میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در9 اکتبر 2014 ساعت 6:21 ب.ظ سرویس:مطلب شما 22 دیدگاه 3,316 بازدید

راه توسعه؛ توسعه راه (بخش دوم)

راه توسعه؛ توسعه راه (بخش دوم)

بيرم كبير:‌ چندی پیش مطلبی از آقای عباس رستمی نایب رییس شورای اسلامی شهر بیرم درخصوص راه های حوزه استحفاظی اداره کل راه و شهرسازی لارستان مخصوصا عملکرد این اداره کل درحوزه بخش بیرم درسایت های منطقه  با عنوان توسعه راه راه توسعه منتشر شد. مطلب حاضر در ادامه این سلسله مطالب است که در آینده نیز به موضوعات مربوط به این حوزه خواهیم پرداخت.

***

بیرم-کبیر15-272x125عباس رستمي: بیرم منطقه ای که سابقه ی آن بر اساس مطالعات صورت گرفته در حوزه باستان شناسی به بیش از ۷۰۰۰ سال قبل بر می گردد. پس از اسلام و با حضور امامزاده سید عفیف ادین( شاه زندو) از مدینه به بیرم جایگاهی ویژه در جنوب فارس و فراتر از آن پیدا می کند و مرکزی برای ترویج اسلام شیعی می گردد. این موقعیت بعلاوه ی ویژگی های دیگر از جمله موقعیت جغرافیایی، تاریخی و وجود آب مناسب و زمین حاصلخیز بیرم را به یک مرکز مهاجر پذیر تبدیل می کند که اقوام مختلفی از مناطق اطراف و فراتر از آن به این شهر مهاجرت می کنند. با پیروزی انقلاب اسلامی و شروع سازندگی مناطق محروم در جنوب استان فارس در دهه اول انقلاب اسلامی از جایگاه ویژه ای برای ارائه خدمات برخوردار می شود و مرکزی برای تأسیس نهادهای انقلابی می گردد. جهاد سازندگی از نهادهای مهمی بود که در جنوب لارستان در این منطقه تأسیس و منشأ خدمات متعددی در منطقه بیرم و مناطق همجوار گردید. در دهه ۷۰ بدلیل تحولات جدید در جنوب فارس مخصوصاً در حوزه تقسیمات کشوری منطقه بیرم آنطور که شایسته آن بود مورد توجه قرار نگرفت و با نگاهی صرفاً سیاسی این تقسیمات شکل گرفت و این امر موجب رکود و عقب ماندگی این منطقه شد و این نگاه موجب گردید تا این منطقه روز به روز از جایگاه آن کاسته شود.

پس از سه دهه در تاریخ ۴ اردیبهشت ماه سال جاری شاهد حضور استاندار فارس آقای دکتر سید محمد احمدی در لارستان بزرگ بودیم که این سفر با استقبال مسئولین شهرستان لارستان در شهر مذهبی بیرم اغاز شد که خود نشان دهنده اهتمام و عنایت استاندار فارس و فرماندار لارستان به این بخش می باشد. از آنجا که دکتر احمدی شناخت دقیق از استان مخصوصاً جنوب فارس داشته و دارند در این سفر سخنانی ایراد کردند که این سخنان واقع بینانه و دقیق به نظر می رسید. از جمله مقایسه گذشته و اکنون بیرم بود که مورد توجه مسئولین و مردم قرار گرفت. استاندار محترم علت عقب ماندگی بیرم را به خوبی شناخته بود و به همین منظور توجه و تآکید نسبت به راههای بیرم را به مسئولین ذیربط گوشزد نمودند.

ایشان با اشاره به اینکه در مناطق جنوب راههای جدیدی گشوده شده و احداث گردیده، عنوان داشتند باید برای خروج از این بن بست بیرم هم به فکر راه جدیدی بود. این نکته از برجسته ترین و مؤکدترین نکات مطرح شده در این سفر بود که فرماندار لارستان و نماینده مردم شریف لارستان، گراش و خنج هم تاکنون به دنبال آن بوده اند ولی متأسفانه از سوی مسئولین مربوطه چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

قبل از سفر استاندار به لارستان بزرگ دو طرح برای خروج از بن بست مناطق وسیعی از دو راهی ارد، فداغ، بیرم، علامرودشت، چاه ورز، صحرای باغ تا اشکنان به مسئولین اداره کل راه و شهرسازی لارستان پیشنهاد داده شد که در این قسمت به یکی از این دو طرح اشاره خواهد شد که مورد توجه استاندار فرهیخته، فرماندار سخت کوش و نماینده پر تلاش قرار گرفته است و مردم این مناطق انتظار دارند به طور جدی تر در دستور کار قرار گیرد.

راه توسعه ی هر منطقه توسعه ی راه است که حتی در متون دینی هم به آن تأکید شده است و در آیات متعدد قرآن به ایجاد راه ها در میان کوه ها و دره ها اشاره شده است. دولت بر اساس ارزشهای دینی که همان عدالت اجتماعی می باشد و همچنین حقوق اجتماعی و کشورداری می بایست در همه ی مسیرهای کشوری راهها و جاده های متعدد و متنوع کوچک و بزرگ ایجاد نماید و امکان دسترسی یک منطقه را به منطقه ی دیگر تسهیل بخشد. اگر چه در مناطق دیگر کارهای فراوانی شده، مردم این مناطق هم همانند دیگر مناطق حق و حقوقی دارند که نادیده گرفته شده و مسولین در دوره جدید باید به این مناطق هم توجه داشته باشند. طرح مورد نظر مناطق وسیعی از علامرودشت، چاه ورز و بیرم را به منطقه صحرای باغ تا مرکز شهرستان لارستان متصل می کند که جمعیتی حدود ۱۰۰ هزار نفر را حداقل به طور مستقیم تحت پوشش قرار می دهد و دارای مزایای زیر می باشد:

1234

مزایای طرح:

۱) خروج از بن بست بخش های بیرم، چاه ورز، صحرای باغ با جمعیتی حدود ۵۰ هزار نفر

۲) نزدیک شدن بخش های بیرم، چاه ورز و صحرای باغ و شهرستانهای لامرد و لارستان به یکدیگر در حدود ۵۰ کیلو متر

۳) صرفه جویی در مصرف سوخت با نزدیک شدن مسیر از مبدأ به مقصد

۴) صرفه جویی در جلوگیری از هدر رفتن زمان با توجه به این طرح می تواند مسیر را کوتاه تر نماید.

۵) رونق گرفتن بخش های بیرم، چاه ورز و صحرای باغ با خارج شدن از بن بست

۶) ایجاد اشتغال به دلیل رونق گرفتن این مسیر و تولید شغل های جدید

۷) کاهش نرخ بیکاری و بزه های اجتماعی با ایجاد رونق اقتصادی

۸) نزدیک شدن این مناطق به شرق هرمزگان از طرق بستک

۹) این مسیر می تواند موجب کاهش ترافیک در مسیرهای دیگر گردد و خطرات رانندگی را کاهش دهد.

۱۰) با اجرا و احداث این مسیر خدمات متقابل این مناطق به یکدیگر در جهت پیشرفت و توسعه رونق خواهد گرفت.

۱۱) نزدیک شدن مسیر شهرستان لارستان به غرب هرمزگان و منطقه ویژه عسلویه

۱۲) سرمایه گذاری در این طرح موجب کاهش هزینه های دولت در دیگر زمینه های لازم برای توسعه خواهد شد زیرا با احداث این مسیر این مناطق خود به خود از یک مزایای اقتصادی و اجتماعی و رفاهی برخوردار خواهد شد که مهمترین آن بحث اشتغال و سرمایه گذاری خواهد بود.

۱۳) با ایجاد این مسیر شاهد پیشرفت همه جانبه در این مناطق خواهیم بود که این امر موجب به وجود آمدن روحیه نشاط و امید با تدبیر مسئولین خدوم در دولت تدبیر و امید در بین مردم خواهد شد.

۱۴) دسترسی آسان تر لارستان به منطقه ویژه صنایع انرژی بر جنوب

۱۵) نزدیک شدن شهرستان لارستان به خلیج فارس از طریق شهرستان پارسیان

انتظار می رود با توجه به اهمیت این طرح مسئولین موضوع را مورد توجه قرار داده زیرا اجرای ان می تواند از خسارات بیشتر جلوگیری به عمل آورد و موجب ایجاد عدالت اجتماعی و جغرافیایی در این مناطق گردد.


22 نظر

  1. م رستمی گفت:

    0

    0

    مبحث بسیارمهمی نه تنها برای مناطق بیرم چاهورزو صحرای باغ بلکه دو شهرستان لار و لامرد و مخصوصا در نزدیک سازی مناطق لارستان به خلیج فارس از طریق غرب هرمزگان نقش دارد

  2. قاسمي از بيرم گفت:

    0

    0

    سلام
    اول شوراي شهر و شهرداري بيرم بيان شهر رو اباد كنن بعد به فكر توسعه راه هاي بخش بيرم باشيد

    • بيرمي گفت:

      0

      0

      ما تو بيرم قاسمي نداريم بين اين همه پيغمبر رفتي جرجيس انتخاب كردي . لا اقل يه تحقيق كمي مي كردي بعد حد اقل نام مستعار انتخاب مي كردي تا ضايع نشي

  3. صفري گفت:

    0

    0

    اگر دوستان شوراي شهر بيرم كه ما بهشون راي داديم يكم به جاي سياسي كاري به فكر بيرم بدون سياست بودن خيلي بهتر مي شد

    • بيرمي گفت:

      0

      0

      اتفاقا دوست عزيزما مردم بيرم به خاطر همين دغدغه وايده ها به اعضاي شورا راي داديم و در اين امور همه مردم با آنان موافق و مدافع هستند.مخصوصا موضوع مطرح شده كه بسيارمهم است

  4. یونس گفت:

    0

    0

    شما اعضای شورای شهر بیرم به فکر فضای سبز و اسفالت خیابان های بیرم باشید بعد به فکر توسعه

  5. حسين گفت:

    0

    0

    وقتي تو بيرم پارك يا هيچ فضاي سر گرمي براي جوانان وجود ندارد چطور مي شود ما جوانان باور كنيم شما به فكر توسعه هستيد

  6. بيرم بصير گفت:

    0

    0

    سلام ۳نظر اخير مشخص است كه فردي آن هم سه بار خارج از منطقه بيرم نظر داده كه غير بومي نيز مي باشدزيرا تك تك مردم بيرم و مناطق اطراف اولويت هاي خود را مي شناسند و اين مطلب از اولويت هاي آنان است . اين اجحاف ها باعث شده كه بيرم به اين روز بيفتد و ما بيرمي ها فهميده ايم براي اين كه وضعيت شهرمان هم بهتر شود راه آن همين است كه به خوبي به آن پرداخته شده و مسولين مربوطه هم بايد بدانند كه خواسته مردم همينه و مسولين شهرستان و استان هم آن را تاييد نموده اند. شما عزيز هم به جاي اين نظرات انحرافي كه براي ما اظهر من الشمس است به وظيفه ات در قبال بيرم عمل كن بزرگوار.

    • جواب بيرم بصير گفت:

      0

      0

      مردم بيرم يك سانت اسفالت خوب ندارند يه پارك مناسب ندارند يك سالن امفي تياتر ندارند بعد شما مي گي كه پيام انحرافي هستش مردم اولويت خود رو مي شناسند انشالله تو انتخابات جديد شورا ميبينيم كه ايا كسي به شما راي خواهد داد يا نه

  7. ستاره گفت:

    0

    0

    با سلام
    توسعه راههای منطقه بحث کمی نیست! که اگر محقق شود حسن های زیادی برای منطقه به همراه دارد البته اگر مسئولین مربوطه(شورا- اداره راه و شهرسازی) به پیشنهادات توجه بیشتری نشان دهند. در خصوص زیبا سازی فضای شهر، بیشتر به عهده شهردار می باشد که باید در این زمینه، با همکاری مردم (نیروهای بومی منطقه)تلاش بیشتری از خودشان نشان دهند.
    با تشکر

    • مرتضی شمالی گفت:

      0

      0

      مطلب قابل تاملی بود. امیدواریم انگیزه بخش و محرک باشه برای مسوولین. طی دهه ی هشتاد اتفاقات خوبی در حوزه ی راهسازی در لار رخ داد که متاسفانه منطقه ی بیرم بی نصیب موند. به نظرم بحث نزدیکتر شدن به خلیج فارس در اولویت قرار داره که قطعا هم برای بیرم و هم خود لار منشا برکات بسیاری خواهد بود.مر

  8. محمد گفت:

    0

    0

    مطلب کاملا به حقی است مسولین هم باید جدی اقدام کنند

  9. امير رفيعي گفت:

    0

    0

    با سلام
    ضمن تشكر از پيگيري آقاي رستمي به استحضار مي رساند كه شهرستان لامرد اگر پيشرفتي داشته است به خاطر زيرساختهاي خوب و راههاي مواصلاتي و ساخت بزرگراهها بوده است كه به تبع آن در بقيه صنايع نيز پيشرفت داشته است . طرح مذكور اگر اجرا شود براي از بن بست خارج شدن منطقه بيرم بسيار عالي بوده و نيز هزينه هاي مردم محروم منطقه جهت اياب و ذهاب به شهرستانهاي لار و گراش و حتي بندر عباس از طريق طرح مذكور كاهش چشمگيري پيدا خواهد كرد . اين طرح به نفع شهرستان لار و گراش نيز مي باشد كه راه لار تا عسلويه را كاهش خواهد داد ، لذا از تمامي مسئولين بيرم تقاضا داريم نسبت به اجرايي شدن طرح فوق به صورت مسئولانه و جدي اقدام نمايند .
    در ضمن كاربراني كه نظر مخالف مي دهند دلسوزانه تر و به صورت كلان به اين موضوع بنگرند.

  10. مهدي علي پور ((لاورستان بيرم )) گفت:

    0

    0

    در بحث نیاز جوامع بشری زیر ساخت های اساسی باید صورت پذیرد تا توسعه یک شهر را به همراه داشته باشد که متعاقب آن نیازهای معیشتی از جمله اقتصادی و فرهنگی و … که زمینه ساز یک زندگی مبتنی بر حقوق بشری و آسایش رفاه عمومی هر جامعه ای می باشد را فراهم می آورد.
    یکی از مهمترین این زیر ساختها و شاید به جرات می توان گفت اساسی ترین و اصلی ترین آن « راه » می باشد .
    اساسا شکل گیری ,احداث و توسعه راههای هر منطقه باعث فراهم شدن زمینه توسعه در آن منطقه می شود .لذا توجه به این مقوله مهم اولین گام در مسیر توسعه هر شهر می باشد.
    مسیر های پر پیچ و خم , قوسهای قائم و افقی غیره استاندارد , گردنه های بلند و عرض کم محور های مواصلاتی بيرم با شهر های اطراف , خود به تنهایی مانع بزرگ اهداف توسعه گردشگری , صنعتی , آقتصادی و توسعه شهرسازی اين شهر شده است .اينجانب با نظريات جناب آقاي رفيعي كاملا موافقم واميدوارم با پيگيري هاي مجدانه آقاي رستمي شوراي اسلامي شهر بيرم اين امر تحقق پذيرد.وشاهد آباداني منطقه ي بيرم شويم .
    دست در دست هم دهيم به مهر………………….ميهن خويش را كنيم آباد

    • مجید اکبرپور گفت:

      0

      0

      با سلام
      با مطالب به جا و تحلیل منطقی جناب آقای علی پور موافقم و امیدوارم با دادن دست ،در دست هم بتوانیم منطقه را به شکوفایی در حد این مردم زجر کشیده اما استوار برسانیم .

  11. مجید گفت:

    0

    0

    ضمن عرض سلام وخسته نباشید مسولین محترم برای رفاه حال مردم منطقه خواهشمند اجرایی نمودن طرح را مد نظر داشته باشند

  12. غلامي گفت:

    0

    0

    بيرم […] شده از دست اين شوراي سياسي

    • ناشناس گفت:

      0

      0

      سلام دوست عزیز شما احتمالا بیرم نیستی چون هنوز شناختی از اعضای شورا نداری .این شورا از افرادی تشکیل شده که هیچ در بند بازی سیاسی نیست تنهافکر و ذکرشان رسیدن به امور عمرانی و آبادانی منطقه است که مایه درد سر مسولین و شاید شما شده است

  13. عادل عباسی گفت:

    0

    0

    رشد یک پیکره در گرو رشد همه اندام آن پیکره است. متاسفانه محرومیت بخش های وابسته به لارستان مردم را به خودخواهی مسئولین مرکز شهرستان در امور عمرانی و اجرایی و عدم توجه و احساس مسئولیت آنان نسبت به بخش های تابعه آگاه ساخته و شاهد هستیم در هر فرصت به فکر فرار از بن بست هستند. بیرم دارالاولیای لارستان با داشتن پیشینه غنی مذهبی فرهنگی و علمی ، اکنون این انتظار دارد طرح ها و خواسته های علمی و سزاوار جوانان پویا و عالم این شهر مقدس ، توسط فرماندار لارستان و علی الخصوص نماینده محترم جناب دکتر جعفرپور پیگیری گردد تا شلاق محرومیت بر بخشی از پیکره لارستان به مرور زمان التیام یابد. با تشکر

  14. ابراهیم گفت:

    0

    0

    کاملا درست و منطقی . هرچه رودتر بایذ اقدام بشه تا حق مردم بیش از این ضایع نشه

  15. لارستانی گفت:

    0

    0

    لازم است از نماینده محترم جناب دکتر جعفر پوربه دلیل توجه وقول مساعدت در تخصیص اعتبار از ماده ۱۸۰برای مطالعه این طرح مهم برای لارستان تشکر نمود .مامردم رنج کشیده این مناطق منتظر اجرای هرچه سریعتر این طرح هستیم

  16. حسین گفت:

    0

    0

    با سلام تنها راه پیشرفت چاهورز وبیرم اتحاد و دودلی است وبا ادم های بزرگی که این دو منطقه در پایتخت دارند می توانن پیشرفت کنند وشهرستان شوند .

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان