میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در۲۹ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۶ ق.ظ سرویس:اندیشه, مطلب شما 5 دیدگاه 443 بازدید

«منداییان»، پیروان حضرت یحیی (ع)

به بهانه «دهوا دیمانا» عید بزرگ صابئین مندایی

«منداییان»، پیروان حضرت یحیی (ع)

اسدالله زهره‌وند: عید «دهوا دیمانا» عید بزرگ صابئین مندائیان بر همه ی پیروان حضرت یحیی (اسوثا و زکوثا نحویلی) : «درود و سلام من بر او باد» خجسته باد.

پیروان حضرت یحیی با جمعیت هفتاد هزار نفری در خوزستان و جنوب عراق ساکنند؛ بیست هزار نفر از ایشان در ایران زندگی می کنند که البته پاک سازی قومی و مذهبی گروه داعش باعث مهاجرت بسیاری از ایشان از کشور عراق شده است. صابئین خداوند را «حیی ربی قدمایی» یعنی خدای عظیم ازلی می نامند و کتابهای مقدس ایشان: نخست کتاب «گن زا ربا» یعنی گنج بزرگ که از آن حضرت آدم (د)* می دانند و سپس کتاب «ادراشی اد یحیی» یعنی درسهایی از یحیی (د) می باشد. البته کتابهای بسیاری نیز درباره آداب و آئین های خود دارند همانند «قلستا»، «دساتیر» و «پغره» و نیز «ادراشی اد مصوتا» که این کتاب درباره انواع غسلها و شستشوهای دینی مندائیان است.

صابئین در حال نماز خواندن

باور به خدای یگانه و انبیای الهی و معاد و روز رستاخیز و نیز منجی موعود از جمله عقاید منداییان است. منجی موعود را «ملکا ان وش اوثرا» می نامند و منتظر ظهور او و پایان زشتی ها و پلیدی ها هستند. باور ایشان چنین است که یک بار جهان به وسیله طوفان به نابودی کشیده شد و خداوند حضرت انوش را برای رهایی جهان و جهانیان فرستاد و دوم بار با آب ویران شد و خداوند  نوح پیامبر را برای نجات مردم فرستاد و در پایان نیز جهان با آتش به نابودی کشیده می شود و خداوند آخرین منجی خود را خواهد فرستاد.

صابئین مردگان خود را کفن کرده و بر روی حصیری خوابانده و به سوی قبله گاه صابئین دفن می کنند؛ قبله گاه ایشان شمال شرق است چون باور دارند که نزدیکترین بخش جهان ما به جهان روشنایی- که آن را «آلما دنهورا» می نامند- شمال شرق است. صابئین روزی سه بار وضو می گیرند که آن را «رشامه» می گویند و رو به سوی قبله گاه خود نماز می گزارند. نماز صابئین «براخه» نام دارد. ایشان در نماز خود آیاتی از کتاب گنزاربا را می خوانند؛ مانند اینکه در نماز صبح می خوانند: “بشمیحون ادحیی ربی (به نام خدای عظیم ازلی) اکا حیی (هست خداوند) اکا منداد حیی (هست عرفان خداوند) مدخر الیی (که بر من یاد باد)”.

غسل تعمید منداییان

صابئین را مندایی هم می نامند که در زبان آرامی واژه «مندا» به معنی عرفان است، زیرا از قرن نخست میلادی تا قرن سوم یک سری ادیان در جهان آشکار شدند به نام ادیان «گنوسی» که در واقع گنوس در زبان یونانی و مندا در زبان آرامی به معنی عرفان می باشد. امروزه تنها برجای ماندگان از ادیان گنوسی همین مندایی ها یا صابئین هستند و نیز «ایزدیان» با جمعیت هشتصد هزار نفری شان. البته باورهای گنوسی بر ادیان اسلام و مسیحی و حتی یهودی نیز تأثیرات فراوانی داشته که در آثار مکتوب این سه دین سامی می توان دید. به ویژه در اشعار و چکامه های عارفان بزرگی همانند حافظ و مولوی و بسیاری دیگر که به خوبی نشانگر ظرفیت و گنجایش عظیم اسلام برای پذیرش باورهای سودمند دیگر ادیان است، بدون اینکه بر خلاف ادیانی مانند مسیحیت به اصول اصلی دین زیانی وارد شود.

صابئین به این امر باور دارند که پس از مرگ از سه چیز پرسش می شود: از نماز (براخه) و غسل (مصوتا) و کردار مؤمنان. بخش مهمی از دین صابئی را غسلهای مذهبی تشکیل می دهد که معمولا در پرستشگاه های صابی که آن را «مندی» می نامند انجام می پذیرد. پیشوای بزرگ صابئین «گنزورا» نامیده می شود و دیگر روحانیون را «ترمیذا» می نامند که همان معنای واژه «تلمیذ» در زبان عربی را می دهد. صابئین به خط و زبان آرامی که از زبانهای باستانی جهان است می نگارند و کتابهای دینی شان نیز به همین خط است.

  * د: درود خداوند بر او (: علیه السلام)


5 نظر

  1. علیمیرزا زمانی گفت:

    0

    0

    درود بر اقای زهروند بسیار جالب و زیبا بود. ممنون

  2. ناشناس گفت:

    1

    0

    جامع و مفید…خدا قوت جناب زهره وند

  3. ...... گفت:

    0

    0

    احسنت
    استفاده کردیم

  4. زهره وند گفت:

    0

    0

    از همۀ دوستان عزیز سپاسگزارم پاینده باشید و صلح باشد از اکنون تا ابد آمین

  5. ببننده گفت:

    0

    0

    ممنون از متن زیبا و جامع
    استفاده بردیم

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان