میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۳:۵۸ ق.ظ سرویس:شهر و شهروند, مطلب شما 6 دیدگاه 314 بازدید

فعالیت «فروشگاه های زنجیره ای» بزرگ کشور در شهر لار «فرصت» است یا «تهدید»؟!

فعالیت «فروشگاه های زنجیره ای» بزرگ کشور در شهر لار «فرصت» است یا «تهدید»؟!

آفتاب لارستان: افتتاح فروشگاه های متعدد زنجیره ای کشور در شهر لار مدتی است که سرعت گرفته و تقریبا می شود گفت غالب این فروشگاه ها اینک در لار یک تا سه شعبه افتتاح کرده اند. از «افق کوروش» گرفته تا «رفاه» و «اتکا» همگی با تبلیغات زیاد تلویزیونی و محیطی و ادعای تخفیف های ویژه در تلاش برای جدب بیشتر مصرف کننده و مشتری هستند.

با این وضعیت پرسشی که به ذهن می رسد این است که بازار شهر های کوچک و متوسط کششی محدود دارد و افتتاح این فروشگاه های زنجیره ای چقدر می تواند کسب و کارهای کوچک را تهدید کند؟

«امیرحسین یگانه» دانشجوی اقتصاد طی یادداشتی سعی کرده است به این پرسش پاسخ دهد که در ادامه شما را به خواندن آن دعوت می کنیم:

***

امیرحسین یگانه*: شنیدن خبر دایر شدن فروشگاه های زنجیره ای در لارستان برای بسیاری از ما خوشحال کننده است زیرا گسترش تعداد این فروشگاه ها را از نشانه های توسعه شهری می دانیم.

«مدینه فاضله» از معدود عبارت هایی است که اقتصاد دانان بر آن اتفاق نظر دارند. مدینه فاضله دارای شرایطی است که یکی از آنها رقابتی بودن بازار و رقابت کامل در آن است. رقابت کامل از آنجایی باعث پیشرفت اقتصاد می شود که رقابت میان بنگاه ها منجر به تولید کالاها و یا عرضه آن ها با قیمت کمتر می شود. در واقع به دلیل ازدیاد بنگاه هایی که کالاهای همگن تولید می کنند و قیمت پذیر بودن بنگاه به جای قیمت گذار بودن بنگاه، همواره شاهد تلاش بنگاه ها برای تولید کالاهایشان با قیمت کمتر هستیم و این موضوع رضایت مصرف کنندگان را ایجاد می کند.

بعضی بر این باورند که دایر شدن فروشگاه های زنجیره ای باعث رقابتی شدن بازار می شود ولی علم اقتصاد این تحلیل را نمی پذیرد. در بازار رقابتی، بنگاه های موجود تقریبا وزن متعادلی دارند ولی در نبرد یک بقالی سنتی و سوپر مارکت با فروشگاه زنجیره ای، شکست بقالی ها و سوپر مارکت ها قطعی خواهد بود. همانطور که رقابت بین یک کشتی گیر ۱۰۰ کیلویی با کشتی گیر ۵۰ کیلویی عجیب نیست و البته دستاوردی هم ندارد.

از طرفی انحصاری شدن فروشگاه های زنجیره ای می تواند منجر به قدرتمند شدن سیاسی آن ها نیز بشود که توضیح آن مجالی دیگر را می طلبد.

از دیگر معایب وجود این فروشگاه ها افزودن بر نرخ بیکاری است. فرض کنیم جوانی را که با وام و قرض، پولی را برای راه انداختن کسب و کارش که سوپر مارکت یا قصابی و یا مرغ فروشی است آماده کرده، اما بدلیل دانستن اینکه مردم نیازهایشان را به قیمت ارزان تر از فروشگاه های زنجیره ای خریداری می کنند، از تصمیمش منصرف می شود و ممکن است نهایتا با دستمزد بسیار پایین تر در همین فروشگاه زنجیره ای مشغول شود.

عیب دیگر که شگرد جذب مشتری این گونه فروشگاه هاست «تخفیفات به ظاهر ویژه» آن ها است. همه ما بارها تخفیف های تا ۵۰ درصدی محصولات را به ویژه مواد غذایی در این فروشگاه ها دیده و شنیده ایم.

اما مشکل کجاست؟

اگر دقت کرده باشید تخفیف های ۵۰ درصدی کالایی مثل کنسرو تن ماهی، بر روی کنسروهایی اعمال می شود که اسامی ناشناخته ای دارند! معمولا فروشگاه های زنجیره ای با کارخانه هایی قرارداد می بندند که بتوانند انحصار خرید و فروش تولیدات آن ها را در اختیار بگیرند. اگر قیمت فروش کنسرو ۴۰۰۰ تومان باشد، فروشگاه زنجیره ای به شرکت تولید کننده می گوید قیمت فروش را مثلا ۸۰۰۰ تومان بر روی هر کنسرو اعمال کند و پس از آن فروشگاه زنجیره ای ۵۰ درصد تخفیف را اعلام می کند و کنسرو را همان ۴۰۰۰ تومان می فروشد! اما تاثیر تبلیغات به گونه ای است که شما حاضر نیستید کنسرو تن ماهی تولید لار را به قیمت ۳۰۰۰ تومان بخرید و ترجیح می دهید کنسرو ۴۰۰۰ تومانی بخرید زیرا فکر می کنید قیمت این کنسرو ۸۰۰۰ تومان بوده پس بسیار کالای مرغوبی بوده است و اکنون که ۵۰ درصد تخفیف خورده کنسرو را بخرم و این آب سردی است بر تولیدکنندگان و کارآفرینان.

از طرفی تاسیس فروشگاه های زنجیره ای البته محاسن خودش را هم دارد مثل ایجاد تنوع و ایجاد فرصت انتخاب به مصرف کننده، وسعت زیاد و امکانات و حتی داشتن مکان های تفریح برای کودکان. درواقع این فروشگاه ها طبق اصولی طراحی می شوند که شما به این فروشگاه ها به عنوان یک مرکز تفریحی و تجاری نگاه کنید.

اما نتیجه بحث چه می شود؟ نکته این است باید نقطه بهینه را پیدا کرد. نقطه ای که هم فروشگاه های زنجیره ای باشند و هم کسب و کارهای کوچک بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

*دانشجوی اقتصاد دانشگاه خلیج فارس بوشهر

از این نویسنده بخوانید:

ریشه فرارهای مالیاتی در کشور چیست؟

با دو واژه کاربردی «دامپینگ» و «آربیتراژ» در اقتصاد آشنا شوید

صف های «خرید» مردم کی و چگونه تمام می شود؟


6 نظر

  1. ناشناس گفت:

    -1

    6

    آقای یگانه عزیز میشه فقط تحصیل کنی و به فکر مقاله نویسی نباشی؟ خواهش میکنم ازت
    تهدید یا فرصت؟ مسئله کدام است؟آیا لار می خواهد آباد شود یا نه؟
    احساس میکنم فیلم هندی زیاد میبینی بزرگوار.سعی کن فقط درس بخونی و ورزش کنی و به هیچ چیز دیگه ای فکر نکنی.ممنون میشم ازت اگه بپذیری و این کار رو انجام بدی.

  2. ناشناس گفت:

    5

    1

    واقعا درست گفتین
    کیه که بشنوه.لار مگه چقدر جمعیت داره

  3. ناشناس گفت:

    4

    1

    سلام . بنظر من همين تعداد فروشگاه هاي زنجيره اي ديگه كافيه . بيشتر شدنش با توجه به جمعيت كمي كه داريم جواب نميده

  4. ناشناس گفت:

    4

    1

    عالیی بود اقای یگانه عزیز
    به فکر مردم بودن خدمت است
    با تشکر

  5. جوان لارستانی گفت:

    1

    0

    مشکلات نظارتی همیشه بزرگترین مشکل ما در اقتصاد بوده . تا نظارت درستی بر بنگاه ها نباشه ، هرروز با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم میکنیم.

  6. ناشناس گفت:

    2

    1

    فروشگاههای زنجیری ابزاری است برای فروش اقلامی که هیچ ضرورتی برای خریدش وجود نداره

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان