میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در۱۸ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱:۲۵ ب.ظ سرویس:شهر و شهروند, یادداشت 11 دیدگاه 243 بازدید

دوچرخ خوب، چارچرخ بد!

دوچرخ خوب، چارچرخ بد!

بهروز بیغرض*: در شهر های جهان، دوچرخه به وسیله ای برای انجام سفر های کاریِ درون شهری بدل شده است. وجود زیرساخت های مناسب نظیر ایستگاه های دوچرخه، دوچرخه های عمومی و از همه مهمتر مسیرهای ایمن، استفاده از دوچرخه را تسهیل و تشویق می کند.

پرسش اما اینجاست که آیا دوچرخه سواری، می تواند سهمی از جابجایی های درون شهریِ اهالی لار را بخود اختصاص دهد؟

اگرچه شرایط حاد اقلیمی و مسائل فرهنگی استفاده از دوچرخه را لااقل برای همگان با محدودیت هایی مواجه ساخته است، دست یافتن به هدف امری تدریجی است. به این معنا که ابتدا می باید دوچرخه سواری به عنوان فعالیتی تفریحی وارد زندگی شهروندان شود و با تبلیغاتی که از سوی مدیریت شهری انجام می شود، دوچرخه به عنوان شیوه ای از جابجایی در ذهن مردم جای گرفته و تعریف شود، سپس با گسترش مسیر دوچرخه به معابر درون شهر و ایجاد شبکه ای بهم پیوسته و منسجم از مسیرهای دوچرخه سواری و تسهیلات مرتبط با آن، دوچرخه سواری برای مقاصد کاری مورد استفاده قرار گیرد و شهروندان به تدریج، آرامش ناشی از کاهش حضور خودروهای شخصی را در فضاهای شهر تجربه کنند.

بدیهی است، این حرکت، نوعی دگرگونی ریشه ای در عادات شهری است که معابر آن، همسو با اندیشه های مدرن طراحی شده است! اما شاید وقت آن رسیده است که آدمیان، این هیولای دوست داشتنی۱(خودرو)، را از شهر بیرون رانده و خود بر شهر حکومت کنند.

شعار «دوچرخ خوب، چار چرخ بد»، یادآور شعار انقلابی است که در اثر ارزشمند «اُروِل»، مزرعه حیوانات، از سوی حیوانات برای بیرون راندن آدمیان از مزرعه بوقوع می پیوندد (دوپا بد، چارپا خوب)، با وقوع انقلاب و رنگ باختن و دگرگون شدن آرمان ها، شعار انقلاب نیز واژگون می شود. داستان این شعار نیز، طنز تراژیک تاریخ حضور خودرو در شهرها را یادآوری می کند. خودروها که روزی برای آسایش آدمیان وارد شهر شدند، امروزه سهم عظیمی از فضاهای همگانی را اشغال کرده اند و بر شهروندان سوار شده!

پس شهر را انقلابی باید؛ انقلابی برای بازپس گرفتن فضاها از خودرو و تقویت حضور شهروندان در عرصه همگانی…

۱) استعاره ای که نخستین بار، از سوی کالین بیوکنان، شهرساز انگلیسی برای خودروهای شخصی بکار گرفته شد.

*در تکمیل این یادداشت و برای اطلاع از وضعیت دوچرخه سواری شهروندان در شهرها و کشورهای پیشرو، کلیپ کوتاهی را دانلود و تماشا کنید(اینجا)

*کارشناس ارشد طراحی شهری

از این نویسنده بخوانید:

خیابان، فضایی برای «عبور» یا مکانی برای «حضور»؟

سرّ توفیق در ممالک توسعه نایافته!

کمدی فاخر، کمدی مبتذل

بهار زودرس

سنگ


11 نظر

  1. ناشناس گفت:

    5

    1

    جناب بیغرض خود شما تو تو تابستون گرم لار با دوچرخه در شهر جابجا میشید…اگر این کار رو میکنید به بقیه هم توصیه کنید تا زیرساخت رو اماده کنن
    شما باید موقعیت جغرافیایی شهر لار رو هم در نظر بگیرید

    • محمدامین گفت:

      4

      2

      زمانی که صحبت از فراهم نمودن بستر و زیرساخت می شود منظور فراهم نمودن شرایطی ست که بتوان در فضای ایمن و راحت دوچرخه سواری نمود – بد نیست به مسیرهای دوچرخه سواری در کشورهای عربی و افریقایی مراجعه نمایید. اگر شما تجربه ای نداشتید معنیش این نیست که نمی شود.

    • بهروز بیغرض گفت:

      5

      1

      درود بر شما. قطعا اقلیم لار، یکی از موانع اصلی بر سر راه ترویج دوچرخه سواری بعنوان یکی از انواع جابجایی( و نه فعالیتی صرفا تفریحی) است. اما این عامل هم تنها در “روز”های فصول گرم سال بعنوان مانع عمل میکند. با این حساب رونق گرفتن دوچرخه سواری در ساعات شب، زمینه را برای یکی از مهمترین عوامل پویایی اقتصاد شهر یعنی “حیات شبانه”، فراهم می آورد و ای دریغ که ما بدان هیچ توجهی نداشته و نداریم… از سوی دیگر، می توان تدابیری کم هزینه را برای ایجاد سایه در برخی مسیرهای ویژه تدارک دید و این بازه ی عدم آسایش را به روزهای کمتری از سال محدود کرد.. با اینهمه گام نخست، اراده است و خواستن و تا این باور در مردم و مسئولان شکل نگیرد، “توسعه” ی شهر نیز، با تاخیر مواجه می شود.

  2. ناشناس گفت:

    2

    2

    حسادت بد دردیست

    • ناشناس گفت:

      2

      0

      حسادت به چی به کی … سایت افتاب چرا اینگونه کامنت های بی سر و ته را منتشر میکند؟ از این مسایل ازادی بیان بیرون می اید؟

  3. ناشناس گفت:

    3

    4

    مقاله کاملا غیر علمی است و کپی برداری شده است و بر طبق اصول شهری نیست .

    • ناشناس گفت:

      5

      2

      لطفا ادعای خود را ثابت کنید. خودتان را معرفی کنید و جوابیه ای علمی به متن منتشر شده بدهید. مقاله از کجا کپی شده؟ و مغایر کدام اصول است.

    • ناشناس گفت:

      4

      2

      دوست عزیز .. ادعای شما مبنی بر کپی بودن، غیر علمی بودن و عدم تطابق با اصول شهری بر اساس چه مدارک و مستنداتی است؟ اگر بر این ادعا اذعان دارید لطفا علاوه بر ارایه مستندات خود، میزان تحصیلات خود را نیز ذکر نمائید!

    • ناشناس گفت:

      4

      0

      اصول شهری یعنی چه؟؟

  4. ناشناس گفت:

    2

    0

    بهروز جان اگر دوچرخه بیاد وسط اونوقت ممکنه با پدیده ی هنجار شکنانه و ضد اسلامی دوچرخه ی سواری بانوان روبرو بشیم پس باید همچنان شاهد این حوادث تلخ باشیم

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان