میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در7 جولای 2020 ساعت 12:36 ب.ظ سرویس:مطلب شما 25 دیدگاه 402 بازدید

نام زبان مردم منطقه از دیدگاه تاریخی

نام زبان مردم منطقه از دیدگاه تاریخی

آفتاب لارستان: مطلب پیش رو یادداشت تازه «غلامحسین محسنی» نویسنده و تاریخ پژوه اهل گراش است که برای سایت آفتاب لارستان ارسال کرده اند.

گفتنی است مطالب منتشر شده در بخش «مطب شما» لزوما موید ددیگاه «آفتاب لارستان» نیست و حق پاسخگویی به آنها نیز در همین سایت محفوظ است.

***

غلامحسین محسنی: آیا یک قوم غیر ایرانی مهاجر می‌تواند نام و زبان خود را به ساکنینِ بومی و باستانیِ سرزمینی تحمیل نمایند؟

بهتر است به جای بدزبانی وکوچک شمردن مردم، فرهیختگان و اندیشمندانِ عرصه‌ی زبان و فرهنگ به تاریخ مراجعه کنند. تاریخ بهترین داور خواهد بود. دستیابی به نتیجه‌ای درست و منطقی برای نام زبان مردم این پهنه از خاک پارس (جنوب فارس، شرق بوشهر، هرمزگان و بخش‌های جنوب غربی کرمان) باید تاریخ و سوابق تمدنی و فرهنگی آنها را پژوهش کنیم. مردمی که در این سرزمین گسترده (یادشده پیشین) نسل اندر نسل صدها بلکه هزاران سال زیسته‌اند، حق انتخاب دارند.

اگر چنانچه تاکنون از این حق حرفی نزده‌اند، جوّ حاکم بر جامعه این فرصت را از آنها گرفته بوده است. تقسیمات کشوری نادرست (دور کردن استان فارس از خلیج فارس با تشکیل استان بوشهر و قرار دادن گستره‌ی پهناوری از جنوب فارس به شهرستان لار) در عصر پهلوی دوم، نمونه‌ی آشکار آن است. اکنون این جوّ به سود مردم بومی و باستانی این آب و خاک رقم خورده است. شهرستان‌های بندرلنگه، بستک، لامرد، مهر، خنج، گراش و اوز تشکیل گردیده‌اند. به همین صورت که این مردم به خواسته‌ی بجای خود (تغییر تقسیمات کشوری) دست یافته‌اند، خواستار انتخاب آزاد نام زبان خود می‌باشند.

برای این انتخاب، اولویّت با بومیان اولیه‌ی این سرزمین است. اگر کسانی پیشتر، بدون در نظر گرفتن این مهم، نامی را برگزیده‌اند، چون از سوی مردم بومی پذیرفته نمی‌شود، وجاهت ندارد. بر اساس نوشته‌ی «دکتر محمدباقر وثوقی» (استاد تمام گروه تاریخ دانشگاه تهران) در کتاب «از ایران چه می‌دانم؟۲۰ / لارستان (ص ۳۷ و ۳۸)»، «مردمی که در ناحیة لارستان قدیم (شهرهای بندرلنگه، لامرد، بندر عباس و لارستان [دراینجا لارستان یک شهر معرفی شده است.] زندگی می‌کنند، در سه دورة مختلف به این ناحیه مهاجرت کرده، در آن ساکن شده‌اند.» بر این پایه، مردم شهرهای خنج، اوز، گراش، جویم، بستک و… شامل «لارستان قدیم» نیستند. در نتیجه «مهاجر» هم به حساب نمی‌آیند و همان مردم بومی ایرانی پارسی‌نژادِ نامبرده‌ی بالا می‌باشند.

حال مردم «لارستان قدیم» (قدیم، منظور قرن پنجم هجری می‌باشد) چه قومی هستند، و از کجا به این سرزمین مهاجرت کرده‌اند؟ «گروه اول در تاریخ به نام اقوام لاری و لاروی … (که) به زبان ویژه‌ای معروف به لاری تکلم می‌کرده‌اند. سکونت‌گاه اولیة آنان مناطق صیموره، سوباره و تانه معروف به سواحل لاری در مجاورت دریای لاروی، از سواحل جنوبی هندوستان بوده است…. احتمالا اقوام لاری در حملة نیروهای مسلمان به سواحل هند ناگزیر به مهاجرت گسترده به سمت خلیج فارس و نواحی پس‌کرانه‌ای آن شده‌اند.» بخشی دیگر «مهاجرتِ گستردة طوایف جت (jat) … به سمت لارستان قدیم، در اوایل قرن پنجم قمری و پس از حملة گستردة سلطان محمود غزنوی به منطقه سومنات صورت گرفته است.» «شواهد تاریخی نشان می‌دهد که این گروه مهاجر (یعنی هندوها و جت‌ها) در قرن پنجم قمری، مرکزی برای استقرار خود پیدا کرده ، آن جا را «لار» نامیده‌اند.»

به نظر نمی‌رسد نیاز به شکافتن بیشتر موضوع باشد. پرسش اینجاست: آیا گروهی مهاجر از هند که مردم بومی به آنها پناه داده تا لار را بسازند، می‌توانند نام زبان خود را به ساکنین باستانی این خاک تحمیل نمایند؟ یا مردمی را که سالیانِ سال در این پهنه از سرزمین ایران زندگی کرده، و به ایرانی و پارسی بودن خود همچون دیگر اقوام ایرانی افتخار می‌کنند، می‌توان «لاری» مهاجر از هند نامید؟ داوری با شماست.


25 نظر

  1. ناشناس گفت:

    2

    0

    حالا بچی اونده پری بدونه-
    آقای محسنی
    به جای اده کت وکائتیا که هیچ سندیتی اشنی.برو مدرک ارشد جغرافیایت از دانشگاه آزاد بگی بعد بدا اضهار فضل بکن.

  2. ناشناس گفت:

    2

    0

    شما که دم از تاریخ ومدرک وسند می زنید ادعا می کنید زبان منطقه اچمی است به قول مهندس عابدی راد جهت اثبات نظرتان یک تکه پاره ای بیاورید کافی است. نظر ونوشتارت متناقض است جناب محسنی

  3. امیر علی گفت:

    0

    3

    نوشته درخوری بود
    امیدارم مطالعه شود.

  4. حسین گفت:

    0

    0

    ما هم فارسی زبانان میگیم سرحدی . اگر مردمانی مثل شما در اونجا ساکن باشند باید بگویند ما مثلاً شیرازی نیستیم سرحدی هستیم ..!!!!!!

  5. یک بومی مظلوم گفت:

    0

    3

    اطلاعات جالبی بود
    نمی دانستم لاری های فعلی غیر مسلمانانی هستند که از هند به اینجا مهاجرت کرده اند و بر بومیانذکنطقه مساط شده اند و زبان و فرهنگ خود را بر آنان تحمیل کرده اند
    دقیقا عین همین اتفاق در آمریکا افتاده.
    انگلیسی های شرور و مجرم به آمریکا مهاجرت کردند و با کشتن و محو فرهنگ بومیان بر آنجا مسلط شدند
    اعتراضات اخیر این مناطق، در اعتراض به بی عدالتی و زور گویی مهاجرین، صورت می گیرد

    • ناشناس گفت:

      2

      0

      قوم لاروی یکی از اقوام اولیه آریایی هستند که در منطقه جنوب سکنی گزیده اند این قوم در طول دوران تاریخی مهاجرت دوره ای داشته اند.
      از ایران به هند واز هند مجدد به ایران برگشته اند. اصل قوم لاروی آریایایی بودند مقیم جنوب ایران.

  6. پسوند لارستان و...... گفت:

    0

    2

    تغییر وتحولاتی که اخیرا درمنطقه جنوب فارس بخاطر تقسیمات کشوری ایجاد شده جغرافیای سیاسی واجتماعی منطقه را دستخوش تغیرات زیادی کرده وخواهد کرد به نظر میرسد که مردم ونخبگان شهرستانهای جدید خنج گراش اوز بستک و…… دربستر توسعه وپیشرفت مایلند که دارای هویت فرهنگی ومدنیت ناشی از ان باشند بنابراین بسیاری از اقشار جامعه در جنوب فارس دیگر داشتن پسوند لارستانی را در نمادهای فرهنگی ومدنی خود نمی پسندند واین مطلب مهمی است که مسولان ونخبگان لار باید به ان توجه نمایند

  7. شهروند گفت:

    2

    0

    بالاخره اقای محسنی هم اعتراف کردند:
    “عنوان زبان لاری طبق اسناد تاریخی،بیش از هزار سال سابقه دارد”

  8. ناشناس گفت:

    2

    0

    برو اقا ، چی داری میگی چهارتا جمله از اینور و انور گفتی و در آخر هم‌ آنچه مد نظر خودت بود نتیجه گرفتی و تمام تو بومی ساکن این منطقه هستی برو آقا خودتی .

  9. ناشناس گفت:

    2

    0

    حرف های بدون سند و مدرک… طبق معمول…
    اولا چه عجب دکتر وثوقی که به عمد در نوشته های قبلی و در جاهایی که به ضررتان بود را استادیار و دانشیار خواندید و در اینجا استاد تمام!
    دوم اینکه شما لارستان را برداشت کردی به جز خنج، گراش، اوز، بستک و جویم !!!! (که هنوز شهرستان نشده) و این خودش جای بسی بحث دارد، بر هیچ کس پوشیده نیست که لارستان در زمانی نه چندان دور شامل تمامی این شهرستان های نوپا بوده و کماکان نیز حیات شان به لار مرکز لارستان بزرگ بسته است.
    سوم اینکه شما گفتی مردم بومی به آنها پناه دادند، دوحالت بیشتر ندارد یا اینکه لار وبومیان داشته که به آن ها پناه دادند که حرف مزخرف(طلاکاری شده!) خودتان مبنی مهاجر بودن تمام لاری ها را زیر سوال بردی، و اگر هم کسی نبوده شما بودین یعنی به جز لار که پس نزد شما آمدند و شما به آنها اجازه دادین و در نتیجه شما نهایتا دو رگه حساب شوید
    در ضمن در سان یک نویسنده نیست که کوچکترین علائم و اصول مقاله نویسی شامل نگارش و علائم آن و نیز منبع دهی که هر بچه دبستانی بلد است را بلد نباشد و ادعای تحقیق و پژوهش!!! داشته باشد

  10. گراشی گفت:

    2

    0

    بابا تو دیگه شورشو در اوردی، باز خوبه نتیجه تاریخی رئیس خنج را نگفتی و دفاع نکردی
    با توهین و تمسخر به لاری ها داری خودتو شهرتو داغون میکنی
    بسه دیگه اگه مردی دو کلوم درباره ی شهر خودمون بنویس
    اینکه ما چیزی نشدیم، اینکه بی بخار و بی عرضه بودیم با توهین به لار ها حل نمیشه مگر اینکه عقده ی دل رو باز کنی، شما که سنی ازت گذشته و دبیر ما هم بودی مثل اون جوون ها جویای نام و نشان نیستی که به هر چیز وارد شوی و یا آن بازی کنی

  11. ناشناس گفت:

    2

    0

    بنظر می رسد جناب محسنی مشکل با لاری ها دارد.
    کتاب تاریخ مفصل لارستان راقبول ندارد
    کتاب مرحوم دکتر احمد اقتداری که قبول ندارد
    با سلسله نوشتارت می خواهی چه چیزی ثابت کنی؟
    شما رشته ات جغرافیا است چه ربطی به تاریخ و فرهنگ وزبان داری.

  12. عصر بیداری گفت:

    2

    0

    جناب آقای محسنی چرا به هر دروغی متوسل می شوید تا حرف خود را ثابت کنید و نتیجه حرفهایتان جز تفرقه و کینه نیست ای که پنجاه رفت و در خوابی مگر این پنج و شش روز دریابی

  13. جوان لارستانی گفت:

    3

    0

    سلام و درود خدمت شما جناب محسنی . سپاس بابت متن شما . من به عنوان یک جوان ۲۱ ساله لارستانی با هزاران امید برای آبادانی شهر و دیارم ، با خواندن هر متنی و یا شنیدن هر سخنی که فقط بذر نفاق در منطقه بیندازد ناراحت میشوم .ای کاش مسئولین و مردم به این نکته توجه میکردند که گام های توسعه فرهنگی و اقتصادی با هم عجین شده اند اما اتفاقی که در منطقه ما میفتد صرفا نشان دهنده یک دوران گذار فرهنگی است که امیدی هم به تمام شدن زودهنگامش نیست . بهتر است گاهی به آمارها توجه کنیم ، منطقه ما این همه جوان و نخبه دارد که به علت نیافتن فرصت های شغلی مناسب ، به شهرهای دیگر کوچ میکنندو ما ، این سرمایه های انسانی را به راحتی از دست میدهیم . آیا بهتر نیست با اتحاد و همدلی بین لارستان و گراش و اوز و … به دنبال تلاش برای پیشرفت باشیم؟
    و اما در خصوص نقد متن شما جناب محسنی عزیز، شما که درک بسیار بالایی از تاریخ و ادبیات دارید حتما این شعر فردوسی را خوانده اید : سپاهان به گودرز کشواد داد به گرگین میلاد هم لاد داد ، یا حتما میدانید که تاریخ بازار قیصریه به پیش از اسلام باز میگردد و یا حتی مسجد اخی در لار که اشاره به مسلمان شدن لاری ها در قرن ۱ هجری قمری دارد ، همه و همه نشان از تاریخ غنی و با قدمت لارستان کهن دارد . درباره اطلاعات شما و ماجرای کوچ اقوام هندی به لار ، میتوان گفت ممکن است که عده ای در قرن ۵ از هند به لارستان مهاجرت کرده باشند ولی اینکه لارستان و مردم لار همه و اصالتا ازنژاد هندی باشند گزافه گویی بیش نیست . شرایط زندگی انسان ها در طول تاریخ بشریت با مهاجرت اقوام و ملل مختلف گره خورده است و نمیتوان با چنین اطمینانی تاریخ و نژاد یک شهرستان با سابقه و کهن را خدشه دار کرد . به امید روزی که به جای شنیدن سخنانی با بوی تعصب ، راهکار هایی جهت توسعه منطقه را مشاهده کنیم.

  14. ناشناس. گفت:

    2

    0

    از قدیم گفتن اگر می خواهی دیده شوی دست روی بزرگان بگذار. حالا قضیه اقای محسنی شده که بعد ۷۰سال سن می خواهد دیده شود و شده تاریخ.جغرافی.زبانشناس و علوم اجتماعی نویس. احمدلو خوب حالت گرفت.

  15. لارستان کهن.ا.ص گفت:

    0

    0

    گل گفتی همین

  16. ناشناس گفت:

    2

    0

    شما دیدگاه تاریخی هم چیزی حالیت است؟ شما دبیر جغرافیا هستی
    اگر از دیدگاه تاریخی به این مسئله نگاه می کنی یک سند پاره ای برایمان بفرست که زبان منطقه لارستان اچمی است؟

    • نظر اکثریت گفت:

      0

      2

      نیازی به سند پاره نیست.
      اگر بینایی داری چشم خودتو باز کن و صدها هزار نفر که میگن ما اچمی زبان هستیم را ببین.
      دیگه دوران نام لارستانی تمام شد. بیخود خودتو خسته نکن به جایی نمیرسی.

  17. ناشناس گفت:

    2

    0

    این پرت وپلاها علت شناسنامه ای دارد

  18. از اوز گفت:

    0

    2

    اساتید لاری میگویند اجدادشان قوم لاری یا لاروی بوده اند که از هند آمده اند. در این صورت استدلال آقای محسنی بسیار درست و به جاست.
    به چه دلیل یک قوم مهاجر میخواهد نام خود را به زبان ساکنین بومی و اصلی منطقه تحمیل کند؟
    بدیهی است چنین چیزی غیر قابل قبول است. نام زبان ما به موجب نظر اکثریت مطلق سخن گویان این زبان، اچمی است.

    • یک محقق گفت:

      0

      0

      اشتباه به سمع ونظر شما رسانده اند قوم لاروی از اولین نژاد های آریایی بوده اند که در جنوب فارس مستقر شده اند.
      مهندس عابدی راد: قوم لاروي از لار به هندوستان و از آنجا به كشمير و از كشمير به بلخ و از آنجا به خاك روسيه مهاجرت کرده اند. لارویان در تغييرات اقليمي مجددا همان مسير را طي كردند و در سواحل لاروي هند مستقر و مجددا به لارستان آمده اند. اين نزديكترين مهاجرت به عصر ما است که به لحاظ تاريخی بين هشت تا سه هزار سال قبل انجام شده است.

  19. خطاب به. نخبگان. لاری گفت:

    0

    1

    کسانیکه در افکار گذشته هستند ولار. را مرکز جنوب فارس. میدانند دیر. یازود. ازخواب بیدارمیشوند ونسل نو ومتحول منطقه. در شهرستانهای. لامرد. گراش. خنج. اوز را باور خواهند کرد. امروز. دنیایی دیگرست وشهرستانهای مستقل شده. در پی هویت. مدنیت خود. وبنام. شهرستان خودشان هستند

  20. ناشناس گفت:

    0

    0

    آنهایی که یک عمر در شهرهایی چون گراش.خنج. بستک و بندر وکسانی که آن ور آب زندگی می کنید چرا از آوردن نام شهر خودتان ابا دارید شهر ودیار شما ها دارای قداست واصالت بوده است حداقل بگویید زبان گراشی. زبان خنجی زبان بستکی هویت واصالت فرهنگی خودتان با واژه اچمی زیر سوال نبرید. چون این واژه سخیف عرب ها روی خودمان گذاشته اند تابع کسی که مردم منطقه را مسخره کرده اند نشوید

  21. اندر حکایت لارستان بزرگ گفت:

    0

    0

    ایراهستان ایالت لارستان واخیرا لارستان بزرگ و…… همه این موارد که مربوط به گذشته وتاریخ است اما حالا که شهرستانهای لنگه بستک لامرد مهر خنج گراش اوز ازین لارستان بزرگ جدا شدند ایا بازهم لارستان بزرگ ایا میدانید شهرستان لار از نظر جمعیت در رتبه ۸ استان فارس است ولی هیچکدام از شهرستانهای فارس خود را بزرگ خطاب نمیکنند

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان