میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در31 اکتبر 2014 ساعت 7:32 ب.ظ سرویس:دسته‌بندی نشده 2 دیدگاه 2,035 بازدید

موسوي لاري: امويان چگونه قضا و قدر الهي را ابزار تداوم حاكميت خود كردند؟/ تبليغات حاكميت باعث مسخ مردم مي شود

سخنراني «عاشورا امتداد دارد» (۴)

موسوي لاري: امويان چگونه قضا و قدر الهي را ابزار تداوم حاكميت خود كردند؟/ تبليغات حاكميت باعث مسخ مردم مي شود

منيره جهان بين/ آفتاب لارستان: با نزديک شدن به ساعت ۸/۳۰ شب، حسينيه سيدالشهداي لار مملو از جمعيت است. امشب، پنجشنبه شب ششم محرم است. طبق برنامه زمان بندي شده هرشب، مراسم با خواندن زيارت عاشورا آغاز مي شود؛ در ادامه تلاوتي چند از آيات روح بخش قرآن مجيد که مجري برنامه صواب آن را تقديم مي کند به خطيب عالي قدر لارستا ن مرحوم حاج آقاغفوري و يادي مي کند از امام راحل، شهدا و دو عالم بزرگ سفركرده شهر آيت الله آيت اللهي و آيت الله موسوي لاري و بانيان خير مجلس با ذکر صلواتي بر محمد وآل محمد. صلوات حاضرين و بلند شدن آقايان حکايت از آمدن دکتر موسوي لاري دارد.

DSC_0145

چطور مي شود كه مردم عليرغم شخصيت والاي اباعبدالله مقابلش مي ايستند؟!

دکتر سيدعلي اصغر موسوي لاري سخنانش را با اشاره به شبهاي با عظمت محرم که يکي پس از ديگري سپري مي شوند شروع مي کند و اشاره مي کند که ان شالله فيض نوراني اهل بيت را بيشتر درک کنيم و با رعايت سکوت از محضر اهل بيت صواب بيشتري نصيب مجلس گردد.

وادامه داد که: مجلس مزين است به قدوم روحانيت، كه اشاره اي است به حضور امام جمعه شهر حجت الاسلام نوربخش. او همچنين از مقام شامخ روحانيت علي الخصوص دو عالم بزرگ ديني شهر تجيلي كرد و گفت که با شخصيت خود بر تارک لارستا ن مي درخشند و همچنين عالم جليل الله و خطيب عالي قدر لارستان مرحوم حاج آقا غفوري.

موسوي لاري موضوع بحث را طبق روال شبهاي گذشته امتداد راه عاشورا تا رسيدن به حضرت ولي عصر (عج) عنوان کرد و سخنانش را با طرح يک سوال آغاز کرد: با توجه به شخصيت والاي اباعبدالله که مظهر خوبي و نيکي و عظمتند و از نظر شخصيتي هيچ چيز کم نداشتند؛ چطور مي شود که جامعه ي زمان بني اميه در برابرشان قد علم مي کنند و چنين فجيعانه به حضرت و يارانشان ظلم مي كنند؟!

تبليغات حاكميت باعث مسخ شدن مردم مي شود

او در پاسخ به اين پرسش گفت: دو جواب را مي شود براي اين پرسش در نظر گرفت؛ يک جوابِ مختصر «تبليغات» و يک جواب مفصل«اعتقادات».

اين استاد حوزه و دانشگاه در توضيح جمله پيشين خود گفت: اگر قدرت يک جامعه كه شامل رسانه، روزنامه، تريبون نماز جمعه و… است در اختيار اشخاصي باشد که مردم را بمباران تبليغاتي کنند عکس العمل مردم آن جامعه چگونه است؟! بني اميه در آن روزگار قدرت حاکم و مسلط جامعه است که تمام ابزار تبليغات را در دست دارد و مردم هم گوششان به ائمه جماعت آن جامعه است و در نتيجه تبليغات بني اميه، مردم کاملا مسخ شده و نتيجه اين مي شود که در برابر امام عصرشان قد علم مي کنند.

وي ادامه داد: در جهان امروز هم دانشگاهيان، بازاريان و حتي بچه هاي کوچک ما با اين دنياي تبليغات آشنا هستند. مردم امروز جامعه هم اسير تبليغات شده اند؛ صاحبان رسانه به مردم مي گويند چگونه زندگي کنند، مصرف کنند و اين کارخانجات هستند که انسان را تحت الشعاع خود قرار داده اند و حتي الگوي لباس و پوشش و… را ارائه مي دهند و انسان به ماشيني تبديل شده که براي او برنا مه ريزي مي شود.

موسوي لاري افزود: در دنياي امروز که حرف از منطق است انسان اينگونه تحت تاثير قرار مي گيرد؛ حال چه انتظاري از مردمان دوران بني اميه مي توان داشت؟! و تحت تاثير همين تبليغات است که مردم باور مي کنند خون حسين مباح است و آشکارا در مساجد و در نمازهايشان لعن علي مي کنند.

DSC_0175

سوء استفاده بني اميه از قضا و قدر براي تداوم حاكميت خود

وي در توضيح پاسخ دوم به پرسش ابتداي بحث گفت: دوم اعتقادات است؛ عقيده مردم اگر در دست يک نظام حاکم افتاد نتيجه اش اين مي شود که اسراي کربلا را در خيابانها مي چرخانند و به مردم مي گويند برويد به آنها توهين کنيد. حکومت بني اميه يک عقيده جبري را به مردم تزريق کرد و آن قضا و قدر بود که در برابر خواست خداوند هيچ کاري از بنده ساخته نيست و سرنوشت شما همين است و اين قضا و قدر الهي است که يزيد خليفه ي مسلمين باشد و معاويه هم به جاي فرزند پيامبر بنشيند.

فرزند ارشد مرحوم سيدمجتبي موسوي لاري در ادامه با بيان تداوم اين آسيب تا زمان اكنون گفت: متاسفانه اين عقيده هاي خرافي در حال حاضر هم وجود دارد و مثلا بعضي افراد عنوان مي كنند در شبهاي قدر مقدرات يکسال شما رقم مي خورد! اگر اين طور است پس شما به عنوان انساني که داراي اختيار هستيد هيچ کاري نمي توانيد بکنيد و مگر نه اينکه صدقه بلا را از انسان دور مي کند بنابرين انسان مختار با اراده اي که دارد مي تواند برخي از اين اتفاقات را عوض کند.

وي سخنان خود را اينگونه ادامه داد:‌ حکومت بني اميه با سوء استفاده از اين اعتقادات مردم، بر آنها مسلط شدند و زماني که با عده اي با معاويه مخالفت مي کردند که چگونه جامعه مسلمين را به فرزند شراب خواره اش که دست پرورده رومي ها بود بسپارند جواب مي داد که اين يکي از قضاهاي الهي است و هيچکس در مورد قضا و قدر الهي اختياري از خود ندارد.

موسوي لاري افزود: ابو موسي اشعري هم در کتاب خود به قضيه حکميت به عنوان قضاي الهي اشاره کرده است همچنين يزيد عليه العنه زماني که سر اباعبدالله را در دربارش ديد خطاب به امام سجاد گفت: اين خواست خداوند بود و امام پاسخ دادند: اي قرآن ناشناس با قرآن بازي نکن.

سيد علي اصغر موسوي لاري در نتيجه گيري بحث خود تاكيد كرد: اين گونه مي شود که طاغوت عقيده نادرست را در مغز انسان تزريق مي کند و افکار را تخريب مي کند؛ طاغوت در قرآن يعني سوء استفاده کردن و حاکم شدن بر مردم؛ طاغوت يعني طغيانگر؛ زماني که مردم به طاغوت ايمان مي آورند بت پرستي و شخص پرستي رواج پيدا مي کند و اين مساله ريشه در تاريخ دارد.

وي در پايان گفت: کاري که ضدِ دين با دين مي کند؛ کافر نمي تواند انجام دهد چراکه ضد دين فکر مردم را تخريب مي کند و زماني که موفق به اين کار شد هر سوءاستفاده  اي که مي خواهد مي تواند از اين مردم بکند؛ از طاغوت دوري کنيد و به سمت اهل بيت بياييد. بشارت باد بر اصحاب کربلا و بشارت باد بر کساني که به جلوه ي توحيد رسيدند.

مطالب مرتبط:

سخنراني «عاشورا امتداد دارد» (۱)/ عزاداري ما عرفي است يا شرعي؟

سخنراني «عاشورا امتداد دارد» (۲)/ سيدالشهدا و يارانش را با تعبيرات سخيف توصيف نكنيم

سخنراني «عاشورا امتداد دارد» (۳)/ آيا القابي كه به بزرگان دين نسبت مي دهيم نشانه «شخص پرستي» ماست؟!

 


2 نظر

  1. ناشناس گفت:

    0

    0

    این جامعه ای که گفتن و مثل زمان معاویه است چقدر واسه ما آشناست …

    • ناشناس گفت:

      0

      0

      من در این جلسه نبوده ام ولی این چیزی که خبرنگار نوشته اگر واقعا حاج آقا گفته اند: “متاسفانه اين عقيده هاي خرافي در حال حاضر هم وجود دارد و مثلا بعضي افراد عنوان مي كنند در شبهاي قدر مقدرات يکسال شما رقم مي خورد! ” ایشان این جمله را خوب نفهمیده اند
      نه افراط بنی امیه درست است و نه تفریط حاج آقا موسوی
      اعتدال همان گفته اهل بیت است که فرمودند” لا جبر و لا تفویض بل امر بین الامرین”
      نه جبر صددرصدی وجود دارد و نه اختیار صد در صدی بل امر بین الامرین
      البته این هم توضیح دارد که در اینجا مجالش نیست
      بحث جبر و اختیار عمیق است و نمیشه روی اون مغالطه کرد

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان