میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در14 آوریل 2014 ساعت 1:39 ق.ظ سرویس:مطلب شما 3 دیدگاه 1,584 بازدید

مطلب شما/ با ابراهیم سینمای ایران

hatamikiaنسبت حاتمي كيا با سينماي دفاع مقدس ايران چيست؟

با ابراهیم سینمای ایران

آفتاب لارستان: مقاله حاضر را آقاي بهزاد قناعت پيشه براي اين سايت ارسال كرده است. از آنجا كه همواره از نويسندگانِ مهمانِ خود مي خواهيم چند سطري نيز درباره خود بنويسند، او نيز در معرفي خود چنين نوشته است:

اصالتا لاری و دانش آموخته مهندسی الکترونیک از دانشگاه سمنان و فارغ التحصیل این دانشگاه در سال ۷۸ هستم.     ۴۰     ساله هستم و کارمند شرکت مخابرات زنجان. در زمان دانشجویی در سال ۷۶ دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بودم. از همان زمان نویسندگی می کردم كه غالب آنها در نشريات دانشگاه منتشر مي شد. به هیچ حزب و دسته ای وابسته نیستم و افتخارم شهروندی جمهوری اسلامی است.

***

بهزاد قناعت پيشه: من هر بار و در هر کجا نام و نشانی از حاتمی کیا دیده یا شنیده ام این جمله ماندگار شهید آوینی در ذهنم تداعی شده است: «من هیچکس دیگر را نمی شناسم که همچون حاتمی کیا فیلم بسازد».

براستی که تنها گلستان ساز آتش سینمای امروز ایران ابراهیم حاتمی کیاست. او از میان آتش و خون گلستانی از فرهنگ ناب اسلامی را در قاب دفاع مقدس به نمایش می گذارد. او در قامت یک معمار چیره دست چیدمانی مدرن و امروزی از امکاناتی به ظاهر گذشته و خاک خورده طراحی می کند. اگر زمان را تنها معیار قیاس دهه های فرهنگی یک ملت قرار دهیم، فرهنگ دفاع مقدس یک فرهنگ تاریخ گذشته است. اما هنر حاتمی کیا سیال سازی این فرهنگ است. فیلم های او سیال در تونل زمان عبور و چشم ها را خیره می کند. باید هم اینگونه باشد. ابراهیم روزگاری همنفس مرتضی بوده است و مگر نفس شهید آوینی گرمای خود را از دست داده است که هم نفسش از نفس بیفتد!

نگاه ابراهیم از خورشید مرتضی انرژی گرفته است. شاید عده ای کوته بین از مثالی که می زنم بر من خرده گیرند اما چه باک در مثل مناقشه نیست: بی گمان شنیده اید که در آفریقا برای نمایش حیات وحش زیبا و خیره کننده آن، باغ وحشی به سبک و سیاق گذشته که حیوانات را در قفس نگهداری می کردند تا در منظر ما قرار گیرند یا وجود ندارد و یا اگر هم دارد جذابیتی ندارد. امروزه گردشگران را در قفس می کنند و به دیدار حیوانات می برند! حیوانات در حالی که به زندگی طبیعی خود در پارکهای ملی آفریقا مشغولند شاهد گردشگرانی هستند که در خودروهایی شبیه حمل زندانیان و محکومین آنها را تماشا می کنند و لذت می برند! احساسی که البته شباهتی به احساس یک زندانی ندارد!

هنر حاتمی کیا نیز همین است و حتی فراتر از این. حاتمی کیا ما را به دیدار فرهنگی ناب در میان آتش و خون می برد بی آنکه ما را زندانی کند! ما در پارک ملی فرهنگ دفاع مقدس آزادانه قدم می زنیم و بی واسطه با کاراکترهایش رابطه برقرار می کنیم بی آنکه زندانی و محصور در زمانی خاص باشیم! پارکی که به ظاهر خشن است و جنگ است و نباید به آن نزدیک شد چون بوی باروت و خون می دهد. اما او در میان این آتش و خشونت ظاهری، گلستانی به پا می کند که دیدنی است! او ما را به گذشته نمی برد بلکه گذشته ما را به امروزمان و حتی به فردایمان پیوند می زند.

اگر به گواه تاریخ شاه عباس صفوی را سلطان راهسازی و پل سازی در یک دوره تاریخی خاص بشناسیم، بی گمان نقش ابراهیم حاتمی کیا در سینمای دفاع مقدس بی شباهت به نقش شاه عباس صفوی در این حوزه نیست! هر فیلم حاتمی کیا نقش پلی دارد که نسل گذشته را به آینده پیوند می دهد. بی سبب نیست که اگر کسی آژانس شیشه ای را نفهمد نمی تواند «چ» را ترجمه کند! برای رسیدن به «چ» باید از پل حاج کاظم گذشت.

فیلم های حاتمی کیا رشته پل های به هم پیوسته ای است که ما را به مغز فرهنگ دفاع مقدس پیوند می دهد. هر پل حاتمی کیا زیبایی های خاص خود را دارد ولی برای رسیدن به مقصد او که درک مغز فرهنگ دفاع مقدس است باید از تمام پل ها گذشت.

حاتمی کیا هر چند به حوزه دفاع مقدس تعلق دارد اما حتی در این حوزه نیز کمتر درک شده است! حاتمی کیا فردوسی سینمای دفاع مقدس ماست! ادبیات فارسی وامدار فردوسی است و سینمای دفاع مقدس ما وامدار حاتمی کیاست! و مگر شاهنامه فردوسی در زمان خودش شناخته شد که سینمای  ابراهیم شناخته شود؟! فردوسی رفت اما شاهنامه اش جهانگیر شد حاتمی کیا هم دیر یا زود می رود اما شاهنامه ابراهیم تا ابد بر پیشانی سینمای این مرز و بوم می درخشد.

زنجان/ ۲۱ فروردین ۹۳


3 نظر

  1. ناشناس گفت:

    0

    0

    این حاتمی کیایی که تصویر کرده اید هیچ ربطی به هوچی بازی های امروزش ندارد. به قول خودش: خیبری دود ندارد، سوز دارد. اما امروزها کارش از دود گذشته، داد می زند؛ دادی از سر سیری. وقتی این آقا ابراهیم پروژه های ۶ یا ۷ میلیاردی اش را در هر دولتی می سازد و جوانان ما نمی توانند فیلم ۱۰۰ میلیونی خود را تمام کنند باز هم باید غر زدن هایش را تحمل کنیم.حاتمی کیا، فریادت از چیست؟ امروز سینمای ایران می داند که فریاد حاتمی کیا از سر سیری است.
    ضمناً آقای قناعت پیشه همشهری عزیز، این حاتمی کیایی که تصویر کردی چیزی کمتر از حضرت ابراهیم و یا پیامبران الهی (نعوذبالله) ندارد.
    ……………………………………………………………………………
    * فریاد های حاتمی کیا: استعاره از سر و صداهایش در جشنواره فجر، خبرگزاری ها و برنامه راز شبکه ۴ سه شب پیش

  2. مرتضی آرش زاده گفت:

    0

    0

    احسنت ودرود بر فرزلد عزیز خداوند شما را برای جامعه هنری لار نگه دارد نقد شما کاملا موافقم

    • بهزاد قناعت پیشه گفت:

      0

      0

      با سلام خدمت شما
      تشکر می کنم که نظر خود را بی پرده اعلام کردید . بنده آقای حاتمی کیا را به هیچکدام از پیامبران شبیه نکردم بلکه صرفا از استعاره نام ایشان استفاده کردم و به انتخاب ایشان که شهید چمران را سوژه فیلمش قرار داده بود احسنت گفتم. اگر نگاهی اجمای به سوژه فیلمهای جشنواره فجر امسال بکنید متوجه می شوید که متاسفانه ضعف فیلمسازان ما در انتخاب سوژه و همچنین ایجاد جذابیتهای به روز در فیلمنامه فوق العاده ضعیف است.حال در این میان حقیر با استفاده از استعاره ادبی نوع نگاه حاتمی کیا را در میان این آتش به گلستان تشبیه کردم.البته بنده هم به سهم خود از اینکه برخی فیلمسازان جوان ما بدلیل ضعف مالی قادر به اتمام پروژه های خود نیستند ناخرسندم اما آقای حاتمی کیا را مقصر نمیدانم.درست است حاتمی کیا ۵ یا ۶ میلیارد خرج کرده اما با توجه به نظرسنجی اخیر وزارت ارشاد که محبوبترین کارگردان از نظر مردم شد، میتوان گفت به اصطلاح اهالی سینما نگاتیو هدر نداده است!

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان