میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در3 جولای 2014 ساعت 5:15 ق.ظ سرویس:آفتاب, عناوین اصلی 10 دیدگاه 4,530 بازدید

شبي كه شاعر مأخوذ به حيا از «اروتيسم» گفت!

گزارش اين هفته انجمن شعر آفتاب لار

شبي كه شاعر مأخوذ به حيا از «اروتيسم» گفت!

ساعت از ۱۰ شب سه شنبه ۱۰ تير ۹۳ گذشته و اگر خليل روئينا را رها كنيد تا صبح مي خواهد درباره جام جهاني فوتبال صحبت كند. به شدت از بازي ضعيف و كسالت بار آرژانتين مقابل سوئيس شاكي است و آخرين جمله اش قبل از شروع رسمي انجمن اين است: مطمئن باشيد هيچ يك از تيم هاي برزيل و آرژانتين به فينال اين جام نمي رسند.

با اين مقدمه فوتبالي، امين كريمي انجمن شعر را با قرائت غزلي از علي ارجمند آغاز مي كند. سپس خليل روئينا مثل آنها كه پس از كلي حرف يادشان مي آيد «بسم الله» نگفته اند تازه يادش مي آيد از خدواند درخواست قبولي نماز و روزه حاضران كند! وي سپس از حسين طاهري مي خواهد چند دقيقه اي درباره موضوعي كه خود مي خواهد سخن بگويد.

4

ادبيات رمانتيك در لايه هاي زيرين خود به اروتيسم مرتبط است

براي آنها كه حسين طاهري را نمي شناسند بگويم او از اعضاي باسابقه انجمن شعر آفتاب لار است، در رشته ادبيات فارسي مدرك دكتري دارد و به اتفاق همسر تبريزي خود در دانشگاه اين شهر تدريس مي كند. او البته قرار است ۲ ماه در لار بماند و قول داده است به طور مرتب در جلسات هفتگي انجمن شركت كند.

طاهري موضوع بحث خود را «اروتيسم» شاعرانه يا بررسي رفتار جنسي در ادبيات از قديم تا كنون عنوان كرد. موضوعي كه شنيدن آن توسط حاضران باعث شد صحبت هاي متفرقه قطع و همگي براي شنيدن اين بحث شيرين! خود را جمع و جور كنند. البته احتمالا آنها از اين نكته غافل بودند كه نزاكت و ادبيّت افراطي  و مأخوذ به حياي حسين طاهري باعث مي شود در موضوعي مثل «اروتيسم» نيز آب از آب تكان نخورد!

او در مقدمه بحث خود گفت: ادبيات رمانتيك در لايه هاي زيرين خود به اروتيسم مرتبط است؛ لذا سابقه اين موضوع در ادبيات بسيار زياد و احتمالا از آنجا كه در ادبيات از عشق جسماني سخن به ميان آمد آغاز مي شود. وي سپس با اشاره به فرخي سيستاني او را شادخوارترين و شادباش ترين شاعر فارسي از گذشته تاكنون توصيف كرد و ديوان او را مشحون از توصيفات و لحظات عشق جسماني دانست. او گفت اين رفتار را البته به شكل هاي ديگر، شعراي پس از سيستاني و از جمله حافظ شيرازي نيز ادامه دادند.

6

اروتيسم هنري واجد احساسات عميق انساني است

طاهري در ادامه به اروتيسم عريان تر در جريان هزل و آثار شعرايي مثل عبيد، ايرج و سعدي اشاره كرد و در ادامه تاكيد كرد منظورش از اروتيسم، نمايش هنري رفتار جنسي در ادبيات است. وي افزود: پس هر نوع عريان گويي، اروتيسم نيست و اروتيسم هنري واجد احساسات عميق انساني است. حسين طاهري سپس به انگيزه هاي شاعران براي ورود به بحث اروتيسم پرداخت و آنها را به اين ترتيب برشمرد:

۱)     ركاكت براي شوخي و خوشي تحقير آور مثل برخي هزليات عبيد و ايرج

۲)     توصيف هم آغوشي، معاشقه و معانقه شاعرانه مثل برخي اشعار حافظ و سعدي

۳)     در قالب اشياء و چند پهلو، رندانه و غير مستقيم مثل برخي اشعار هفت پيكر نظامي

۴)     محملي براي مطرح كردم مسائل رواني از جمله برخي اختلالات رواني مثل اسكيزوفرني، مازوخيسم، ساديسم، فتشيسم و… كه بيشتر در اشعار موسوم به پسامدرن ديده مي شود.

۵)     عريان نمايي با هدف سنت و تابو شكني

۶)      توصيفات شاعرانه و لذت از كشف و دريافت اروتيسم موجود در اشعار

۷)     فاصله گرفتن از قداست عشق و تبديل آن به خشونت و نفرت مثل اشعار موسوم به پادغزل و ادبيات نفرت و…

وي سپس در ادامه براي هريك از اين دسته بندي ها نمونه هايي آورد و اشعاري از گراناز موسوي، زيبا كرباسي، رباب محب، مانا آقايي، حسن صدقي و فروغ فرخزاد خواند.

بخش پاياني سخنان طاهري نيز بررسي انواع رويكردهاي اروتيك در اشعار فروغ فرخزاد بود و عمده آنها را تصوير سازي از طريق استعاره، جنسيت بخشي در اشياء، يادآوري دوران بلوغ، عشق رومانتيك، خصوصيت جذب و باروري زنانه و اروتيسم چند لايه و چندپهلو عنوان كرد. او البته از فروغ كلي شاهد براي اين تقسيم بندي خود آورد و با اين قسمت از يكي از اشعار او بحث خود را به اتمام رساند:

زمان گذشت/ زمان گذشت/ و شب روي شاخه هاي لخت اقاقي افتاد!

پس از اين «درس گفتار» حسين طاهري كه تاكيد كرد براي صرفه جويي در وقت انجمن بسيار خلاصه بيان كرده حالا نوبت به شعرخواني حاضران مي شود. حاضراني كه تعدادشان نزديك به ۳۰ نفر است. همين موضوع باعث مي شود خليل روئينا بگويد به دليل تعداد زياد شاعران شايد نوبت به همه نرسد و هركه ماند شعرش را در هفته بعد بخواند.

3

شعرخواني سريع شاعران

افسردير اولين شاعري بود كه شعري خواند و مفتوحي بلافاصله گفت: ۱۴ بيت خوانديد با ۱۲ مشكل وزني! افسردير البته با خضوع تمام گفت من خود را شاعر نمي دانم اما ناگفته پيداست مفتوحي كسي نيست كه با اين شگردها از رو برود و گفت: ولي اينجا انجمن شعر است!

پس از آن خانم قوامي كه براي سر زدن به خانواده از بندرعباس به لار آمده و در انجمن حاضر شده بود برخلاف روال سابق خود يك شعر آزاد خواند كه حسابي مورد توجه قرار گرفت به طوري كه قناعت پور بلافاصله همذات پنداري كرد و گفت: اين شعر نشان مي دهد تاثير انجمن هاي بندرعباس روي شما زياد است. سپس به ترتيب سينا رياحي و منصور پدرام شعر خواني كردند تا نوبت به اسد خوشه چرخ رسيد تا با خواندن سه اثر كوتاه خود تحسين منتقدان را برانگيزد. منشي از گزيده گويي و كشف هاي شاعرانه او و قناعت پور از محور همنشيني و جانشيني واژگان در اين اشعار گفت. در ادامه نوبت جعفر روئينا رسيد تا ترانه اش را بخواند اما اين كار را به مصطفي دهقاني محول كرد. ترانه اي كه به گفته تعدادي از حاضران مصداق عيني ادبيات اروتيك و سكسيمنتال بود!

در ادامه غزل مفتوحي، دختر عبدالرضا مفتوحي يكي از اشعار لاري پدرش را خواند و خانم ها اكبري و نوبهار فرد نيز شعرخواني كردند. در اين لحظه اصغر دلفروز و محمد اردشيري از موزيسين هاي گروه موسيقي سنتي ايراهستان وارد شدند و چند دقيقه اي درباره اهداف و چگونگي برگزاري نشست شعر و موسيقي كه قرار است ۹ مردادماه برگزار شود توضيحاتي دادند و سيد علي هاشميان نيز نكاتي را به آنها متذكر شد.

2

كم كم وقت انجمن به اتمام مي رسيد و به اين دليل صادق اخضري، امين كريمي، اكبر زائري، خداوند دوست و مصطفي دهقاني خيلي سريع اشعار خود را خواندند. بهروز بيغرض و مسعود شجاعي نيز كه در اين ايام به لار بازگشته اند هر يك خيلي كوتاه سخن گفتند. شجاعي از برخي تجارب حضور خود در انجمن هاي ادبي دانشگاهش گفت و بيغرض درباره فضاي نازل و خفيف خيلي از گروه هاي شبكه هاي اجتماعي گفت و به توضيح گروهي پرداخت كه با نام «شعر تر» با مديريت خود راه اندازي كرده است. بيغرض يكي از مشخصه هاي اشعار درج شده در اين گروه را به روز بودن آنها عنوان كرد اما جمله بعدي اش يعني اجتناب از درج اشعار گذشته و قرن هفتمي باعث شد بار ديگر منصور پدرام كه تا اين وقت از انجمن سكوت معناداري كرده بود برافروخته شود و يك دور كامل ديگر از بيانيه دفاع از حقوق شاعران گذشته را به گوش همه بخواند!

ساعت از ۱۲ گذشته بود و گفت و گوي حاضران حداقل نيم ساعت ديگر در خيابان و مقابل فرهنگسراي مرتضوي ادامه داشت.

5 1


10 نظر

  1. تارونه گفت:

    0

    0

    محفلی بسیار گرم و باهیجان بود!

  2. تارونه گفت:

    0

    0

    طرح آقای خوشه چرخ بسیار زیبا بود!در صورت امکان در سایت قرار دهید.با تشکر

  3. م.م گفت:

    0

    0

    سلام. روند گزارشات انجمن به اين شكل باشد خيلي خوب است. هم جذاب و طنز و هم آموزنده و به دردبخور. دانش ما از اروتيسم بيشتر از قبل شد. از دكتر طاهري ممنونيم.

  4. خوشه چرخ گفت:

    0

    0

    با سلام
    شبها زیبا و دوست داشتنی اند
    آرزومندم:
    شب حضورتان یلدا بشود

  5. آفتابی گفت:

    0

    0

    البته اروتیسم چیزی نیست که در ایران بشه ازش حرف زده. حالا در شعر و ادبیات این مقوله ذکر شد در تئاتر و نقاشی و مجسمه سازی چطور؟؟
    و چه خوب میشد اگر از تفاوت های بین هنر اروتیک و پورنوگرافی هم حرف زده میشد.

  6. لارستاني بيدار گفت:

    0

    0

    گزارش خواندني بود. عجب انجمني شده است اين انجمن. حضور گرم و دوستانه تان برقرار باد.

  7. شاعر دانشجو گفت:

    0

    0

    اين انجمن انصافا خيلي بيشتر از كلاس لارستان است.

  8. ويدادستمالچي گفت:

    0

    0

    درپاسخ دوستم كه تفاوت پورنوگرافي رو با اروتيسم جويا شدند عرض ميكنم: اصلي ترين تفاوت اروتيسم با پورنوگرافي در قابليت ارائه هنري و احساسي است. همه ي شاخه هاي پورنو اعم از فيلم و نشريه و….ارائه اي آشكار از مساله ايست كه هيچ رنگ و لعاب احساسي و هنري ندارد.نازلترين ارائه از مسايل جنسي بدون پرداخت هاي اخلاقي-انساني و به قصد تكانه هاي شهواني است درحاليكه اروتيسم هدفهاي ادبي و هنري-چه از سرعشق يا نفرت،مغازله يا مبارزه با سنت-دارد كه جناب دكتر طاهري منسجم اشاره كرده اند.

  9. عبدالرضامفتوحي گفت:

    0

    0

    باسلام خدمت حميد عزيز
    ممنون از گزارش زيباتون .و تشكر از دكتر طاهري عزيزم به خاطر انتخاب موضوعوعي كه تا به حال در انجمن كسي به آن اشاره اي نكرده بود و ايشان چه زيبا و خلاصه به آن پرداختند.
    پويا باشيد .

  10. ناشناس گفت:

    0

    0

    كارتون درسته.

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان