میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در۲۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۶:۲۰ ب.ظ سرویس:یادداشت یک دیدگاه 170 بازدید

زینتِ لینَت، گمشده حاکمیت و حَکَمِیَّت

زینتِ لینَت، گمشده حاکمیت و حَکَمیَّت

دکتر ابراهیم مهرابی:

گزارش اول:

دوستی می گفت که امام جمعه فقید لارستان فارس مرحوم آیه الله آیه اللهی برای تثبیت اصل پرداخت خمس از ناحیه مردم روستا، خمس را سهل و ساده می گرفت و پس از محاسبه، مبلغی که مجاز بودند نیز به مُوءَدّی برمی گرداندند.

یک بار علت را از یکی از نزدیکان ایشان پرسیدم، گفتند: ایشان معتقدند اول باید با سهل گیری،  اصلِ عادت و میلِ به پرداخت، تثبیت و عمومی شود تا بعدا بدون تکلّف و اکراه، خمس را بپردازند. مَبلَغ مهم نیست، تبلیغ مهم است. چون اگر حکمی از احکام دین، قلبی نشده و عمومیت پیدا نکند، با گروهی که با آن مخالف اند نمی شود کارخاصی کرد.

گزارش دوم:

جناب آقای قرائتی نیز (که پیشتر به گراش می آمدند) داستانی را در جمع تعریف کردند؛ گرچه تصنعی به نظر می رسید اما پیامی در راستای هدف این مقاله را داشت. می گفتند طلبه ای به روستایی رفت که مردمش نماز نمی خواندند و به جماعت نمی آمدند. علت را پرسید، گفتند: ببیند آقا ما کشاورز و دامدار هستیم و هر ساعت نمی توانیم لباس نو پوشیده و کفش را از پا در آورده و… .

طلبه فوق از قضا هوشمندی به خرج داد و گفت: چه کسی گفته کفش را دربیاورید؟!! نیازی نیست، باکفش هم می توان نماز را خواند. این پیشنهاد برای اهالی محل جذاب بود و از آن پس عده ای با کفش به نماز می ایستادند. پس از مدتی طلبه جانشین آمد. صحنه را دید و به او اعتراض کرد که چرا اجازه دادی مردم با کفش نماز بخوانند؟! گفت: همکار محترم من دو سال زحمت کشیدم و به نرمی، مردم را نماز خوان کردم؛ شما هم یک سال زحمت بکشد و مهربانانه کفش را از پای مردم در بیاور!

دیدم این شیوه، بسیار موثر است، لذا یادآوری اش را خالی از لطف ندیدم.

کاش حضرات نیز در باب دیگر احکامی که خیلی‌ برایشان مهم جلوه کرده، همین شیوه را اتخاذ می کردند؛ چرا که نمی شود با رفتارهای خشن، حکمی را عمومیت بخشید. وقتی اکثریت، هنجاری را رعایت کنند، شاید بتوان به اقلیت غیرعامل نیز سامانی داد! این اصلاح، نیازمند اخلاق نرم و لین است.

اخلاق لطیف و لَیِّن، مانند بارانی است که سنگِ خارا رانیز می ساید. برطبق قرآن، حاکم و مرشد الهی به زینت لینت مُزَیّن است، اگر نبود، الهی نیست.

فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ …. (۱۵۹ آل عمران) (خطاب به پیامبر ص)  به مرحمت خدا بود که با خلق مهربان گشتی و اگر تندخو و سخت‌دل بودی مردم از گِرد تو متفرق می‌شدند، پس از (بدیِ) آنان درگذر و برای آنها طلب آمرزش کن …

غلبه نرمی و لینت در رفتار، نشانه الهی بودن است؛ اگر  درشتی و کینه، رفتار غالب کسی بود، از دایره محمدی خارج شده است. رازِ  گریز  مردم را از این آیه می توان فهمید.

منبع: کانال تِلِگرامی دکتر ابراهیم مهرابی:

https://t.me/EbrahimMehrabi

از این نویسنده بخوانید:

انباشتِ «مصلحت»!

بی جان ولی پربیان

جام برجام، طُرفِه دام ِ افشایِ نفاق

سیاست باراندازی و براندازی

برف غفلت، سر جهل!

پیدایی دُم خروس!

خُرده بر زبان مُرده

کوچِ کوچ


1 نظر

  1. صرفا جهت اطلاع گفت:

    0

    0

    ضمن عرض سلام به عرض می رسانم که اینگونه داستان های نقل شده از علماء که مبتنی است بر سهل گیری در امور عبادی مجوز شرعی ندارد و در هیچ کجای شریعت شما چنین دلیلی مجوزی را پیدا نمی کنید بلکه دلیل بر خلاف آن از زندگانی نبی اکرم داریم که چنین مجوزی را صادر نکردند .
    عجیب است برای بنده که این همه صحبت های خوب و کارشناسانه بعضی از آقایون می زنند آنها را درج نمی کنید ولی ………..

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان