میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در8 آگوست 2014 ساعت 9:55 ق.ظ سرویس:آفتاب 8 دیدگاه 4,587 بازدید

شبِ شاعرانه ي شلوغِ كِش دار

گزارش اين هفته انجمن شعر آفتاب لار

شبِ شاعرانه ي شلوغِ كِش دار

انجمن شعر آفتاب لار اين هفته (۱۴ مرداد ۹۳) يكي از شلوغ ترين جلسات چند ماه اخير خود را پشت سر گذاشت. حضور بيش از ۴۰ نفر در اين جلسه باعث شد تا تاخير در آغاز آن بيشتر از ۲۰ دقيقه نشود!

ابتدا محمد رزاقيان شعري از يك شاعر ناشناس خواند و بعد او خليل روئينا به چند نفر مهماني كه براي بار اول به انجمن مي آمدند خير مقدم گفت و از آنها خواست خود را معرفي كنند. اگر اشتباه نكنم، تاجيكي، امينيان، زارع، زارعي، ايزدخواه و اسديار از جمله جلسه اولي ها بودند.

3

در ادامه علي عطايي شعر طنزي درباره افزايش جمعيت خواند و بعد از او نيز زارع، جمشيدي، بلال كياني، سينا رياحي، جعفر روئينا و اكبر زائري احتمالا به دليل نوع نگاه هاي خليل روئينا! خيلي سريع شعرخواني كردند!

كيفيت شعر مهم تر از قالب شعر است

سپس نوبت به ويدا دستمالچي كه به تازگي از تبريز به لار آمده رسيد تا غزلي از خود بخواند. سيد علي هاشميان اشاره اي به انگور به عنوان ميوه ممنوعه در اين شعر كرد و بعد آن كلي بحث درباره اصل ميوه ممنوعه، روايت اديان مختلف از نوع اين ميوه و… شكل گرفت.

حميد منشي درباره اين غزل گفت: همانطور كه هميشه گفته ايم قالب اشعار في نفسه مهم نيستند و اين كيفيت اشعار است كه اصالت دارد؛ براي نمونه همين غزل يك غزل استاندارد و شسته رُفته است كه زباني پاكيزه و محتوايي كاملا تغزلي دارد.

در ادامه جلسه صادق اخضري چند رباعي خواند و طبق معمول مورد توجه قرار گرفت. حسين طاهري به تركيب «من را» در اين رباعي اشاره كرد و گفت: وقتي مي توان «مرا» آورد چرا بايد از «من را» استفاده كرد؟! وي افزود: چه در ادبيات و چه در زبان محاوره ما از «من را» استفاده نمي كنيم و در شعر هم توجيهي ندارد الا براي پر كردن خلأ وزني و اين ريزه كاري هاست كه تسلط رباعي سرا را مشخص مي كند.

2

دنيا بزرگتر از اين حرف هاي عاشقانه است!

فرزاد قناعت پور خطاب به اخضري گفت: اشعار و رباعيات شما بيش از حد حول و حوش معشوق مي گردد درصورتي كه دنيا بزرگتر از اين حرف هاست! سپس بحثي كه از هفته هاي گذشته ناتمام مانده بود توسط اسد گرامي مطرح شد. اينكه هر واژه اي نمي تواند وارد ادبيات و شعر شود و خيلي از اين واژه ها تاريخ مصرف كوتاهي دارند.

منشي گفت: البته مهم نحوه استفاده شاعر از آن واژه است؛ مثلا نصرت رحماني و فروغ تا حد زيادي توانسته اند واژگاني مثل «خودكار بيك» و «سيمان» و «حلبي» و… را به شعر وارد و با آنها كاركردي شاعرانه و مناسب ايجاد كنند.

گرامي در اين باره توضيح داد: درست است و حتي حافظ نيز همين كار را مي كند اما مراد من ورود كلماتي از آن دست است كه در برهه اي به اشعار هجوم آوردند و البته تاريخ مصرف كوتاهي داشتند. او همچنين در ادامه وارد بحث ديگري شد و گفت: هنر و شعر بايد حسي را منتقل كنند و مهم اين است كه آن احساسات تجربه خود شاعر باشند نه احساسات ديگران. وي افزود: ما اشعار منزوي و سهراب و فروغ را به راحتي مي پذيريم چون احساس خودشان است.

1

شما شعر را نخوانديد بلكه اجرا كرديد

در ادامه جلسه خانم اكبري شعري از شفيعي كدكني و خانم اسلام زاده شعري از قيصر امين پور را خواندند. قرائت و دكلمه شعر امين پور مورد توجه حاضران قرار گرفت و در همين مورد منشي گفت: اين روزها خصوصا در فضاي شبكه هاي مجازي، شعر حضور پر رنگي دارد اما معمولا اين اشعار به صورت عميق و دورني خوانده و فهم نمي شوند اما معلوم است خانم اسلام زاده با اين شعر قيصر، زندگي كرده و براي همين توانست آن را به اين شكل تاثيرگذار دكلمه كند. حسين طاهري نيز از تن صداي او تعريف كرد و آن را مناسب براي موسيقي و آواز گروهي دانست و اضافه كرد: من معتقدم شما اين شعر قيصر را نخوانديد بلكه اجرا كرديد.

شاعر هيچ فرقي با آدم هاي ديگر ندارد

شاعر بعدي انجمن فاطمه محسن پور بود كه شعر ديگري از خود خواند. شعري كه باز هم واكنش منتقدان انجمن را برانگيخت! گرامي گفت: در اين شعر مسئوليت سنگيني را متقبل شده ايد. منشي گفت: نتيجه قهري و جبري اين حس به قول آقاي گرامي مسئوليت گرايانه، افتادن شعر به ورطه «بيانيه» است. وي افزود: شاعر به زعم بنده هيچ تفاوتي با ديگر آدم ها ندارد و بهتر است در اشعار خود نصيحت و موعظه و سخنراني نكند.

هاشميان در همين موضوع گفت: معمولا هر شاعري كه معتقد باشد مي تواند و وظيفه دارد خيلي از مشكلات اين دنيا را حل كند به ورطه بيانيه گفتن مي افتد. منشي افزود: دقيقا و شايد از اين روست كه پوپر مي گويد: آنها كه مي خواهند در اين دنيا بهشت ايجاد كنند حتما جهنم به وجود مي آورند!

5

با اين بحث ها بالاخره خود شاعر هم موضع گرفت و گفت: اول اينكه من زحمتي براي شعر گفتن نمي كشم و درثاني سعي مي كنم در اشعارم دو شاخص «شاعرانگي» و «وحدت انديشه» وجود داشته باشد. وي افزود: همچنين لازم است بگويم معمولا من ابتدا شعر مي گويم و بعد درباره آنچه گفته ام فكر مي كنم. گرامي هم جواب داد: شما هم خوب شعر مي گوييد و هم خوب حرف مي زنيد.

هاشميان نيز در اين باره ضمن نقل قولي از كريشنا مورتي گفت: خيلي از كارها بهتر است بدون فكر و بر اساس غريزه و روند طبيعي باشد. مثل مواجه شدن با ماري كه معمولا آدم بدون اينكه فكر كند سريعا آن را مي كُشد اما اگر بخواهيد فكر كنيد كه چه كاري بكنيد شايد بگريزد و يا به شما آسيب بزند.

شاعر بايد داراي شعور نبوت باشد

قناعت پور كه دقايقي ساكت بود وارد بحث شد و گفت: كشف شهود محض كافي نيست و بايد اين بر پايه و مايه اي باشد. وي افزود: عدم ارتباط با سنت هاي فرهنگي بسيار خطرناك و آن هم مستلزم شناخت اطرافيان و محيط است و به قول اخوان شاعر بايد داراي شعور نبوت باشد. صرف تجربه گرايي غلط است و بايد هر تجربه اي داراي پشتوانه اي باشد.

در اين لحظه جمشيدي پرسشي مطرح كرد و گفت: حالا بالاخره غريزي شعر بگوييم يا با فكر؟! پس از چند لحظه سكوت و نگاه كردن منتقدان به يكديگر گرامي با خنده جواب داد: اگر در دهه ۴۰ بوديم هر دو مهم بود اما الان هيچ يك مهم نيست!

ساعت از ۱۱ شب گذشته بود كه مفتوحي تذكر داد از هفته آينده افراد راس ساعت ۹ حاضر شوند و در ادامه از آنها خواست نظر خود را در مورد اولين شب شعر و موسيقي «آفتاب و باران» ارائه كنند. سيد علي هاشميان ضمن تقدير از گروه برگزار كننده به مجري برنامه يعني حميد منشي و آنچه نيش و كنايه هاي او ناميد انتقاد كرد. او اضافه كرد: جامعه ظرفيت لازم را ندارد و شما با اين طرز فكر و روشنفكري تان حيف است مجري گري كنيد. منشي گفت: هر مجموعه و فردي براي پيشرفت و تعالي بايد مرتب خود را بازنگري و از نظرات و نقدهاي ديگران استفاده كند و موضع گيري در برابر نقد، كار آدم هاي حقير و ضعيف است! او گفت: اين عيب و ديگر معايب برنامه را مي پذيريم و سعي مي كنيم در اجراهاي آينده آنها را رعايت كنيم.

به اين ترتيب و با اين پايان كليشه اي و تعارفي! جلسه كش دار و شلوغ ۱۴ مرداد انجمن شعر آفتاب نيز به پايان رسيد.


8 نظر

  1. اسلام زاده گفت:

    0

    0

    سلام.اینکه اگر در دهه ی چهل بودیم هردو مهم بود ولی الان هیچکدام حرف خانم محسن پور بود.آقای گرامی گفتند شما بهتر است این استعداد شعر گویی را در خود بیابید و سپس با مطالعه آن را پرورش دهید.
    البته آقای گرامی در جواب حرف خانم محسن پور گفتند “همانطور که گفتم شما بسیار بزرگتر از سنتان فکر میکنید و حرف میزنید.”
    ————–
    حميد منشي: اظهارات جلسه را ضبط نمي كنيم و بيان اشخاص را خيلي سريع مي نويسيم. شايد كه نه حتما حق با شماست. از توجه و تذكرتان ممنونيم.

    • F.محسن پور گفت:

      0

      0

      البته این که خیلی اشتباه ضایعی بود.
      چطور شما خنده ی منو به خاطر دارید اما اسممو نه؟؟؟؟
      خیلی باحالید !!!
      😀

  2. خوشه چرخ گفت:

    0

    0

    با سلام به آنها که با حضورشان به انجمن زیبائی می بخشند و قدر دانی از اساتیدی که من همیشه خود را مدیون آنها می دانم کاش در جلسه پر رنگتان حضور داشتم

  3. منتقد گفت:

    0

    0

    من معتقدم که شاعر نمی تواند یک فردعادی باشد
    شاعری که ایدئولوژی خودش را نداشته باشد اصلا شاعر نیست
    اگر قرار باشد هیچکس برای اینکه این دنیا بهتر شود کاری نکند به زعم اینکه شاید بدتر شود چگونه جامعه فرصت پیشرفت خواهد داشت ؟
    به نظر من شاعر باید ایدئو لوژی داشته باشد باید بیانیه صادر کند دقیقا به خاطر اینکه با
    بقیه متفاوت است
    اما اینکه شاعر خودش را نیافته و نسبت به مسائل دیدی غیر واقعی دارد از کم کاری و کم تجربگی است
    همینطور می شود نقد بر چگونگی بیان یک شعر داشت
    و اینکه نگاه شاعر باید به مرحله ای رسیده باشد که از شرح حزن اجتناب کند وبتواند راه کار ارائه دهد
    موفق باشید

  4. aftabi گفت:

    0

    0

    پاک کردن صورت مسئله یکی از ساده ترین راه های حل مسئله است . مارکس دنبال راه حل مشکلات اقتصادی میگشت به این نتیجه رسید که مالکیت باعث بوجود آمدن مشکلات شده است ! پس گفت مالکیت خصوصی ممنوع ! و به همین راحتی مسئله را حل کرد . در جهان فعلی برای رهایی از مشکلات و حل آنها با مسئله ای به نام ایدئولوژی روبه رو میشویم . ایدئولوژی های مختلف راه حل ها و راهکارهای مختلفی برای حل مشکلات داده اند . وقتی به این ایدئولوژی ها عمل شد و خیلی از مشکلات حل نشدند و شاید بدتر هم شدند ، این سوال بوجود آمد که آیا میتوان به ایدئولوژی ها عمل کرد ؟! کارکرد ایدئولوژی چیست ؟! جوابهایی هم داده شد . ایدئولوژی شعارساز است . ایدئولوژی فریبنده است . ایدئولوژی توانایی حل مشکلات را نداردو هر کس به یک ایدئولوژی وابسته شود قطعا شکست خواهد خورد و … . با این تعریف ها و این خصوصیات و رواج این صحبتها در ایران هم با این جنس حرفها روبرو شدیم . حرفهایی که دم از عمل نکردن به ایدئولوژی خاصی میزنند . این حرف همان پاک کردن صورت مسئله است . بدون بررسی محتویات یک ایدئولوژی چگونه میتوان با قطعیت رای به بطلان آن داد ؟! وقتی میتوان گفت همه ی ایدئولوژی ها ناکارآمدند که گزاره های درونی آن ایدئولوژی اشتباه و ناکارآمد باشد . به صِرف شعار ساز بودن ایدئولوژی ها نمیتوان گفت همه ی آنها یک جنس دارند . جنس ایدئولوژی ها با هم فرق دارد . ضمن آنکه ما برای پیشرفت ناچاریم در یک چهارچوب مشخص حرکت کنیم و این همان ایدئولوژی ماست

  5. 0

    0

    ویدا و حسین ….
    خوشحالم که در کنار هم میبینمشون
    لطفا اگه ممکنه بهشون بگین یه پیام خصوصی تو وبلاگم بزارن
    واسشون پیغام مهمی دارم

  6. تایماز گفت:

    0

    0

    سلام خانم دسمالچی لطفا با من تماس بگیرین ۰۹۱۹۹۹۲۳۰۹۴

  7. تایماز گفت:

    0

    0

    لطفا با من تماس بگیر لااقل به خاطر علاقه ی که به شعرهایتان داشتم کار واجبی دارم طهماسبیم

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان