میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در21 ژانویه 2017 ساعت 11:46 ق.ظ سرویس:برگزیده ها یک دیدگاه 7,222 بازدید

فواید و مضرات قند و شکر برای بدن

تأثیر قند و شکر بر بدن

نفیسه نوشادی*: خوردن قند و شکر از گذشته تا کنون یکی از عادات غذایی ما ایرانی ها بوده است. می توان گفت که همه روزه از این دو ماده استفاده می‌کنیم، در هنگام صبحانه خوردن و یا در طول روز. اما بد نیست با فواید و مضرات این دو ماده آشنا شویم. قندها کربوهیدرات هستند و منبع تأمین انرژی غذاهای ما بحساب می‌آیند. قند، به طور طبیعی در غذاهایی همچون میوه‌ها، محصولات لبنی و بسیاری از مواد غذایی دیگر وجود دارد. شکر نیز در سایر خوراکی ها مانند نوشابه، شکلات، آبنبات، کیک و بیسکویت وجود دارد اما سوال اینجاست که آیا قند و شکر بر سلامتی ما تأثیری دارد؟ اگر قند و شکر بر سلامتی ما تأثیرگذار است، چگونه؟ مصرف زیاد قند و شکر چه ضررهایی دارد؟ آیا لازم است مصرف قند و شکر را کاهش دهیم؟ چطور باید این کار را انجام داد؟ متخصصان «سلامت» به این پرسش ها پاسخ داده اند.

Sugar

 

نیاز شما به شیرینی و قند در طول روز

انجمن قلب آمریکا به مردان بزرگسال توصیه می‌کند روزانه بیش از ۱۵۰ کالری قند افزوده شده مصرف نکنند. یعنی چیزی در حدود ۹ قاشق چایخوری شکر یا کمی بیشتر از مقدار قند موجود در یک قوطی نوشابه گازدار معمولی ۳۵۰ گرمی. البته این میزان قند مصرفی برای زنان بسیار کمتر از این است. محققان می‌گویند زنان بزرگسال باید روزی شش قاشق قند و شکر مصرف کنند. طبق استاندارد سازمان جهانی بهداشت، حداکثر مصرف روزانه قند برای هر فرد عادی ۱۲ قاشق چایخوری در ۲۲۰۰ کالری رژیم غذایی است، که ۹ درصد کل کالری روزانه را شامل می‌شود.

بنابراین می‌بینید که در کل شما مجاز به مصرف بیش از حد قند نیستید، اما آیا این به معنای این است که باید کلا قید خوردن یکی از بهترین طعم‌های جهان را بزنیم؟ یا تا چه حد این امکان وجود دارد که ما بتوانیم خودمان را مقید به مصرف مقداری مشخص از قند کنیم؟ خودداری از خوردن شیرینی کار آسان و راحتی نیست. آن هم در حالی که حتی تعدادی از آدم‌ها به خوردن آن اعتیاد دارند یا از آن به عنوان یک عکس‌العمل روانی در برابر ناملایمات زندگی استفاده می‌کنند.

اگر زیاد قند بخوریم، مرض قند می گیریم؟

بیماری دیابت با افزایش میزان دریافت کالری ارتباط دارد. موادغذایی می‌توانند منبع کربوهیدرات، چربی و پروتئین باشند. موادغذایی حاوی قندهای ساده نیز باعث افزایش سریع قندخون در بیماران دیابتی می‌شوند. قند موجود در شکر سریع وارد جریان خون و در بیماران دیابتی باعث افزایش قندخون می‌شود، بنابراین این بیماران باید از کربوهیدرات و قندهای پیچیده مانند نشاسته استفاده کنند تا از افزایش سریع قندخونشان پیشگیری شود. پاسخ این پرسش که آیا مصرف قند و شکر می‌تواند باعث ابتلا به دیابت شود، منفی است اما کالری که می‌تواند از طریق قند، شکر و چربی دریافت شود، اضافه وزن ایجاد می‌کند و اضافه وزن، مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد. افزایش مقاومت به انسولین هم باعث می شود کارکرد لوزالمعده دچار اختلال شده و به تدریج قندخون بالا برود و دیابت ایجاد شود. پس بهتر است بیماران دیابتی کمتر مواد شیرین و قندهای ساده مصرف کنند. البته بیماران دیابتی می توانند از میوه های شیرین به مقدار مشخص در میان وعده هایشان (صبح بعد از صبحانه، بعد از ظهر و آخر شب) استفاده کنند.

قندی که با چای می خوریم، چند کالری دارد؟

هر گرم قند ۴ کیلوکالری انرژی دارد. وقتی فرد همراه چای قند و شکر مصرف کند، ممکن است ۵۰ تا ۶۰ گرم قند و شکر بخورد که چیزی حدود ۲۴۰ کالری به بدن می‌رساند. برخی افراد چای را با توت خشک، کشمش، خرما و عسل می خورند. در این مورد هم باید به مقدار کالری دریافتی توجه داشت چون هر گرم قند از هر منبعی ۴ کیلوکالری انرژی دارد. مهم ترین مساله این است که مقدار مصرف را کم کنیم. مثلا می توان قند را به قطعه های ریز تقسیم کرد. مقدار مجاز مصرف قند، به نیاز بدن و نوع رژیم غذایی بستگی دارد اما مقدار پیشنهادی قندهای ساده برای افراد بزرگسال روزانه حدود ۲۵ گرم است که با توجه به کل رژیم غذایی و منابع دریافتی می‌تواند بخشی از آن به قند و شکر اختصاص پیدا کند.

مضرات مصرف بی رویه قند و شکر

در اینجا به برخی از مضرات مصرف بی رویه قند و شکر اشاره می‌کنیم:

۱-بر هم زدن تعادل املاح در بدن.

۲- کاهش تمرکز، بد خلقي و افزايش اضطراب.

۳-کاهش انعطاف پذيري و عملکرد بافتها.

۴-افزايش سطح تري گليسريدهاي خون.

۵- تداخل در جذب کلسيم، منيزيم و پروتئينها.

۶-پيري زود رس.

۷-پوسيدگي دندانها و بيماريهاي لثه اي.

۸- افزايش چاقي، کلسترول خون و فشار سيستوليک قلب.

۹-کاهش ويتامين E در خون.

۱۰-کاهش هورمون رشد.

۱۱- کاهش ظرفيت ياد گيري – کاهش عملکرد حافظه.

۱۲-بر هم زدن تعادل هورمونها.

۱۳-نقش در ابتلا به بيماري ديابت.

۱۴- سبب ایجاد یبوست یا واریس.

۱۵-افزايش بيماريهاي قلبي-عروقي.

۱۶-سردرد و ميگرن.

مواد غذایی مناسب جایگزین قند و شکر

   عسل

عسل مایعی است که به طور طبیعی شیرین است و از شهد گل ها درست شده و توسط زنبورهای عسل جمع آوری می شود. عسل حاوی ۸۰ درصد قند طبیعی، ۱۸ درصد آب و ۲ درصد مواد معدنی، ویتامین و پروتئین است. فروکتوز و گلوکز عامل سازنده ۷۰ درصد از قند طبیعی عسل هستند و توازن این دو قند است که شفافیت یا تیرگی این مایع خوشمزه را تعیین می‌کند. از نظر تغذیه‌ای عسل از شکر و قند فرآوری شده مغذی تر است اما همچنان کالری دارد. مثلا ۱۰۰ گرم شکر مرغوب ۴۰۰کیلوکالری انرژی و ۱۰۰ گرم کربوهیدرات تولید می‌کند و همین مقدار عسل خالص حدود ۳۳۰ کیلوکالری انرژی و ۸۱ گرم کربوهیدرات به بدن می‌رساند. برخلاف شکری که سر سفره های ماست، عسل ویژگی های آنتی باکتریال دارد و بیش از ۵ هزار سال است که به عنوان یک درمان خانگی از آن استفاده می‌شود. هنگام آشپزی سعی کنید نصف شکر مورد نیاز را با عسل جایگزین کنید که می‌تواند عطر و طعم خوبی به غذا و نوشیدنی‌ها بدهد. عسل برای پخت کیک هم بهتر از شکر است چراکه آب را به خود جذب کرده و کیک را برای مدت بیشتری نرم و تازه نگه می‌دارد.

IMG15452249

   میوه ها

میوه ها حاوی قند ساده ای به نام فروکتوز هستند که در کنار فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی آنها وجود دارد. برای افزایش دریافت فیبر در رژیم غذایی‌تان، می‌توانید شکر صنعتی را با پوره میوه ها جایگزین کنید و از آن برای شیرین کردن ماست یا کیک هایتان استفاده کنید. پوست میوه ها هم سرشار از آنتی اکسیدان است و می‌توانید آن را در اسموتی‌ها رنده کرده یا برای ترد کردن گوشت از آن استفاده کنید. به عقیده متخصصان تغذیه وقتی شما یک عدد سیب میل می‌کنید، علاوه بر فروکتوز مقدار زیادی فیبر و آب هم می‌خورید. اما اگر یک لیوان کوچک، مثلا ۲۰۰ میلی لیتر، آب سیب بنوشید، عصاره حداقل ۵ سیب بزرگ را خورده‌اید و اشتهایتان برای خوردن یک وعده غذای کامل، کاملا باز خواهد بود اما وقتی ۵ عدد سیب بزرگ می‌خورید، قاعدتا اشتهایی برای خوردن غذا نخواهید داشت! و همان طور که می‌دانید توصیه شده که هر فرد روزانه حداقل ۵ وعده میوه و سبزی، هر وعده حداقل ۸۰ گرم، میل کند.

* کارشناس آزمایشگاه کنترل مواد غذایی/معاونت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی لارستان


1 نظر

  1. حميد گفت:

    0

    0

    سلام مطلب جالبي بودمطالعه كرديم دست شما دردنكند باز هم مطلب بنويسيد

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان