میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در18 جولای 2014 ساعت 12:25 ب.ظ سرویس:آفتاب 19 دیدگاه 3,235 بازدید

شب تصاحب «پريسكه» و توضيحات بالاي ديپلم!

گزارش اين هفته انجمن شعر آفتاب لار

شب تصاحب «پريسكه» و توضيحات بالاي ديپلم!

ساعت از ۱۰ شب گذشته و اعضاي انجمن يكي يكي وارد مي شوند. پيش از تمام آنها اما دو مهمان آشنا از دقايقي قبل آمده اند و منتظر شروع شدن جلسه هستند. دو مهمان كه هر يك مسئول اداره اي در لارستانند: «محمد فياض پور»، رئيس جديد آموزش و پرورش لارستان كه ادبيات خوانده است و هرازگاهي شعر مي گويد و آيدا هاشمي، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي.

باز هم بحث شيرين «اروتيسم»!

بالاخره جلسه آغاز شد و خانم ناموران شعري از زنده ياد نجمه زارع خواند. پس از آن خليل روئينا به مهمانان جلسه خوش آمد گفت و مقداري از آنها تعريف كرد. در ادامه حميد منشي به درخواست روئينا توضيحاتي درباره نشست شعر و موسيقي «آفتاب و باران» ارائه و زمان برگزاري آن را ۹ مردادماه در تالار وحدت لار عنوان كرد.

3

سپس محمد فياض پور به درخواست حاضران يك دوبيتي از سروده هاي خود خواند كه مورد تشويق قرار گرفت. پس از آن منيره جهان بين از حسين طاهري خواست تا خلاصه مبحث هفته پيش درباره اروتيسم شاعرانه را مطرح كند و طاهري اين درخواست را اجابت و دقايق كوتاهي به قول چند نفر از حاضران به بحث «شيرين» اروتيسم پرداخت!

اروتيسم، پوسته اشعار شاملو است اما هسته آن نيست

توضيحات طاهري را قناعت پور و منشي اندكي تكميل كردند. قناعت پور گفت: البته خيلي از شاعران در ظاهر اشعارخود موقعيتي اروتيكال خلق مي كنند اما معاني عميق تري را بايد در آنها جستجو كرد. وي به نمونه هايي از اشعار شاملو در مجموعه «ابراهيم در آتش» اشاره كرد و افزود: حرف شاملو صرفا تنانگي نيست و مثلا در اكثر اشعار اين مجمعه مفاهيم عميق اگزيستانسياليستي را گنجانده است. او گفت: پوسته اين اشعار اروتيك است اما هسته آنها مفاهيمي عميق و انساني دارند.

5

منشي گفت: تاكيد دكتر طاهري بيشتر بر اروتيسمِ به قول خودشان «نجيب» است اما خيلي از شاعران، متاثر از فلاسفه متاخر به اروتيسم عريان و به بياني غيرنجيب! هم تاكيد كرده اند. وي افزود: خصوصا آن عده كه در اعتراض به تقسيم بندي هاي معرفت شناسانه و نظام ارزشي حاكم، برخوردهايي متفاوت با اين هنجارهاي ارزشي مي كنند و با اغراق در مضمون پردازي عريان اروتيك نظام تقسيم بندي دوران عقلانيت به «حاشيه» و «متن» را به چالش مي گيرند.

به روز رساني زبان از سده هاي اول تا دهه چهل!

در ادامه بحث فاطمه وحيديان پيشنهاد مطالعه برخي تاليفات دكتر سيروس شميسا در همين مورد را مطرح كرد. سپس جعفر روئينا شعري با موضوع شب هاي قدر خواند كه پسرش يعني خليل روئينا آن را شعري يكدست توصيف كرد.

در ادامه دهقاني كه به همراه پسر خود مهرداد حاضر شده بود شعري خواند. شعري كه بلافاصله خليل روئينا و مفتوحي يك مشكل وزني در آن كشف كردند و با پيشنهاد مفتوحي مبني بر اضافه كردن كلمه «حيف» به آن همه راضي شدند! فياض پور اما تاكيد كرد از مصرع پاياني شعر او خوشش آمده؛ و اگر اشتباه نكنم اين مصرع بود: «تا رسيدن ها ما، راه زيادي مانده است». دهقاني كه تا الان ساكت بود به زبان شعر خود اشاره كرد و گفت: بالاخره به كمك دوستان زبانم از سده هاي اول به دهه ۴۰ رسيده است!

وقتي «پريسكه» نيز به تصاحب لاري ها در مي آيد!

در ادامه جلسه اسد خوشه چرخ چند اثر كوتاه خواند كه هم مورد توجه واقع شد و هم كلي بحث درباره قالب اين آثار ايجاد كرد. قبل از قالب اشعار طاهري، منشي، قناعت پور و فياض پور هريك از منظري به تحسين كارها پرداختند. در مورد قالب اين اشعار كوتاه نيز هركسي چيزي گفت. طاهري با اشاره به اصل غافلگيري اين آثار «شعرك» يا «طرح» را عنوان مناسب تري دانست و تاكيد كرد كه به هيچ عنوان «هايكو» نيستند. خليل روئينا اما در ادامه همين بحث گفت:‌ براي انتخاب اين عناوين اختلاف نظر زياد است اما از سال ۹۱ در فرهنگستان هنر عنوان «پريسكه» براي اينگونه اشعار انتخاب شده است. عنواني كه اولين بار توسط دكتر عليرضا بهره اي به كار رفت. وي افزود: پريسكه به معني جرقه آتش است كه البته من فكر مي كنم ريشه در واژگان زبان لاري نيز دارد. براي مثال ما به براده فلزات مي گوييم «پريسه» يا به ترشح آب مي گوييم «پرخه»! روئينا سپس ضمن اشاره به اين موضوع كه پريسكه ها حداقل ۲ و حداكثر ۴ بند دارند گفت: اين اشعار هم بدون وزن و هم مقفي مي توانند باشند. او در پايان چند نمونه از پريسكه هاي معروف را قرائت كرد. منشي گفت: ولي انصافا پريسكه هاي خوشه چرخ بهتر از اينهايي بود كه خوانديد!

2

پس از آن فياض پور كه سر ذوق آمده بود با خنده گفت حالا كه اينطور شد من هم يكي از پريسكه هاي خود را مي خوانم و خواند.

در شعر زياد توضيح ندهيد

شاعر بعدي، سينا رياحي بود كه شعرش را خواند. منشي گفت: شعرتان توضيحات اضافه دارد و آن را از شعر دور مي كند. قناعت پور گفت: موجز شعر بگوييد و حرف ها را مختصر و اقتصادي بيان كنيد. وي اين رويكرد را بر اساس «محور جانشيني» عنوان كرد و افزود: گاهي هم كه اشعار بلندي داريم از «محور همنشيني» استفاده كنيم تا مخاطب شعر را تا پايان پيگيري كند و لذت ببرد. مثلا از قدرت زبان، صور خيال و غيره استفاده كنيد.

لطفا زير ديپلم حرف بزنيد!

علي عطايي كه خود را فرزند دكتر عطايي معروف معرفي كرد در ادامه جلسه ترانه اي در مدح امام رضا (ع) خواند كه مورد توجه و تشويق حاضران قرار گرفت. او البته نام كار خود را نه ترانه كه «كار كلامي» عنوان كرد. طاهري گفت: اين كه خواندي نه كار كلامي كه يك ترانه بود. ترانه كاملا رسميت دارد و ترانه شما هم خيلي زيبا بود. وي در ادامه، رجوع به سايت آكادمي ترانه براي خواندن ترانه هاي زيبا را به عطايي پيشنهاد كرد. پس از آن عطايي از جمع خواست اگر امكان دارد مباحث متناسب با افراد زير ديپلم باشد! حرفي كه هم باعث خنده جمع و هم سبب تلاش گويندگان به ساده گويي تا پايان جلسه شد.

1

سپس محمدجعفر خداوند دوست، شعري با موضوع غزه خواند. منشي گفت: معمولا اشعار مناسبتي و موضوعي به ورطه «نظم» صرف مي افتند اما كار شما غير از يكي دو بيت آخر خوشبختانه كاملا شاعرانه و غير شعاري بود. پس از او صمد قناتي نيز شعر خود را خواند.

اگر آقاي گرامي بود، حرف خود را پس مي گرفت!

سپس نوبت به خليل روئينا رسيد تا دو شعر بخواند. طاهري گفت: با اين وزن كار تغزلي كردن سخت است اما بسيار زيبا اين كار را انجام داده ايد. او افزود: مطئنم اگر آقاي گرامي حضور داشتند و اين غزل زيبا را مي شنيدند احتمالا اين حرف خود را كه برخي واژگان نبايد به غزل وارد شوند را پس مي گرفتند!

پس از آن خانم اكبري، اكبر زائري و خانم محسن پور شعرهاي خود را خواندند. محسن پور بار ديگر شعر خود را «سوپرماركتي» ناميد. منشي ضمن نقد اين نامگذاري، خودزني شاعر در اين شعر را زياد جدي نگرفت و گفت فرق شما با بقيه فقط اين است كه آينه تان شكسته است وگرنه شما نيز خود را مثل بقيه مي بينيد!

شبي كه روئينا آن را «شب تعادل» ناميد

در ادامه جلسه نوبت به عبدالرضا مفتوحي رسيد تا ابتدا شعر كوتاهي از ناظره بيغرض كه به تازگي به دبي رفته بخواند و سپس كار جديد و دوزباني خود (زبان فارسي و لاري) را بخواند. شعري كه حسابي حاضران را به وجد آورد. پس از آن بحثي با محوريت محمد فياض پور در مورد آموزش زبان مادري در مدارس شكل گرفت كه توضيح آن گزارش مستقلي را مي طلبد!

6

پايان بخش جلسه نيز شعر خواني حسين طاهري بود. شعري متمايز كه سكوت سنگيني در جلسه ايجاد كرد. شعري در دفاع از زنان گذشته و حال و احتمالا آينده و مشحون از تصاير و تعابير شاعرانه. پس از آن نيز مطابق معمول بحثي بين منشي و منيره جهان بين در مورد حقوق زنان شكل گرفت و باز هم مطابق معمول بي هيچ نتيجه اي به اتمام رسيد!

جلسه اين شب در حالي تمام شد كه چند دقيقه قبل از آن خليل روئينا آن را شب «تعادل» انجمن ناميد. شبي كه از تمام قالب هاي شعري، شعر خوانده و شنيده شد.

7 4


19 نظر

  1. وحیدیان گفت:

    0

    0

    با سلام.
    گزارش جالبی بود دست گزارش نویس درد نکند.
    البته حضور بعضی دوستان جدید هم نقطه عطفی بود در این انجمن.
    با آرزوی توفیق برای تمام شاعران و شعر دوستان.

  2. عبدالرضامفتوحي گفت:

    0

    0

    حميد جان گزارش زيبايي بود دست شما درد نكنه

  3. جهان بين گفت:

    0

    0

    درودبردوستان آفتابي عزيزم،شب بسيارخوب وجلسه ي بسياردلنشيني بود،شروع خوب وپاياني بسيارهيجاني داشت،بنابراين به رسم تواضع مراتب سپاس خودم روازدكترطاهري عزيزدارم.

  4. محمد گفت:

    0

    0

    از حضور آقاي فياض پور و خانم هاشمي در جلسه اين هفته تشكر مي كنيم. خصوصا از آقاي فياض پور كه تا پايان جلسه ما را همراهي كردند.

  5. یک معلم گفت:

    0

    0

    درود بر جناب فیاض پور مدیر باذوق و مردمی آموزش و پرورش با آن تفکرات
    نوین و جالب. امید که تا پایان راه موفق و پیروز باشید.

  6. محمد گفت:

    0

    0

    در شب های شهادت حضرت امیر (ع) !!!!!!!!

  7. پریدار گفت:

    0

    0

    حضور در جمع فرهیختگانی چون شما باعث افتخار است . امید به آنکه شاهد شکوفایی هر چه بیشتر استعداد و نبوغ عزیزان در وادی شعر و شاعری باشیم . و البته پیشنهاد میکنم از نویسندگان نیز دعوت به عمل آید تا جلسه حضور یابند.با تشکر

  8. دهقانی گفت:

    0

    0

    دست مریزاد جناب منشی باگزارشهای خوبتان…
    پاینده انجمن افتاب…
    ماناباشیددوستان افتابی…
    حضورچهره های فرهنگی شما درچنین محافلی کاریست بجا امیداست ادامه داشته باشد
    یاحق…

  9. منتقد گفت:

    0

    0

    انجمن دارد به سمت شیک بودن کشیده می شود (شده است از خیلی وقت پیش)مثل این است که یک دو چرخه پنچر را با یک تریلی بکسل کنی اگر حرفهای ساده و لی بدرد بخور زده می شد من بیشتر خوشهال می شدم شاعری که هنوز نمیداند شعر چیست یا حتی دغدغه ی شعر گفتن ندارد اول باید با شعر آشنا کرد
    به نظر من نقد اول باید به منتقد کمک کند تا به انتقاد شونده نقدها مناسب با ایرادات نیستندو همانطور که اول گفتم فقط شیک هستند
    در نتیجه اشعار ضعیف پیشرفت نمی کنند و اشعار قوی حیف و میل می شوند

    • دلواپس گفت:

      0

      0

      منتقد عزیز. ای کاش منظور از شیک بودن را بیشتر توضیح میدادی. افراد شیکند؟ محیط
      شیک است؟ یا اشعار؟
      با عرض معذرت شما هم باید ابتدا با طریقه صحیح نوشتن کلمه
      خوشحال آشنا بشوید بعد ارسال نظر بفرمایید.

    • دهقانی گفت:

      0

      0

      کاش دوست عزیزمان بیشترتوضیح میدادند یا مثالی می اوردند که کدام شعرقوی پایمال شده!!!یاکدام شعرضعیف برجسته شده است

    • میم گفت:

      0

      0

      من فکر میکنم نقد ها،شیک بیان میشوند اما در اصل شاید مفهومی نداشته باشند ولی منتقد آنقدر می تواندچرب زبان و شیک گو باشد که همه را متحیرکند و گاهی نیز مخ شنونده را بزند.در هر صورت بنده فکر میکنم منتقدها در طرز بیان نقد هایشان یک اند اما یک بیان خوب نشان از یک نقد خوب نیست .

  10. علی عطائی گفت:

    0

    0

    فقط در جهت ابهام زدایی خدمتتون عرض کنم بنده خودمو معرفی نکردم بقیه خودمو معرفی کردن.

  11. 0

    0

    دوستان و همشهریان عزیز خسته نباشید
    طاعات و عبادات شما قبول

  12. منتقد گفت:

    0

    0

    شرمنده

    منظور من از شیک بودن یک جریان کلی بود مثل مد در جامعه که هر بار یک جریان به وجود می آید و با همان سرعتی که بوجود آمده اند از بین می روند
    من به دمبال یک جریان مداوم هستم یک جریان فرهنگ ساز که بر پایه ی اصول بنا نهاده شده نه بر پایه ی ظواهر ،افراد و یا حتی یک گروه خاص
    بله وقتی شما رنگ سال را بدانید و با مد همراه باشید بروز هستید ولی همانقدر که بروز هستید همانقدر بی ثبات
    یعنی رنگ ما تغییر می کند اما افکار ما در ورطه ی تکرار می افتد
    به نظر من چیزی که انجمن را سر پا نگه داشته چند نفر هستند که اگر چند هفته نباشند انجمن از هم خواهد پاشید
    مثلا اگر آقای منشی یک هفته نباشند انجمن شور و حال همیشگی را نخواهد داشت
    و این به معنی این است که انجمن بر پایه ی خصوصیات فردی چند نفر استوار است
    نه ادبیات
    و این برای ادبیات شهر سم است
    من منکر این نیستم که همین چند نفر با ایجاد جریان فکری به ادبیات شهر کمک کرده اند
    اما وقتی وارد انجمن میشوم احساس می کنم وارد یک فضای مصنوعی شده ام که وقتی
    از بیرون به آن نگاه کنی ریشه در اصول ندارد
    افراد می آیند و می روند اما حرفها همان حرفهای چند سال پیش است نگرشها به همین شکل و …

    • ناشناس گفت:

      0

      0

      منتقد عزیز لطفا خودتان را معرفی کنید و یا اگر در جلسات شرکت می کنید همانجا هم نظرتان را مطرح کنید

  13. منتقد گفت:

    0

    0

    البته لازم به گفتن نبود که این اولین انجمن قابل اعتنا و فعال در لارستان است و برای همین
    توجه به آن و محبوبیتش باعث می شود که من نسبت به آن حساسیت داشته باشم

  14. شکوهی گفت:

    0

    0

    پریسکه واقعا شعری زیبا وجامع برگرفته از زبان وادبیات ایران است که به سرعت درتمام کشورگسترش یافته وحتی درکمتراز یک سال واردکشورهای همسایه شدودرحال حاضر چند انجمن فعال درکشورهای فارسی زبان وغیرفارسی زبان ایجادشده است که این نشانگرآن است که پریسکه به زبانهای غیر ایرانی هم سروده می شودماننداسپانیایی ،عربی،ارمنی،……
    دراستان فارس این شعر به سرعت رشدکردکه دلیلش ذوق بالای جوانان فارس می باشد.
    سپاس دوستان

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان