میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در25 فوریه 2021 ساعت 4:54 ق.ظ سرویس:برگزیده ها 6 دیدگاه 682 بازدید

عامل موفقیت اُمرایِ میلادیِ لارستان «تسامح با اقلیت‌ها» بود/ رشد تفکرات دینی در منطقه لارستان با حضور «سید لاری» رقم خورد

«علیرضا عطاری» در همایش لاراُستان:

عامل موفقیت اُمرایِ میلادیِ لارستان «تسامح با اقلیت‌ها» بود/ رشد تفکرات دینی در منطقه لارستان با حضور «سید لاری» رقم خورد/ «سیدعلی‌اصغر موسوی لاری» نقش به‌سزایی در مهار قحطی‌های دهه ۲۰ داشت

به گزارش آفتاب لارستان، «علیرضا عطاری» دانش‌آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و عضو انجمن ایرانی تاریخ اسلام در هفتمین جلسه از سلسله همایش‌های «لاراُستان» که با موضوع «مرکزیت تاریخی و روندهای صعود و افول لارستان در کشور» برگزار شد گفت:

مهم ترین عامل موفقیت اُمَرای میلادی، تَسامُح نسبت به اقلیت‌ها و امور مذهبی داخلی‌شان بود، منطقه لارستان محل تلاقی مذاهب گوناگون و فرقه‌های صوفیانه بود و یکی از دلایلی که حکومت میلادی ماندگار شد این بود که از این فرقه‌ها حمایت می‌کرد.

بعد از اینکه حکومت صفویه، پس از فتح لارستان، توانستند حکومت میلادی را از بین ببرند، وجود نوعی جریان های صوفیانه در این مناطق هم تا حدودی به آن کمک کرد که حکومتش را در این مناطق به تثبیت برساند.

از زمانی که حکومت میلادی در سال ۱۰۱۰ هجری قمری از بین رفت، دوره حاکمیت نخبگان محلی (عصر اقتدار خَوانین) آغاز شد و تا زمانی که قانون تقسیمات کشوری در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی تصویب می‌شود و به اجرا در می‌آید این دوره تداوم داشته است.

«الله‌وردی‌خان گرجی»، از سرداران بزرگ دوران صفویه و «امام قلی‌خان» (پسر الله وردی‌خان) حکومت فارس را برعهده داشتند و حکومت لارستان متاثر از حکومت این دو شخصیت در فارس بوده است، خوانینی که در لار حاکم بودند حکومت خودشان را تحت عنوان نائب الحکومه این دوشخصیت در لار اداره می‌کردند، محل حکومت شان هم «باغ نشاط» بوده است که در این دوره توجه به امور شهر و شهرنشینی رشد فزاینده‌ای پیدا می‌کند.

در اواخر دوره صفویه، با افول قدرت حاکمان وزیرنشین لارستان مواجه می‌شویم که این موضوع متاثر از افول قدرت صفویه (دوران شاه‌سلطان حسین) در مرکز است.

دوره دوم، اقتدار خوانین نصیرخانی محلی پس از سقوط حکومت صفویه است که خاندان «نصیرخان لاری» تا اواسط قرن ۱۳هجری قمری در لار حاکمیت داشتند؛ انقراض صفویان در پی هجوم افغان‌ها و شورش‌هایی که در لارستان رخ می‌دهد بر فضایی که به وجود می‌آید متاثر بوده است و نصیرخان لاری که خودش را به خاندان امرای میلادی منتسب می‌کرد، در این دوره قدرت می‌گیرد و از فضای هرج و مرجی که در منطقه لارستان حاکم بوده است استفاده می‌کند؛ از آنجایی که نصیرخان سودای پادشاهی داشت با حکومت زندیه و به‌ویژه «کریم‌خان زند» دائم در کشاکش و جنگ بوده است و همین موضوع باعث می‌شود که بسیاری از تجاری که در منطقه لارستان به تجارت و بازرگانی مشغول بودند به دلیل شرایط نابسامانی که به وجود می‌آید از این منطقه مهاجرت کنند، دفاتر تجارت خانه‌های اروپایی‌ها در این دوران به‌ویژه تجارت خانه‌های انگلیس و هلند هم تعطیل می‌شود.

بعد از نصیرخان لاری، جانشینانش در دوره قاجاریه، توانستند با کسب منصب «بیگلربیگی» حکومت خود را تا دوره ناصرالدین شاه قاجار تداوم ببخشند؛ در دوره ناصرالدین شاه، ناصرالدین شاه تصمیم گرفت که حکومت خوانین محلی را در لار سرنگون کند و تمام املاک نصیرخان و خاندانش مصادره می‌شود.

سیاست‌های عصر صفویه که گسترش مذهب تشیع در کل کشور بود باعث شد که موجی از مهاجرت روحانیون شیعی به منطقه لارستان آغاز شود؛ خاندان «نسابه» و «سیدمحمد زاویه» که بعدها «شیخ‌الاسلام» نامیده شدند از جمله آن‌ها بودند؛ خاندان شیخ الاسلام از اواسط دوره صفویه تا زمانی که مرحوم «آیت‌الله سید عبدالحسین نجفی لاری» به لارستان دعوت می‌شوند صاحب قدرت و نفوذ مذهبی در لارستان بودند.

بعد از اینکه آخرین افراد این نسل از دنیا می‌روند و شخصیتِ درخور و شایسته‌ای برای تصدی منصب مذهبی لارستان پیدا نمی‌شود، تجار لارستان تصمیم می‌گیرند که به عتبات بروند و از آنجا یکی از روحانیون سرشناس را برای تصدی منصب دینی لارستان به این منطقه فراخوانند.

انجمن تجار لارستان که در راس آن «حاج علی وکیل» (حاج علی لاری) بود به همراه تجاری از مناطق بیرم و مناطق همجوار، نزد «آیت‌الله میرزای شیرازی» که در آن زمان مرجع عامه شیعیان بوده می‌روند، میرزای شیرازی تصمیم می‌گیرد که آیت‌الله سیدعبدالحسین نجفی لاری به لارستان مهاجرت کنند و رهبری مذهبی و سیاسی این منطقه را برعهده گیرند، آیت‌الله سید عبدالحسین نجفی لاری در حوزه‌های علمیه نجف و کربلا تدریس می‌کرد و به درجه استادی رسیده بود.

آیت الله سیدعبدالحسین نجفی لاری در سال ۱۳۰۹ هجری قمری (۱۲۷۱۱ هجری شمسی) با استقبال مردم لارستان وارد این منطقه می‌شود و زعامت مذهبی و سیاسی اینجا را برعهده می‌گیرد؛ پس از حضور ایشان در منطقه لارستان، ما شاهد رشد تفکرات دینی در این منطقه بودیم و اصلاحاتی نیز رخ می‌دهد.

در این دوره، ما شاهد قدرت‌گیری روحانیون هستیم، در اواخر سال‌های منتهی به دوران مشروطیت، مبلغان مذهبی انگلیسی برای تبلیغ دین مسیحیت در لارستان حضور پیدا می‌کنند که آیت‌الله سیدعبدالحسین لاری حکم اخراج آن‌ها را صادر می‌کند.

در دوره محمدعلی شاه قاجار (استبداد صغیر)، آیت‌الله نجفی لاری حکم جهاد علیه محمدعلی شاه قاجار را صادر می‌کند و در این دوره، انقلاب مشروطیت و مبارزات در لار به اوج خود می‌رسد، تفنگچی‌هایی از طرف آیت‌الله نجفی لاری برای جهاد و تشکیل حکومت اسلامی به سمت سیرجان، بندرعباس و نواحی مجاور می‌روند و از بندرعباس و سیرجان تا مناطقی در نزدیکی شیراز به تصرف حکومت سیدعبدالحسین لاری (تشکیل حکومت اسلامی) درمی‌آید؛ تضاد منافع باعث می‌شود که خوانین گراشی به مخالفت با ایشان برخیزند و شاهد زد و خورد در این دوره هستیم که در وقایع دوران بعدی هم موثر است.

«خاندان قوام‌الملک» (از متحدان اصلی انگلیسی‌ها) در این دوره به‌شدت به مخالفت با آیت‌الله سیدعبدالحسین لاری پرداختند و خوانین منطقه را علیه ایشان تحریک کردند؛ ورود نیروهای خارجی و حمایت نیروهای تحت فرمان انگلیسی‌ها که از خاندان قوام‌الملک حمایت می‌کردند باعث شد که قیام سیدعبدالحسین لاری که قرار بود در راستای تشکیل حکومت اسلامی باشد سرکوب شد و به‌سرانجام نرسید.

در دهه ۱۳۲۰، منطقه لارستان با قحطی‌ها و بیماری‌های زیادی مواجه می‌شود، «آیت‌الله سیدعلی‌اصغر موسوی لاری» که فرزند سوم آیت‌الله نجفی لاری بود نقش به‌سزایی در مهار این قحطی ایفا کردند و با تاسیس کارخانه، سد لار و همچنین کارگاه‌های چادربافی و نساجی رونقی که از لار خارج می‌شد را تا حدودی کنترل کردند.

وضعیت لارستان در دوره پهلوی اول و اوایل پهلوی دوم به نحوی بود که پزشک نداشت و از نظر بهداشتی در فقر و مضیقه بود و «دکتر حبیب رضاپور» تنها پزشکی بود که از طرف حکومت پهلوی به منطقه لارستان فرستاده شد؛ در واقع، لارستان کاملا مورد بی‌مهری و بی‌توجهی حکومت مرکزی واقع شده بود.

فیلم کامل این سخنرانی را از لینک زیر در پیج لاراستان ببینید:

https://www.instagram.com/lar.ostan

مطالب مرتبط:

گزارش نشست دوم همایش لاراستان

گزارش نشست اول همایش لاراستان

سخنرانی دکتر احمدعلی افکاری در همایش لاراستان

سخنرانی دکتر حسین رادمرد در همایش لاراستان

سخنرانی دکتر علی رئوفی در همایش لاراستان

سخنرانی دکتر مجتبی آراسته در همایش لاراستان

سخنرانی مجید حجتی در همایش لاراستان

سخنرانی دکتر محمد شیخی در همایش لاراستان

سخنرانی مهندس بهروز بیغرض در همایش لاراستان

سخنرانی مجتبی یزدان‌پناه در همایش لاراستان

سخنرانی فاطمه دلخسته در همایش لاراستان

سخنرانی مصطفی ناموران در همایش لاراستان

سخنرانی بدرالسادات طبیان در همایش لاراستان


6 نظر

  1. لاری واقع بین گفت:

    0

    0

    الان سالهاست که جعرافیا وتاریخ لارستان دچار دگرگونی شده ودر جنوب فارس شهرستانهایی مستقل وجدید پا به عرصه گذاشته اند مانند لامرد مهر گراش اوز خنج بستک و…. قطعا نگاه دولت هم نسبت به لارستان قدیم تغییر کرده است لارستان فعلی را باید جزیی از منطقه جنوب فارس بدانیم وازخواب تاریخ گذشته اگاهانه بیدار شویم زیرا قدرتهای صنعتی وکشاورزی مانند جهرم ولامرد و……در کنار لار قد علم کرده اند

  2. لارستانی باز نشسته گفت:

    0

    0

    در دوره پهلوی اول علاوه بر دکتر رصاپور دکتر شفایی چشم پزشک اوزی هم در لار طبابت میکرده ودر دوره پهلوی دوم لارستان دارای بیمارستان هم شده است واوضاع پزشکی ان در حد جهرم وفسا هم شاید بهتر بوده وبرای حکومت مرکزی تفاوتی با دیگران نداشته است

  3. ناشناس گفت:

    0

    0

    به نظرم لاراستان بیشتر بسمت عرض اندام و خود نمایی افراد رفته رفته میرود ، تا مسئله ی استان شدن لارستان، بهتر است لاراستان مصاحبه ای با مسئولین تشکل های فعال در لارستان و دغدغه مندان نیز داشته باشد

  4. وای به حال لار گفت:

    0

    0

    اگر این جوانان کم تجربه مدافع استان لار هستند وای به حال لارستان اعلب مطالب انها با تعصب وتاریخ گذسته لار نگاشته میشود ودیگران را نادیده میگیرند درحالیکه جنوب فارس فعلی تاریخ وجعرافیای دیگری دارد

  5. لاری از سر دلسوزی گفت:

    0

    0

    با پیگیری لار استان به این شیوه وبا اینگونه مطالب راه به جایی نخواهیم برد وبیشتر مردمان مخالف لار تحریک میشوند زیرا بیشتر این مسایل واقعیت ندارد واز لارستان یک نوع بزرگنمایی خیالی درست میشود در حالیکه نه مرکز استان ونه سایر شهرستانها انرا جدی میگیرند

  6. جواد سیلانی گفت:

    0

    0

    عرض شود که در مورد گذشته پر افتخاری که به کرات از آن یاد می شود مستند قابل توجه و محکمی وجود ندارد . در دوران معاصر هم چیزی برای عرضه نداشته ایم . حتی در زمان جنگ هم که میدان بروز و ظهور قهرمانان بزرگ وطن بود ما لاری ها کارنامه خیلی درخشانی نداریم . تا اواخر جنگ در حد یک گروهان بودیم که عمود خیمه اش هم شهید نجف مفید بود . در یکی دو سال آخر جنگ گردانی داشتیم که هیچ وقت در اندازه های یک گردان عملیاتی ظاهر نشد . یعنی توانش را نداشت . به صورت تک و موردی بله . در تاریخ لار آدم های معتبر و سنگین وزن داریم اما به صورت کلی خیر . این امر در ادبیات ، شعر ، تئاتر ، سینما ، صنعت ، تجارت ، مدیریت ، حوزه علمیه و باقی امور هم صادق است . کجاست یک نماینده مجلس که در سطح ملی وزنه ای باشد ؟ کجاست یک شخصیت سیاسی شاخص که حتی تا وزارت رفته باشد ؟ کجاست یک نویسنده مطرح ؟ دست بردارید آقا از این حرف های دهن پر کن تو خالی . الان که دیگر هیچ نداریم .

پاسخ به نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان