میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در18 اکتبر 2020 ساعت 1:47 ب.ظ سرویس:شهر و شهروند, عناوین اصلی 14 دیدگاه 622 بازدید

طرح مسیرهای «دوچرخه‌سواری» شهر لار به «شورای ترافیک» ارسال شد/ آیا وعده چندساله مدیران شهری محقق می شود؟

گفت‌وگو با شهردار، رئیس سازمان حمل و نقل و رئیس کمیسیون عمران شورای شهر لار

طرح مسیرهای «دوچرخه‌سواری» شهر لار به «شورای ترافیک» ارسال شد/ آیا وعده چندساله مدیران شهری محقق می شود؟

نخستین نشست رسانه‌ای شورای اسلامی و شهرداری لار با رسانه‌ها، در تیرماه، با حواشی خود برگزار شد؛ یکی از وعده‌های اصلی این جلسه، که از سوی مسئولان با اصحاب رسانه مطرح گردید، حرکت به سوی شهر انسان‌مدار و پیش‌بینی مسیرهای دوچرخه بود، وعده‌ای که با اقدامات پیشین شهرداری در خصوص تعریض خیابان معلم و مواضع رسمی اعضای شورا مبنی بر عدم امکان دوچرخه‌سواری و پیاده‌مداری در آب و هوای گرم لار، در تعارض بود.

با آنهمه امروز خبرهایی مبنی بر قصد شهرداری لار، برای ایجاد مسیر دوچرخه به گوش می‌رسد. باید دید اجرای چنین وعده‌ای با وجود مواضع قبلی این مجموعه و در مهلت اندک باقی مانده از عمر شورا، چه میزان قابل انتظار خواهد بود.

به این بهانه و به منظور پیگیری تحقق وعده ایجاد چنین مسیرهایی، به سراغ محمدرضا قنبر نژاد شهردار لار، سیدمهدی میرپور، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر لار و ریاست وقت شورا که چنین وعده ای را طرح نمود و امین منتظری رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری لار رفتیم. این گفتگوها، از سوی خبرنگاران دو رسانه میلاد و آفتاب لارستان و با رعایت فاصله اجتماعی انجام گرفته است.

 

محمدرضا قنبرنژاد، شهردار لار:

نخستین گام گذار از شهر خودرو محور به شهر انسان‌مدار را امروز رقم زدیم/ خیابان­های شهر جدید لار، ظرفیت خوبی برای ایجاد مسیرهای دوچرخه دارند/ از همه ظرفیت‌ها استفاده می­کنیم و گوش شنوایی برای نقد دلسوزان داریم

مدتی ‌است خبرهایی مبنی بر ایجاد مسیر دوچرخه در شهر لار به گوش می رسد، به‌عنوان شهردار لار، این خبر را تایید می‌کنید؟

با نام و یاد خدا و ضمن عرض سلام به شهروندان لار و به‌ویژه مخاطبان رسانه‌های میلاد و آفتاب لارستان؛ در ابتدا باید عرض کنم که ایجاد و توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری، امروزه به دلیل مزایای بسیاری که برای کاهش آلودگی هوا، کاهش تراکم ترافیک سواره و سلامتی روان شهروندان دارد، در تمامی شهرهای جهان مورد توجه است. در بررسی‌های انجام شده ارتباط میان طراحی شهری و چاقی، از سوی پژوهشگران شهری مورد تایید قرار گرفته است و یکی از نمودهای طراحی هر شهر که بر این مسئله اثرگذار است، قابلیت شهر برای توسعه­ مسیرهای دوچرخه است.

به باور من وقت آن رسیده که نخستین گام گذار از شهر خودرو محور به شهر انسان‌مدار را رقم زنیم؛ لذا این خبر صحت دارد و باید عرض کنم که ما گام‌های خوبی را برای تهیه و اجرای طرح مسیر دوچرخه‌سواری برداشته‌ایم و با هماهنگی همکارانم در سازمان حمل و نقل شهرداری و طی بازدیدهای مکرر و منظم به عمل آمده، نسبت به تعیین مسیر دوچرخه‌سواری به طول ۹ کیلومتر و عقد قرارداد جهت طراحی اقدام کرده‌ایم.

تهیه این طرح در چه مرحله‌ای است و چرا در آخرین جلسه‌ای که با اصحاب رسانه برگزار شد، شما از اجرای چنین مسیری حرفی به میان نیاوردید؟!

تجربه­ مدیریت در این سال‌ها و مشاهده­ موانع اداری و اجرائی، نشان داده که خبرهای خوش را در موقع مقتضی می­باید به عرض مردم عزیزمان برسانیم. امروز و پس از تهیه طرح و ارسال آن به شورای ترافیک شهرستان جهت تصویب، می‌توانیم این مژدگانی را به شهروندان بدهیم؛ اگرچه تصویب طرح در شورای ترافیک همچنان باقی مانده است که امیدواریم با همکارای عزیزان در فرمانداری لار، هرچه سریع­تر این طرح را به تصویب و اجرا برسانیم.

دیگر شهرها، در سال­های گذشته نسبت به ایجاد مسیرهای دوچرخه اقدام کرده­اند، از نظر شما، لار از این قافله عقب نمانده است؟

این حرف تا حدودی صحیح است؛ با آنهمه این نکته را نباید از نظر دور نگاه داشت که جایگاه لار و وضعیت ویژه آن، هزینه ارائه خدمات مرتبط با شهرداری را دوچندان می‌کند. ما عملا دو شهر را خدمت‌رسانی می‌کنیم. اگر بالا بودن هزینه‌های خدمت‌رسانی در دیگر شهرها را صرفا از سیاست‌های غلطی که منجر به پراکنده‌رویی شهری شده است (که البته نمی‌توان آن را تنها ناشی از خواست شهرداری‌ها دانست) بدانیم، این پراکنده‌رویی در شهر لار، ناگزیر بوده است و علاوه بر سیاست‌های غلط گفته شده، وقوع زلزله، محدوده خدماتی گسترده‌ای را فراروی شهرداری قرار داده است و در سال‌های گذشته، بخش عظیمی از تلاش شهرداری مصروف امور خدماتی و زیربنایی شده است. لذا اگرچه با کمی تاخیر و آرام‌تر از دیگر شهرها، اما نخستین گام به سوی شهر دوستدار دوچرخه را به شکل اصولی و اساسی برداشته‌ایم و یقین دارم کارشناسان ما در سازمان حمل و نقل، با جدیت و وسواس کافی، نسبت به انتخاب و ایجاد مسیر دوچرخه دقت خواهند کرد. این طرح نتیجه ماه­ها تلاش بی‌هیاهوی کارشناسان ماست.

پس شما این طرح را بدون اشکال و ایراد می‌دانید و به کار کارشناسانتان اطمینان کامل دارید؟

گمان می­کنم این حرف شما برداشت چندان دقیقی از حرف‌های من نبود؛ اینجانب باور دارم کارشناسان ما، بیشترین تلاش را برای حصول به بهترین نتیجه می­کنند. لذا حرف من به معنای اطمینان از بی نقص بودن طرح نبود؛ اطمینانی بود که از تلاش همکارانم داشتم.

برایمان بگویید که خود شما چقدر در شهر پیاده‌روی می‌کنید و از دوچرخه استفاده می‌کنید؟

متاسفانه از انجام این فعالیت ها سال‌هاست که بازمانده‌ام، با آنهمه اعتقاد دارم اگر برنامه کاری من را ببینید تا حدودی به بنده حق بدهید!

در آخر، ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار خبرنگاران قرار دادید، اگر حرفی با خوانندگان دارید، بیان کنید.

فاز اول ایجاد مسیر دوچرخه در شهر لار، مطابق با اقتضائات دوران کرونا و با هدف افزایش سهم جابجایی‌های فعال (پیاده و دوچرخه) از سطح خیابان‌های شهری انجام شد. بدیهی است در فازهای بعدی، توسعه مسیرهای تفریحی را نیز در نظر داریم. فضایی که امکان عبور ایمن دوچرخه سواران را در مسیرهای اطراف شهر فراهم آورد. این مسئله نیازمند صبر و مدارای شهروندان و تعامل دو سویه میان شهروندان و شهرداری است.

نکته دیگر آنکه علاوه بر ایجاد مسیر، تصمیماتی نیز برای خرید دوچرخه ی همگانی و ایجاد امکاناتی برای استفاده ی همگان از این مسیرها داریم. این امر عدالت فضایی را در شهر محقق خواهد ساخت.

در طول مدت ایجاد این مسیر و برای توسعه فازهای بعدی، جلساتی را با گروه‌های دوچرخه سواری برگزار خواهیم کرد؛ گوش شنوایی برای شنیدن نقد دلسوزان داریم و از شما اصحاب و اهالی رسانه، برای تلاش‌هایی که در جهت اطلاع‌رسانی به شهروندان به انجام می‌رسانید، سپاسگزاریم.

 

سیدمهدی میرپور، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر لار:

می‌خواهیم برای دوچرخه‌سواری به عنوان یک شیوه جابجایی و یکی از گزینه های آمد و شد، رسمیت قائل شویم/ وعده‌ای که در سال گذشته به‌عنوان رئیس شورا به مردم دادم را فراموش نکرده‌ام، امروز زمان تحقق این وعده است/ طرح مسیر دوچرخه، برای تصویب به شورای ترافکیک شهرستان ارسال شده است/ ایجاد مسیر دوچرخه تفریحی و ورزشی، در پارک شهر، می تواند به عنوان فاز بعدی اجرای مسیر دوچرخه مطرح شود

جناب میرپور، در نشست قبل شما با اصحاب رسانه، از ایجاد مسیرهای دوچرخه سخن به میان آوردید. شنیدن چنین خبری از شورایی که در نخستین سال فعالیت خود، بر خلاف نظر مهندسین شهرساز، بخش سواره خیابان معلم را تعریض کرد، برای مردم و متخصصان چندان جدی تلقی نشد! این روزها، خبرهایی مبنی بر ایجاد مسیرهای دوچرخه به گوش می رسد؛ برای ما و خوانندگان توضیح دهید ایجاد این مسیر، چگونه صورت خواهد گرفت.

ضمن سلام به خوانندگان عزیز میلاد و آفتاب لارستان، باید اعتراف کنم که انتظار طرح این مسئله را از این زاویه نداشتم، حقیقت آن است که دیدگاه شورا در آن زمان، بر تعریض معابر و خیابان کشی بود و امروزه نیز، همچنان برخی از اعضا چنین دیدگاه‌هایی دارند. اما در سال سوم شورا، ایجاد این مسیرها را در دستور کار قرار دادم؛ خوشبختانه، شهردار نیز در این قضیه پیش قدم شدند و نسبت به تعیین مسیر و عقد قرارداد اقدام شد. امروز، خوشحالم که در جهت عمل به وعده داده شده تلاش کرده‌ام و وعده‌ای که به مردم دادم را فراموش نکردم.

مسیرهای دوچرخه در کدام بخش از شهر و چگونه ایجاد خواهند شد؟ این مسیر آیا در خیابان‌های پیرامون شهر و برای مقاصد تفریحی ایجاد شده است؟

حقیقت آن است که در این مرحله، از فرصت پیش آمده بواسطه کرونا، برای توسعه مسیرهای دوچرخه در خیابان‌های شهری، استفاده کردیم و می‌خواهیم برای دوچرخه‌سواری به‌عنوان یک شیوه جابجایی و یکی از گزینه‌های آمد و شد رسمیت قائل شویم.

اعتقاد بر آن بود که از فرصت قانونی پدید آمده بواسطه کرونا، نسبت به ایجاد مسیرهای درون شهری اقدام کنیم و با اجرای موفق این مسیر، نظرات نسبت به ایجاد مسیرهای دوچرخه با مشاهده میزان استقبال شهروندان از این مسیرها، تغییرخواهد کرد. بنابراین در این مرحله، مسیرهای دوچرخه در خیابان‌های شهری و عمدتا با کاستن از بخش سواره خیابان‌ها اجرا خواهد شد.

این یعنی عده‌ای نسبت به استقبال از این مسیرها هم تردید داشتند؟

پاسخ به این سوال مثبت است. به باور عده‌ای از همکاران ما در شورا که البته نظراتشان محترم و قابل بحث است، ایجاد مسیرهای دوچرخه در شهری همچون لار که آب و هوایی گرم و خشک دارد، با موفقیت همراه نخواهد شد و ضرورتی هم ندارد.

اما امروزه متخصصان شهرسازی بر این باورند که بحث حیات شبانه، نباید از نظر دور نگاه داشته شود و امکان دوچرخه‌سواری در ساعات شب، در بسیاری از ماه‌های سال، فراهم است. همانگونه که باید در جهت سرزندگی فضاهای شهری در ساعات شب تلاش کنیم، بسترهای لازم برای این سرزندگی و شکل‌گیری فضاهای فعال را هم باید مد نظر قرار دهیم؛ یکی از این بسترها و ملزومات، ایجاد مسیرهای دوچرخه درون شهری است.

شورا نماینده مردم است؛ به ما بگویید مردم چه سهمی در ایجاد و اجرای این مسیرهای دوچرخه ایفا خواهند کرد.

حقیقت آن است که اجرای این طرح و در چارچوب قوانین موجود که مسیرهایی درون شهری است، با ریسک بالایی روبروست. انتخاب این مسیرها نیازمند آگاهی از حجم ترافیک مسیرهای گوناگون شهر و آمار تصادفات در نقاط گوناگون بوده است، نقش شهروندان در این مرحله، رفتار صحیح با مسیر دوچرخه است و کمک به ایجاد فرهنگ صحیحی که حرکت ایمن در مسیرهای دوچرخه را تسهیل کند. برای نمونه اگر به شبکه‌های اجتماعی سری بزنید، در شیراز و برخی دیگر شهرها برخی سازمان‌های مردم‌نهاد و انجمن‌های دوچرخه‌سواری، در صفحات خود علاوه بر آموزش رفتارهای ترافیکی و فرهنگ دوچرخه‌سواری، از رانندگان متخلفی که در مسیر دوچرخه‌سواری توقف می‌کنند عکس تهیه کرده و اینگونه رفتارها را تقبیح می‌کنند. چنانکه می‌بینید مردم خود به‌عنوان تشویق‌کننده رفتارهای صحیح و بازدارنده از رفتارهای غلط عمل می‌کنند. ما نیز در اینجا، پیش از اجرای مسیر دوچرخه، با برگزاری جلساتی با گروه‌های دوچرخه‌سواری، نظرات ایشان را اخذ خواهیم کرد.

با آنهمه از آنجا که اجرای چنین مسیرهایی از پروژه‌های کم هزینه شهری محسوب می‌شود، بنا داریم در مراحل بعد، توسعه مسیرهای تفریحی و ورزشی دوچرخه را در پیش بگیریم. نقش مردم در تعیین این مسیرها دوچندان خواهد بود. امروزه نیز پیشنهاداتی را دریافت کرده‌ایم.

پس برای ایجاد مسیرهای تفریحی و برون‌شهری هم برنامه‌هایی هست، قدری از این برنامه‌ها بگویید.

تجربه مسیرهای دوچرخه سواری برون شهری، در دیگر شهرها و البته نظرات شهروندانی که با آنها دیدار داشته‌ایم، گزینه‌هایی را در ذهن ما شکل داده است. با آنهمه برگزاری یک نظرسنجی منسجم و اصولی لازمه تعیین نهایی این مسیرهاست.

یکی از گزینه‌های مد نظر ما، ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری تفریحی ورزشی در پارک جنگلی است، مسیری که از بولوار ایراهستان در نزدیکی مسکن مهر، راه خود را در دل پارک جنگلی و از میانه مسیرهای سبز آغاز می‌کند و یک لوپ گردشی را شکل می‌دهد. با آنهمه چنان‌که گفتم، این گزینه‌ها علاوه بر تایید گروه‌های مردمی، نیازمند تصویب در شورا و هم عقیده بودن دیگر اعضا بر ضرورت چنین مسیرهایی است. امیدواریم با اجرای موفق مسیر پیشنهادی فعلی و مشاهده میزان استقبال شهروندان از این مسیرها، بتوانیم نظر تمامی اعضا را جلب نماییم.

سوال دیگری که ممکن است برای خوانندگان جالب باشد این است که خود شما چقدر در شهر پیاده‌روی می‌کنید و از دوچرخه استفاده می‌کنید؟

حقیقت آن است که در نبود مسیرهای ایمن دوچرخه، این ورزش را مدتهاست کنار گذاشته‌ام. نبود مسیرهای دوچرخه و دیدن شهروندانی که همیشه در محورهای گوناگون شهر، مشغول دوچرخه سواری بودند موجب شد این نیاز شهروندان را از سال اول به‌عنوان یک دغدغه دنبال کنم. خوشبختانه امروز به ایجاد این مسیر و تحقق آن دغدغه، یک گام نزدیک‌تر شده ایم.

از وقتی که برای خوانندگان گذاشتید سپاسگزاریم، در آخر اگر سخنی با خوانندگان دارید، بفرمایید.

تمامی تلاش من و همکارانم در مجموعه شهرداری و شورا، تامین رضایت شهروندان است. ممکن است میان اعضای گوناگون شورا، تفاوت‌هایی از نظر تامین این رضایت وجود داشته باشد. باور من از آغاز، لزوم حرکت از شهر خودرو محور به شهری انسانی بوده است و امروز گام مهمی در این راه برداشته شده. امیدوارم تا پیش از پایان عمر این شورا، اجرای کامل و بی‌نقص این مسیر را شاهد باشیم.

از همه مردم تقاضا می‌کنم حتی اگر نقدی به مجموعه شورا دارند، پای کار بیایند و دوچرخه‌سواری را به‌عنوان یک شیوه جابجایی به رسمیت بشناسند و علاوه بر رفتار صحیح ترافیکی، در صورت مشاهده رفتارهای غلط تذکرات لازم را بدهند. می‌دانیم در آغاز راه هستیم و ممکن است دوچرخه‌سواری هنوز به عنوان دغدغه در ذهن بسیاری از مسئولین شکل نگرفته باشد، پس تقاضا دارم با استفاده از این مسیرها، علاوه بر افزایش سلامتی خود، نشان دهیم که لار ظرفیت کسب عنوان شهر دوست‌دار دوچرخه را دارد.

از اعضای محترم شورای ترافیک نیز، تقاضا دارم با بررسی و چکش‌کاری طرح پیشنهادی مسیر دوچرخه در اسرع وقت، مقدمات تصویب و اجرای آن را فراهم آورند.

از اینکه با رسانه‌های مجوز‌دار و واجد صلاحیت گفتگو می‌کنم خوشحالم، در سال‌های خدمتم به‌عنوان عضوی از شورا و البته ریاست شورا، همواره حمایتی دو سویه میان شورا و رسانه‌های رسمی وجود داشته است و این رابطه، علاوه بر آگاه ساختن ما از خواسته‌های شهروندان، زمینه آگاهی‌رسانی از کارهای انجام شده به شهروندان را نیز فراهم آورده است. بنابراین در آخر بر خود لازم می‌دانم از تلاش شما و همکارانتان کمال تشکر را به عمل آورم.

 

امین منتظری؛ رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری لار:

حرکت به سوی شهر دوست‌دار دوچرخه را با تاخیر، اما اصولی شروع کرده‌یم/ کرونا فرصتی را برای بازاندیشی در سهم شیوه‌های جابجایی، از خیابان‌های شهر فراهم آورده است

پس از گفت‌وگو با شهردار لار، به نظر می‌رسد عزم شهرداری برای ایجاد مسیرهای دوچرخه در شهرلار جزم شده است، اگر ممکن است برای خوانندگان مشخصات این مسیر را توضیح دهید.

قرارداد طراحی مسیر دوچرخه، در تیرماه امسال منعقد گردید، اگرچه پیش‌تر و در سنوات گذشته، این مسئله همواره به‌عنوان یک دغدغه در سازمان حمل و نقل و مجموعه شهرداری مطرح بود، با آنهمه موانعی بر سر راه ایجاد چنین مسیری وجود داشت که با شیوع کرونا و شکل‌گیری بسترهای قانونی مبنی بر امکان ایجاد چنین مسیرهایی در خیابان‌های شهری، شهرداری لار، فرصت را غنیمت شمرد و با همکاری شورا و نظر مساعد شهردار، این امر به واقعیت بدل شد.

ممکن است کمی از این موانع را برای مخاطبان بفرمایید؟ چه چیزی باعث شد توسعه مسیرهای دوچرخه به کرونا موکول شود؟

چنانکه گفته‌ام، ما همواره در پی ایجاد چنین مسیرهایی بوده‌ایم و شهردار نیز، دیدگاه مثبتی در این راستا داشته‌اند، با آنهمه وجود اختلاف‌نظرهایی در خصوص میزان استقبال شهروندان و یا ضرورت ایجاد چنین مسیرهایی در سطوح بالای مدیریتی باعث این تاخیر شد. ترجیح می‌دهم بجای پرداختن به چنین موضوعاتی، در موارد فنی اظهار نظر کنم و استدعا دارم شما نیز، در چارچوب وظایف و تخصص‌های من، سوالاتی را مطرح نمایید.

پس اجازه دهید از نکته‌ای که در صحبت‌های خودتان مطرح شد گفت‌وگو را ادامه دهیم، ارتباط میان همه­گیری کرونا و ایجاد مسیرهای دوچرخه چیست؟ و چگونه کرونا این بستر قانونی را فراهم آورده است؟ این مسئله همانطور که برای ما، قطعا برای مخاطبان دیگر نیز جالب خواهد بود.

با شیوع کرونا، لزوم رعایت فاصله اجتماعی مطرح گردید و لازم شد که شهرها خود را برای مقابله با این مسئله آماده سازند، متخصصین شهرسازی و حمل و نقل در این دوران، نسبت به آماده‌سازی فضاهای عمومی برای چنین وضعیتی اقدام کردند؛ گسترش سهم عابران پیاده و دوچرخه‌سواران از خیابان‌های شهری، یکی از شیوه‌های مناسب‌سازی اینگونه فضاها برای چنین وضعیتی است. به این ترتیب، شهروندانی که از خودروهای شخصی برخوردار نیستند مجبور نیستند برای رسیدن به مقصد، در فضای بسته تاکسی و یا خودروهای حمل و نقل عمومی بمانند.

بگذارید اینگونه بیان کنم، کرونا فرصتی را برای بازاندیشی در سهم شیوه‌های مختلف جابجایی، از خیابان‌های شهر فراهم آورد. اگر دیروز عمده سطح خیابان‌های شهر در اختیار خودروها بود، امروز سهم عابران پیاده و دوچرخه‌سواران، بیش از پیش خواهد شد. درک اهمیت این مسئله از سوی نهادهای ملی، صدور بخشنامه­هایی را برای مناسب­سازی فضاهای شهری موجب گردید و شهرداری لار نیز از این فرصت برای ایجاد مسیرهای دوچرخه درون‌شهری بهره جست.

به نظر می رسد لار با کمی تاخیر نسبت به توسعه این مسیرها اقدام نموده است؛ آیا از تجارب دیگر شهرها نیز بهره جسته‌اید؟

تلاش ما و همکارانمان در سازمان حمل و نقل و شهرداری لار، بر توسعه اصولی این مسیرها متمرکز بوده است. واقعیت امر آن است که تجربه ایجاد مسیرهای دوچرخه در بسیاری شهرهای ایران از جمله شیراز و تهران را از نظر گذرانده‌ایم. در طرح تهیه شده برای شهر لار نیز، خوشبختانه، از استانداردهای جهانی طراحی این مسیرها، بویژه راهنمای طراحی مسیرهای دوچرخه شهری انجمن مدیران حمل‌ونقل شهری ایالات متحده بهره جسته‌ایم. لذا اگرچه کمی دیرتر از دیگر شهرها ایجاد این مسیرها را شروع کردیم اما اصولی و منطقی این حرکت را آغاز کرده‌ایم. با همکاری مشاور این پروژه، از تجارب جهانی و ایرانی برای اجرای هرچه صحیح‌تر این مسیر استفاده شده‌است، بگونه‌ای که بخش نخست این طرح به بررسی اسناد طراحی مسیر دوچرخه اختصاص یافته است.

این مسیر کدام بخش از خیابان‌های شهری را در بر می‌گیرد؟

این مسیر به طول تقریبی ۹ کیلومتر، بخش‌های گوناگون شهر جدید لار را به یکدیگر متصل می سازد. توسعه مسیرهای دوچرخه از پارک شهر و خیابان معلم تا بخش‌های شمالی نظیر بولوار غدیر در دستور کار شهرداری است و علاوه بر محورهای شمالی-جنوبی، محورهای شرقی غربی نظیر بولوار آزادی و جمهوری اسلامی (چهل متری اول و دوم) نیز در این طرح گنجانده شده‌اند.

پس خیابان‌های شهرقدیم در این مسیر جایی ندارند؟

حقیقت آن است که علیرغم تاکید شهردار بر توسعه برابر این فضاها در معابر شهرقدیم و جدید، در وضعیت فعلی به دلیل عرض کم معابر شهر قدیم و هندسه ویژه این معابر و تراکم ترافیک در معابر اصلی این بخش از شهر، ایجاد این مسیرها میسر نیست.

آنچه امروز می‌دانیم تاکید مدیران بر گسترش این فضاها در شهر قدیم است و صحبت بر سر چگونگی آن است. اطمینان خاطر دارم توسعه ایمن مسیرهای دوچرخه در شهر قدیم نیازمند تمهیدات مدیریتی و طراحانه است که پس از شکل‌گیری فرهنگ دوچرخه‌سواری در شهر و رواج رفتارهای صحیح ترافیکی در سال‌های پیش رو اتفاق خواهد افتاد.

در دیگر شهرها امکاناتی برای افرادی که به دلیل محدودیت­های مالی، امکان تهیه دوچرخه و استفاده از این مسیرها را ندارند از سوی شهرداری فراهم می شود، آیا در لار به این مسئله توجهی شده است؟

مسئله عدالت فضایی در شهر و امکان برخورداری همگان از امکانات، همواره مورد تاکید شهردار محترم بوده است، به این منظور طرح خرید دوچرخه‌های همگانی و یا همکاری با استارتاپ هایی نظیر «بی دود» برای ایجاد سامانه دوچرخه‌های کرایه‌ای را در دست بررسی داریم، بدیهی است پیش از اجرای مسیر دوچرخه نمی‌توان از راه‌اندازی این سامانه‌ها حرف زد. ایجاد چنین سامانه‌هایی البته با موانعی روبروست، چنین استارتاپ‌هایی، به دلیل جمعیت کم ممکن است از استقرار در شهرهایی مثل لار، سر باز بزنند و امیدواریم با رایزنی‌های صورت گرفته بتوانیم بهترین نتیجه را کسب کنیم.

به‌عنوان سوال آخر، برای مخاطبان ما جالب خواهد بود بدانند که خود شما چقدر در شهر پیاده‌روی می‌کنید و از دوچرخه استفاده می‌کنید.

با همه مشغله‌ای که به‌عنوان یکی از مسئولان شهرداری دارم، خوشحالم که پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را از برنامه خود حذف نکرده‌ام.

و معمولا کدام مسیرها را برای دوچرخه‌سواری انتخاب می‌کنید؟

معمولا در مسیرهای ایمن‌تر، نظیر بولوار ولایت و غدیر شمالی دوچرخه‌سواری می‌کنم. البته باید اعتراف کنم در نبود مسیری ایمن مختص این فعالیت، دوچرخه‌ام را به چراغ خطر مجهز کرده‌ام!

از اینکه مثل همیشه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید، سپاسگزاریم، در آخر اگر سخنی با خوانندگان ما دارید، بیان کنید.

ما نیز از شما اهالی رسانه آفتاب و میلاد، که در قالبی رسمی و قانونی، سعی در آگاهی‌رسانی به شهروندان داشته و فارغ از حاشیه‌سازی، سعی در اطلاع‌رسانی به شهروندان را دارید سپاسگزاریم. در آخر باید عرض کنم اشاعه فرهنگ و رفتار صحیح ترافیکی یکی از دغدغه‌های همیشگی ما بوده و خواهد بود. اگر امروز با وجود دوربین‌های ثبت تخلف، عده‌ای چراغ‌های راهنمایی را جدی نمی‌گیرند، فردا هم شاهد رفتارهای غیرقانونی نظیر پارک خودروها در خطوط عبوری ویژه دوچرخه خواهیم بود و بروز چنین رفتارهایی دور از انتظار نیست. لذا ما باید توسعه مسیرهای دوچرخه را همزمان با توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری و رفتار ترافیکی مورد توجه قرار دهیم و در این راه، به همراهی شهروندان و سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌های ورزشی، نیاز جدی داریم.

برگزاری دوره‌های آموزشی و ورکشاپ‌های آموزش دوچرخه‌سواری و تعمیرات سریع دوچرخه، ترویج فرهنگ رانندگی و آموزش رانندگان برای مواجهه با مسیرهای دوچرخه و… همه این‌ها جزئی از برنامه معاونت فرهنگی و سازمان حمل و نقل قرار خواهد گرفت، با آنهمه در دیگر شهرها، چنین فعالیت‌هایی هم با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و بعضا بصورت مستقل از سوی این سازمان‌ها و گروه‌های ورزشی مردمی در حال اجراست.


14 نظر

  1. ناشناس گفت:

    1

    0

    این شورا و شهرداری بالاخره یک حرکتی زد. بازهم خدا رو شکر

  2. ناشناس گفت:

    2

    0

    درود بر آقای میرپور که بالاخره باعث شد یک کار باکلاس از این شورا سر بزند

  3. س راضی گفت:

    0

    0

    با سلام ضمن تشکر از اقدامات شهرداری . در ذیل به مزایا و معایب این طرح اشاره میکنم و قطعا مطمئنم در گروهتان بررسی نموده اید ولی برای یادآوری و دقت در ایجاد مسیر ارسال مینمایم .

  4. س راضی گفت:

    0

    0

    مزایای خطوط دوچرخه سواری در لارستان
    ۱٫ ایمنی بیشتر برای دوچرخه سواران
    خطوط اختصاصی دوچرخه سواری باعث می شود که دوچرخه سواری ریسک کمتری داشته باشد. بنابراین شهرداری لار باید این موضوع را در نظر بگیرند تا از مردم در برابر تصادف بین اتومبیل ها و دوچرخه سواران و موتورسواران اتفاق می افتد ، محافظت کند.
    ۲٫ رفت و آمد برای کار با دوچرخه
    ممکن است رفت و آمد با دوچرخه برای کار بسیار جذاب تر شود
    ۳٫ نگرانی کمتر از آسیب دیدگی
    به طور کلی در خیابان های شلوغ دوچرخه سواران و موتورسواران در معرض خطر برخورد با ماشین هستند ، که با اجرای خطوط دوچرخه ، خطر تا حد زیادی کاهش می یابد .
    ۴٫کاهش تداخل دوچرخه سواران با عابران پیاده که در لار شایع است حتی موتورسواران
    در شهرهایی که هیچ مسیر دوچرخه سواری وجود ندارد ، دوچرخه سواران اغلب از پیاده رو به جای لاین ماشین استفاده می کنند زیرا از تصادفات جدی با اتومبیل می ترسند. با این حال ، استفاده از پیاده رو برای دوچرخه سواری نیز به معنای افزایش خطر تصادف بین دوچرخه سواران و عابران پیاده است.
    ۵٫ برای گردشگرانی که می خواهند در شهرلار گشت و گذار کنند خوب است
    ۶٫ آلودگی کمتر محیط زیست که فعلا فاکتور مهمی برای شهرهای کوچک نیست
    ۷٫ نوعی ورزش همگانی محسوب میشود و …. و سخن کوتاه میکنم ..

  5. س راضی گفت:

    0

    0

    معایب خطوط دوچرخه سواری
    ۱٫ فضای کمتری برای اتومبیل ها
    یک نکته منفی در مسیرهای دوچرخه سواری این است که فضای کمتری برای ماشین ها در خیابان های لار وجود خواهد داشت. مخصوصا خیابانهای قدیمی .. به نظرم برای شهرکها و خیابانهای جدید در لار حتما این طرح برنامه ریزی و اجرا شود
    ۲٫ افزایش استرس رانندگان
    برای رانندگان ماشین احتمالاً سطح استرس آنها افزایش می یابد و احتمال تصادفات رانندگی افزایش یابد اتومبیل افزایش دهد.
    ۳٫ ترافیک بیشتر
    به طور کلی ، از آنجا که به دلیل اجرای خطوط دوچرخه ، فضای کمتری برای اتومبیل ها باقی خواهد ماند ، احتمال ترافیک بیشتر نیز وجود دارد.به خصوص در شهرهای بزرگ و شهرقدیم لار با خیابانهای تنگ و باریک که در حال حاضر ترافیک یک مشکل بزرگ است ، ایجاد این خطوط دوچرخه سواری مشکلات ترافیکی را تشدید می کند.
    ۴٫ ممکن است در برخی مناطق غیرضروری باشد
    حتی وجود خطوط دوچرخه سواری در مناطقی که تصادفات رانندگی بین دوچرخه سواران و اتومبیل ها کاملاً رایج است ممکن است مفید باشد ، اما ممکن است لازم نباشد که آن خطوط در مناطقی که دوچرخه و اتومبیل مسئله بزرگی برای هریک از آنها ایجاد نمی کند ، انجام شود
    ۵٫ تعداد کمی از مردم از دوچرخه استفاده می کنند
    در لار که اتومبیل و موتور در اولویت است فقط بخش کوچکی از مردم از دوچرخه خود برای رفت و آمد استفاده می کنند.و بعضی علی رغم داشتن دوچرخه دوست ندارند از دوچرخه خود برای رفت و آمد استفاده کنند
    ۶٫ نوع آب و هوا و خلق و خوی مردم
    به عنوان مثال اگر مردم خیلی تنبل یا عجول باشند یا هوا خیلی سرد یا گرم یا بارانی و برفی باشد ،ایجاد خطوط دوچرخه خیلی منطقی نیست. در تابستانهای داغ مردم لار می خواهند به سرعت به محل کار یا منزل برگردندو دوچرخه این خصوصیت را ندارد
    ۷٫ خطوط دوچرخه سواری می تواند هزینه بر باشد
    جدا از تلاش های چشمگیر برنامه ریزی مربوط به خطوط دوچرخه سواری ، ساخت آن خطوط ممکن است بسیار پرهزینه باشد و شهرداری باید تصمیم بگیرد که آیا این هزینه ها قابل توجیه است یا خیر. و آیا اولویت لار است یا خیر؟
    ۸٫ ممکن است توسط موتورسوارها استفاده شود
    لار و منطقه جنوب بیشترین تعداد موتور را داراست و در مواقع پرترافیک و یا تفریح وار ممکن است این مسیر توسط موتورها استفاده شود و احتمال برخورد بین دوچرخه سواران و موتورها وجود دارد
    ۹٫ زمان دوچرخه سواری
    با توجه به هوای گرم لاراحتمال فراوان میرود که مردم لار و اغلب جوانها جهت جلوگیری از تغییر رنگ پوست در آفتاب و همچنین گرمازدگی شبها و حوالی غروب اقدام به دوچرخه سواری کنند که لازم است معابر با چراغ با روشنایی استاندارد مجهز شوند
    ۱۰٫ البسه ایمنی و تجهیزات دوچرخه
    انشا… فرهنگ دوچرخه سواران به گونه ای شود که کلاه ایمنی استفاده و چراغ روشنایی نیز روی دوچرخه ها نصب کنند

  6. س راضی گفت:

    1

    0

    در هر صورت تصمیم گرفته شده باعث خوشحالی است و امیدوارم مسیر مناسبی برای دوچرخه سواری در لارستان ایجاد گردد. ممنون

  7. ناشناس گفت:

    2

    0

    خوشحالیم که در این شهرداری نیروهای متخصص وجود دارد که تا الان از وجود آنها خبر نداشتیم. چقدر با سواد و با مطالعه صحبت کرده اند آقای منتظری

    • س راضی گفت:

      0

      0

      سلام دقیقا صحبتهای ایشان نشان ا ز مطالعه بروز ایشان بود و اشنا به استانداردها و اقدامات کشورهای دیگر دیدم احسنت

  8. ناشناس گفت:

    1

    0

    احسنت بر آقای مهندس میرپور جوان شایسته و متخصص در این ۳سال که مسئولیت کمیسیون عمران را بر عهده گرفتند چهره شهر رابسیار تغییر دادند با نصب المان های زیبا والان هم شاهد کاری جدید از ایشان طراحی مسیر دوچرخه هستیم موفق باشید مهندس جان

  9. ناشناس گفت:

    1

    0

    از این میان مصاحبه مهندس منتظری بسیار خواندنی بود. چقدر پخته و از سر تخصص. آدم لذت میبرد وقتی می بیند چنین متخصصینی در شهر داریم

  10. ناشناس گفت:

    0

    1

    امیدوارم واقعا کارشناسی باشد نه عملکرد یعنی به چیز مسخره و بدون استانداردها تحویل بدن که بگن ما هم مسیر دوچرخه ساختیم
    ضمنا حرف ها قلمبه سلمبه رو ول کن عملکرد مهم است .
    متاسفانه در برخورد با این سه عزیز که داشتم یکم ترس دارن و بسیار محتاط عمل می کنند تا آخرین ریشه قوانین رو پیش چشمت میارن
    واسه بعضی کارها دل و جرات می خواد که زود انجام بدن و بعد برن دفاع کنند ولی این دوستان برای دفاع نکردن !!!عمل نمی کنند
    دوستان روز انتخابات شورا باید عملکرد های پایان یافته در نظر بگیرید نه وعده ۶ ماهه آخر دوره

  11. لاری با تعصب گفت:

    1

    0

    امیدواریم این طرح اجرائی بشود. من خودم برای دوچرخه سواری همیشه مشتاق بوده ام اما جای ایمنی برای این کار وجود نداشت.
    از آقای شهردار و آقای میرپور تشکر میکنم و البته از مهندس منتظری که صحبت هایی شیوا داشتند و بسیار از سر تخصص حرف زدند

  12. ناشناس گفت:

    0

    1

    تبلیغات زود هنگام فرا رسیده
    سال آخر سال ایده ها و طرح ها است.

  13. ناشناس گفت:

    1

    0

    تا وقتی یک چیزی به اسم شورا در این کشور وجود دارد، هیچ شهردار قاطعی سر کار نخواهد آمد.. چون منیامده کنار میرود!
    کارمندان و معاونان شهردارها که جای خود دارند.. باید برای منافع متضاد شورا دائم عقب نشینی کنند..
    اگر شورا یک دست نباشد که مصیبت چند برابر میشود.. خدا کند بساط شورا در این کشور جمع بشود

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان