطفي در تاريخ هنر ماست.

۱) دانلود فايل صوتي (۲۵ مگابايت)

۲) دانلود فايل صوتي (۱۲ مگابايت)

IMG_8376 IMG_8370 IMG_8383 IMG_8379


13 نظر

  1. آفتابي گفت:

    0

    0

    جاي خالي اينگونه مباحث در لار احساس مي شد. از برگزاركنندگان اين مراسم و خصوصا دكتر مريدي براي ارائه اين سخنراني جذاب و علمي تشكر مي كنم.

  2. ناشناس گفت:

    0

    0

    فايل صوتي را هنوز نتوانسته ام دانلود كنم اما قسمت هايي از سخنراني كه نوشته ايد عالي هستند. آفرين به بچه هاي لار.

  3. ناشناس گفت:

    0

    0

    مرحبا آقای دکتر،مسلط و قدرتمند.

  4. ناشناس گفت:

    0

    0

    حق مطلب با اوردن چكيده مطالب و فايل صوتي سخنراني ادا شده است. آفرين آفتاب.

  5. ناشناس گفت:

    0

    0

    چقدرحیف که بازدید کننده کمه!!!!!!

  6. طارهيان گفت:

    0

    0

    ديديم و خوانديم و گوش داديم اما اي كاش حضور داشتيم.

  7. ارمان گفت:

    0

    0

    عالی بود دکتر مریدی عزیز.با تشکر از حمید منشی بزرگوار بابت تدارک این جلسه

  8. ناشناس گفت:

    0

    0

    آقای دکتر یه کم فن بیان هم کار کن آهنگ کلامت رو بگیر
    ضمنا توی لار لازم نیست شمای لاری اینقدر بچه تهرونی حرف بزنی

  9. مخاطب گفت:

    0

    0

    شما هم چیزهایی می گید حالا مگه بده یکی فارسی رو با لهجه لاری حرف نزنه! یعنی باید با لهجه لاری حرف می زد!؟ فایل اولش دانلود شد و گوش دادم به نظرم که خیلی جالب بود. ولی فایل دوم دانلود نشد

  10. ناشناس گفت:

    0

    0

    به گمانم بشود ازتعداد حضار ( ازدیدگاه تکنولوژی آموزشی ) یک مقداری پی به ارزش جلسه و سخنرانی با این موضوع مهم برد !

  11. ادب جو گفت:

    0

    0

    اولی که این خبر رو خوندم کلی افسوس خوردم که چرا اطلاع رسانی همچین جلسات مهمی انقدر ضعیف هست اما بعضی اتفاقات کم مایه و کم ارزش رو چنان در بوق کرنا میکنند که گوش فلک را هم کر میکند…(فابل توجه سیستم اطلاع رسانی پیامکی اداره ی محترم ارشاد)
    اما به هر حال ممنون که فایل صوتی رو گذاشتین تا بیشتر از این حرص از دست دادن همچین کلاس و استادی ما را کچل نکند.

  12. لیلا گفت:

    0

    0

    از فایل صوتی استفادهء بسیار بردم ..دستمریزاد.مانا باشید

  13. Sh گفت:

    0

    0

    File صوتی دانلود نمیشه … امکانش هست راهنمایی کنید

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان