میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در14 جولای 2014 ساعت 1:00 ب.ظ سرویس:اجتماعی 4 دیدگاه 4,671 بازدید

شیخ محمد حقانی، عالِم بلادِ بیرم

با چهره هاي ماندگار لارستان

شیخ محمد حقانی، عالِم بلادِ بیرم

225820gg005we243350_371474_nسید هادی طباطبایی/ آفتاب لارستان: «بر کافه و عموم اخوان بلده ی لار و اتباع آن وفّقهم الله لمرضاته؛ آنکه جناب مُروّج الاحکام آقای شیخ محمد لاری سلمه الله تعالی در نجف اشرف به تحصیل علوم شرعیه و معارف الهیه اشتغال داشته و به مراتب علمیه و عملیه نائل آمده و مراتب وثاقت علمی ایشان مُحرز است. لذا اخوان مومنین وجود شریف ایشان را مغتنم شمرده از بیانات شافیه کافیه ایشان مستفیذ گردند. فتاوای احقر را از ایشان اخذ خواهند نمود و در احترام و رعایت ایشان کوتاهی نخواهند نمود.»

این عباراتی است که آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی به مردم لارستان نوشته است. زعیم بزرگ نجف، یکی از درس آموزان محغل خود را معرفی کرده و حُرمت نهادن بر وی را توصیه کرده است. سید اصفهانی، روحانی وارسته ای را به مردم لار معرفی کرده که سالها در محضر علمای نجف زانو زده و تعلیم فقاهت کرده است.

شیخ محمد لاری که در عبارات سید اصفهانی از او نام برده شده، کسی نیست جز آیت الله محمد حقانی بیرمی.

این تنها سید ابوالحسن اصفهانی نبود که در وصف شیخ حقانی سخن می گفت. دیگر بزرگان و مراجع شیعه نیز وی را ستوده بودند. آیت الله غروی نائینی نوشته بود که «جناب مستطاب عده الافاضل العظام و مروّج الاحکام آقای شیخ محمد بیرمی (دام عزّه) از افاضل عظام، مدتی به تحصیل علوم شرعیه اشتغال داشته.انشالله تعالی برادران ایمانی از اقتداء به ایشان و اطاعت فرمایشات ایشان موفق و مویّد خواهند بود».  مرحوم نائینی شیخ حقانی را مجاز در اجازه روایت دانسته بود. آیت الله اصطهباناتی شیرازی هم در شان شیخ بیرمی آورده بود که «آن جناب العالم العامل و الفاضل الکامل ذوالفطره الوقّاده العظیمه النقاده الحال المکارم الاخلاق و الاوصاف الحمیده العینیه الشیخ المعتمد الشیخ محمد البیرمی اللاری دامت تاییداته و فیوضاته…»

تقدیر چنین رقم خورده بود که مرحوم ملاشکر الله –پدر شیخ محمد- به قصد داد و ستد از دشتستان به بیرم عزیمت کند و در این منطقه به چشم دردی مبتلا شود و نابینا گردد و رخت اقامت در بیرم افکنَد. شیخ محمد نزدیک به صد سال پیش در بیرم چشم به جهان گشود. رغبت وافر محمد به تحصیل سبب شد تا دلبسته ی علوم حوزوی گردد و در لار و جهرم به تحصیل مقدمات فقه و اصول بپردازد.

sheykh-mohammad-haghani

گفته می شود که اشتیاق وی به تحصیل و رغبت به یادگیری در وی چنان بوده که پس از آموختن هر کتابی، به تدریس آن کتاب اهتمام می ورزیده است. روحیه ی دانش دوستی، شیخ محمد را به نجف کشاند. آنجا بود که در محضر حضراتی چون سید ابوالحسن اصفهانی، نائینی، کاشف الغطاء و کمپانی حاضر شد. تلمّذ در محضر هر کدام از این اساتید کافی بود تا شیخ حقانی دانش مضاعفی را نصیب ببرد.

شیخ محمد اما به صِرف دانش اندوزی و عزلت گزینی در نجف بسنده نکرد. وی به دیار خود بازگشت تا اندوخته های نجف را به کار بندد و گره های فروبسته ی مردمی را با آموخته های حوزوی خود بگشاید.

شیخ حقانی به بیرم بازگشت. گفته می شود که ایشان به توصیه ی سید علی اصغر موسوی لاری به بیرم بازگشته است. سید علی اصغر موسوی لاری از کبار روحانیت لارستان بود. وی اشراف تام بر نیازمندیهای منطقه داشت. از همین رو بود که وجود دفتر ازدواج و طلاق را ضرورت می دید. وی شیخ بیرمی را توصیه کرده بود تا دفتری تاسیس و امر ازدواج را تسهیل کند. وقتی که از شیخ حقانی می پرسند که شما با این سطح علمی و سواد و معلومات به گوشه ی دور افتاده ای مثل بیرم قناعت نمودید در حالی که باید در مرکز تشریف داشته باشید تا مورد استفاده اهل علم قرار بگیرید؟ ایشان پاسخ می دهد که من بنا به پیشنهاد حضرت آیت الله سید علی اصغر موسوی لاری این کار را قبول نمودم. زیرا معظم له فرمودند که در شرایط فعلی احتیاج شدید و نیاز مبرم به این کار است.

مرحوم حقانی به توصیه ی سید لاری به تصدی دفتر ازدواج و طلاق پرداخت اما این شیخِ نجف خوانده به این قناعت نکرد و دروس حوزوی را نیز به دیگران تعلیم کرد و حوزه ی علمیه ای در بیرم تشکیل داد. شاگردان ایشان اما یکی بعد از دیگری پراکنده شدند و محفل منسجمی بر گرد شخصیت ایشان تشکیل نشد.

گفته می شود که شیخ حقانی فردی کتوم بوده و سکوت پیشه کرده بود. وی علی الاغلب در حالتی قلم به دست و نشسته در حال نگارش دیده شده بود. وی کُتب عدیده ای را به رشته ی تحریر در آورد.  بیش از پنجاه اثر به فارسی و عربی از وی به یادگار مانده است. وی کتاب حاشیه بر منظومه ی سبزواری را در زمینه ی فلسفه به نگارش در آورد، شرح تهذیب را در علم منطق نگاشت. کتاب تصوف را در علم عرفان مرقوم داشت. در موضوع ولایت قلم بر دست گرفت و کتاب «بانگ نای» را نوشت. در علم فقه کتاب طهارت را نگاشت، بر ترجمه ی  قرآن مهدی الهی قمشه ای نقد نوشت و بر مفاتیح الشرایع ملامحسن فیض کاشانی حاشیه نگاشت.

شیخ وارسته ی بیرم عمر چندان بلندی نداشت. او در ۶۳ سالگی رخت از جهان بربست. وی در مناجات نامه ی خود گفته ی بود: پروردگارا! بمیران مرا با چهره ای شاد و لبخندی به حیاتِ خود زده، تا به لقایت، خود را زنده داریم و هر لحظه ما را به یاد خود بیامرز.

شیخ حقانی اگر چه پرنویس بود اما کمتر سخن می گفت. شاید او محیط را مناسب برای فهم کلامش نمی دید و سکوت پیشه کرده بود. او در آثارش به این شعر مولانا تمسک جسته بود که:

ای خدا جان را تو بنمای آن مقام/ که در او بی حرف می روید کلام

شاید شیخ حقانی هم چنین مقامی را تجربه کرده بود. او اما مهجور ماند. کمتر اثری از ایشان منتشر شد. آثاری که می تواند حتی برای مسائل امروزین نیز رهگشا باشد. شاید ارج و قرب نهادن بر وی، با شناخت آثارش، شیوه ی رفتارش و فهم سخنش معلوم گردد. در این صورت است که آن توصیه ی زعیم نجف هم تحقق خواهد یافت: «بر کافه و عموم اخوان بلده ی لار واتباع آن.. وجود شریف ایشان را مغتنم شمرده از بیانات شافیه کافیه ایشان مستفیذ گردند و در احترام و رعایت ایشان کوتاهی نخواهند نمود.»


4 نظر

  1. ناشناس گفت:

    0

    1

    پس عکس سیدعبدالحسین که سرسلسله این خاندان بزرگ است کو!؟

  2. بيرم گفت:

    0

    0

    مسولين لارستان بايد براي بيرم اقدام عملي كنندتا مطالبات محقق شود شما اصحاب رسانه هم به جاي پرداختن به داشته هاي تاريخي بايد به استعدادهاي بيرم براي توسعه بپردازيد و مطالبات مردم بيرم را به مسولين انعكاس دهيد

    • روح ا... گفت:

      0

      0

      شما هم که فقط بلدید ساز مخالف بزنید

    • ناشناس گفت:

      0

      0

      عزيزم اين ساز مخالف نيست همين تفكر بوده كه لار به اين روز انداخته كه گراش كه نزديكترين همسايه بوده از لار جدا شد و ديگران هم به دنبال آنند. بيرم تنها نقطه اي هست كه با بيشترين ضرر كه شما متاسفانه از آن بي اطلاع هستيد تا كنون پاي لار ايستاده ولي من با ضرس قاطع مي گويم با اين بي توجهي بيرمي ها هم شايد تصميم جديدي بگيرند كه منطق ايجاب مي كند

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان