میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در18 اکتبر 2014 ساعت 9:09 ق.ظ سرویس:آفتاب 9 دیدگاه 3,620 بازدید

شب هزار و يك بحث!

گزارش اين هفته انجمن شعر آفتاب لار

شب هزار و يك بحث!

جلسه اين هفته يعني ۲۲ مهرماه انجمن شعر آفتاب دو تفاوت با جلسات قبل داشت؛ اول اينكه تعداد زيادي از دانشجويان دانشگاه پيام نور لار در آن حاضر شدند و دوم اينكه جلسه به دليل محدوديت ظرفيت گالري فرهنگسراي مرتضوي در حياط و دور حوض البته خالي آن برگزار شد.

آغاز جلسه با حافظ

فراد قناعت پور كه از هفته پيش اجراي جلسات را برعهده گرفته ابتدا به مهمانان جلسه خيرمقدم گفت و در ادامه از مسعود شجاعي خواست تا اخبار حوزه ادبيات و شعر كشور و جهان را طي ۷ روز گذشته مطرح كند.

9

پس از خبرخواني شجاعي، قناعت پور از روز حافظ و اشعار او گفت. او ابتدا به سخنراني به قول خودش دقيق و زيباي اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور درباره حافظ در شيراز اشاره كرد و از حاضران خواست متن كامل آن را از سايت رياست جمهوري بخوانند. وي سپس از سه زاويه به بررسي اشعار حافظ پرداخت و گفت: اشعار حافظ را مي توان از منظر «زيباشناختي»، «زيباشناختي-جامعه شناختي» و «جامعه شناختي» مورد بررسي قرار داد. قناعت پور سپس براي هريك از اين موارد توضيحاتي ارائه كرد و نمونه هايي آورد.

نوحه سرايي تبديل به ژانر شده است

وي در ادامه از خليل روئينا خواست با توجه به نزديك شدن به ماه محرم از روند سرودن اشعار موسوم به عاشورايي بگويد. خليل روئينا پاسخ داد: الان ديگر «نوحه سرايي» يك «ژانر» شده و نمي توان به سادگي با آن برخورد كرد. وي افزود: اكثر اشعاري كه با نام نوحه گفته مي شوند به نوعي دلنوشته و فاقد تصوير و شاعرانگي هستند لذا معتقدم سرودن يك نوحه خوب كار بسيار سختي است. روئينا در ادامه درباره حال و هواي سرودن شعر عاشورايي توضيحاتي داد و گفت: درمورد خودم بايد بگويم تا در فضاي محرم و حال و هواي خاص آن قرار نگيرم نمي توانم شعر موفقي بگويم.

واژه «مداحي» بار رواني ناخوشايندي دارد

سپس سيد علي هاشميان به درخواست مجري درباره «مداحي»، نكاتي را مطرح كرد. وي گفت: اول اينكه من با دقت از لفظ «مداحي» استفاده نمي كنم چراكه اين واژه بار رواني ناخوشايندي دارد و ترجيح مي دهم از نام «نوحه خواني» استفاده كنم. وي تسلط نوحه خوان بر دانش موسيقي و رديف هاي آوازي را ضروري دانست و اضافه كرد: غير از آشنايي با موسيقي، نوحه خوان بايد بتواند با شعري كه مي خواند ارتباط برقرار كند و انديشه و حس شاعر را كشف و درك كند.

8

در ادامه جلسه مريم جدلي يكي از غزل هاي سعدي را خواند و بعد او خليل روئينا درباره «بداهه سرايي» تعدادي از شاعران انجمن توضيح داد و گفت: تعدادي از شاعران لاري هرشب در يكي از گروه هاي «واتس آپي» يك بيت پيشنهادي را به صورت بداهه ادامه مي دهند و نتيجه كار، بسيار جالب مي شود. او سپس چند بيت يكي از كارهاي بداهه كه شب گذشته سروده شده بود را قرائت كرد.

شاعرپيشگي دانشجويان فني مهندسي

سپس به درخواست مجري، منيره جهان بين شروع به صحبت كرد. او دليل حضور دانشجويان دانشگاه پيام نور در اين جلسه را علاقه آنها به شعر و آشنايي با فضاي انجمن عنوان كرد و در ادامه از آنها خواست اگر شعر يا مطلبي دارند مطرح كنند.

در اين بين تنها فردي كه شعر خواند «حميرا عبدي پور» بود كه خود را دانشجوي مهندسي صنايع معرفي كرد. خليل روئينا درباره شعر او گفت: با وزن رباعي شروع كرديد اما در ادامه از اين وزن خارج شديد. حميد منشي كه تاكنون سكوت كرده بود به يكباره بحثي جديد و غيرمرتبط با شعر مطرح كرد. او با اشاره به رشته فني مهندسي اين دانشجو كه گويي تنها شاعر در بين دانشجويان بود به تفاوت دانشجويان علوم انساني و فني مهندسي اشاره كرد و گفت: معمولا اينگونه است كه در دانشگاه هاي كشور دانشجويان فني مهندسي در زمينه مسائل فرهنگي و هنري فعال تر از دانشجويان علوم انساني هستند. منشي البته در ادامه سريعا قضاوت و نتيجه دلخواه خود از اين موضوع را مطرح كرد و گفت: يكي از دلايل اين موضوع به مشاوره اشتباه مشاوران مدارس هنگام انتخاب رشته دبيرستان بر مي گردد. وي افزود: در زمان ما و قبل از آن كه اينگونه بود هر دانش آموز مستعدي به طور جبري و با راهنمايي هاي نادرست بايد رشته هاي تجربي و رياضي را انتخاب مي كرد و متاسفانه دانش آموزان ضعيف تر به رشته علوم انساني مي رفتند لذا وقتي آنها به دانشگاه هم وارد مي شدند باز هم از دانشجويان فني مهندسي حتي در مسائل فرهنگي و هنري عقب تر بودند.

انسان به دنبال نداشته هايش است!

اين سخنان منشي، محمد فياض پور رئيس اداره آموزش و پرورش لارستان كه اينك عضو ثابت و وفادار انجمن شعر آفتاب شده است را مجبور كرد توضيحاتي بدهد. او گفت: تاحدودي با اين موضوع موافقم و معتقدم بايد همكاران ما در بحث تعيين رشته دانش آموزان و هدايت تحصيلي آنها دقت بيشتري كنند.

جهان بين كه خود دانش آموخته علوم انساني است اما دربرابر اين اظهارات منشي موضع گرفت و گفت: ببينيد؛ انسان به دنبال نداشته هايش است! امثال ما با انبوهي شعر و ادبيات در دروس دانشگاهي مواجهيم و دوست نداريم اوقات فراغت خود را به مثلا شعر اختصاص دهيم اما شما مهندسان چون از شعر و ادبيات دور هستيد، به اين سمت علاقه پيدا مي كنيد.

در اين بين دقيقا يادم نيست چه اتفاقي افتاد كه بحث پايان يافت و جعفر روئينا شعري خواند و جلسه براي يك تنفس ۱۰ دقيقه اي از رسميت افتاد.

3

در ادامه جلسه قناعت پور شعري از خودش خواند كه نصف حاضران فكر كردند شعري از يدالله رويايي است! و بعد او خليل ژاله به اصرار ديگران يك دهان آواز خواند. نفر بعدي نيز راحيل ناموران بود كه شعري از «سيد سعيد صاحب علم» خواند.

نوبت قرائت شعر به منيره جهان بين كه رسيد معلوم بود نمي تواند نسبت به انتقادات هفته پيش درباره نحوه دكلمه اش بي تفاوت باشد! او پيشنهاد كرد شعر يكي از شاعران حاضر در جلسه را بخواند و خود شاعر درباره آن اظهار نظر كند. مفتوحي سريعا گفت: معلوم است كه هركسي مثلا شعر من را بخواند مي گويم خيلي خوب است! خلاصه اينكه جهان بين شعري از مسعود شجاعي را خواند. واكنش ها اين بار دوگانه بود. عده اي گفتند دكلمه او بهتر از هفته پيش بود و عده اي ديگر برعكس. خود شجاعي گفت: من خودم حس خاصي نسبت به اين شعر ندارم و لي فكر مي كنم قرائت هفته پيش بهتر بود.

«تخفيف» مقدسات با اغراق شاخدار!

در ادامه جلسه اكبر زائري شعر خواند و سپس هاشميان بحثي درباره تصوير در شعر مطرح كرد. او شعر را به ارتباط ذهن و عين و تولد تصوير تعريف كرد. منشي اما اين تعريف را كامل ندانست و از نقش برجسته «زبان» در شعر نيز سخن گفت. سپس فياض پور و وحيديان و شجاعي نيز وارد بحث شدند و هريك چيزي گفتند.

شاعر بعدي بلال كياني بود كه شعري در مدح امام علي (ع) خواند كه حسابي صداي حميد منشي را درآورد! منشي به شدت از تقليل مقدسات مذهبي با آنچه اغراق و مبالغه شاخ دار خواند انتقاد كرد و نتيجه اين اشعار را به قول خودش نه تقديس كه تخفيف مقدسات دانست.

سپس به ترتيب افسردير، عبدي پور و غزل مفتوحي شعرخواني كردند. در اين لحظه دانشجويان مهمان جلسه را ترك كردند و درعوض دكتر كاظم رحيمي نژاد به جمع اضافه شد.

هرآنچه شعر نيست، تداعي آزاد است!

بعد از آن خانم پرتو متني خواند كه تقريبا همه در شعر بودن آن شك كردند! رحيمي نژاد به همين بهانه توضيحاتي درباره «تداعي آزاد» داد و گفت: در گذشته رسمي در شعر نو ايجاد شد براي نوشته هايي كه نمي شد نامي بر آنها گذاشت كه به تداعي آزاد معروف شدند. وي افزود: اين تداعي آزاد كم كم به يك قالب تبديل شد كه اوج آن را در كتاب «لكه اي از عمر بر ديوار» احمدرضا احمدي مي بينيم. رحيمي نژاد با اين مقدمه كار خانم پرتو را نمونه مبتديانه تداعي آزاد ناميد. قناعت پور هم به خام دستانه بودن اينگونه كارها اشاره كرد و مطالعه بيشتر را سبب فرهيختگي بيشتر ذهن شاعران دانست.

5

هرآنچه نقد نشود يا ماورايي است يا بي اهميت

سپس هاشميان در غياب اسد گرامي، متني را به او تقديم كرد كه به شيوه اي شاعرانه از صداي گرم، سنگيني اخلاق، عمق انديشه و موسيقي رفتارش تعريف كرده بود. اين موضوع باعث شد تا رحيمي نژاد نيز به بحث رفاقت و انتقاد از رفيقان وارد شود. او گفت نقد را عده اي به معني دشمني با ديگران تلقي مي كنند درصورتي كه ما معتقديم اتفاقا هرآنچه مهم است و دوست داريم را بايد نقد كرد و آنچه نقد كردني نيست يا ماورايي است يا بي اهميت. مثلا دوستان من بنده را بطور دايم نقد مي كنند و مطمئنم زماني كه نقد من را كنار بگذارند يعني خود من را كنار گذاشته اند. خليل روئينا در اين بين و براي تكميل بحث شعري از صائب تبريزي خواند:

صائب دو چيز مي شكند قدر شعر را/ تحسين ناشناس و سكوت سخن شناس

در پايان جلسه نيز قناتي، افسردير پسر، مفتوحي و خليل روئينا شعرخواني كردند.

عكس ها: عبدالرضا مفتوحي

7 4 6 1


9 نظر

  1. محسن پور گفت:

    0

    0

    اتفاقا خیلی از دانش جوها با خودشون شعر داشتند اما از خوندن اون در جمع خجالت می کشیدن و من هرچی به اون ها اصرار کردم که بخونن، بازهم خجالت می کشیدن و درآخر به طور ناگهانی سرویسشون اومد و خیلی هاشون با این که نمیخاستند جلسه رو ترک کنند، به اجبار رفتند.

  2. ناشناس گفت:

    0

    0

    به نظر میرسه که نیاز به یک مکان بزرگ و مسقف و ترجیحا یک سالن مناسب که در شان انجمن ادبی لار باشه به شدت احساس میشه،اگه به خاطر داشته باشین زمانی که انجمن در تالار فردوسی برگزار میشد مخاطبین بیشتری داشت و از لحاظ سرمایشی و گرمایشی هم مشکل کمتری وجود داشت اما وقتی که در کتابخونه برگزار میشد مخاطبین تقلیل پیدا میکردن ،الان هوا خوبه ولی فردا که هوا سرد شد نمیشه پاسخگوی این تعداد مخاطب بود،شاید بهتر باشه دست اندر کاران انجمن به فکر یک مکان مناسب برای جلسات باشند و از مسئولین مربوطه به طور جدی این رو بخوان
    به امید موفقیت روز افزون

  3. ناشناس گفت:

    0

    0

    ” باسفینه النجاه درقیام اشک”

    “بـــــرنــگ کربلا”

    دهه ی اول محرم الحرام

    باسخنرانی:

    حجت الاسلام والمسلمین سید علی اصغرنمازی (مسئول فرهنگسرای نهاد رهبری در علوم پزشکی لارستان)

    با نوای مداحان اهلبیت:
    طلاب محترم حاج محمد وشیخ علی روشن ضمیر

    وذاکرین اهلبیت حاج علی ایزد پناه و کربلایی امین معمارزاده.

    مکان:
    لارستان فارس فلکه قبله .
    مجتمع فرهنگی امام خامنه ای”حفظه الله”
    مسجدامام علی بن ابیطالب(ع).

    زمان ۲۰:۴۰

    هیئت زینبیون لارستان

  4. خ و ش ه چ ر خ (اسد) گفت:

    0

    0

    با سلام
    به نظر من گزارشها کلیشه ای شده و کمی خسته کننده . بیشتر، اسامی جابجا می شوند تا گزارش، مثل اینکه صندلی هاشون جابجا میشه شما خواننده هاتون رو در ماضی بعید یا حد اکثر ماضی استمراری فراموش کردید .
    اگر در لابلای گزارش یک شعر یا حتی یک بیت از شاعران حاضر در انجمن یا غایب ( بزرگان ادب ایران ) که خوانده شده ، درج کنید راحت تر می توانید خواننده ها را به حال و حتی به آینده ببرید.
    البته از تلاش شما سپاسگزارم ولی از آنجایی که خوانندگان می خواهند پیشرفت یا پس رفت این انجمن را خودشان قیاس کنند ، باید یک ارتباط ادبی برقرار کنید .
    باید آسمان باغچه تان هوای نیلوفرهای گلدان هم داشته باشد که نگاهشان در پشت پنجره قاب شده است .
    با سپاس

  5. ali گفت:

    0

    0

    جلسه تون که مطمنم خوب شده گزارش تصویری تون هم عالی شده

  6. ناشناس گفت:

    0

    0

    به هیچ عنوان اینگونه نیست که هرکس دررشته انسانی مشغول به تحصیلند به دلیل ضعفشان است نه علاقه واینکه چون شعر نمیگویند مستعد این رشته نیستند به امید اینکه ذهنیتمان نسبت به این رشته تغییر کند

  7. فانوس گفت:

    0

    0

    نخستین جشنواره مردمی فانوس در لارستان برگزار می شود .
    http://nakhlestan.net/wp-content/uploads/00.gif
    دبیر خانه دائمی جشنواره مردمی فانوس

  8. ناشناس گفت:

    0

    0

    لطفا عکس ها رو از نزدیک بگیرید که چهره افراد مشخص باشه

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان