میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در9 ژوئن 2014 ساعت 6:09 ق.ظ سرویس:یادداشت 8 دیدگاه 2,004 بازدید

دينداري با لبخند نمكين

سوگنامه آقاي لارستان (۷)

دينداري با لبخند نمكين

hamid-monshiحميد منشي: نوشتن درباره متفكر و عارفي بزرگ همچون آيت ا.. سيد عبدالعلي آيت اللهي به چند دليل براي كسي همچون نگارنده سخت است؛ اول اينكه نگارنده از ايشان چيز زيادي نمي داند! نه اينكه ندانم كجا به دنيا آمده، خاندان مطهرش كه بوده، شاگرد و استاد چه كساني بوده و چه مبارزاتي كرده اند. اينكه اصلا مي شود ايشان را در مرام و جريان و مكتبي محدود كرد يا خير را نمي دانم. اينكه غايت عرفان، فقه و سياست ورزي ايشان چه بوده را نمي دانم. ازطرفي رصد كردن تأملات «قدسي» گرايانه ايشان با عينك «عرفي» گرايي نگارنده قرين به محال است و همين باعث مي شود در نگارش اين سطور دچار نوعي «احتياط» قريب به «امتناع» شوم! نتيجه اينكه با كلي كلنجار با خود در ادامه برداشت حسي و شخصي (و نه شايد علمي) خود از نوع «دين داري» ايشان را يا حداقل نوع تأثيري كه شمايل عيني و ذهني ايشان در ذهن قاصر نگارنده ايجاد كرده و مي كند را بازگو مي كنم.

نوع دينداري كه من از ايشان آموختم نوعي دينداري «حقيقت گرايانه» بود در برابر دينداري «هويت گرايانه». همانطور كه همگان بهتر از نگارنده مي دانند، دينداري هويت گرايانه بصورت جبري و جزمي در پي مرزبندي با ديگر اديان و فُرَق و مرام ها است و اساسا اگر هويتي در برابر ديگر هويت ها تباين و تمايزي نجويد، مستحيل در آنها مي شود و آنگاه اطلاق لفظ «هويت» به آن بلاموضوع مي شود. اين شيوه دينداري در مقام ايدئولوژيك لاجرم به سمت «تمديح» خود مي رود و «تقبيح» ديگران و اين گام اول مرزبندي هاي ايدئولوژيكي است كه شايد در گام هاي واپسين به منزل «كينه» وارد شود! اما در دينداري حقيقت گرايانه بواسطه التزام و تعهد قلبي مؤمن به «حقيقت»، تمام مرزهاي هويتي بي رنگ مي شوند و مؤمن به مثابه كاشفي به اكتشاف حقيقت از هر نوع نحله فكري مي پردازد. گام اول اين رويه بي شك حرمت و احترام به ديگران و ديگرانديشان است و احتمالا گام هاي واپسين آن به منزل «همزيستي مسالمت آميز مؤمنان» ختم مي شود. آنجا كه همه مؤمنان در عين اعتقاد به هر دين و دِيْني دور كعبه «حقيقت»  طواف مي كنند و عطر «رحماني» معنويت، همگان را معطر مي كند.

agha4

از ياد نبريم كه ارادت قلبي «اهالي سنت» جنوب كشور نسبت به مرحوم آيت ا.. آيت اللهي كمتر از شيعيان نبود و حضور برجسته آنها در مراسم تشييع پيكر مبارك ايشان دليلي بر اين مدعاست. در هنگام حيات آن بزرگوار نيز روزي نبود كه اين برادران ديني ارتباطشان را با ايشان قطع كنند و اين در زمانه اي كه از «وحدت» تنها شعاري شنيده مي شود نكته متمايز و برجسته اي است.

گرايش پر رنگ به عرفان نزد مرحوم آيت ا.. آيت اللهي كه در چهره و شعر ايشان تبلور داشت نيز ناظر به همين بحث است. نوعي عرفان متعالي كه طريقت و يقين را در «عاشقي كردن» مي جست.

آري براي من، آقاي بزرگ لارستان؛ همچنان همان پيرمرد روشن چهره و سفيدپوشي است كه روي تخت ساده خانه قديمي نشسته و با لبخند نمكين خود به امثال من درس عاشقي و دينداري مي دهد. اين چهره اي است كه من هيچگاه از يادم نمي رود و از آن «رحمانيت» دين خود را استنتاج مي كنم.

*اين مطلب پيش از اين در ويژه نامه (تيرماه ۹۱) نشريه صحبت نو چاپ شده است.

مطالب مرتبط:

سوگنامه آقاي لارستان (۶)/ سالك سلوك نجف

سوگنامه آقاي لارستان (۵)/ دو سال بي دوست

سوگنامه آقاي لارستان (۴)/ مرد مردم و مدارا

سوگنامه آقاي لارستان (۳)/ آيت الله لاري؛ در لار ماند اما جهاني شد

سوگنامه آقاي لارستان (۲)/ راز محبوبيت آيت الله

سوگنامه آقاي لارستان (۱)/ خزان زبطن كدامين بهار مي رويد؟!   


8 نظر

  1. ناشناس گفت:

    0

    0

    ستاره باش و بمان آسمان بلندت باد
    زمانه رام تو و كهكشان سمندت باد
    قلم به دست تو گر هست قبضه اش، « منشي » !
    لغات جمله ي قاموس ها سپندت باد

  2. عبدالرضامفتوحي گفت:

    0

    0

    درود بر شما حميد جان بسيار زيبا نوشته ايد.

  3. محمد رزاقیان گفت:

    0

    0

    سلام…
    مثل همیشه زیبا ….
    چه بگویم…
    دست گلت درد نکند….
    اشناتر شدیم با اقای گپ لار…

  4. شیبانی گفت:

    0

    0

    سلام
    به مفهوم هویت ضعیف و غیر همه جانبه نگاه شده،در این خصوص بیشتر بررسی بفرمایید . .

  5. ناشناس گفت:

    0

    0

    احسنت به نگاه و قلم جوانان روشنفكر لارستان. به داشتن شما افتخار مي كنيم.

  6. بيرم گفت:

    0

    0

    سلام و سپاس از قلم شيوا و حقيقت نگار جناب منشي

  7. احمد عسکری گفت:

    0

    0

    موجز و پر مغز بود
    دقیقا به درستی اشاره فرموده اید؛ ایشان چهره رحمانی اسلام در جنوب بود که به نظرم با رشد افراط گرایی اسلامی در منطقه خاورمیانه اندیشه های ایشان و امثالهم بیشتر احساس نیاز می شود. کاش در سالگرد این رویکرد مورد اشاره قرار می گرفت. البته می توان یک همایش یا نشست تخصصی درباره رویکرد دینی ایشان و تحقق وحدت اسلامی مورد توجه قرار گیرد. بالاخره حیف است که مسلک و عملکرد وحدت آفرین ایشان آنچنان گه شایسته است، نشر پیدا نکند.

  8. ناشناس گفت:

    0

    0

    آفرين. بايد به حضرت آقا اينطور نگاه كرد و اينگونه تحليل كرد نه اينكه بنشينيم و خاطرات و حرف هاي عوامانه بزنيم و سخنراناني دعوت كنيم كه از تهران بيايند و حرف هاي […] بزند.

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان