میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در25 سپتامبر 2014 ساعت 6:18 ب.ظ سرویس:آفتاب 12 دیدگاه 4,164 بازدید

شبي كه بيهوده زيباست!

گزارش اين هفته انجمن شعر آفتاب

شبي كه بيهوده زيباست!

جلسه اين هفته انجمن شعر آفتاب لار به دعوت اداره ميراث فرهنگي و در روز جهاني جهانگردي در «باغ نشاط» لار برگزار شد. هواي مطبوع اولين شب از ماه مهر زير طاق عمارت اصلي باغ تاريخي نشاط شايد بهانه ي خوبي براي فيروزه خرم بخت بود تا غيب چند ساله خود را خاتمه دهد و حافظ خواني ابتداي جلسه را متقبل شود.

عواطف در لار بيشتر است؛ برنامه ريزي در گراش

خليل روئينا پس از او ضمن تشكر از دعوت اداره ميراث فرهنگي كه همگي كاركنان آن نيز در جلسه حضور داشتند تاكيد كرد كه روال اين جلسه همچون جلسات معمول انجمن است و فقط مكان ما عوض شده است. وي در ادامه از مفتوحي و قناعت پور خواست تا گزارش مختصري درباره هشتصدمين جلسه انجمن شاعران و نويسندگان گراش كه چند روز قبل در قالب جشني برگزار شده بود بدهند. از اين دو نفر نيز پس از چند مرحله پاسكاري، قناعت پور بود كه چند جمله اي گفت. او ابتدا مهمانان ويژه جلسه مذكور يعني جاويد، اوزي و انصاري را اندكي معرفي كرد اما عمده سخن او به برنامه ريزي موفق اعضاي انجمن گراش اختصاص يافت. قناعت پور گفت: ويژگي خوب انجمن گراش سيستم به اصطلاح آلماني آنها يعني تشكيلات مديريت شده، انتخابات و تقسيم كار بين اعضاست. وي افزود: معتقدم فكر، انرژي و عواطف در لار بيشتر است و برنامه ريزي در گراش. وي در پايان نيز جلسه ۸۰۰ انجمن شاعران گراش را مفرح و همراه با ايده هاي نو توصيف كرد.

6

در ادامه جلسه مسعود شجاعي به روال هفته هاي پيش، مهمترين اخبار حوزه ادبيات و شعر كشور را مرور كرد و در اين بين به كار محيطي محسن بشيري كه برخي ديگر به آن پرفرمنس هم گفتند و در برخي اماكن تاريخي لار اجرا شد، اشاره كرد كه هيچ كس نفهميد چه ربطي به ادبيات و شعر داشت!

زشتي به مثابه زيباشناسي!

سپس روئينا از دو مهماني كه براي بار اول به انجمن آمده بودند خواست خود را معرفي كنند كه به ترتيب آقايان آزادفلاح و غلامي بودند. در ادامه اسد گرامي نيز به درخواست دبير انجمن چند دقيقه اي به خوانش يكي از اشعار شاملو پرداخت. شعر «خاطره» از مجموعه «در آستانه». گرامي اين شعر را يك خاطره شخصي عنوان كرد كه در ادامه عمومي مي شود و به حافظه تاريخي مي رود. او سپس به برخي تمايزات شعر قديم و جديد پرداخت و گفت: در ادبيات جديد خيلي از مفاهيم و اصول بلاغي برخلاف قديم رعايت نمي شود و دليلش شايد آن است كه دنيا در جهت رسيدن به دموكراسي، فاشيسم را تجربه كرد و در اين فرايند مكاتبي ايجاد شدند كه به خود اجازه دادند بجاي زيبايي ها و مثلا اصول بلاغي از زشتي ها بگويند و احساسات خود را به صورت عريان بيان كنند.

پس از او جمشيدي با گيتارنوازي غلامي شعر معروف «باباي مفقود الاثرِ» عظيم زارع را اجرا كرد. قناعت پور مشخصه اين شعر را روش متفاوت ارائه ارزش ها عنوان كرد و در تكميل سخن خود به «لاله» در شعر فارسي اشاره كرد كه براي بار اول بسيار خلاقانه بوده اما آنقدر حضور اين لاله در اشعار تكرار شده است كه زيبايي خود را از دست داده است. او با اين مقدمه اضافه كرد: در شعر دفاع مقدس نيز اين تكرارها و كلي نگري ها باعث شده مقدسات ارزشمند ما به صورت ضد ارزش در ذهن مخاطب تاثير بگذارد اما شعرايي مثل عظيم زارع با احضار روابط تازه و با جزئي نگري شاعرانه خود و مثلا در اين شعر از زبان دختر يك مفقود الاثر بار ديگر باعث شده اند اين شعرها مورد توجه واقع شوند. مفتوحي كه تحمل شنيدن تعريف شعر ديگران را ندارد بلافاصله گفت: البته عظيم زارع فقط دو شعر معروف دارد؛ همين شعر و ديگري با نام «آب»؛ و بقيه اشعارش توجه زيادي را جلب نكرده اند!

1

نوآوري در شكل، محافظه كاري در محتوا

در همين حال و هوا خليل روئينا نيز شعري از خود با موضوع دفاع مقدس خواند. قناعت پور گفت: خليل روئينا نيز همچون عظيم زارع نوآوري دارد اما نوآوري روئينا روايي نيست و شاعر ما حرف خود را مي زند اما زارع از خودش دور مي شود و از منظر فردي ديگر و در زبان و نوع نگاه دختري كوچك وقايع را بيان مي كند. منشي گفت: غير از فقدان ارتباط عمودي ابيات در اكثر اشعار روئينا، نوآوري او در حد برخي تصاوير و تركيب ها و موقعيت ها محدود مي ماند و ذات اثر او به لحاظ محتوايي كاملا محافظه كار است. گرامي بلافاصله پرسشي مطرح كرد گفت: شاعر ما استعداد دارد، نوآوري هم دارد پس چرا نبايد از يك حدي به روزتر شود؟! و خود اينگونه پاسخ داد: من فكر مي كنم دليل آن به اطلاع از ادبيات گذشته و اكنون ما بر مي گردد و مطمئن باشيد اگر آقاي روئينا مثلا ۱۰ رمان جديد و قوي بخوانند با توجه به استعدادي كه دارند اشعاري مي گويند كه همه تعجب كنند. او افزود: استعداد مال همه نيست و اگر اينطور بود بايد به اندازه فارغ التحصيلان رشته ادبيات حداقل از دانشگاه هاي معتبر بايد شاعر خوب داشتيم. منشي در جواب به پرسش گرامي گفت: البته دليل ديگر محافظه كاري روئينا داشتن عقيده به مضاميني است كه مي سرايد و همه مي دانند كه عقيده مندي با انديشه ورزي متفاوت است و همين اعتقادات باعث مي شود هرگونه تغييرخواهي و تحول طلبي را به معني خدشه بر آن مفاهيم مقدس تلقي كنند. وي در ادامه از خود روئينا خواست در اين باره اظهار نظر كند و روئينا تنها به اين جمله كه «نظر همه شما برايم محترم است و اين شعر ۵ سال پيش سروده شده» اكتفا كرد.

نقدي بر ناقدان

ايجاد تنها كمي چالش با خليل روئينا كافي است كه سيدعلي هاشميان كه تاكنون سكوت معناداري كرده بود مجبور به واكنش شود. او خطاب به قناعت پور و منشي گفت: مجموع كلام شما يك سخنراني بود و نه نقد! وي افزود: اتفاقا خود شما هم برخورد ايدئولوژيك مي كنيد و موضوع مورد پسند خود را به شاعر ما تحميل مي كنيد. هاشميان گفت: بايد مواظب واژه هايي كه استفاده مي كنيد باشيد و بي دليل كسي را مثلا محافظه كار نخوانيد.

محمد فياض پور كه پس از طي كردن يك روز بسيار پرمشغله در اول مهر با تمام خستگي اش به انجمن آمده بود گفت: لطفا در حد ليسانسي كه امروزها مي دهند بحث كنيد. او سپس پيشنهاد كرد آقاي روئينا به عنوان مدير جلسه خودشان نوع نقدها را انتخاب و مديريت كنند. منشي جواب داد: آقاي روئينا تا الان محافظه كار بودند و با اين پيشنهاد شما فاشيست هم مي شوند!

سپس فضل الله اخضري با قرائت يك مقدمه كه در حال و هواي مسيج هاي موبايل تين ايجرهاي جامعه بود كار اصلي خود را كرد و يك دهان آواز خواند. گرامي گفت: لطفا دوستان در اين انجمن هر نوشته اي را نخوانند و بد نيست كمي از اين نوع رومانتيسم رقيق شده فاصله بگيريم.

روئينا گفت: من معتقدم شعرخوانيِ صرف، باعث پيشرفت نمي شود و مباحث و نقدهاي انجمن ارزشمند هستند. عدالت گفت: من ۸ جلسه است كه در اين انجمن شركت كرده ام و اعتراف مي كنم چيزي ياد نگرفته ام. وي افزود: من هم موافقم كه بايد بجاي قرائت اشعار ضعيف اشعار ارزشمند را تفسير كرد. وي باز هم افزود: امشب البته من گمشده خودم را پيدا كردم و از نكته گيري و تفسير شعر شاملو توسط آقاي گرامي نهايت استفاده را كردم.

در توالت بوي آدكلن نمي آيد!

بالاخره پس از كلي بحث نفس گير، اسد خوشه چرخ همه را نجات داد و دو شعر خواند كه بسيار مورد توجه قرار گرفت. منشي گفت: كار دوم شما فوق العاده بود و بي تعارف شعري استاندارد است. قناعت پور به انتخاب ژانرها متناسب با شخصيت و جهان شاعر اشاره كرد و گرامي ايراد گرفت كه چرا شاعر در زمينه «زبان» به اندازه لحن و تصويرسازي رها نيست؟

شاعر بعدي اكبر زائري بود كه باز هم شعري درباره باغ نشاط خواند و البته آن را بي نشاط خواند! سپس فيروزه خرم بخت دو شعر با موضوعات اول مهر و دفاع مقدس خواند كه حسابي مورد توجه واقع شدند. روئينا درباره وزن جديد اين اشعار گفت و چند دقيقه بحث درباره سبك هاي وزني اينچنيني كه آهنگين است و اوزان سنگين سيميني، بين او، قناعت پور و محبوبه وحيديان شكل گرفت.

نوبت كه به مفتوحي رسيد همه مي دانستند او به راحتي از فرصت حضور در باغ نشاط براي تعريض به بي توجهي به ميراث فرهنگي نمي گذرد. پيش بيني همه درست بود و اين بار البته او شعرِ «قلعه» خود را خواند. پس از او افسردير شعري در مذمت اضافه كردن روغن پالم در شير خواند تا نوبت به احمدي رسيد. او اهل نورآباد است و پيش از اين يك بار به انجمن آمده بود. شعر او بسيار گزنده و به اصطلاح سياه بود و باعث شد دقايقي بحث شكل بگيرد. منشي گفت: هميشه بحثي بوده كه هنر بايد زشتي ها را زيبا بيان كند يا آنگونه كه هست؟ و خود توضيح داد: افرادي مثل فروغ معتقدند بايد واقعيت ها را به شكل عريانِ خود نشان داد و همانگونه كه فردي نبايد توقع شنيدن بوي آدكلن در توالت داشته باشد شاعر نيز نبايد زشتي ها را تزئين و زيبانمايي كند. خود احمدي گفت: شاعر چرا بايد اميد واهي و بچه گانه به مخاطب بدهد؟! وي افزود: تنوع و تكثر بايد همه جا باشد و از جمله در شعر و بايد شاعر بتواند واقعيت ها را آنگونه كه مي بيند به تصوير بكشد. منشي همچنين به آوردن «لانگ شات» در ابتداي شعر و تاكيد شاعر به تصويرگري شعر خود انتقاد و آن را به نوعي بي احترامي به شعور مخاطب تلقي كرد كه فاطمه محسن پور گفت: شما زياد سختگيري مي كنيد و با اين پيش فرض، اكثر شاعران به مخاطبان خود توهين مي كنند!

مگر شاعر امروز بايد جامعه را هدايت كند؟

تنها مخالف خوان اين بحث و شعر اما خانم پرتو بود. او گفت: حافظ هم دل خوشي از جامعه اش نداشت اما اشعار او اميدواركننده است. وي افزود: شاعر بايد مخاطب خود را در اميد و روشني شريك كند و نه در نااميدي و سياهي. منشي گفت: اين بسته به آن است كه شاعر چه جايگاهي براي خود متصور باشد و اصلا بخواهد كسي را راهنمايي كند و به سعادت برساند يا خير. احمدي گفت: حافظ از شب استعاره اي ازلي ابدي ساخته ضمن اينكه نيازها و مقتضيات دوره حافظ با دوره ما متفاوت است. وي ادامه داد: اصلا محتوا را ول كنيد كه موضوعي متكثر است و درباره فرم شعر صحبت كنيد. گرامي گفت: اتفاقا اين فرم و زبان حافظ است كه باعث ماندگاري اشعارش شده است. پرتو پرسيد يعني شما معتقد نيستيد كه شاعر بايد جامعه را هدايت كند و تقريبا تمام حاضران گفتند: «نه»!

خليل روئينا كه كم كم داشت به قول غير معروف، «قاطي» مي كرد بدون هيچ ظرافتي بحث را قطع كرد و با اين نمايش قدرت، علي عطايي، صمد قناتي، بلال كياني و صادق اخضري خيلي سريع شعر خواندند و تقريبا هيچ كس هيچ چيزي نگفت. يادم رفت بگويم مفتوحي شعري از مصطفي دهقاني كه همان لحظه از طريق واتساپ و از كويت فرستاده بود خواند و در پايان نيز سيما علويه شعر پركنايه «انسانم آرزوست» مولوي را خواند تا ميزبان جلسه در اين انجمن ساكت نباشد.

عكس ها: عبدالرضا مفتوحي

 111 2222 3333 11 12 8 9 10 5 6 7 2 3 4 1


12 نظر

  1. محبوبه وحیدیان گفت:

    0

    0

    گزارش جالبی بود. به امید موفقیت همه ی دوستان آفتابی ام

  2. باغ نشاط گفت:

    0

    0

    اگر امکان داردرمورد تیترگزارش کمی توضیح دهید ممنمونم
    ——————-
    مديريت: اين تيتر اشاره اي به يكي از بندهاي شعر احمد شاملو دارد: «اگر كه بيهوده زيباست شب/ براي چه زيباست شب/ براي كه زيباست شب…»

  3. 0

    0

    سلام
    جلسات بعد هم اینجا برگزار میشه؟
    ————
    مديريت: خير؛ جلسات روتين انجمن در فرهنگسراي مرتضوي برگزار مي شود.

  4. ناشناس گفت:

    0

    0

    موفق باشین فرهیختگان بی ادعا۰

  5. ناشناس گفت:

    0

    0

    اگر بیهده زیباست شب شعری است با عنوان شبانه که سطر بندی و شیوه نوشتاری یعنی تاثیرگذاری ارتباط دیداری و شنیداری قابل بررسی ای دارد . در شعرهای قفس است این قفس و
    شبانه – مرا تو بی سببی نیستی و چندین شعر زیبای دیگر این شاعر این ویژه گی نیز دیده می شود که می تواند شبی از شب های انجمن را پربار کند. گرامی

  6. ناشناس گفت:

    0

    0

    آقای منشی خلاصه نویسیو یاد بگیرید گزارش لحظه به لحظه ی یک مراسم در حوصله خوانندگان نیست و از اصل گزارش نویسی هم بدوره

  7. امین کریمی گفت:

    0

    0

    دلتنگ تمامی دوستانم هستم

  8. منتقد گفت:

    0

    0

    سلام و با تشکر از نویسنده ی گذارش
    چند نقد بر جلسه ی اخیرو دیگر جلسات وارد است یکی اینکه چرا نظریه پردازان ما و منتقدین در هنگام نظر دادن فقط به گفته ی بزرگان ادبی اکتفا می کنند(خودشان را پشت دیگران پنهان می کنند) و هیچکدام نظر شخصی ندارند بجاست که منتقدین عقیده و نظر شخصی خود را بگویند و اینقدر از زیر سوال و ذره بین رفتن نترسند کما اینکه ما فکر
    می کنیم اگر کسی بر قله ی ادبیات جهان بایستد هر چه بگوید وحی منزل است به نظر من اینگونه تفکر نوعی بی احترامی به بزرگان ادبیات است من فکر می کنم ما باید افکار شاعران بزرگمان را به چالش بکشیم تا آنها را بهتر بشناسیم
    خلاصه اینکه به هنرمند باید احترام گذاشت نه توهین کرد و وارد زندگی شخصی او شد ونه
    اینکه جایگاه او را در حد یک بت تقلیل داد بلکه هنر مند و اثرش را باید به چالش کشید
    همینطور باید ایدئولوژی داشت هر چند اشتباه باشد و اگر قرار باشد کلا نقدهای ما نقل قول دیگران باشد به جایی نمی رسیم
    دوم اینکه ما در دنیایی زندگی می کنیم که هنر از کشنده ترین بمبها تیزترین تیغها و سریع ترین خبرها قوی تر عمل میکند پس چطور هنرمند نمی تواند جامعه را هد ایت کند من می گویم هنرمند نتنها جامعه را باید هدایت کند بلکه باید سیاست اقتصاد و کیفیت زندگی را نیز هدایت کند
    می خواهم بگویم نگاه هنرمند باید فرا سیاسی فرا اقتصادی و کلا به بالا تر از هر حرکتی برسد تا بتواند متعهد باشد و بصیرت جزع جدا نشدنی هنر می باشد به بیان خودمانی تر نگاه نوباعث حرکت می شود
    در اینجا به فیلم ۳۰۰ اشاره می کنم که با پرداخت عالی یک دروغ محض را چقدر واقعی جلوه
    می دهد نمی توانیم به تاثیر گذار بودن هنر اعتراف نکنیم
    درباره ی حقیقت عریان هم من فکر می کنم پرداخت اثر هنری باید حرفه ای و عالی باشد بحث محتوا بحث گسترده ایست که باز هم به تعهد بر می گردد
    پرداخت اثر هنری اگر خوب نباشد مورد توجه واقع نمی شود و اثری که مورد توجه واقع نشود محتوایش هر چه باشد بدرد نخور است

  9. الهام گفت:

    0

    0

    شعرهای سیمین بهبهانی را خیلی دوست دارم . واقعا که وزن های آهنگین خیلی قشنگی داره.

  10. ناشناس گفت:

    0

    0

    سلام
    گزارش خوبی است ، اگر گزارش هر جلسه انجمن به این سبک وگویا باشد خیلی مفید خواهد بود .

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان