میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۶:۰۸ ب.ظ سرویس:یادداشت 8 دیدگاه 1,872 بازدید

مناسبات دولت قبل در وزارت كشور دولت روحاني حفظ شده است

مناسبات دولت قبل در وزارت كشور دولت روحاني حفظ شده است

hoseyniاحمد حسيني*: روزگاري استانداران حتي فراتر از نمايندگان سياسي دولت در استان‌ها، عمل مي‌كردند و سياست‌هاي كلان نظام در همه حوزه‌ها از طريق آنان ساماندهي مي‌شد. در عزل و نصب فرمانداران و بخشداران تقريباً مبسوط اليد بودند و مديران كل ساير دستگاه‌ها نيز با نظر موافق آن‌ها منصوب مي‌شدند. اختلافات هم اوايل بيشتر به موضوع بومي بودن يا نبودن برمي گشت. قاعدتاً ائمه جمعه و نمايندگان مجلس كه خود بومي بودند گرايش بيشتري به استفاده از بومي‌ها داشتند و همين امر گاه و بي‌گاه موجب درگيري و تضارب آراي استانداران با آن‌ها مي‌شد.

به مرور زمان و با شكل‌گيري جريانات سياسي عمدتاً موسوم به چپ و راست، اين امر نيز در بروز اختلافات استاني و گزينش نيروها تأثيرگذار شد. ولي هنوز ستاد وزارت كشور كه همواره از شخصيت‌هاي مقتدر و كارآمد نظام بعنوان وزير برخوردار بود حرف اول را مي‌زد و استانداران اگرچه به لحاظ پي گيري امور مربوط به ساير دستگاه‌ها در ارتباط با وزراء آزاد بودند ولي از آن مركز هماهنگي قوي بويژه در بعد مديريتي و سياسي كاملاً اطاعت مي‌كردند. البته ارتباطات نمايندگان سياسي دولت در استان‌ها با نخست وزيري و بعدها رياست جمهوري و اركان آن نيز برقرار بود. اين روال تا حدي در دولت‌هاي نهم و دهم دستخوش تغيير شد. يعني رياست جمهوري ديگر يك وزارت كشور قدرتمند و حاكم بر شئون نمايندگان دولت در استان‌ها و شهرستان‌ها را بر نمي‌تابيد و بر گسترش اختيارات و وظايف آنان و ارتباط مستمرشان با رياست جمهوري تأكيد داشت، روالي كه باعث شد ستاد وزارت كشور رفته رفته ضعيف‌تر و كوچك‌تر شود به نحوي كه در دولت دهم استانداران همواره در بخش‌هاي مختلف رياست جمهوري در گشت و گذار بودند و سياست‌هاي اصلي خود را از آن ناحيه دريافت مي‌كردند و وزارت كشور از همه دوران گذشته ضعيف‌تر و بي‌اختيارتر شد و در عزل و نصب استانداران حتي حق دخالت هم نداشت.

در پايان دولت دهم، ديگر گرايش‌هاي بومي و رقابت سياسي چپ و راست بر استان‌ها تأثير نمي‌گذاشت، بلكه مؤلفه‌هاي فراوان قدرت در استان‌ها فرمانروايي مي‌كردند. عزل و نصب مسئولين سياست‌گذار و تعيين كننده در همه حوزه‌هاي سياسي، امنيتي و اقتصادي استان تابع محض قدرت مسلط سياسي حاكم بر كشور بود و شرط باقي ماندن در اين مسئوليت‌ها اجراي نقشه راهي بود كه اين جريانات ترسيم مي‌كردند. اگرچه اين ساز و كار در همه وزارت‌خانه‌ها به چشم مي‌خورد ولي تأثيرپذيري دستگاه‌هاي حساسي همچون وزارت كشور يا وزارت خارجه از آن خيلي مهم‌تر بود.

با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد از اولين برنامه‌هاي پيشنهادي مجمع استانداران و ساير دلسوزان و خبرگان به ايشان باز گرداندن وزارت كشور و سلسله مراتب گسترده آن در سراسر كشور به حالت گذشته بود. بعضي اقدامات مثل احياء سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و مشابه آن خوب جا افتاد ولي در حوزه سياست، كار سخت‌تر بود. چطور مي‌شد ستاد وزارت كشور را به آن قدرت و كارآمدي سال‌هاي قبل باز گرداند؟ چگونه امكان داشت استقلال و رعايت روابطي سالم را بر استانداري‌ها مجدداً حاكم نمود؟ اشكالي در قوانين و مقررات وجود نداشت، مسئله اصلي افراد بودند.

شايد جناب آقاي روحاني با تأثيرپذيري از مسئله اصلي نظام عيني تحريم و مذاكرات هسته‌اي و ۱+۵، از اين كانون اصلي قدرت غافل شد. چانه‌زني سنگين بر سر تصدي‌گري وزارت‌خارجه با مجلس و ساير مراجع قدرت و وزارت‌خانه‌هايي مثل نفت و نيرو و اقتصاد و… او را در حوزه وزارت كشور دچار واگرايي كرد. چهره‌هاي مدنظر ستادهاي انتخاباتي او، شخصيت‌هاي بزرگي كه در دولت قبل حاشيه‌نشين شده بودند و ساير جريانات حامي دولت تدبير و اميد، متأسفانه نتوانستند در رايزني‌ها زمينه‌اي پيدا كنند و نهايتاً فردي رهسپار مديريت وزارت خانه شد كه تنها خود وي در آن سابقه كار داشت، آن هم نه مدت زيادي. اگرچه معاونين و مديران كل ستاد وزارت خانه به غير از مواردي تغيير كردند ولي هيچ كدام از اين مديران ارشد، وزارت كشور ديده نبودند عمدتاً در ديوان محاسبات و نهادهايي شبيه آن و يا نيروي انتظامي بودند. همين كشمكش در انتخاب استانداران هم رخ داد و در نبرد ميان تندروها، افراد ميانه‌رويي كه صلاحيت كمتري داشتند، بيشتر شانس تصدي اين‌گونه مسئوليت‌هاي سياسي را يافتند.

پس در دولت آقاي روحاني، در وزارت كشور همان مناسبات دولت قبل حفظ شد. فارغ از بعضي چهره‌هاي برجسته و شناخته شده‌اي كه در استان‌ها مسئول شدند و يا يكي دو شخصيت كارآمد در ستاد كه دوران حضور آنان نيز موقت بود، آن قبايي كه دولت نهم و دهم بر تن وزارت كشور و استانداري‌ها كرده بود، هنوز آنان را مي‌پوشاند. اصرار عجيبي كه براي عدم استفاده از چهره‌هاي با تجربه وزارت كشور در اين دستگاه وجود داشت ابتدا باعث تعجب بود ولي امروز به عنوان جزيي از نقشه راه خود را نشان مي‌دهد.

حوادثي كه در استان‌ها و شهرستان‌ها رخ مي‌دهد، ريشه در همين واگويي تاريخ ده سال گذشته وزارت كشور دارد. اگر صبر كنيم خواهيم ديد با اين روالي كه وجود دارد، هر قدر جامعه به مقاطع سياسي سرنوشت‌ساز نزديك‌تر شود، حوادث بزرگ‌تري رقم خواهد خورد.

حادثه شيراز را بعضي‌ها بزرگ نمايي مي‌دانند، فردي كه آتشش هميشه زبانه مي‌كشد حتي مي‌گويد براي اين است كه آقاي هاشمي رئيس خبرگان نشده! اصرار بر ارايه يك گزارش شفاف و همه‌جانبه و بدون سانسور و مصلحت انديشي‌هاي خود ساخته‌اي كه هرگز باعث تأمين و حفظ مصلحتي نشده بلكه توجيهي براي سرپوش گذاشتن بر آن ساز و كار فاسد است، از آن جهت اهميت دارد كه آقاي رئيس‌جمهور را حداقل بيشتر متوجه حساسيت نقش وزارت كشور و استانداري‌ها بنمايد. دولت نبايد در غوغا و گيرودار مذاكرات هسته‌اي از اين امور مهم كه آينده خودش هم در گرو آن است غافل شود.

آثار همين غفلت در غيبت‌هاي طولاني آقاي ظريف در وزارت خارجه هم كم و بيش مشاهده مي‌شود كه بيان آن مجال ديگري را طلب مي‌كند. در يك جمله، دولت بيش از هر زمان ديگر نياز دارد كه به يك وزارت كشور قدرتمند و مستقل و برخوردار از همه اختيارات قانوني‌اش با مسئوليتي معتقد به اهداف و برنامه‌هاي دولت تدبير و اميد بيانديشد و استانداري‌ها نيز آن عادت چندين ساله،‌ يعني از روي سر ستاد مركزي خود پل زدن و وصل شدن به مراجع قدرت ديگر، را كنار بگذارند و مجموعه اين ستاد و آن ۳۱ استان و تعداد بسيار بيشتر فرمانداري‌ها و بخشداري‌ها همچون قطاري بر روي يك ريل حركت كنند و بس. ريل قانون، استقلال و شجاعت و آزادانديشي و پاي‌بندي به اهداف و شعارهاي دولتي كه جايگاه و مقام خود را مديون آن هستند.

*استاندار اسبق ايلام و فرماندار اسبق لارستان

 


8 نظر

  1. آهو دشتی گفت:

    0

    0

    جناب آقای حسینی
    لطف بفرمایید توضیح دهید مشکل دولتهای نهم و دهم چیست؟
    […] اگر اینطور است پس دولتهای نهم و دهم بیشتر از دولتهای قبلی در راستای منویات […] عمل می کرده اند و این همیشه سنگ سنجش عملکرد مثبت اشخاص و جریانات سیاسی بوده است.[…] بنابراین با قبول اینکه […] دیگر جای انتقادی باقی نمی ماند.
    لطفا صریح و روشن توضیح دهید !

  2. همشهری گفت:

    0

    0

    بیان شجاعانه واقعیت ها همیشه دوست داشتنی است آن هم به قلم یک همشهری خوب که سوابق درخشان او در مسئو لیت های کلیدی و حساس نظام موجب افتخار لارستان بزرگ است.

  3. احمدی گفت:

    0

    0

    دوستان عزیز سایت آفتاب لارستان دستتان درد نکند برای انتشار این مطالب ولی عنوان مناسبی برای نوشته انتخاب نکرده اید. مقاله نمی گوید آن ساز و کار دولت احمدی نژاد بر وزارت کشور حاکم است بلکه با دید اصلاح گرایانه به موضوع وزارت کشور پرداخته و در صدد ریشه یابی حوادث تاثر انگیزی مثل حمله به دکتر مطهری در شیراز است.

  4. حسینی گفت:

    0

    0

    سلام در روز آخر کاری در حالی که دارم برای مدتی از دنیای مجازی خارج می شوم به توصیه برادر عزیزم حاج محمد زارع نگاهی به نظرات کردم. با تشکر از دوستانی که این کمترین را تشویق کرده اند- راجع به نظر آهو دشتی- این چهار سطر ان قدر سه نقطه دارد که اصلا متوجه نشدم چه می گویند؟! ولی بعید است حتی یک آدم نا آشنا به دنیای سیاست امروز دیگر نداند مشکل دولت ۹و۱۰چه بوده و تفات آن با سایر دولت ها- حتی در همان سه نقطه ها چیست؟اگر شما هم واضح تر می گفتید بهتر بود چرا این همه خود سانسوری؟—–برای همه عزیزان بویژه مسئولین سایت سال خوب و سازنده ای آرزو دارم و خوشحال می شوم در آینده باز مطلبی بفرستم.–احمد حسینی
    —————
    مديريت: ضمن تشكر از جناب آقاي احمدي ذكر اين نكته ضروري است كه كامنت آهو دشتي توسط مديريت اين سايت جرح و تعديل شده است. قبول داريم كه مميزي يا سانسور به اين شكل ممكن است اصل نظر را مخدوش كند اما محدوديتهاي پيدا و پنهان كار رسانه، ما را مجبور به اين كار مي كند. حداقل توقع مديريت اين سايت از كاربران نيز اين است در درج كامنتها خطوط به اصطلاح قرمز و محدوديتهاي قانوني رسانه ها را ملاحظه كنند.

    • آهو دشتی گفت:

      0

      0

      مدیریت سایت فرمودند که جریان سه نقطه ها چیست.
      جالب است که بنده هیچ حرف خلاف واقع نیز نزده ام.اما باز هم با وجود واقعیت گویی سانسور می کنند.
      البته واقعیاتی که گفته ام برای برخی تلخ است.

  5. ناشناس گفت:

    0

    0

    ” انسان موجودی است در حال شدن “

  6. رضا گفت:

    0

    0

    سلام جناب اقای حسینی عزیز وظیفه یک انقلابی دلسوز دو چیز است یکی ابراز نظر وانتقاد و دیگری حضور در میدان عمل این انقلاب به دلیل کم تجربگی مدیرانش اشتباهات تاریخی و غیر قابل جبرانی انجام داد هر اشتباهی بعد از فوت امام انجام گرفت ادامه اشتباهات گذشته بود حال اگر بخواهد اصلاحاتی صورت بگیرد حتما باید مدیران ان زمان به اشتباهات خود اعتراف کنند البته نه بخاطر محکومیت بلکه بخاطر اینکه از اشتباهات کذشته درس بگیریم و ان اشتباهات دیگر تکرار نشود اقای حسینی اگر زمانی شما و همفکرانتان تمامی قدرت را مجددا بدست اوردید چه تضمینی وجود دارد که دوباره تمامیت خواه نباشید ولی اگر الان به اشتباهات گذشته اعتراف کنید و ان را مایه عبرت خود و دیگران قرار دهید دیگر امکان تکرار این اشتباهات به حد اقل میرسد خدا را گواه میگیرم بیان این مسایل بخاطر کینه و دشمنی نیست فقط بخاطر داشتن اینده ای بهتر است لذا از شما خواهش میکنم بعد از این کار عملا به میدان بیایید تا اشتباهات گذشته را همگی جبران کنیم متشکرم

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان