میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در1 جولای 2014 ساعت 1:12 ق.ظ سرویس:مطلب شما 12 دیدگاه 2,408 بازدید

قالی بهارستان

قالی بهارستان

vahidianمحبوبه وحیدیان*: شاید تا به حال برای یک بار هم که شده نام «قالی بهارستان» را شنیده باشید. لارستانی ها این شعر «سید مصطفی کشفی» را حتما بارها و بارها  شنیده اند:

هر کجا برکه ای نشسته به خاک/ گویی آنجاست مرز لارستان

گر بهارش بگسترد دامن/ می شود «قالی بهارستان»

آیا تا به حال فکر کرده اید قالی بهارستان چه فرشی و متعلق به چه دوره ای بوده است؟ این قالی، بزرگ ترین فرش متعلق به دوره ساسانیان و اثر هنرمندان ایرانی است. بنا بر روایاتی ابعاد این قالی ۱۴۰ متر طول و ۲۷ متر عرض بوده است. هر چند از نظر ابعاد بین محققان اختلاف نظر وجود دارد.

وجه تسمیه این قالی زربفت و گرانبها به آن جهت بوده که نقشه آن نمایانگر باغی آراسته با گل ها و پرندگان و جوی های آب روان بوده است. قالی بهارستان را برای خسرو انوشیروان بافته بودند که تا زمان یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی در مواقعی خاص در تالار بزرگ کاخ تیسفون گسترده می شد. بر پایه منابع چهار گونه فرش موجود بوده که هر کدام فصل خاصی را نشان می داد. قالی بهارستان فرش زمستانی بود چون در زمستان رفتن به باغ ممکن نبود مجلس شادی و جشن خود را بر روی این فرش برپا می کردند و با نگاه کردن به آن خود را در فصل بهار می پنداشتند.

اعراب که در سال ۱۴ هجری قمری ایرانیان را شکست دادند درفش کاویان یعنی پرچم ملی ایرانیان را به غنیمت بردند. دو سال بعد یعنی سال ۱۶ هجری قمری مداین به تصرف اعراب درآمد. در زمان حمله اعراب به تیسفون غنایم فراوانی به دست آمد و شهر تیسفون غارت و به آتش کشیده شد و دیگر هیچ وقت احیا نگردید. بخشی از ساکنان شهر کشته شدند و عده ای هم به اسارت و بردگی برده شدند. ایرانیان دانستد که حمله اعراب نه فقط غارت مال و جان آنها نیست بلکه غارت فرهنگ و تمدن درخشان ایرانی می باشد. اعراب تمام کتب علمی و ادبی را به عنوان آثار کفر و زندقه از بین بردند.

متاسفانه قالی بهارستان نیز پس از غارت توسط اعراب تکه تکه شد و در بازار فروختند و هیچ اثری از آن باقی نماند.

*کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی


12 نظر

  1. ناشناس گفت:

    0

    0

    بر این کتاب سوزی مجادله ها رفته است. اگر ممکن است سر کار خانم وحیدیان منابع معتبر را ذگر نمایند. اخه یه وقت تو گذشته می مانیم .

    • وحیدیان گفت:

      0

      0

      با سلام و وقت بخیر به شما دوست عزیز. به قول امام خمینی تاریخ معلم انسانهاست.
      تاریخ همیشه با ما بوده و هست و خواهد بود و از خواندن آن ناگزیریم. در مورد تاریخ اسلام و حوادث ایران در قرن اول هجری کتابهای زیادی وجود دارد که می توان با مراجعه به آنها به بسیاری از حقایق دست پیدا کرد. بنده با مطالعاتی که در این زمینه داشته ام اهتمام به نوشتن این مطلب نموده ام. شما می توانید به این کتابها مراجعه کنید. ایران در زمان ساسانیان از کرسیتنسن- حماسه سرایی در ایران از دکتر صفا-دوقرن سکوت از زرین کوب چاپ اول در سال ۱۳۳۰- تاریخ سیستان تصحیح ملک الشعرای بهار- تاریخ طبری- تاریخ یعقوب- تاریخ مسعودی.
      با تشکر از اظهار نظر شما.

  2. نیما گفت:

    0

    0

    موضوع جالبی بود. تا حالا قالی بهارستان را شنیده بودم ولی هیچگاه به این موضوع
    فکر نکرده بودم. ما را آگاه کردید. سپاس

  3. رامین گفت:

    0

    0

    (قالی بهارستان) چه اسم بامسمایی.
    الحق که از پیش از اسلام ایرانیان در زمینه هنر فرش بافی
    خبره بوده اند و همچنان ادامه دارد.
    به قول شاعر: هنر نزد ایرانیان است و بس

  4. شهرزاد گفت:

    0

    0

    با تشکر از آگاهی دهی شما در زمینه گذشته ی پرافتخارمان

  5. فاطمه گفت:

    0

    0

    خیلی برام جالب بود خانم معلم.
    تا حالا نشنیده بودم. برای بار اوله که دارم میشنوم. ممنون از لطفتون

  6. نازنین گفت:

    0

    0

    قالی بهارستان. آفرین به ایران و ایرانی اصیل
    و آفرین به غیرت ایرانی.
    ایرانی های اصیل در دفاع از گذشته پرافتخار خود
    اصالت و هویت واقعی خود را نشان می دهند و متاسفم برای کسانی که
    در اصالت خود شک دارند و با سوالات بی مورد
    ذهن بقیه را منحرف می کنند.

  7. ناشناس گفت:

    0

    0

    تا به حال کردم کرده ايد قالی که تکه تکه شود چه ارزشی براى فروش دارد. درباره منابع نقل دقت بیشتری شود

  8. ناشناس گفت:

    0

    0

    خانم وحیدیان خواندن جند اثر با یک کار تحقیقی تفاوت دارد مثلا وقتی دو قرن سکوت خوانده می شود به نظر کتاب سوزی در ذهن متبادر می شود اما اکر به عنوان تحقیق مراجعه شود خروجی تفاوت می کند. یک بار دیگر بخش کتاب سوزی این کتاب را تورق کنید تا ببینید نویسنده برداشت محتمل خویش را نوشته و یک محقق به این احتمالات به عنوان سند اسناد نمی کند . می خواهم شما را توجه دهم و الا بحث سوزاندن و نسوزاندن محل اشکال من به نوشته شما تیست . کاروان عظیم علمی با کتابخانه هایش و …. در قرن های بعدی در شهرهای مختلف اسلامی این تصور که مسلمانان کتاب را فقط کناب خدا و بقیه را کفر و ذندقه می دانسته اند مردود می کند.

    • ناشناس گفت:

      0

      0

      با سپاس از شما خواننده گرامی. ولی شما که هنوز نمی دانید زندقه را با (ز) می نویسند نه با (ذ) چطور می توانید در مورد مساله ای به این مهمی اظهار نظر کنید؟

    • لاری گفت:

      0

      0

      معلومه خیلی بیسوادی

  9. ناشناس گفت:

    0

    0

    سرکار خانم مقدمه تاریخ ابن خلدون هم با قید گفته اند ! مورد نوشتار شما را نقل کرده است و بهتر می دانید این مورخ وجه غالب نوشته هایش فلسفه ناریخ است تا نقل وقایع پس خوب می دانید چگونه موضوع نوشتار شما محل مناقشه خواهد بود. برایتان ارزوی موفقیت و دقت و وسواس در چنین نوشته هایی دارم.

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان