میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در30 سپتامبر 2014 ساعت 2:34 ق.ظ سرویس:مطلب شما 5 دیدگاه 1,690 بازدید

دماسنج «غيرت»!

14-1-24-14213701به بهانه عرضه فيلم «طبقه حساس» در شبکه نمایش خانگی

دماسنج «غيرت»!

طبقه حساس با مراسم خاکسپاری آغاز می شود، حال و روز یک عده مصیبت دیده را روایت می کند و با خفتن در گور یا شاید مرگ شخصیت اصلی ‌پایان می یابد اما با این همه یک فیلم طنز است و وجود همین تناقض اساسی است که فیلم را به یک اثر هنری قابل ستایش مبدل می کند.

زنی شوهردوست، خانه دار، کدبانو، حرف شنو و هیچ نگو که می توان او را نمونه یک زن سنتی ایرانی دانست همسر آقای کمالی – بازاری ثروتمند و خوشگذران- است که با بارز ترین خصیصه اش «غیرت» -آن هم از نوع حداکثری- می تواند نماد تمام عیار یک مرد سنتی ایرانی باشد و وجه طنز آمیز فیلم دقیقاً با بزرگ نمایی همین خصیصه آقای کمالی شکل می گیرد.

مسأله از اینجا آغاز می شود که چند روز پس از مرگ زن ، مرد دیگری را می آورند تا در قبری که زن در آن آرام گرفته دفن کنند و اینجا است که روشن می شود فروشنده با کلاهبرداری، قبری که آقای کمالی برای زنش خریداری کرده را قبلاً به مرد دیگری نیز فروخته است .

لاجرم مرد غریبه را در طبقه دوم قبر روی زن می خوابانند اما از بد حادثه این اتفاق در غیاب آقای کمالی زمانی ‌که او «مثلاً» برای زدودن گرد ماتم از خاطر، همراه با دوستانش «مجردی» به سفر چین رفته است رخ می دهد و وقتی بر می گردد دیگر کار از کار گذشته است .

برای آقای کمالی تحمل اینکه مرد بیگانه ای را با زنش در یک مکان تصور کند شکنجه است حتی اگر آن مرد بیگانه و زنش هر دو مرده باشند و آن مکان، سیاهی قبر باشد لذا است که دست به هر کاری می زند تا مرد غریبه را به قول خودش گور به گور کند اما وقتی قانون را مانع نبش قبر می بیند برای خلاصی از درد غیرت -که به سکته قلبی اش کشانده و مالی خولیایی اش کرده- به راه های غیرقانونی متوسل می شود و در نهایت وقتی به خواسته اش می رسد در گوری مجاور زنش دراز می کشد و برای نخستین بار به او ابراز دلتنگی می کند و گویی جان می سپارد  .

در نگاه اول شاید اینطور به نظر برسد که فیلم مفهومی به نام غیرت آن هم از نوع افراطی اش که رنگ تعصب به خود می گیرد را به باد سخره و انتقاد گرفته است و قراین مؤید این تعبیر در فیلم کم نیست. آقای کمالی به تعهدات اخلاقی خود نسبت به همسرش بی توجه است زن تشنه محبت است و او در مقابل کوچکترین عاطفه ای بروز نمی دهد حتی از مرگش چندان متأثر نیست اما وقتی پای نامحرم به میان می آید تا آنجا غیرت و تعصب نشان می دهد که وجود جنازه یک مرد غریبه در قبر زنش را بر نمی تابد .

عمده نقدها درباره طبقه حساس برخاسته از نگاه به فیلم از همین منظر است اما کارنامه کارگردان فیلم کمال تبریزی که او را هنرمندی تیزهوش با دیدی عمیق و بیانی چند لایه و البته ملتزم به احیاء ارزش های اخلاقی معرفی می کند دست مخاطب را برای رسیدن به برداشت ها و استنباط های متعدد و غیر مشابه باز می گذارد  .

با این ملاحظه می توان پنجره دیگری برای نگاه کردن به فیلم باز کرد و آن را نمایش بزرگ نمایی شده شخصیت مردی سنتی به نمایندگی از مردان نسل گذشته این جامعه تصور و آن را آیینه تمام نما و سنگ معیاری قلمداد کرد که کمال تبریزی به دست داده تا با بهره گیری از آن بتوان حد تغییرات بین نسل آن روز و امروز در درک از مفهوم غیرت را به تماشا نشست و اندازه گرفت .

به گمان نگارنده این تغییر قابل تأمل است به گونه ای که اگر می شد به طور مثال ۲۰ یا ۳۰ سال به عقب بازگشت و فیلم را برای مردان آن دوره نمایش داد احتمالاً طنز ماجرا رنگ می باخت . منظور این که این میزان غیرت یا تعصب آقای کمالی روی زنش که برای بسیاری از مردان دوره ما غیرمعمول و مسخره می نماید به احتمال زیاد برای مردان یک نسل قبل تا حدود زیادی امری طبیعی و عادی می نموده است .

با این وصف شاید بتوان تصور کرد که مقصود فیلمنامه نویس -پیمان قاسم خانی- و کارگردان -کمال تبریزی- از سوژه قرار دادن مسأله «غیرت»، نمایش طیفی است که ۲ نسل متوالی یک جامعه در منتهی الیه ۲ سوی آن قرار گرفته اند یا حتی از آن افتاده اند (نسل گذشته از آن سر بام و نسل حاضر از این سر بام ) و اگر اینچنین باشد نویسنده و کارگردان ‌ ، نهایت هنرمندی خود را در رساندن پیام با پرهیز از شعارزدگی مستهجن و بهره گیری از شیوه بیان غیرمستقیم و قالب طنز به رخ کشیده اند.

* متن حاضر را يكي از هنرمندان لاري براي اين سايت ارسال كرده است اما تقاضا داشته بدون نام درج شود.


5 نظر

  1. ناشناس گفت:

    0

    0

    بسيار زيبا بود. مايل شدم هرچه زودتر اين فيلم را ببينم.

  2. لارستان بزرگ گفت:

    0

    0

    ادعایی بی دلیل: عمده نقدها درباره طبقه حساس برخاسته از نگاه به فیلم از همین منظر است اما کارنامه کارگردان فیلم کمال تبریزی که او را هنرمندی تیزهوش با دیدی عمیق و بیانی چند لایه و البته ملتزم به احیاء ارزش های اخلاقی معرفی می کند دست مخاطب را برای رسیدن به برداشت ها و استنباط های متعدد و غیر مشابه باز می گذارد .

    • مهتاب گفت:

      0

      0

      واقعا بعضی از این مردها میخواهن با هر ترفندی دختران و زنان را بدحجاب و بی حجاب بکشن تو شهر تا بتونن اونها رو دید بزنن و لذت ببرن
      ولی کور خوندن دخترها عاقلتر از این حرفها هستن که فریب بخورن و تور بیفتن

  3. شوخی گفت:

    0

    0

    قراره همه خوبیها با مسخره کردن نابود کنن وجاش زشتیهای بی غیرتی, بی تفاوتیها بذارن
    تو اینها رو جدی نگیر
    قراره با هم بخندیم

    • همشهری گفت:

      0

      0

      گزاره ها و آموزه های دینی رو راحت میشه مسخره کرد و اصلا نیازی به هنر و هنرمند بودن هم نداره چون این قابلیت رو داره کاری که شیطون از ابتدای خلقت انجام داده و با همین حیله مسخره, خیلیها رو بی نماز و بی حجاب کرده

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان