میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در2 نوامبر 2014 ساعت 1:07 ق.ظ سرویس:اجتماعی, فرهنگ و هنر بدون دیدگاه 1,170 بازدید

موسوي لاري: تاكيد زياد بر شعائر ديني، انسان را از دين دور مي كند/ بجاي دعاي تعجيل در «ظهور»، درخواست «فرج» امام عصر كنيد

سخنراني «عاشورا امتداد دارد» (۵)

موسوي لاري: تاكيد زياد بر شعائر ديني، انسان را از دين دور مي كند/ بجاي دعاي تعجيل در «ظهور»، درخواست «فرج» امام عصر كنيد

منيره جهان بين/ آفتاب لارستان: شب هفتم محرم ۹۳؛ اينجا حسينيه سيدالشهداي لار است. زيارت عاشورا با آهنگ زيبايي خوانده مي شود. مجري برنامه شعري را در وصف واقعه کربلا دکلمه مي کند. با ورود دکتر سيدعلي اصغر موسوي لاري صلوات جمعيت فضاي حسينيه را پر مي کند.

موسوي لاري وقتي به روي منبر رفت ابتدا به تمام حاضران خوش آمد گفت سپس بدون عنوان كردن نام مسئولان مهمان امشب همچون دكتر جعفرپور، نماينده مردم لارستان، خنج و گراش، حجه الاسلام موسوي رئيس دادگستري و تعداد ديگري از مسئولان ادارات لارستان گفت: مجلس مزين است به قدوم مسئولان و روحانيت مکرم و شريف و مطمئنم با ارادتي که اين عزيزان به اهل بيت دارند در کنار همشهريان زانوي ادب بر زمين گذارده اند و انتظار ندارند نامي از آنها برده شود.

DSC_0145

چگونه حسيني وار زندگي كنيم؟

اين استاد حوزه و دانشگاه سپس به روال شب هاي پيش به موضوع سلسله بحث هاي خود يعني «امتداد راه عاشورا تا رسيدن به ولي عصر (عج)» اشاره كرد و ادامه داد: يک سري واژه هاست که زياد مي شنويم و از قبل انقلاب وارد ادبيات ما شده است مثل «حسيني زيستن»، «زينب گونه بودن» وغيره كه واژه هاي بسيار زيبايي هستند.

وي افزود: چگونه حسيني وار زندگي کنيم؟ آيا مي شود شعور آن را دريافت کنيم که محرم مان مستمر باشد و استمرار بورزيم بر اين اطاعت و حسيني زيستن و با مرام حسين همراه بودن و علاوه بر نامش و شرکت در مراسم حسين اين نام را تبديل به مرام کنيم؟

موسوي لاري در ادامه دو مرحله را براي رسيدن به اين مهم عنوان کرد: مرحله اول صفاتي که ضد مکتب حسين هستند كه بايد از خودمان دور کنيم؛ صفات يزيدي، بني اميه اي، بدعت ها و ناشايستي ها، حسد، کينه، مال حرام خوردن و غيره و اگر بخواهيم در خودمان نورانيت حسين ايجاد کنيم بايد اين صفات را كه ضد اخلاق هستند از وجودمان بزدايم چرا که اجتماع ضدين محال است.

او در توضيح بيشتر اين بخش از سخنان خود اضافه كرد: در انساني که گرگ صفتي هست، زشتي کلام هست، چگونه مي خواهد حسين گونه باشد؟ اينها صفاتي هستند که ضد مکتب حسين است و بايد اينها را از درونمان بشوييم و بزداييم تا بعد صفات حسيني را در خود ايجاد كنيم چرا که در يک خانه دل، دو صفات ضد هم جاي نمي گيرند.

موسوي لاري دومين شرط حسيني زيستن را چنين تشريح كرد: پس از اين که جان را جلا داديم بايد بدانيم که اين راه تمامي ندارد، حد ايستايي ندارد و همچنان ادامه دارد؛ حتي بعد از مرگ هم کار انسان تمام نمي شود چرا که صفات زيباي خداوند تمامي ندارد همچنان ادامه دارد و رو به تعالي است.

اخلاق عقلاني كه متعالي شود به اخلاق وحياني مي رسد

وي در ادامه سخنان خود با اشاره به آيات آغازين سوره بقره به بررسي و تعريف تقوا و اخلاق پرداخت و گفت: در مورد متقي شدن و زدودن خود از بدي ها بايد گفت تقوا و اخلاق مقدم بر دين است. وي سپس اخلاق را به دو بخش «وحياني» و «عقلاني» تقسيم و تاكيد كرد: انساني كه مي خواهد وارد دين اسلام شود بايد درون خود را از شر و بدي ها پاک نمايد و شمرگونه نباشد. انساني که صفاي درون دارد خداوند او را دعوت مي کند که به سمتش برود؛ اين شخص اخلاق عقلاني دارد و خداوند او را دعوت مي کند که اخلاق عقلاني اش تبديل به اخلاق وحياني شود.

وي افزود: اسلام به انسانهايي که نماز نمي خوانند ولي محاسن اخلاق دارند مي گويد بياييد تا اخلاق خوبتان را به «مکارم الاخلاق» و در نهايت به «معالي الاخلاق» تبديل کنيم. موسوي لاري ادامه داد: در مقابل هستند کساني که تمام بدي ها را در دل دارند و تنها چيزي که از دين ياد گرفته اند نماز و روزه است؛ اين انسان ديگر هدايت نمي شوند و فرياد «هل من ناصر ينصرني» فرزند زهرا هم در دل اين آدم هاي سنگدل اثر نخواهد کرد.

تاكيد زياد بر شعائر ديني، انسان را از دين دور مي كند

موسوي لاري در بخش ديگري از سخنان خود با انتقاد از ظاهرگرايي صرف در دين گفت: از حضرت سوال شد چرا اين همه موعظه و سخن، دلي به شما نزديک نمي شود؟ و حضرت پاسخ دادند اينها شکم هايشان آنچنان از حرام پر شده است که ديگر گوششان نمي شنود.

وي ادامه داد: بعضي اوقات چنان شعائر و مناسك دين ذهن انسان را مشغول مي کند که ديگر به دنبال حقيقت دين نمي رود. اگر انسان اسير ظاهر شريعت شود طريقت را گم مي کند و مثلا نمازش را سر وقت مي خواند ولي زبانش آتش است!

موسوي لاري در توضيح بيشتر بحث خود گفت: خداي نکرده اگر انسان با همان صفات شرورش وارد دين شود اسباب توجيه کردن آن را پيدا کرده است. توجيه شرعي براي ظلم و حق کشي؛ يعني قبح و زشتي آن عمل را از بين بردن.

بجاي دعاي تعجيل در «ظهور»، درخواست «فرج» امام عصر كنيد

اين مدرس حوزه و دانشگاه سپس با انتقاد از افرادي كه در موضوع غيبت امام عصر (عج) به جزئيات بي اهميت مثل اينكه امام عصر الان كجا هست؟ چند فرزند دارد؟ از كجا غيبت كرد و غيره افزود: دو نمونه خدمت شما عرض مي کنم که چگونه مي شود از يک امام عظيم الشاأن که در پرده غيبت است استفاده کنيم يا اين که اين فرصت را هدر بدهيم. جمعه ها متعلق به اين امام است خيلي از سوالات عزيزان بسيار سطحي است و مشغوليت ذهني بي موردي را برايشان ايجاد کرده؛ اين ظواهر سبب مي شود که حقيقت وجود امام را فراموش کنيد به جاي اين که از امام عصر مدد بگيريد سرگرم ظواهر شويد.

وي ادامه داد: به اصل موضوع غيب ايمان بياوريد کافي است؛ از امام عصرتان استفاده کنيد؛ داستان سرايي نکنيد؛ خداوند اين سرمايه را قرار داده که ايمان به غيب  بياوريد. به متافيزيک ايمان بياوريد، اختر شناسي بخوانيد و انرژي بگيريد و در خود صفات شايسته ايجاد کنيد و بدانيد که امام عصرتان در همه جا ناظر بر احوال و اعمال شماست.

سيدعلي اصغر موسوي لاري در پايان با تاكيد بر درخواست «فرج» امام عصر گفت:‌ به جاي دعا کردن در تعجيل «ظهور» براي تعجيل «فرج» دعا کنيد؛ اين دو با هم متفاوت هستند. امام صادق فرمودند: دعا براي تعجيل فرج اين امام عظيم الشان زياد داشته باشيد؛ همين فرج است که گشايش را در پي دارد و اگر فکر کنيم که فرج و گشايش و مهدويت بعد از ظهور است اشتباه است چرا که يک نوع گشايش اين است که انسان مي داند جهان تحت فرمانروايي مطلق قرار مي گيرد که جهان را پر از عدل و داد مي کند و يک نوع ديگر گشايش در کارهاست و اين مي شود زمينه ظهور؛ گشايش محدويت بخواهيد و نورانيت اهل بيت را بخواهيد.

مطالب مرتبط:

سخنراني «عاشورا امتداد دارد» (۱)/ عزاداري ما عرفي است يا شرعي؟

سخنراني «عاشورا امتداد دارد» (۲)/ سيدالشهدا و يارانش را با تعبيرات سخيف توصيف نكنيم

سخنراني «عاشورا امتداد دارد» (۳)/ آيا القابي كه به بزرگان دين نسبت مي دهيم نشانه «شخص پرستي» ماست؟!

سخنراني «عاشورا امتداد دارد» (۴)/ تبليغات حاكميت باعث مسخ مردم مي شود

 

 


ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان