میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در29 اکتبر 2014 ساعت 11:28 ب.ظ سرویس:اجتماعی, فرهنگ و هنر یک دیدگاه 1,830 بازدید

موسوي لاري: سيدالشهدا و يارانش را با تعبيرات سخيف توصيف نكنيم

سخنراني «عاشورا امتداد دارد» (۲)

موسوي لاري: سيدالشهدا و يارانش را با تعبيرات سخيف توصيف نكنيم

سيدهادي عبدالرحيم زاده/ آفتاب لارستان: حسينيه سيدالشهداي شهرجديد لار سه شنبه شب ۶ آبان (شب چهارم) محرم نيز ميزبان تعداد زيادي از علاقه مندان به سخنراني دكتر سيد علي اصغر موسوي لاري بود. سخنراني اين شب او دومين بخش از سلسله سخنراني هاي امسال با عنوان «امتداد راه عاشورا تا رسيدن به ولي عصر (عج)» بود. در ادامه مي توانيد بخش هاي مهم سخنراني هاي دكتر موسوي لاري را بخوانيد:

DSC_0145

***

*امشب نیاز جامعه به امام را بر مبنای ضرورت عقلی بررسی می کنیم. اول اینکه در همه ادیان و مذاهب وجود کارشناسان و متخصصان امور دینی وجود دارد. رجوع غیر خُبره به خبره در امورات دین یک ضرورت عقلی است و ما این مسئله را در تمامی ادیان چه یکتاپرست و چه غیر یکتاپرست از یهود و مسیح و مسلمان گرفته تا بودا و شینتوئیزم مشاهده می کنیم.
* بنابراین امام شناسی و امام خواهی نیز در مقوله ضروريات شرعی ما قرار می گیرد تا امام بر حق را بشناسيم و او را الگو و سرمشق و منبع در مراجعات شرعی خود قرار دهیم.
* ضوابط و مقررات شریعت مبتنی بر مجموعه کاملی از رفتارهای انسانی است که برای گردش این مجموعه عظیم نیاز به سردمداری یک آگاه کل می باشد که همان امام معصوم است.

* در قوانین و آداب دینی ما امام کسی است که ذره ای ظن سوء رفتار نسبت به او نمی رود. امامی که ما به پیشوایی خود برگزیدیم جان خود و خانواده و یاران را در راه سعادت و دیانت ما داده است.

DSC_0175

* عاشورا نه فقط تقابل یزید و حسین است زیرا که یزید اصلا در شأن و مرتبه ای نیست که در برابر شخصیتی همچون حسین قرار بگیرد بلکه تقابل حق کامل در برابر باطل مطلق است.
* روند دنیای امروزی نیز به سمتی پیش می رود که آنچنان تباهی و سیاهی بر عالم مستولی شود که تنها راه نجاتش عاشورایی دیگر و منجی دادگستر است.

* دین و شریعت ما آنقدر پیچیده و حساس است که برای راهگشایی در امورات آن فقط و فقط نیاز به سردمداری شخصی است که مصون از اشتباه باشد. بر اساس حدیث نبوی ثقلین در کنار قرآن مجید این عترت پیغمبر است که شایسته پیروی است و لا غیر.
* در دیانت مبین اسلام که اعتقاد ما بر این است که کاملترین دین هاست فضیلت و بزرگی ایستایی ندارد و هماره می تواند راه کمال و تعالی را بپیماید. ما نیز که بر این آیینیم بایستی در این راه همواره از پستی های خود بکاهیم و بر خوبی هایمان بيفزاییم.
* ژان ژاک روسو جامعه شناس و به تعبیری حقوقدان فرانسوی در کتاب «قرارداد اجتماعی» خود تفاوت در دو آئین مسیحیت و اسلام را این گونه بیان می کند:
مذهب مقدس مسیحیت همواره جدای از هیئت حاکمه و دارای فرامین نظام مند مانند یک دولت نیست اما محمد[ص] نظریات صحیح تربیتی خود را در قالب یک دستگاه سیاسی ارائه داده است. می توانیم به نحوی حدیث نبوی مکارم الاخلاق را به عنوان الگویی برای این سخن روسو برداشت کنیم.
* ما در رفتارهای خودمان هم «محاسن» اخلاق داریم هم «مکارم» اخلاق و هم «معالی» اخلاق. محاسن آن است که در همه ادیان به آن اشاره شده مانند راستگویی، خوشرویی، احترام به حق و مال همدیگر و… بعد از آن می شود مکارم اخلاق و فضیلت هایی همچون عفو کردن و کرامت داشتن. سپس معالی اخلاق است
که علو درجات انسانی است و آدمی را به بالاها می برد. دردمند جامعه و خیرخواه دیگران بودن از این نوع معالی اخلاق است. به کمال رساندنِ مکارم می شود معالی اخلاق. عاشورا به تعالی رساندن همه کرامات اخلاقی است.

* بايد مواظب باشیم از روی منبر و تریبون، آقایان روضه خوان و سخنرانان و مداحان از عاشورا تعبیراتی سخیف و بچگانه و دور از شأن آن بزرگمردان ارائه نكنند. عاشورا پیامی به بزرگی یک دنیا در باب کرامت و فضیلت نفسانی و اخلاقی است و مقام عالی صاحب آن تا حدی است که در حفظ و احیای دین محمد (ص) از نثار جان خود و زن و فرزند و همراهان هیچ دریغ نمی کند و به قول شاعر عرب زبان:
«ای اباعبدالله بجای مردمانی که تو را تنها گذاشتند لبیک پروردگارت را شنیدی؛
ای حسین! هر چه که تو گفتی خدایت شنید و چه زیبا آهنگی است صدایت آن زمان که در گودی قتلگاه بودی و خدایت اینگونه پاسخت داد: بدون هیچ واهمه ای مرا بخوان چرا که صدایت برگوش ملائک شنیدنی ترین صداست.»

——————————————————————————————————————–

مطلب مرتبط:

سخنراني «عاشورا امتداد دارد» (۱)/ عزاداري ما عرفي است يا شرعي؟

 


1 نظر

  1. صابر ابراهیمی گفت:

    0

    0

    احسنت بر سید بزرگوار .دست شما درد نکند

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان