میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در27 مارس 2014 ساعت 7:55 ب.ظ سرویس:مطلب شما 2 دیدگاه 1,599 بازدید

مطلب شما/ نقدي مجمل بر يك مصاحبه مفصل

بیرم-کبیر15-272x125نقدي مجمل بر يك مصاحبه مفصل

عباس رستمي/ سايت بيرم كبير: چندی پیش مصاحبه ای از آقای مهندس داریوش نصر مدیر کل راه و شهرسازی لارستان در سایت های خبری منطقه منتشر شد که به موضوع راه ها و اقدامات و برنامه های این اداره کل در حوزه ی استحفاظی آن پرداخته شده بود. در این مصاحبه نکاتی قابل تأمل بود که در این مجال به بعضی از آن اشاره می کنیم و موارد دیگر را در فرصت های دیگر مورد تحلیل قرار خواهیم داد.

جمله کلیدی در این مصاحبه همان بود که از سوی خبرنگار سایت صحبت نو و آفتاب لارستان مورد توجه و تیتر این خبر قرار گرفته بود: «جاده های لارستان در شان اين شهرستان نيستند!». این جمله سخن تمام مردم و مسئولین شهرستان است که چرا با وجود استقرار اداره کل با این قدمت که قدمت آن حتی از ادارات کل بعضی از استان ها هم بیشتر است، باید وضعیت جاده های آن این گونه باشد؟ و این که چرا با وجود استقرار این اداره کل در شهرستان لارستان شاهد عقب ماندگی راه ها در این شهرستان و توسعه راه های آنچنانی در شهرستان های دیگر با جمعیتی حدود یک سوم جمعیت این شهرستان باشیم؟ و چرا باید مناطق بیرم، فداغ، ارد و صحرای باغ با جمعیتی برابر با همین شهرستان حتی از حدود یک دهم اعتبارات نسبت به آن برخوردار نباشند و با جاده هایی با آن وضعیت که وصله ی ناجوری در لارستان بزرگ به نظر می رسد بزرگ است به چشم آیند.sohbate-441

این تفاوت ها به تفاوت دو دیدگاه در دو قطب لارستان بزرگ بر می گردد:

۱) اندیشه مسئولین در مرکز لارستان بزرگ که موفق نبوده و علیرغم حدود دو دهه که از آن می گذرد هنوز نتوانسته است منافع شهرستان را حداقل در حوزه راه تأمین نماید که نگاهی متمرکز و بدون آینده نگری و نزدیک بین است. این نوع نگرش نه تنها موجب آسیب به مرکز شهرستان گردیده بلکه نوعی گریز از مرکز را نیز برای مناطق همجوار ایجاد نموده است. در این خصوص مسئولین شهرستان لارستان باید با تجدید نظر در این نوع نگرش به دنبال یک استراتژی جدید باشند که نگاهی همه جانبه و آینده نگرانه به تمامی مناطق داشته باشند و با توسعه مناطق دور دست تر موجب استحکام جایگاه مرکز شهرستان گردند. توجه به مناطق جنوبی تر مخصوصاً بیرم، فداغ، ارد و صحرای باغ از اهمیت ویژه ای برخوردار است که این امر می تواند مخاطرات آینده را برای شهرستان کاهش دهد و کنترل نماید.

۲) یکی دیگر از عواملی که موجب شده این وضعیت نا مطلوب برای لارستان بزرگ به وجود آید مرکز گریزی قسمتی از لارستان است که استراتژی خود را به گریز از مرکز لارستان بزرگ و نزدیک نمودن مناطق دیگر به خود با ایجاد راه های جدید معطوف نموده است. هدف نهایی این نوع تفکر مرکزیت بخشی به نقطه جدید در حوزه لارستان است که تا حدود زیادی هم موفق بوده است و حتی عملکرد مسئولین لارستان در این مدت که به صورت انفعالی عمل نموده اند به این سیاست کمک کرده است. ایجاد بزرگ راه ها و تعریف راه های جدید و هزینه های میلیاردی برای حفاری تونل ها که به زعم کارشناسان حتی توجیه اقتصادی هم ندارد از نمونه های این استراتژی که حتی با آسیب رساندن به بعضی مناطق  همراه بوده است. این رویکرد افراط و تفریطی در این دو قطب جنوب فارس نتوانسته است افکار عمومی را در این دو حوزه اقناع نماید که نتیجه ی همان نگاه یک جانبه گرایانه در این دو قطب است. آنچه اسف بار تر است این است که این عملکرد موجب خسارات بسیار زیادی به مناطق حایل بین این دو قطب یعنی مناطق بیرم، فداغ، ارد و صحرای باغ گردیده است که حتی مدیر کل محترم و کارشناسان و مسئولین هم به آن اقرار نموده اند.

قسمتی از این مصاحبه مربوط به این منطقه حایل یعنی بیرم بود که لازم است اشاره ای به آن داشته باشیم. اما قبل از آن لازم است توضیحاتی جهت اطلاع عزیزان در اداره کل راه و شهرسازی لارستان و مخاطبین داده شود.

لازم به ذکراست که نیمه اول دهه ۶۰ جاده ی لارستان به لامرد از مسیر اصلی دو راهی ارد، فداغ، بیرم، اشکنان، لامرد، مهر تا گله دار می گذشت که به خاطر اتفاقات جدید در تقسیمات کشوری و تبدیل بخش لامرد به شهرستان و مسائل سیاسی مطرح شده موجب شد مسئولین شهرستان تازه تأسیس این مسیر را که جمعیتی حدود ۱۰۰ هزار نفر پوشش می داد به دلیل صرفاً سیاسی به مسیر دیگری با حدود ۲۰ هزار نفر تغییر دهند که همان مسیر خنج، محمله، علامرودشت به گردنه ی صعب العبور شهید باقری(احشام) است. این امر باعث شد مناطق وسیعی از دو راهی ارد تا اشکنان در انزوا قرار بگیرند و این روند تاکنون ادامه داشته و مورد غفلت واقع شده است. این امر خسارات جبران ناپذیری را به این مناطق وارد نموده است و حتی موجب خساراتی به دولت گردیده که نتوانسته است خدمات لازم را به این مناطق ارائه نماید و هزینه های جبرانی دولت را مضاعف نموده است. به نظر می رسد آنچه می تواند این دو قطب را به هم نزدیک نماید تا بتوانند از ظرفیتهای خود برای ارائه خدمات متقابل استفاده نمایند طرحی است که چندی پیش به مسئولین اداره کل و شهرستان لارستان ارائه شده است که موجب نزدیکی حدود یک ساعتی این دو قطب یه یکدیگر می گردد. این طرح توسط کارشناسان، مسئولان و صاحب نظران مورد تأیید و استقبال قرار گرفته است که از حدود ۱۰ سال پیش مطرح شده است و متأسفانه معلوم نیست علیرغم مزایای فراوان آن چرا مورد غفلت واقع شده است؟ البته واکنش مدیر کل محترم به آن هم که به دلیل کمبود اعتبار عنوان گردیده منطقی نمی باشد زیرا این طرح همان طور که گفته شد از حدود یک دهه پیش مطرح شده و به دوره کنونی که اعتبارات کاهش یافته مربوط نمی شود اگر چه این طرح از بسیاری از طرح های دیگر که در حال اجراست از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. لذا انتظار می رود در دوره جدید اداره کل راه و شهرسازی و مسئولان لارستان به دور از ملاحظات سیاسی و غیر کارشناسانه، واقع بینانه به این موضوع بنگرد و خواسته ی به حق مردم این مناطق که موجب نزدیکی دو قطب لارستان می گردد را مورد عنایت ویژه قرار دهند. البته برای جلوگیری از اطناب به همین نکته کلی در آن مصاحبه بسنده می کنیم و در آینده و در مجالی دیگر به جزئیات مطرح شده در آن مصاحبه خواهیم پرداخت و طرح مذکور را به طور دقیق به معرض مخاطبین قرار خواهیم داد و به مزایای فراوان آن اشاره خواهیم کرد.


2 نظر

  1. لارستان گفت:

    0

    0

    مطالب آقای رستمی مطالبی بسیار مهم واساسی است که باید ازسوی مسولین مورد توجه جدی قرار گیرد

  2. احمد گفت:

    0

    0

    […] فردی منافق دو رو و اصل و نابودی بخش بیرم بدست افرادی چون این شخص و وابسته به همین جناح بوده است والان نیز چه در سر دارد که واسه بیرم دل میسوزاند .

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان