میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در۲۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۱ ق.ظ سرویس:برگزیده ها, مطلب شما 36 دیدگاه 1,982 بازدید

در «گاو» شدگی آدم ها

dddنگاهی به فیلم «فروشنده» اثر اصغر فرهادی(۱)

در «گاو» شدگی آدم ها

طاهره آرین: «فروشنده»، متفاوترین اثر فرهادی، فیلمی که در جشنواره کن آبرو می خرد و البته شجاعانه آبرو می فروشد! فیلمی که از ابتدا مسیرش را شناخته به بیراهه نمی رود و شسته و رفته حرفش را می زند. فرهادی داستانش را به بهترین فرم می سازد و با کنترل استادانه بر ضرباهنگ فیلم، تعلیق ها را دلچسب می کند.

تمامی عناصر این اثر نکته بینانه و دقیق است؛ از دیالوگ های ظریف و دقیق گرفته تا نقش آفرینی خوب کارکترها، اختلاف نور، رنگ بندی، تدوین عالی و میزانسن های حساب شده، همه و همه مخاطب را بسوی محتوای مورد نظر هُل می دهند. حتی، هم پوشانی هنرمندانه داستان فیلم با نمایش «آرتور میلر»، مفهمومی کنایه آمیز به محتوای اثر می بخشد.

فروشنده، از ویرانی جامعه ای می گوید که باید از بیخ و بن کوبیده و از نو ساخته شود. از معضلی که ریشه دوانده و حالا دیگر راه گریزی ندارد. فروشنده داستان مردان ایرانی است.؛ مردانی که روزانه نرینگی خود را در انزجار فریاد می زنند! مردانی که اختلالات جامعه، اخلاقشان را کور کرده و خشونت را جایگزین آن.

شروع طوفانی در سکانس اول خانه ای در حال ریزش، سپس ساختن و بدست آوردن خانه ای نا امن و سکانس پایانی برگشتن به خانه ویران آغازین فیلم ،تنها یک معنا را می رساند: «گنگ و بیهوده چرخیدن، به بن بست رسیدن». تکرار نماهای راه پله و بالا و پایین دویدن های مداوم همه نشان از تلاش طاقت فرسا  برای بیرون کشیدن از منجلابی است که آدم های فیلم را غرق می کند.

چاشنی فرهادی در اکثر فیلم هایش اختلاف سنت و مدرنیته است. دغدغه او قشر متوسط جامعه ای است که مدعی مدرنیسم هستند اما در فضای مشوش سنتی اجتماع از ترس آبرو،اینبار سکوت را اختیار می کنند و مدام در سکوت و پنهان کاری باری یا رازی را بر دوش می کشند. (اثاث مستاجر قبلی، وانت متجاوز، جسم بی رمق پیرمرد) و در آخر، پایان بندی تامل برانگیز، همه پازل های معما را به هم می رساند، متجاوز همان «ویلی» نمایش میلر است؛؛ دست فروشی که راه گم کرده، مردی که زندگی باخته و اختیار از دست داده و در خلأ رها شده و در مقابلش عماد، مردی متین و اخلاق گرا که خشونت او را اسیر انتقام و جنون می کند.

اشاره فیلم به گاو «مش حسن»، نمونه ای استادانه از به مرور گاو شدن یک انسان است. انسانی که برای پست شدن تنها به علت و زمان نیاز دارد. آدم هایی که به مرور هویت خود را از دست می دهند و به مرز نیستی می رسند.

فروشنده داستان آدم هایی است که گودبرداری های غیر اصولی از آنها گاوهایی بی شاخ و دم ساخت!

مطلب مرتبط:

اکران فیلم «فروشنده» در لار آغاز شد


36 نظر

  1. مهدی محمدی گفت:

    0

    0

    عالی بود احسنت

  2. افشین افکاری گفت:

    0

    0

    درود ،تحلیل و برداشت جالبی بود، در زمانی که استقبال ازسینما ونمایش فیلم‌ها کم و کمتر می شود تحلیل وبرداشت های دلسوزانه و واقعی اگر مورد توجه مسولین و دست اند رکاران قرارگیرد می تواند نور امیدی باشد جهت بازگشت به دوران فروغ فیلم وسینما در کشور.
    با سپاس از سرکار خانم آرین و جناب آقای منشی جهت تقریر و درج این مطلب

    • محمد از بندرعباس گفت:

      0

      0

      حالتون خوبه؟ مطبع نیستی چرا تحلیل میکنی؟ کامنت میذاری؟ در حال حاضر یعنی بیش از یکساله فیلم ها با فروش فوق العاده ای روبه رو هستند
      همین فیلم بیش از ۱۱ میلیارد فروش داشته

  3. ناشناس گفت:

    0

    0

    آفرین. خواندنی بود و زیبا.

  4. ناشناس گفت:

    0

    0

    همه یاس و نا امیدی!
    همه سیاهی و تاریکی!
    آیا عاقبت صادق هدایت در انتظارشان است؟

  5. فرهنگی گفت:

    0

    0

    تحلیل صحیح و خواندنی ای بود… قلمتان هم روان و شیواست. موفق باشید

  6. محمد از بندرعباس گفت:

    0

    0

    عالی بود

  7. ناشناس گفت:

    0

    0

    غیرت نداشتن عالیه؟!
    هم نوا شدن با تفکرات غرب عالیه؟!
    ضد خانواده بودن عالیه؟!
    طرفدار فقر و فحشا بودن عالیه؟!
    و…؟؟؟

  8. ناشناس گفت:

    0

    0

    خانم ارین سوالی از شما دارم اگه روزی خدای نکرده زبانم لال چنین اتفاقی برای شما می افتاد همین قدر اخلاق مدار به اصطلاح خودتان فکر میکردید و راحت از قضیه میگذشتین ؟؟؟
    اخه روشن فکری هم تعریف خدشو داره نمیشه با هر مسیله ای شوخی کرد . و الا تفاوت ما و یزیدیان در چیست

  9. ناشناس گفت:

    0

    0

    واقعا نمیدانیم پشت صحنه چه خبر است؟ خوابیده ایم یا خود را به خواب زده ایم؟
    جایزه گرفتن این فیلم با تم تجاوز آن هم برای یک فیلم ساز ایرانی که طرفدار متجاوز است و در برهه ای از زمانی که غرب در تلاش اند تا چهره ایران را به عنوان پرچم دار استقلال و امنیت خراب کند
    ، چه معنایی می تواند داشته باشد؟
    طرفداری از این کارگردان و به به گفتن کجای دین و ایمان شماست؟

    • ناشناس گفت:

      0

      0

      احسنت بالاخره یه نفر حرف حسابی زد

    • ناشناس گفت:

      0

      0

      شما که راهشو خوب بلدید این فیلم رو ممنوع کنید تا آبروی ایران حفظ بشه تا حالا هم همینطوری رفتار کردید که الحمدلله روز به روز آبروی ما در دنیا زیادتر و زیادتر شده

  10. ناشناس گفت:

    0

    0

    این دنیا که ازش حرف میزنید کیه؟

  11. ناشناس گفت:

    0

    0

    بااحترام به قلم شیواوروان سرکارخانم آرین اما به نظراینجانب اینباربافیلنامه ای ضعیف ازفرهادی مواجه شده ایم (نسبت به فیلمنامه های شهرزیبا چهارشنبه سوری وحتی جدایی)فیلم زیادآشفته است ودچارفرعیات شده پرداخت شخصیت به خوبی صورت نگرفته ودرآخربصورت ناخوداگاه حمایت ازمتجاوزرابه ذهن مخاطب متبادرمی کند(البته مانمی فهمیم هنوزتجاوزی صورت گرفته یانه)یا به عبارتی تظلم خواهی ازپیرمرد.به چندموردازضعفهای فیلمنامه می توان اشاره کرد:۱٫درنیمه دوم فیلم به شخصیت رعنا خیلی توجهی نمیشودوفقط عمادموردتوجه است۲٫ازانجاییکه عمادخواسته یاناخواسته درفکرانتقام ازمتجاوزاست (به تنهایی)چرابایدازرعنا دعوت به دیدن حتی فردمتجاوزکند۳٫اصلاچرامتجاوزبایدازطبقه پایین جامعه باشدو….همچنین تئاترآرتورمیلرکه مخاطب به خاطرجامپ کاتهای فراوان اصلا متوجه داستان نمیشودوالبته نمیتوان ازبازی خوب شهاب حسینی واکت ترانه علیدوستی درفیلم ونه درتئاترفیلم گذشت.

    • ناشناس گفت:

      0

      0

      با الاخره باید دلیل رفتارهای بیمارگونه ای مثل تجاوز را جستجو کرد اگر همیشه دنبال کلیشه برویم که سینما از رسالت اصلی خود ش که یافتن دردهای جامعه است به ابزار تفنن و سرگرمی ) که البته آن هم لازم است ) تبدیل می شود نه چیز دیگری

  12. طاهره آرین گفت:

    0

    0

    (به علت هم اسمی ناشناس ها ناچارم در یک پیام جواب دهم)
    ناشناس های محترم
    قبل از هرچیز تقاضا دارم در یک صندلی آرام بنشینید و یک بار دیگه فیلم و با دقت ببینید بدون هیچ موضع گیری!
    چرا فکر کردید فرهادی به راحتی از موضوع گذشته؟! و اینکه فیلمساز طرفدار متجاوزه واقعا عجیبه!!
    مطمن باشید فیلمساز از من و شما نگران و دلسوز تر به جریان تعرض و تعددی در جامعه است. که با شهامت این موضوع را مطرح کرده. اینکه انسان زشتی های جامعه شو مخفی کنه فقط جهالت میخواد.
    فرهادی برای دختران من و شما در نسل آینده فریاد میزند که مراقب باشید و راه حلی بیابید.
    این فیلم و به شرق و غرب نبندید این تم در هرجای دنیا ممکن است و ربطی به نظام و حکومت ندارد. حالا فیلمساز همسو با دغدغه ها و دیده ها و اصلش داستانش را ایرانی کرده است این که نباید برایمان سنگین باشد.
    آن هم برای ما ایرانی هایی که چند ماه پیش مرگ ستایش دختر ۶ ساله افغان را واضح شنیده ایم.

  13. ناشناس گفت:

    0

    0

    یعنی آدم توی این کشور حتی نباید جرات داشته باشه نظر خودش رو درباره ی یک فیلم بیان کنه ؟

  14. طاهره آرین گفت:

    0

    0

    ناشناس آخری
    ممنون از لطف شما. بله تاحدودی با شما موافقم که در نیمه دوم فیلم شخصیت زن داستان تا حدی کنارگذاشته شد ولی شاید به این دلیله که فیلمساز هدف و حرفش مرد داستانه خواسته اونو پررنگ کنه.
    نظر شما محترم ولی من هرچی فیلمو مرور میکنم بیشتر متوجه میشم فرعیات فیلم مارو به اصل داستان میرسوند.
    متجاوز داستان هم یک کاراکتره یک انسان عادی در جامعه که ما بارها از کنارش رد شدیم فرهادی بهش روح و داستان داده به هیچ وجه ازش دفاع نکرده .تنها تصمیم اجرای عدالت و بعهده وجدان ما میزاره. این قسمت داستان و با صحنه ای که شهاب حسینی گوشی دانش آموز شیطون کلاس و ازش ورمیداره و دیالگوهایی که رد و بدل میشه مقایسه کنید.
    تعریف ما از تجاوز چیه؟ همین که پیرمرد وارد خونه شد و متوجه شد خونه دیگریست نباید در حمام و باز میکرد. باز کردن در حمام به تنهایی هم میتونه تعرض و تجاوز باشه.

  15. ناشناس گفت:

    0

    0

    چه قدر نظر ، داشتم نظرات رو میخوندم یه سوال برام پیش اومد
    چرا باید یه فیلمی جایزه بگیره که چهره سیاهی از کشورش به جهانیان نشون میده ؟معمولا اونا فیلم هایی رو که به ایران انتقاد می کنند می پذیرند!
    چرا فیلمی مثل «محمد رسول الله» برای اسکار به مرحله ی نهایی راه پیدا نمی کنه؟
    همه می دانند که این روز ها هجمه های تبلیغاتی از سوی کشورهای مختلف از جمله آمریکا بر ضد اسلام ماست و هیئت داوران نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
    حال بیایید کمی فکر کنیم چرا باید خود غرب فیلم هایی که سیاهی های کشور خودشان را یا همان به قول خانم آرین واقعیت ها رابه تصویر می کشد را حذف می کنند اما در مورد ایران اینگونه نیست.
    این قدر ساده نگاه نکنیم ، به دور و بر نگاهی بیندازید نگاه جهانیان به ماست .
    چرا وقتی فیلم مجیدی به اسکار نمیرسه قلم هایمان نمی نویسه ؟

  16. ناشناس گفت:

    0

    0

    عطف به ناشناس آخری
    سرکارخانم آرین من بعد از۲ بارتماشای فیلم
    منظورمن درکل این مطلب فرم ساده ومینی مالی بودکه فرهادی نسبت به فیلمنامه های قبلی انتخاب کرده خان آرین ماباسینماطرفیم نباشعاردادن وتعمیم دادن به کل جامعه هرچندآقای فرهادی گفته که من باالهام ازهیچکاک وکیارستمی این فیلموساختم امابه نظرمن اگرهیچکاک این فیلمو میساخت اززمان وقوع تجاوزفیلم شروع میشدبهتربودچون فیلم درموردتجاوزهست.
    جناب فرهادی می توانست ازاین فیلم یک فیلم کوتاه دربیاره نه اینقدرباشاخ وبرگ اضافی(تئاترآرتورمیلر نمایش(به سخره گرفتن)فیلم گاوسکانس تاکسی وغیره)فیلمو به ۲ساعت بکشونه.خواهشمندم احساسی تحلیل نفرمایید.
    البته به نظرمن اسم اول این فیلم مناسبتربود(برسدبه دست آهو).

  17. طاهره آرین گفت:

    0

    0

    جناب ناشناس آخری
    شما فراموش کردید این فیلم کجا ساخته شده؟! این فیلم همین الان با بدبختی مجوز اکران گرفته .این موضوعی که من و شما به راحتی درموردش حرف میزنیم تو این سرزمین یک تابو است! کافی نظرها رو تو این صفحه بخونید.
    این هوش و ذکاوت فیلمساز رو میرسونه که با وجود این همه محدودیت بتونه حرفشو بزنه مخاطب و درگیر کنه. فیلمساز از تمامی استعارها و کنایه ها(نمایش میلر. فیلم گاو) استفاده میکنه تا مخاطب و به بهترین درک برسونه. اینا شاخ و برگ نیستن اینا ابزارین واسه غیر مستقیم بیان کردن موضوع.
    استفاده از نمایش میلر و سکانس تاکسی یکی از امتیاز های فیلمه.چطور اینو میگید؟!
    بنظر من فرهادی اینبار با دست های بسته تونسته اثری خاص تر و خلق کنه.
    البته من در جایگاهی نیستم که از فیلم دفاع کنم و از لحاظ فنی هم از فیلمسازی سردرنمیارم. تنها نظرمو گفتم.
    ممنون که شنیدید.

  18. ناشناس گفت:

    0

    0

    خانم آرین لازم نیست وقت خودتون رو برای پاسخگویی به اینا تلف کنید اینا از خداشونه شما رو دلسرد کنن و شما و امثال شما عرصه ی فرهنگی رو براشون خالی کنید بعدش هم ادعا کنن که ببینید همه ی مردم طرفدار ما هستن اینا با خودشون هم مشکل دارن اگر راست می گفتن و پای عقایدشون دایسادن کامنت ناشناس نمی گذاشتن شما محکم و استوار به مطالب خودتون ادامه بدین و دلسرد نشین

  19. دلسوز گفت:

    0

    0

    همینکه این فیلم باعث شده اینقدر نقد و تحلیل و نظر موافق و مخالف در خصوص مسایل جنسی( موضوعی که همواره در جامعه ایران انکار شده) مطرح بشه به معنای اینه که فیلمساز به شایستگی به اهداف و دغدغه هاش دست یافته! ممنون از خانم آرین و آقای منشی برای فراهم کردن فضای گفتگو در هوای هنر…

    • ناشناس گفت:

      0

      0

      حق با شماست مساله ی جنسی باعث از هم گسیختگی زندگی خیلی ها شده اما کسی چنانکه باید بهش توجه نمی کنه

  20. ناشناس گفت:

    0

    0

    خدا لعنت کنه کسی که تجاوز می کنه و کسی که از متجاوز پشتیبانی می کنه

  21. مهران امیدی گفت:

    0

    0

    باسلام
    نقد خوبی بود خانم آرین و من هم با شما موافقم فیلم از متجاوز دفاع نکرده در فیلم شخصیت عماد به خوبی پردازش شده یعنی در هر سکانسی وجوه های شخصیتی عماد به مخاطب داده میشود تجاوزی که باعث میشه عماد دچار شک بشه و اینکه چه جوری بهش واکنش نشون بده نه میتونه به پلیس اطلاع بده چون رعنا قبول نمیکنه و نه در شخصیتش نیست که قمه به دست بره متجاوز رو بکشه چرا که عماد دبیر ادبیات و بازیگر تیاتر در سکانس اخر فیلم پرزیدنت محسن مخلباف دیکتاتوری که همواره مردمش رو کشته دستگیر میشه توسط معترضین و چند نفر میخوان اونو گردن بزنن ولی یه نفر مانع میشه و از انتقام جلوگیری میکنه با دلایلی که خودش داره و توجیه میکنه متظورم اینکه انتقام یا واکنش که در این فیلم به تجاوز است بستگی به اینکه کسی که تجاوز شده باشه و کسی که تجاوز کرده باشه فرق میکنه فرهادی میتونست یه شخصیتی که معلم نبود رو در فیلمش قرار بده قطعا واکنش اون شخصیت به این مساله فرق میکرد در مورد اینکه این فیلم سیاه نمایی هست و میخواد جامعه ایران رو تخریب کنه به زعم من منتقدان باید کمی روزنامه به دست شوند و صفحه حوادث رو بخوانند

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان