میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در2 آوریل 2014 ساعت 2:58 ق.ظ سرویس:برگزیده ها, گزارش تصویری 5 دیدگاه 4,014 بازدید

عكس نوشت/ چرا مرقد آيت الله سيدعبدالحسين لاري در لار نيست؟

3عكس نوشت/ چرا مرقد آيت الله سيدعبدالحسين لاري در لار نيست؟

سيد هادي عبدالرحيم زاده: چند روز پيش در مسير مسافرتي كوتاه سر از جهرم در آوردم و لحظاتي را در مرقد مبارز تاريخي جنوب كشور يعني آيت الله سيد عبدالحسين لاري به زيارت و البته عكاسي پرداختم.

تاريخ مشروطيت را كه مرور كنيم نام آيت الله لاري بارها و بارها تكرار مي شود و نقش و جايگاه ايشان در مبارزه عليه حاكميت جور و استبداد، نقشي بي بديل و مثال زدني است. اما پرسشي كه شايد به ذهن خيلي ها متبادر مي شود اين است كه چرا آيت الله لاري كه عمده مبارزات خود را در لار سازماندهي مي كرد، در جهرم به خاك سپرده شده است؟ براي يافتن اين پرسش صفحاتي از كتاب ارزشمند استاد محمد باقر وثوقي (لارستان و جنبش مشروطییت) و البته سایت سازمان اسناد انقلاب اسلامی را مرور كردم. دوست داشتم لحظات كوتاهي كه به سراغ تاريخ جنوب كشور و مرحوم آيت الله لاري رفتم را با شما به اشتراك بگذارم:

روایتی کوتاه از آخرین سالهای عمر آیت الله سید عبدالحسین لاری
به سال ۱۳۲۵هـ . ق (۱۹۰۷ م) با انتشار دومین رساله سید عبدالحسین لاری با عنوان «تشویق و تحریض مشروطه مشروعه» وی نيز به جمع اندیشه ورزان سیاسی مشروطه پیوست.
آيت الله لاري، هنگامی که زمزمة «مشروعه خواهی» در تهران بالا گرفت، با انتشار سومین رسالة سیاسی خویش با عنوان مشروطة مشروعه در حمایت از «مجلس ملی احباء» و جناح «مشروطه خواهان» موضع گیری سیاسی خود را در گرایشهای سیاسی جدید نشان داد. او تنها روحانی محدودة جنوب ایران محسوب می شد که با انتشار رسایل سیاسی در مشاجرات فکری شرکت می کرد.

به این ترتیب او در آستانة «استبداد صغیر» خود را به عنوان چهره ای منحصر به فرد و استثنایی که دارای قابلیتهای همزمان نظامی، سیاسی و فکری است به جامعه ایران معرفی کرد و از این رو حمایت بخش گسترده ای از اقشار اجتماعی جنوب ایران حدفاصل بوشهر تا کرمان را به دست آورد و در دوره استبداد صغیر به عنوان قدرتمندترین چهره مذهبی –سیاسی جنوب ایران مطرح شد.
لار که طی دورة «استبداد صغیر» پایگاه عملیات «سید» و یارانش محسوب می شد، به عنوان «مرکز ثقل سیاسی» فارس مطرح شد. «سید» مبارزه ای سرسختانه را علیه «محمدعلی شاه» و حامیانش آغاز کرد و با ایجاد ارتباط با انقلابیون نواحی مختلف، عملاً شرایطی را به وجود آورد که «مستبدین» به رهبری «قوام الملک شیرازی»، فرصت هرگونه فعالیتی را از دست داده و فارس تحت اراده و قدرت «سید» و نیروهای نظامیش قرار گرفت.
روزنامه صور اسرافیل در يكي از سرمقاله هاي خود در اين باره نوشت:

«فارس و لارستان تحت تصرف قشون عبدالحسین لاری است و بوشهر و بندرعباس و سایر نواحی خلیج فارس حکام مقتول و مطرود و حکومت در دست ملی هاست.»

اما هرچه زمان جلوتر مي رفت فشارها به سيد لاري افزون مي شد و در مدت زمانی کمتر از هفت سال مجموعه علل و عواملی افول قیام جنوب به رهبری سید لاری را رقم زد.

درگیری های طولانی در لارستان، همراهی نکردن دیگر انقلابیون، سرخوردگی جمعیت همراه او از انقلاب مشروطیت، اختلاف نیروهای ناهمگون «سید» و دیگر عوامل باعث شد که در آستانه سال ۱۳۳۲ هـ . قمري (۱۹۱۴م)، نیروهای دولتی به رهبری قوام، طی یک تهاجم گسترده، آخرین ضربات خود را به «سید» و نیروهایش وارد ساخته و در یک درگیری نابرابر موفق به تسخیر شهر «لار» شوند.
«سید» البته با رشادت یکی از یارانش توانست از میدان جنگ جان سالم به در برده و به نزد یاور دیرینة خود، صولت الدولة قشقایی عازم گردد.
او از ۱۳۳۲هـ . ق (۱۹۱۴م) تا پایان عمرش – (۱۳۴۲هـ . ق) – به حالت تبعید در فیروزآباد و جهرم به سر برد و عملاً تحت نظر قرار داشت و از هرگونه فعالیت منع شده بود.
با این حال او هرگز از اصول اعتقادی خویش که همانا «مبارزه با ظلم و نفوذ بیگانگان» بود، عدول نکرد. به این ترتیب او پس از طی یک دورة پرتلاطم و پرحادثه که از زمان ورودش به ایران تا سالهای تبعید که مدت ۲۱ سال به طول انجامید، نهایتاً ناگزیر به هجرت و پناهیدن به یاور سالهای انقلاب؛ یعنی صولت الدولة قشقایی، گردید و ۱۰ سال پایان عمر خويش را در حالی پشت سر گذاشت که عملاً قادر به فعالیت نظامی و سیاسی نبود.
سرانجام روز جمعه، چهارم شوال ۱۳۴۲ هـ .ق (۱۵ اردیبهشت ۱۳۰۳ هـ .ش). آیت الله سید عبدالحسین لاری پس از اقامه نماز جمعه درمنزل اش در جهرم و در میان یاران و مریدان و همرزمانش چشم از جهان فرو بست. هم اینک مرقد مطهر آن بزرگ مجاهد در شهر جهرم به مقبره «آقا» مشهور و زیارتگاه پیروان خاندان عصمت و طهارت و فرزندان جهاد و شهادت است.
1 2 3 5 6 7 8 9 10 4


5 نظر

  1. سيد امين عبدالرحيم زاده گفت:

    0

    0

    درود بر سيد هادي
    تاريخ فراموش شده را جان تازهاي بخشيدي منتظر مطالب شما در سفرهاي بعدي هستم ممنون

  2. محمد گفت:

    0

    0

    مطلب و عكس ها عالي و آگاه كننده بودند. براي امثال من كه تاكنون به مرقد آن بزرگوار نرفته ام خواندن اين مطلب بسيار مفيد بود. آنچه برايم خيلي جالب است اينكه روحانيت و مردم لارستان هيچگاه زير بار استبداد نرفته اند ولو به قيمت جلاي وطن و تحمل فشارهاي زياد باشد. همين روش در آيت الله سيد عبدالعلي و آيت الله نسابه هم وجود داشت و دارد.

  3. زارع گفت:

    0

    0

    مقاله قابل استفاده

  4. زارع گفت:

    0

    0

    مقاله قابل استفاده و خوشمتنی بود .خوب است در این زمینه به نظرات مردم در این زمینه نیز ارجاع شود.

  5. 0

    0

    درود بر سید عزیز.
    مطلب جالبی بود.حق یار و یاورتان

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان