میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در2 فوریه 2014 ساعت 12:30 ق.ظ سرویس:برگزیده ها, مطلب شما 4 دیدگاه 1,591 بازدید

مطلب شما/ «برنامه ريزي»؛ حلقه مفقوده توسعه لارستان

«برنامه ريزي»؛ حلقه مفقوده توسعه لارستان

جواد سيلاني نظافت: در نوشته چند روز پیش اشاره ای کرده بودم به عدم توان شهرستان لار در صنعت و کشاورزی؛ دوست نادیده ای اعتراض کرده بود که طبق آمار موجود، لارستان بعد از مرکز استان بیشترین واحدهای تولیدی و صنعتی را دارد. البته اعتراض او را می پذیرم و از بابت سخن نسنجیده خود عذر خواهی می کنم. اگر چه داشتن واحدهای تولیدی بسیار بیشتر در سطح کشور هم نتوانسته ما را صنعتی کند و مزیتی برایمان داشته باشد.

به هر حال:
قطر را حتماً می شناسید و می دانید که در حوزه انرژی پارس جنوبی با ما شریک است و چه و چه. توضیح اضافه ای لازم نیست. برداشت بیشتر قطری ها از این میدان مشترک و ثروت افسانه ای که به دست آورده اند و فرصت هایی که برای ما سوخت.  قطری ها دو برنامه یا به قول ما چشم انداز را برای کشورشان ترسیم کرده اند. (خواهش می کنم و موکداً باز خواهش می کنم نگویید این عربها را چه به برنامه ریزی و چشم انداز! اینها با استفاده از شرکت های مشاوره فرا ملیتی و با استمداد از دانش و تجربه خبرگان جهانی در حوزه مدیریت، آرزوهای بزرگشان را در قالب برنامه های قابل اجرا و منطقی، کاربردی و اجرایی می کنند. دقیقتر بگویم قسمت زیادی از خواسته هایشان را هم به دست می آورند) یک برنامه تا سال ۲۰۳۰ میلادی است و بعدی در ۲۰۵۰ میلادی تمام می شود. در هر دوي این برنامه های مفصل و بزرگ، مبنای اصلی توسعه قطر ایجاد جاذبه برای مهاجرت انسانی به این کشور کوچک به عنوان رکن اصلی دیده شده است.  حرف و سخن امروز من همین نکته است .
لارستان اگر می خواهد پیشرفت کند و توسعه یابد، لاجرم برنامه می خواهد. درست است که ما فقط یک شهرستان هستیم و منابع مان هم محدود است ولی این موضوع نافی اصل برنامه ریزی نیست. خُب حالا فرض بر این که عقلای قوم نشستند و برنامه مدون و مناسبی نوشتند که طبعاً باید در قالب واقعیت های کشوری و استانی باشد و چشم انداز این برنامه فرضی نباید منافات و تناقضی با برنامه های کلان کشوری و حکومتی داشته باشد. اگر مبنای این برنامه توسعه انسانی باشد و کار را برای مهاجرت طبقات برخوردار از مناطق پیرامونی به مرکز شهرستان فراهم کند، این امیدواری خواهد بود که مثلاً یکی از مولفه های تبدیل شهرستان به استان بالفعل شود و این مانع بزرگ بر طرف گردد.

شما خواننده فهیم اکنون فرض را بر این بگذارید که این برنامه علاوه بر این که نوشته و تصویب شده است در حال اجرا هم هست؛ با قوت و قدرت. جمعیت شهر از حدود یکصد هزار نفر فعلی (لازم به توضیح است که بنده ي کمترین، لاری هستم ولی سالهاست که لار را ندیده و از جمعیت دقیق شهر هم مطلع نیستم) به مرز سیصد هزار نفر رسیده است. دولت که کاری نخواهد کرد چون تجربه ثابت کرده همیشه ي خدا در کشور عزیز ما، برهه ها حساس و موقعیت ها خطیر و بودجه ها کم و امکانات قلیل و سختی ها وجود دارند! پس باید خودمان کاری کنیم. چه کاری؟ کارهایی که از دست خودمان بر می آید و احتیاج به تصویب استان و تهران ندارد. مثالهایی می زنم؛ اگر اشتباه است خوانندگان محترم حتماً کامنت بگذارند و راهنمایی کنند:
۱) پذیرش جمعیت جدید نیاز به گسترش کمی و کیفی فضای شهری دارد. شورا و شهرداری ترتیباتی اتخاذ کنند که به انبوه سازان یا دیگرانی که در نقاط جدید التأسیس شهر قصد احداث بنا دارند تخفیفات قابل ملاحظه ای تعلق گیرد .
۲) از طریق متنفذین و ریش سفیدان و بنیاد های خیریه ای که در سطح شهرستان فعال هستند، بانیان خیر و اشخاصی که قصد احداث بناهای عام المنفعه دارند به نحوی راهنمایی شوند که این ساخت و ساز در خدمت برنامه فرضی توسعه باشد .
۳) در لارستان دانشگاه آزاد اسلامی داشته اید و الحمدلله دولتی اش هم در حال افتتاح است.  تا آن جایی که اطلاع دارم لارستانی های زیادی در سطح دکترا و فوق لیسانس در رشته های مختلف داریم. تعدادی هم هستند که در حال حاضر جزو هیئت علمی در دانشگاههای دیگر مشغول تدریس هستند. آیا امکان استفاده از این حضرات برای ارتقاي سطح علمی دانشگاههای موجود در شهرستان وجود ندارد؟ راستش نمی دانم اصلاً نخبگان لارستانی تشکلی فعال و هماهنگ دارند یا خیر ولی تصور بنده این است که امکان تجمیع این نیروها و به خدمت گرفتن توانشان در راستای اهداف توسعه ای وجود دارد .
۴) لارستان فرودگاه بین المللی دارد و حیف و صد حیف که از این فرودگاه فقط برای مسافرت استفاده می شود. فقط کمی همت لازم است که این دروازه طلایی فرصت های بزرگی را برای منطقه بوجود بیاورد. یک مثال ساده: در تمام کشورهای خلیج فارس تجار لارستانی حضور دارند؛ چرا این فرودگاه تاکنون نتوانسته است برای صادرات کالا به این کشورها فعال شود؟! هر روز یک بهانه. گمرک، عدم همکاری خطوط هواپیمایی، نبودن کادر مجرب و دهها بهانه و ایراد دیگر .
۵) همان طور که قبلاً هم اشاره کرده ام موقعیت جغرافیایی ما به گونه ای است که می توانیم بارانداز کالاهای وارداتی به کشور و نقطه توزیع مجدد باشیم. ساخت انبارهای بزرگ و امکانات حمل و نقل مقدمه این کار است .
۶) اگر بخواهیم تجارت کنیم، به بازار نیاز داریم. اگر دوستان در بحث مشارکت کردند و این ایده راکه ما به دلایل مختلف در بخش تجارت و خدمات مزیت نسبی داریم پذیرفتند ان شاء الله در مجالی دیگر راه کارهای ایجاد یک بازار به معنای واقعی را توضیح خواهم داد .
برای طولانی نشدن نوشته ام به همین مقدار اكتفا کرده و امیدوارم با تبادل نظر، راهی برای پیشرفت لارستان پیدا کنیم. البته که مسئولین محترم و اولیای امور در این مقوله جای خود را دارند و حسابشان جداست منتهی چون هر چه صبر کردیم از سوی آنان آبی گرم نشد گفتیم حرفی زده و مطلبی بنویسیم .


4 نظر

  1. محمد نظري گفت:

    0

    0

    مطالب شما دوست فرهيخته را به دقت مي خوانم. لطفا خودتان را هم بيشترمعرفي بفرماييد.

  2. لارستاني بيدار گفت:

    0

    0

    مطلب مفيد و زيبايي بود. اميدوارم مسئولان و فعالان اجتماعي لارستان نيز آن را بخوانند.

  3. ناشناس گفت:

    0

    0

    ۷- با توجه به ظرفیت علمی بالای شهرستان، ایجاد شرکتهای دانش بنیان در مراکز رشد و یا پارکهای علم و فناوری که مورد حمایت دولت نیز هستند می تواند تسریع کننده رشد اقتصادی شهرستان باشد.

  4. قرشی گفت:

    0

    0

    جناب آقای دکتر جعفرپور در ابتدا تاکید زیادی بر روی برنامه ریزی راهبردی شهرستان و طراحی چشم انداز داشتند، اما به نظر می رسد به مرور زمان به فراموشی سپرده شده است.
    دانشگاه پیام نور لارستان می تواند متولی تدوین برنامه ریزی راهبردی باشد.

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان